Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Femme

Alpina Roadster S Supercharged (projectsite live! )

Bericht door Femme » 09 jul 2007, 20:27

Ik ben op dit moment bezig met een ingrijpende upgrade van mijn Alpina Roadster S, dus het leek me wel leuk om daar een topic over te openen. Mijn auto is nummertje 46 van in totaal ongeveer 380 gebouwde exemplaren. In april 2002 verliet hij de fabriek in Buchloe. Ik heb de Roadster S in april 2006 gekocht van een Duitse BMW/Alpina-dealer waar hij als company car in gebruik was geweest. In twee jaar tijd had de auto 6.000km gelopen. Hij was dus zo goed als nieuw maar kon door de toen nog hoge leeftijdskorting wel met 50 procent besparing op de bpm geïmporteerd worden.

De Roadster S is gebaseerd op de Z4 3.0i en is door Alpina voorzien van een aangepast E36 M3 3.0 blok, die is opgeboord naar 3,35 liter en is geoptimaliseerd voor hoog koppel in het middenste toerenbereik. Het maximum vermogen van 300pk wordt bereikt bij 6300 toeren. Hij draait echter vrolijk tot 7200 toeren met minimaal verlies van vermogen. Het is daardoor nog best wel een sportief blok. De andere aanpassingen van Alpina zijn een opgewaardeerd interieur, een voorspoiler, achterspoiler en 19 inch Alpina Dynamic-velgen. Alles bij elkaar geven deze de auto een duidelijk volwassener uitstraling dan een standaard Z4. De aanpassingen aan het onderstel zijn minimaal. Wel werd de elektrische stuurbekrachtiging aangepakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Standaard auto's boeien mij niet zoveel. Projecten zoals de E30 M3 van Michel waarin een auto helemaal perfect wordt gemaakt vind ik vele malen leuker dan een auto die ongewijzigd is sinds het moment dat hij uit de fabriek kwam rollen. Feit is dat de volumefabrikanten talloze compromissen sluiten om kosten te besparen of om de minder sportief ingestelde klant niet tegen hun in het harnas te jagen. Een Alpina Roadster S is al heel wat aparter dan een Z4 3.0 maar toch begon het naar een half jaar te kriebelen. De eerste kleine upgrades waren een luchtfilter (Helene Performance Streamline SE), een eTip-module (automatisch drie keer knipperen met richtingaanwijzer) en een StrongStrut veerpootbrug. Het betere werk begon in november '06 met de bestelling van een nieuwe E46 achteras met Drexler-sperdifferentieel en kortere eindoverbrending (3,46:1 ipv 3,23:1). Uiteindelijk arriveerde het sperdiff in februari. Dit zorgde voor een merkbare verbetering van de acceleratie (door de kortere eindoverbrenging) en erg gretige wegligging in bochten.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas gleed ik eind maart met het kontje tegen een boompje aan waardoor de achterbumper en linker achterwielophanging beschadigd waren geraakt. Omdat ik al een heel pakket aan upgrades in gedachte had, waaronder remmen, schokdempers en wat facelift exterieuronderdelen, werd besloten om deze meteen op de auto te monteren zodat ze gedeeltelijk door de verzekering gesubsidieerd konden worden. Wat ik toen niet kon voorzien is hoe vreselijk lang het zou duren om op maat gemaakte onderdelen geleverd te krijgen.

Mijn idee is om de auto om te bouwen tot een echt sportwagentje, die enerzijds een scherp en compromisloos rijgedrag heeft en anderzijds de verfijning biedt van een luxeauto ten aanzien van afwerkingsniveau en uitrusting. Eigenlijk zoek ik dus meer een mix van de originele Alpina's, die rechtstreeks afgeleid waren van auto's uit de racerij, en de moderne exemplaren die sportiviteit met een hoge mate van comfort combineren. Om dit te bereiken heb ik onder andere de volgende upgrades in de planning:

- Mov'it 342x34mm remmen voor en opgewaardeerde remschijven, remblokken en stalen gevlochten remleidingen achter
- Schokdempers achter en schroefset voor van Reiger Racing Suspension
- Opgewaardeerde bussen in wielophanging
- Facelift ombouw: facelift xenon units met angel eyes, witte knipperlichten, facelift achterlichten, facelift achterbumper
- Aero sideskirts en aero diffusor voor faceliftmodel
- Z4-M motorkap
- Uitlaat met vier pijpen
- Verwijderen Clutch Delay Valve
- Overspuiten steenslag op voorbumper, Alpina sticker aanbrengen
- Mistlampen vervangen door leds
- Verbeterde geluidsdemping in deuren om blikkerig geluid te verhelpen
- Aanbrengen van leds in deurgrepen en achter rollbars

De achterkant moet hier op gaan lijken maar dan met de Alpina-achterspoiler:

Afbeelding

De eerste maand van stilstand van mijn auto ging verloren aan het taxeren van de schade en het opmeten van de ruimte in de wielkasten. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de remmen niet zouden passen met de bestaande velgen. Een zoektocht naar andere velgen leverde eigenlijk niets op wat ik geschikt vond behalve de M3 CSL-velgen, maar die zouden niet gaan passen zonder het gehele subframe van de M3 over te bouwen. Omdat de Alpina Dynamic-velgen voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor de uistraling van mijn wagentje wilde ik zo liever niet kwijt. Uiteindelijk besloot ik daarom om de wielkasten te laten verbreden zodat er ruimte gecreeërd kan worden voor de remmen. Dit moet allemaal met hand en zaag gebeuren. Er zijn geen kant en klare onderdelen voor verkrijgbaar. Volgens mijn ombouwer moet het allemaal op een nette manier kunnen, hoewel ik het zelf wel erg spannend vind :) . In ieder geval zal het een uniek resultaat opleveren.

Sinds twee weken wordt er eindelijk gewerkt aan mijn auto. Het is nog steeds wachten op de ellendige remmen voordat er grote vorderingen gemaakt kunnen worden. Pas als de remmen er zijn, kan bepaald worden hoe breed de wielen werkeijk komen te staan en kunnen de wielkasten daarop aangepast worden, waarna al het aangepaste bodywork gespoten kan worden.

Zo zag de auto er vandaag uit:

Z4-M-motorkap (ongespoten) en facelift xenonunits. Deze werken met uitzondering van de angel eyes en het seinen met grootlicht. Hiervoor is vermoedelijk een nieuwe lichtmodule en programmeerwerk van de lichtmodule nodig. Leuk meegenomen is dat de Z4-M-motorkap lichter is dan het origineel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reiger schokdempers:

Afbeelding

Afbeelding

Turner Motorsport E46 Front Subframe Reinforcement Kit. Dit zijn een paar plaatjes die aan het subframe zijn gelast om het subframe te versterken ter hoogte van de motorsteun.

Afbeelding

TMS E46 Control Arm Bushing Kit

Afbeelding

TMS Trailing Arm Bushing Limiter Kit

Afbeelding

TMS Upper or Lower Rear Trailing Arm Bushing

Afbeelding

En het origineel:

Afbeelding

Het eindresultaat is te bewonderen op http://modgarage.net/project/alpina .
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:19, 14 keer totaal gewijzigd.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 09 jul 2007, 20:34

Ah, eindelijk! 8)

Trouwens, volgens mij komt het blok in de basis uit de US-spec E36 M3, die wat tammer was dan zijn Europese broertje. Blok wordt ook wel eens S50US genoemd.

Marc R

Bericht door Marc R » 09 jul 2007, 20:42

Dat is nog eens wat ik noem: Upgraden!!

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jul 2007, 21:01

Wow! Dat is helemaal een mooie upgrade.

Wat betreft wachten op onderdelen en de ellende daar om heen kan ik je helaas een hand geven. Maar het resultaat zal in dit geval erg indrukwekkend worden. Leuk hoor!

Tom

Bericht door Tom » 09 jul 2007, 21:06

Erg gaaf allemaal.
Ben benieuwd!

Ik vind het een superauto, ben ook totaal niet jaloers ofzo ;)

Fabian

Bericht door Fabian » 09 jul 2007, 21:17

hoppaaa! Toe maar! 8)

Maik

Bericht door Maik » 09 jul 2007, 21:52

Mooi man, ik hou daar ook wel van, een auto naar eigen smaak aanpassen, zolang het maar smaakvol en nuttig is, en dat lijkt bij jouw Alpina helemaal goed te komen :)
Mooi verslag ook! Keep us updated :idea:

PS: even iets zeiken: wat zien die dempers er lullig uit zo zeg, wat een lerpen :P :wink:

Femme

Bericht door Femme » 09 jul 2007, 23:14

Stéphane schreef:Wow! Dat is helemaal een mooie upgrade.

Wat betreft wachten op onderdelen en de ellende daar om heen kan ik je helaas een hand geven. Maar het resultaat zal in dit geval erg indrukwekkend worden. Leuk hoor!
Ik moet zeggen dat jouw topic een therapeutische werking heeft gehad op mijn gemoedsgesteldheid in de zin dat ik erdoor heb leren accepteren dat custom made onderdelen altijd lang op zich laten wachten :lol: .

Stéphane

Bericht door Stéphane » 09 jul 2007, 23:22

Femme schreef:Ik moet zeggen dat jouw topic een therapeutische werking heeft gehad op mijn gemoedsgesteldheid in de zin dat ik erdoor heb leren accepteren dat custom made onderdelen altijd lang op zich laten wachten :lol: .
Dan is het tenminste nog ergens goed voor geweest :D In mijn geval lijkt het er nu op dat er echt progressie wordt gemaakt, maar zoals ik daar al zeg moet ik het eerst nog zien. Ik heb geen/te weinig tijd gehad om daar langs te gaan de laatste tijd helaas.

Ik zal dit topic met gepaste spanning volgen, want ik weet hoe het is ;)

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2007, 23:37

Prachtig project Femme

1 ding !

Blijf ons op de hoogte houden, dit is een van de gaafste projecten tot nu toe op DF !

RVV

Bericht door RVV » 09 jul 2007, 23:38

Wat ziet dat Reiger spul er fantastisch uit zeg

Femme

Bericht door Femme » 10 jul 2007, 00:35

Ik overweeg ook nog om een compressor te laten installeren door ESS Tuning. De spullen die zij maken voor de E46 zijn van goede kwaliteit. Ik vind het zelf wel belangrijk dat uiterlijk vertoon en prestaties in evenwicht zijn en een vermogenstoename tot zo'n 420pk zou dat bewerkstelligen :) .

ESS Tuning is bezig met een kit voor de E36 3.0 die zonder al te veel problemen naar het Alpina-blok getransplanteerd zou moeten kunnen worden. Er zal dan wel software voor ontwikkeld moeten worden. Volgens ESS kost dat zo'n drie tot vier weken (zal wel weer een voorzichtige schatting zijn) en de auto moet daarvoor naar Noorwegen.

Als hij klaar is van de huidige werkzaamheden ga ik er eerst maar eens een tijdje in rijden :) .

Verder denk ik er nog over om andere stoelen te laten monteren, bijvoorbeeld Recaro's Pole Position. Het is de eenvoudigste manier om gewicht te besparen en biedt ongetwijfeld ook een veel betere zijdelingse steun. De stoelen met elektrische verstelling schijnen nogal zwaar te zijn. Ik wil de stoelen dan wel in zwart leer laten bekleden met Alpina logo's en stoelverwarming. Dit laatste omdat stoelverwarming toch wel erg prettig is als je in de winter open wilt kunnen rijden. Het dak open is véél leuker vanwege het uitlaadgeluid.

TC Kline gebruikt ze in hun Carbon Roadster en dat ziet er netjes uit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Femme op 26 mar 2010, 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2007, 00:57

Toevallig vanochtend nog een half uurtje gestuurd in die stoel (130i andre) zit als een maatpak.. Het is dat ik de ruimte in de M3 achter wil blijven benutten ivm de kids maar anders had ik ze zeker overwogen.

Paul

Bericht door Paul » 10 jul 2007, 05:43

Cool zeg Femme...

Reiger is echt TOP!!! is maar weinig beters te krijgen.... vraag Andre maar...

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 10 jul 2007, 07:19

8)
Mooi man.

Knot

Bericht door Knot » 10 jul 2007, 07:25

Goed bezig zeg!

"Verwijderen Clutch Delay Valve"

Doet dat ding nou precies?

René130i

Bericht door René130i » 10 jul 2007, 09:26

Nice Femme 8)

Femme

Bericht door Femme » 10 jul 2007, 11:12

Rico v Velzen schreef:Toevallig vanochtend nog een half uurtje gestuurd in die stoel (130i andre) zit als een maatpak.. Het is dat ik de ruimte in de M3 achter wil blijven benutten ivm de kids maar anders had ik ze zeker overwogen.
Wat ik me alleen afvraag is wat de mogelijkheden qua verstelling zijn met deze stoelen. Kun je ze gewoon in hoogte verstellen? Het zou wel handig zijn als iemand van een kleiner postuur in de auto zou kunnen rijden.
Knot schreef:Goed bezig zeg!

"Verwijderen Clutch Delay Valve"

Doet dat ding nou precies?
Zie http://www.zeckhausen.com/CDV.htm .

RVV

Bericht door RVV » 10 jul 2007, 11:38

Nee weinig tot geen verstelmogelijkheden.. ja voor en achterschuiven.. en je kunt hem eventueel in ee bepaalde hoogte fixeren maar even hoger of lager zetten gaat niet.

Verder kun je niet "verzitten" in zo'n stoel.. als je echt lange ritten maakt van een paar honderd kilometer word je daar minder vrolijk van.

En last but not least.. het in en maar vooral uitstappen is een verhaal opzich.. is ook een kwestie van wennen, maar dukes of hazzard style in je auto springen zit er niet meer in :wink:

Macboy

Bericht door Macboy » 10 jul 2007, 15:22

Fantastisch zeg ! Echt onwijs leuk project. Toen ik mee heb gereden in je auto was ik al zwaar onder de indruk. Na dit project zal het helemaal erg zijn :)

Waar ik alleen mee zit is het volgende. Jij gaat nu de Alpina Roadster verder aanpassen. De bedoeling is dus wel dat de Alpina identiteit gewaarborgd blijft ? (dus logo's e.d.). Jij zegt ja, omdat je bijv ook de stoelen logo wil inborduren en de Alpina spoiler en velgen.

Kan je mij dan verzekeren dat dat BMW logo aan de zijkant ook een keer vervangen gaat worden door een Alpina logo :)

Wil je hem niet meteen laten spuiten in andere kleur ? Heb je helemaal gevoel van een andere auto :)

redsub

Bericht door redsub » 10 jul 2007, 19:08

Ik vond het al een geweldige auto zoals hij was, maar met deze verandering wordt hij nog mooier :lol:
Ik ben heel benieuwd.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 10 jul 2007, 19:28

Martijn Koevoets schreef:Ah, eindelijk! 8)

Trouwens, volgens mij komt het blok in de basis uit de US-spec E36 M3, die wat tammer was dan zijn Europese broertje. Blok wordt ook wel eens S50US genoemd.
Eerste wat ik ook dacht eigenlijk, of een M52B28 die opgeboord is en een ander inlaatsysteem heeft. Een M3 motor ziet er heel anders uit, heeft oa individuele gaskleppen.

Supergaaf verder natuurlijk, kosten nog moeite gespaard :)

Michel P

Bericht door Michel P » 10 jul 2007, 19:45

Goed bezig Femme!

Michel

Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 10 jul 2007, 20:51

Erg lekker bezig Femme. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat en je bevindingen.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 10 jul 2007, 23:11

Rico v Velzen schreef:En last but not least.. het in en maar vooral uitstappen is een verhaal opzich.. is ook een kwestie van wennen, maar dukes of hazzard style in je auto springen zit er niet meer in :wink:
No offence, maar de laatste keer dat ik Femme zag oogde hij toch wat atletischer dan die matrassenverkoper. ;) :lol:

Plaats reactie