Allemaal aan de all-season banden ?
- Marc Sierra
Re: Allemaal aan de all-season banden ?
Vorig jaar was ik een beetje laat met de winterbanden onder de auto zetten. In November was er toen een beetje natte sneeuw voorspeld, dus ik maakte me nog geen zorgen op de Goodyear Assymetric 6 onder de 330d. Maar terwijl ik op m'n werk zat begon de natte sneeuw ineens over te gaan in echte sneeuw. Ik ben maar op tijd weg gegaan zodat het nog rustig was op de weg, maar met een dun laagje verse sneeuw was het al onbegaanbaar op de Goodyears. Terwijl ik iets van 20 a 30 km/u rechtuit reed en ver voor de bocht het gas voorzichtig losliet gleed de achterkant van de auto al een beetje dwars door het minimale remmen op de motor. Het was een erg lange en best gestresste rit naar huis. Thuis maar meteen de winterbanden er onder gezet. 
- Arthur
- Auto: Nr.51
FixedKadett schreef: 04 nov 2025, 15:31Sommige denken dat ze met zomerbanden heel wat voorstellen.
En dan maar door blijven rijden in de sneeuw en dan verbaasd zijn dat een paar km verderop die alsnog de vangrail of sloot induikt.
-
OnlineBram
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Knot schreef: 04 nov 2025, 15:07 Doe eens een slipcursus in Lelystad op zo'n groot wit vlak, eerst met winter of 4S lekker gewend raken en daarna met zomerbandjes... zelfs ik als ervaren drifter kon de graspollen uit de voorbumper trekken.
-
Kadett
Geen slipcursus in Lelystad gehad, wel 2x ergens bij Gouda/A12. Geen idee meer welke naam die toko had.
En over de discussie winter/4S banden. Ik heb geen verplichting om de auto in te stappen afgezien van mijn kinderen halen om het weekend.
Is het kutweer door een sneeuwstorm veel ijzelvorming etc dan schuiven we het een week op, ik ga geen 400km daarin rijden sneeuw/4s banden of niet.
Voor die 5km woon werk pak ik 95% van de tijd de fiets. En mocht er echt veel sneeuw (blijven) liggen, daar heb ik dan wel weer sneeuwbanden voor

En over de discussie winter/4S banden. Ik heb geen verplichting om de auto in te stappen afgezien van mijn kinderen halen om het weekend.
Is het kutweer door een sneeuwstorm veel ijzelvorming etc dan schuiven we het een week op, ik ga geen 400km daarin rijden sneeuw/4s banden of niet.
Voor die 5km woon werk pak ik 95% van de tijd de fiets. En mocht er echt veel sneeuw (blijven) liggen, daar heb ik dan wel weer sneeuwbanden voor

- Andry
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Onder het eTSi leasehok liggen Goodyear Vector Gen3 in de maat 205/55 R16 welke op droog prima zijn voor gewoon woon/werk excl. noodstops want daar lopen ze flink achter. Zodra het wegdek vochtig/nat is wordt het in bochten een boot met bar weinig grip en tractie bij normale snelheden. De banden zijn niet oud en hebben 56k ervaring en met de uitlijning is niets mis mee volgens de dealer. Volgens reviews zouden ze zijn prima zijn, maar ik ervaar het heel anders. Kan het zo zijn dat de bandenmaat behoorlijk bepalend is voor het eindresultaat?
Al de privé auto's staan op Michelin PS4(S) of Bridgestone S001 en die doen het hier in NL 4 seizoenen gewoon goed als je je rijstijl aanpast...
Al de privé auto's staan op Michelin PS4(S) of Bridgestone S001 en die doen het hier in NL 4 seizoenen gewoon goed als je je rijstijl aanpast...