De Roadster S is gebaseerd op de Z4 3.0i en is door Alpina voorzien van een aangepast E36 M3 3.0 blok, die is opgeboord naar 3,35 liter en is geoptimaliseerd voor hoog koppel in het middenste toerenbereik. Het maximum vermogen van 300pk wordt bereikt bij 6300 toeren. Hij draait echter vrolijk tot 7200 toeren met minimaal verlies van vermogen. Het is daardoor nog best wel een sportief blok. De andere aanpassingen van Alpina zijn een opgewaardeerd interieur, een voorspoiler, achterspoiler en 19 inch Alpina Dynamic-velgen. Alles bij elkaar geven deze de auto een duidelijk volwassener uitstraling dan een standaard Z4. De aanpassingen aan het onderstel zijn minimaal. Wel werd de elektrische stuurbekrachtiging aangepakt.
Standaard auto's boeien mij niet zoveel. Projecten zoals de E30 M3 van Michel waarin een auto helemaal perfect wordt gemaakt vind ik vele malen leuker dan een auto die ongewijzigd is sinds het moment dat hij uit de fabriek kwam rollen. Feit is dat de volumefabrikanten talloze compromissen sluiten om kosten te besparen of om de minder sportief ingestelde klant niet tegen hun in het harnas te jagen. Een Alpina Roadster S is al heel wat aparter dan een Z4 3.0 maar toch begon het naar een half jaar te kriebelen. De eerste kleine upgrades waren een luchtfilter (Helene Performance Streamline SE), een eTip-module (automatisch drie keer knipperen met richtingaanwijzer) en een StrongStrut veerpootbrug. Het betere werk begon in november '06 met de bestelling van een nieuwe E46 achteras met Drexler-sperdifferentieel en kortere eindoverbrending (3,46:1 ipv 3,23:1). Uiteindelijk arriveerde het sperdiff in februari. Dit zorgde voor een merkbare verbetering van de acceleratie (door de kortere eindoverbrenging) en erg gretige wegligging in bochten.
Helaas gleed ik eind maart met het kontje tegen een boompje aan waardoor de achterbumper en linker achterwielophanging beschadigd waren geraakt. Omdat ik al een heel pakket aan upgrades in gedachte had, waaronder remmen, schokdempers en wat facelift exterieuronderdelen, werd besloten om deze meteen op de auto te monteren zodat ze gedeeltelijk door de verzekering gesubsidieerd konden worden. Wat ik toen niet kon voorzien is hoe vreselijk lang het zou duren om op maat gemaakte onderdelen geleverd te krijgen.
Mijn idee is om de auto om te bouwen tot een echt sportwagentje, die enerzijds een scherp en compromisloos rijgedrag heeft en anderzijds de verfijning biedt van een luxeauto ten aanzien van afwerkingsniveau en uitrusting. Eigenlijk zoek ik dus meer een mix van de originele Alpina's, die rechtstreeks afgeleid waren van auto's uit de racerij, en de moderne exemplaren die sportiviteit met een hoge mate van comfort combineren. Om dit te bereiken heb ik onder andere de volgende upgrades in de planning:
- Mov'it 342x34mm remmen voor en opgewaardeerde remschijven, remblokken en stalen gevlochten remleidingen achter
- Schokdempers achter en schroefset voor van Reiger Racing Suspension
- Opgewaardeerde bussen in wielophanging
- Facelift ombouw: facelift xenon units met angel eyes, witte knipperlichten, facelift achterlichten, facelift achterbumper
- Aero sideskirts en aero diffusor voor faceliftmodel
- Z4-M motorkap
- Uitlaat met vier pijpen
- Verwijderen Clutch Delay Valve
- Overspuiten steenslag op voorbumper, Alpina sticker aanbrengen
- Mistlampen vervangen door leds
- Verbeterde geluidsdemping in deuren om blikkerig geluid te verhelpen
- Aanbrengen van leds in deurgrepen en achter rollbars
De achterkant moet hier op gaan lijken maar dan met de Alpina-achterspoiler:
De eerste maand van stilstand van mijn auto ging verloren aan het taxeren van de schade en het opmeten van de ruimte in de wielkasten. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat de remmen niet zouden passen met de bestaande velgen. Een zoektocht naar andere velgen leverde eigenlijk niets op wat ik geschikt vond behalve de M3 CSL-velgen, maar die zouden niet gaan passen zonder het gehele subframe van de M3 over te bouwen. Omdat de Alpina Dynamic-velgen voor een belangrijk deel verantwoordelijk zijn voor de uistraling van mijn wagentje wilde ik zo liever niet kwijt. Uiteindelijk besloot ik daarom om de wielkasten te laten verbreden zodat er ruimte gecreeërd kan worden voor de remmen. Dit moet allemaal met hand en zaag gebeuren. Er zijn geen kant en klare onderdelen voor verkrijgbaar. Volgens mijn ombouwer moet het allemaal op een nette manier kunnen, hoewel ik het zelf wel erg spannend vind

Sinds twee weken wordt er eindelijk gewerkt aan mijn auto. Het is nog steeds wachten op de ellendige remmen voordat er grote vorderingen gemaakt kunnen worden. Pas als de remmen er zijn, kan bepaald worden hoe breed de wielen werkeijk komen te staan en kunnen de wielkasten daarop aangepast worden, waarna al het aangepaste bodywork gespoten kan worden.
Zo zag de auto er vandaag uit:
Z4-M-motorkap (ongespoten) en facelift xenonunits. Deze werken met uitzondering van de angel eyes en het seinen met grootlicht. Hiervoor is vermoedelijk een nieuwe lichtmodule en programmeerwerk van de lichtmodule nodig. Leuk meegenomen is dat de Z4-M-motorkap lichter is dan het origineel.
Reiger schokdempers:
Turner Motorsport E46 Front Subframe Reinforcement Kit. Dit zijn een paar plaatjes die aan het subframe zijn gelast om het subframe te versterken ter hoogte van de motorsteun.
TMS E46 Control Arm Bushing Kit
TMS Trailing Arm Bushing Limiter Kit
TMS Upper or Lower Rear Trailing Arm Bushing
En het origineel:
Het eindresultaat is te bewonderen op http://modgarage.net/project/alpina .