Een beetje rijder (hier) kent zijn voertuig en weet ook hoe die er mee om moet gaan. Op de rechterbaan 50-60 km/h de polonaise doen met een paar vrachtwagens in je nek, of rustig opschuiven naar links en voelen wat de grip is. Zolang je je raam een beetje open houdt, kun je ook horen hoe de ondergrond is. Slush of sneeuw hoor je kraken, hoor je niets, dan is het eerder ijs en dus wel glad. Met het doseren van het gas kun je dan ook makkelijk voelen of bijvoorbeeld 300pk teveel is. Rijbaanwissel ook altijd met minimaal sturen, al duurt het maar 200 meter om een baantje over te steken. De gekste dingen gebeuren uit een schrikreactie of te veel/snel sturen.
Met de vrachtauto reed ik ook altijd zoveel mogelijk links, mits ik beladen was want dat was icm winterbanden (ja die wisselde we elk jaar) en losgestorte goederen, waarbij ik dan altijd 1-2 ton méér op de trekas deed laden, voor genoeg grip. Leeg sta je met een vrachtauto al snel vast op een molshoop.
Ik zit ook nooit op sneeuw te wachten maar als het zover is, is het niet dat ik met de keutel in de broek ga rondrijden.......