Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
René130i
Berichten: 5506
Lid geworden op: 28 jan 2007, 23:39
Locatie: Friesland www.130i.nl

Bericht door René130i » 23 jan 2008, 10:14

Wit is wel mooi op een Z4 :roll: :lol:

Gebruikersavatar
Mark Nauta
Berichten: 10755
Lid geworden op: 26 aug 2006, 18:19
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94
Locatie: Zevenbergen

Bericht door Mark Nauta » 23 jan 2008, 10:48

Die kleur moet je echt niets aan doen. Dat grijs is echt onwijs mooi!. Gewoon zo laten!

[img:700:468]http://tweakers.net/ext/f/OBaCcHv46YcQH ... s/full.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 jan 2008, 17:53

Ik twijfel nog over de kleur. Slate gray van Porsche lijkt me wel mooi, maar het is ook niet zo dat ik echt ontevreden ben over de huidige kleur. Als de auto mooi wordt opgepoetst ziet hij er meteen stukken beter uit dan men drie maanden werkplaatsstof erop.

Een 911 Turbo in leigrijs:

[img:500:353]http://img294.imageshack.us/img294/8003 ... ay2cj9.jpg[/img]

Vandaag nog even foto's gemaakt van de remschijven en de remklauwen met ter vergelijking een 20 eurocent munt erbij. De schijven en klauwen zijn enorm :shock: .

[img=700,518:700:518]http://tweakers.net/ext/f/pZzHH4YeyJKjG ... m/full.jpg[/img]

[img=700,519:700:519]http://tweakers.net/ext/f/R7gdtoM2lbuLw ... b/full.jpg[/img]

Het monteren van de gordels wordt iets lastiger dan gedacht. Er zullen waarschijnlijk verstevigingsplaten in de bodem en in het chassis onder de rollbars aangebracht moeten worden om de gordels op een veilige wijze te kunnen monteren.

Omdat de plastic panelen achter de stoelen gedemonteerd moeten worden betekent dit dat er ook een goede gelegenheid is om dit allemaal kraak- en rammelvrij te maken.

Tom
Berichten: 22309
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Bericht door Tom » 23 jan 2008, 17:55

Lekker!

Gebruikersavatar
Fasteddie
Berichten: 684
Lid geworden op: 01 dec 2006, 21:44

Bericht door Fasteddie » 23 jan 2008, 18:19

Mooi Femme,

heb niet alles gelezen, maar vertel eens wat meer over de supercharger.......kan dat allemaal met de std. internals ?.....hoeveel druk met welke compressie verhouding en verwachte vermogens toename ?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 23 jan 2008, 18:34

Fasteddie schreef:Mooi Femme,

heb niet alles gelezen, maar vertel eens wat meer over de supercharger.......kan dat allemaal met de std. internals ?.....hoeveel druk met welke compressie verhouding en verwachte vermogens toename ?
Zonder aanpassing van de interne onderdelen van de motor denkt ESS veilig 6 tot 7psi overdruk te kunnen gebruiken voor een verwacht vermogen van ongeveer 400pk (standaard ca. 300). Hun kant en klare TS2-kits (Lysholm 1,6L twinscrew compressor + intercooler) draaien op 8psi.

Met gesmede, lagere compressie zuigers en een voor druklading aangepaste nokkenas wordt een vermogen van bijna 500pk voor mogelijk gehouden. Ik weet niet bij wat voor overdruk dat is. Een standaard TS3-kit (intercooler + nokkenas + zuigers) voor de M54B30 werkt op 14psi, maar zover zullen ze niet gaan met mijn blok. Een E46 330i gaat hiermee van 231pk naar 450pk.

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 23 jan 2008, 18:54

@Femme,

Ik zou ECHT die kleur NIET veranderen,hij is de perfecte kleur vooral als je besluit die kit erop te zetten.

WHOEII wat een auto zal het dan worden....dikke mik hoor 8)

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 30 jan 2008, 19:05

De remmen zijn inmiddels gemonteerd en ze passen precies. Met de huidige stand van de wielen in de wielkasten is er geen verbreding van de wielkasten nodig. Dit scheelt weer een hoop werk, geld en onzekerheid.

De remmerij ziet er waanzinnig uit. Er kan ook gewoon niets groters in met deze velgen. Tussen de remklauw en het velgbed is er anderhalve centimeter speling. Een kleinere velg monteren kan dus niet meer. De remschijven achter in standaard formaat ogen nu wel een beetje treurig, maar dat moet maar zo (ik heb geen zin om daar duizenden euro's aan te spenderen).

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/zELH7uw1laceY ... U/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/oPSQ6AuGaH8xr ... U/full.jpg[/img]

[img=422,600:422:600]http://tweakers.net/ext/f/cVm1uBtMFg3Ew ... G/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/Qn3d4VGljo77L ... X/full.jpg[/img]

De interieurpanelen achter de stoelen liggen open om een veilige plek te vinden voor de gordelspanner. Het idee is om gordel in een gleuf onder de bovenste speaker in een rechte lijn naar de gordelgeleiders in de stoelen te trekken.

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/1k4XNJstd6luh ... 0/full.jpg[/img]

Gezien vanuit de kofferbak:

[img=700,420:700:420]http://tweakers.net/ext/f/1NlpZNK58dnIg ... N/full.jpg[/img]

De cd-wisselaar laat ik eruit halen voor een gewichtsbesparing van 2 kg ;) . Verder heb ik een mooie kleur uitgezocht op basis van Porsche Slate Gray maar dan variant met minder bruin erin. De auto zal hoe dan ook voor 3/4 overgespoten moeten worden omdat er anders kleurverschillen zichtbaar zullen zijn tussen nieuw gespoten plaatdelen en originele delen.

Het is de bedoeling dat er volgende week met iemand van Reiger proefgereden gaat worden ivm setup van het onderstel.

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 30 jan 2008, 19:20

Ziet er weer netjes uit Femme. Die remmen zijn groooot :shock:

Het verhaal van de gordelspanners volg ik niet helemaal, hier komen 4 punts gordels aan met spanners ivm bewegingsvrijheid? Je hebt het ook over 'huidige stand van de wielen', gaat hier nog iets veranderen dan?

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Bericht door Marc R » 30 jan 2008, 19:20

Dat lijken verdomd wel RS4 V8 schijven!

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 30 jan 2008, 19:27

Steven Nauta schreef:Het verhaal van de gordelspanners volg ik niet helemaal, hier komen 4 punts gordels aan met spanners ivm bewegingsvrijheid?
Er komen Schroth asm autocontrol II driepuntsgordels. Hierbij hoort de onderstaande klomp (de 'automaat') die er samen met een sensor voor zorgt dat de gordel niet kan bewegen als er heftige g-krachten op worden uitgeoefend (crash / sportief bochtenwerk) en bewegingsvrijheid biedt als je aan het cruisen bent.

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/u9dZsQ3NDJHd0 ... T/full.jpg[/img]

Een vastgesnoerde gordel lijkt me nogal onhandig en de standaard gordel komt niet goed uit met de nieuwe stoelen.
Je hebt het ook over 'huidige stand van de wielen', gaat hier nog iets veranderen dan?
Er was eerst sprake van dat de wielkasten verbreed moesten worden om ruimte te kunnen bieden aan wiel + remmen maar het ziet er nu naar uit dat alles meteen past. De ruimte tussen de remklauw en de spaken is minimaal maar kennelijk net voldoende (Mov'it heeft het wiel meegekregen om dit goed te kunnen opmeten).

Steven N.
Berichten: 6324
Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
Locatie: Friesland

Bericht door Steven N. » 30 jan 2008, 19:32

Duidelijk, erg goede oplossing zo! Is hier een originele gordelspanner niet voor te gebruiken dan?

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Bericht door GTRene » 30 jan 2008, 19:56

wow, mooie remmen zeg :shock: nice :P

Gebruikersavatar
MoNkToNk
Berichten: 159
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:32

Bericht door MoNkToNk » 30 jan 2008, 20:24

Briljante remmen :shock: :D Het wordt mooier en mooier!

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Bericht door Macboy » 30 jan 2008, 22:04

Gaaf man, mooi van de remmen en jammer (zou uniek zijn he :))

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 13 feb 2008, 18:40

De gordelspanners zitter erin. Dit heeft nogal wat werk gekost omdat de complete kap eruit moest en er het nodige aangepast moest worden. De gordelspanners zijn gemonteerd op een beugel die is bevestigd op het bevestigingspunt van de originele gordelspanner. Dit zit zeer solide in elkaar.

Naast het rooster van de bovenste speaker wordt gleuf aangebracht waar de gordel doorheen wordt getrokken. Dit wordt netjes afgewerkt met een framepje (afkomstig uit een Mercedes 8) ). De speaker wordt vervangen door een kleiner exemplaar (87mm ipv 100mm) van Infinity.

[img=700,485:700:485]http://tweakers.net/ext/f/33n9lNl2zI2aW ... 3/full.jpg[/img]

[img=700,438:700:438]http://tweakers.net/ext/f/YsLNCB9K11gh8 ... r/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/YyR17TKhbQHlf ... B/full.jpg[/img]

Na de plastic interieurplanelen bekeken te hebben verbaast het me niks dat de Z4 zo'n kraakbak is. Het is allemaal plastic op plastic of plastic op metaal dat gegarandeerd bijgeluiden gaat produceren zodra er enige beweging tussen beide materialen ontstaat. Alle panelen die uit de auto verwijderd zijn zullen op de contactpunten behandeld worden met vilt of stoftape.

Er stond ook nog een leuke GT2 in de werkplaats die een lakverzegeling kreeg en waar wat matzwarte delen van werden gespoten. Dit zou de eerste GT2 in Nederland zijn.

Wouter81
Berichten: 9440
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 13 feb 2008, 19:07

Femme schreef:De gordelspanners zitter erin. Dit heeft nogal wat werk gekost omdat de complete kap eruit moest en er het nodige aangepast moest worden. De gordelspanners zijn gemonteerd op een beugel die is bevestigd op het bevestigingspunt van de originele gordelspanner. Dit zit zeer solide in elkaar.

Naast het rooster van de bovenste speaker wordt gleuf aangebracht waar de gordel doorheen wordt getrokken. Dit wordt netjes afgewerkt met een framepje (afkomstig uit een Mercedes 8) ). De speaker wordt vervangen door een kleiner exemplaar (87mm ipv 100mm) van Infinity.

[img=700,485:700:485]http://tweakers.net/ext/f/33n9lNl2zI2aW ... 3/full.jpg[/img]

[img=700,438:700:438]http://tweakers.net/ext/f/YsLNCB9K11gh8 ... r/full.jpg[/img]

[img=700,468:700:468]http://tweakers.net/ext/f/YyR17TKhbQHlf ... B/full.jpg[/img]

Na de plastic interieurplanelen bekeken te hebben verbaast het me niks dat de Z4 zo'n kraakbak is. Het is allemaal plastic op plastic of plastic op metaal dat gegarandeerd bijgeluiden gaat produceren zodra er enige beweging tussen beide materialen ontstaat. Alle panelen die uit de auto verwijderd zijn zullen op de contactpunten behandeld worden met vilt of stoftape.

Er stond ook nog een leuke GT2 in de werkplaats die een lakverzegeling kreeg en waar wat matzwarte delen van werden gespoten. Dit zou de eerste GT2 in Nederland zijn.
En daar maak je niet ff een foto van. :? :)

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 16621
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Bericht door Bram » 13 feb 2008, 22:42

Inderdaad zeg :mrgreen:

Rap aub 8)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 16 feb 2008, 15:05

De grondigheid van dit project blijft me keer op keer verbazen..... :shock:

Gebruikersavatar
Daniel
Berichten: 1030
Lid geworden op: 28 aug 2006, 07:23
Locatie: Hilversum

Bericht door Daniel » 16 feb 2008, 19:48

De duur ook :shock:

Gebruikersavatar
Luca
Berichten: 3372
Lid geworden op: 24 mei 2006, 17:01
Locatie: Porsche 996 / S-max

Bericht door Luca » 16 feb 2008, 20:00

je "project" blijft me verbazen :shock: . Een auto bouwen op deze wijze is toch de droom van velen :!: :!: :!: Super :!: :P

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 16 feb 2008, 20:30

Mijn werkplaats werkt helaas niet altijd even efficiënt. Eerst zeggen ze dat verder werken aan de auto weinig zin heeft omdat niet alle spullen er zijn (remmen), vervolgens komen ze tot de conclusie dat het stoelenverhaal allemaal toch wat ingewikkelder wordt dan eerst gedacht en zijn ze een maand bezig om dit voor elkaar te krijgen terwijl je geen remmen nodig hebt om stoelen in te kunnen bouwen.

Over de kwaliteit van het werk heb ik geen twijfels.

Er is een constructie gelast voor de twee onderste gordelogen ( links en rechts van de stoel). De bevestigingsogen zitten vast aan een metalen plaat (ik gok zeker 15x30cm) die onder de bekleding op de bodemplaat wordt bevestigd. Aan de onderkant van de auto komt een tweede plaat zodat de krachten bij een crash goed verdeeld worden en de gordelogen niet uit de bodemplaat worden losgetrokken.

Gebruikersavatar
Rivanov
Berichten: 1452
Lid geworden op: 15 feb 2008, 13:41
Auto: '25 Tesla Model Y Juniper

Bericht door Rivanov » 16 feb 2008, 22:43

Very..very impressive.

Wouter81
Berichten: 9440
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 25 feb 2008, 11:27

Nog nieuws Femme? Wanneer denk je naar Noorwegen te gaan/kunnen?

Gebruikersavatar
Femme
Berichten: 1595
Lid geworden op: 02 aug 2006, 21:27
Locatie: Ruurlo

Bericht door Femme » 25 feb 2008, 11:39

Ik heb donderdag duidelijk gemaakt dat ik nu eindelijk eens resultaten wil zien. Binnen twee weken kon hij af zijn, was de reactie. Dit leek me een nogal optimistische schatting gezien de eerdere ervaringen. Ik ga deze week 24 maart als datum neerleggen waarop ik de auto rijdend wil hebben inclusief apk en het fixen van de belangrijkste 'bugs' die zich mogelijk bij het rijden gaan openbare. Ze moeten er maar eens voor zorgen dat het goed komt.
Laatst gewijzigd door Femme op 25 feb 2008, 13:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Andreass, ED35, Gisae, Jan Terwolde, Joël D., mark123 en 10 gasten