Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
- Luco
- Berichten: 29353
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Balen zeg, respect dat je zo rustig blijft.
Ik had minimaal 15 minuten lang gevloekt en getierd op mezelf:-)
Succes met het herstel, maar zo te zien komt dat wel goed.
Ik had minimaal 15 minuten lang gevloekt en getierd op mezelf:-)
Succes met het herstel, maar zo te zien komt dat wel goed.
- Yannik Schmidt
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Haha, als het kon was ik zeker nog doorgereden na een actie met wat ducttape! Maar helaas was de schade ter plekke te groot.Emiel schreef: 21 mei 2025, 15:14 Vervelend Yannik!
Zoals vroeger als we van de fiets vielen als kind, meteen weer opstappen en verder fietsen. Scheelt angst.
oftewel, zo snel mogelijk weer achter het stuur kruipen en rijden op Spa, vol gas!![]()
Op mezelf vloeken zat er op dat moment niet in!Luco schreef: 21 mei 2025, 21:45 Balen zeg, respect dat je zo rustig blijft.
Ik had minimaal 15 minuten lang gevloekt en getierd op mezelf:-)
Succes met het herstel, maar zo te zien komt dat wel goed.

Ja dat is 't vooral, achteraf ben je altijd slimmer. Maar gelukkig wel alles met op de GoPro's staan, anders had ik wellicht niet zo duidelijk kunnen reflecteren.Robin schreef: 21 mei 2025, 19:13 Zeer spijtig Yannik, maar dank/kudos voor je duidelijke en interessante verhaal eromheen(en de rest zoals de Porsche) . Ook de video spreekt boekdelen. Beetje gas er weer op lijkt zo eenvoudig, maar in 't heetst van de strijd.....
Gelukkig viel 't allemaal mee.
Ja in principe kost Spa inclusief barrier schade net zo veel als alleen het afslepen via Lenz op de Nordschleife, dusja...Fabian schreef: 21 mei 2025, 16:00 Balen! Ik had op Insta via via het filmpje al voorbij zien komen inderdaad![]()
Gelukkig valt het mee, het hoort erbij, maar nooit leuk. Risico van het vak! Vallen, opstaan en weer doorgaan, en gelukkig kan dat ook redelijk makkelijk gezien de schade die je benoemt. Had allemaal veel erger kunnen zijn. Ik zou ervoor tekeken als je er zo mee wegkomt![]()
Kosten aan Spa vallen me ook nog wel mee, ik ken circuits waar het een veelvoud zou zijn geweest![]()
Sommige mensen zeiden tegen mij dat ze praktisch dezelfde crash hebben gehad (of erger), ook op Spa, ook met Skylimit, en die hebben niks hoeven te betalen. Blijft apart, maar niks meer aan te doen!
- Yannik Schmidt
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025
Ik had me een hele tijd terug, nog voor de crash op Spa, willen aanmelden voor de Skylimit Nordschleife Trackday van 18 Juli.
Helaas was er geen plek meer en kwam ik op de reservelijst terecht, dat was ik onderhand alweer vergeten en heel eerlijk - zo erg was 't niet, de auto was toch nog kapot. Verder had ik door privé en werk ook echt nog maar weinig motivatie om veel er aan te doen, de eerste trackday zou toch pas weer 8 Augustus zijn...
Maar zoals dat gaat krijg je juist dan een mailtje dat er toch plekken vrij zijn gekomen en zo was er opeens een tijdvenster van 3 weken open om de Megane dan toch maar eens af te krijgen. Gelukkig had ik een enorme berg nieuwe onderdelen al vantevoren en tussendoor verzamelt waardoor ik eigenlijk alleen nog maar alles terug moest plaatsen, behalve de verse versnellingsbak met het Gripper differentieel - dat was wel wat meer werk.
Een ''nieuwe'' motorkap, zijscherm en allerhande plastic zooi dat achter de bumper zit had ik al van een Megane 2 sloper in Duitsland afgehaald. Die was dan ook nog zilver, dus dan heb je in ieder geval een semi-kleurmatch.
Een nieuwe, ja echt old-stock nieuwe, voorbumper met onderste grill heb ik ook in Duitsland weten scoren van iemand die het bestand van een voormalig Renault dealer heeft opgekocht. Ongelofelijk dat dit nog te vinden is/was, ding staat gewoon nog in de primer!
Na een hele berg aan nieuwe & oude-nieuwe onderdelen te hebben verzameld werd het ook tijd om de versnellingsbak te wisselen, zo gezegd zo gedaan. Gelukkig kunnen we dat onderhand dromen dus dat was geen gekke klus. Toen ook meteen de bumper voorbereid door de bodemplaat te wisselen, koplampen voorbereid, noem maar op. Er komt toch altijd een hoop werk & popnagels bij kijken als je aan zo'n werk begint, vooral als het zoals bij onze auto's veel plastic is. Nieuwe zijscherm ook er op, dat weer een beetje netjes uitlijnen en ga zo maar door.
Ook is er een nieuwe radiateur geplaatst en de beschadigde Airtec intercooler heb ik gerepareerd, gelukkig waren alleen de intake-scoops verbogen maar de core nog heel. Smoke test met een paar bar druk gedaan, niks lekt. Hopelijk blijft dat zo!
Verder ben ik van mijn beloved Yokohama A052 toch maar eens overgestapt naar de Nankang CR-S.
Iedereen is er positief te spreken over te band wat betreft grip en bandenleven, vooral dat laatste viel mij bij de A052 toch wel tegen, ook al is het qua grip (in zowel nat als droog) echt de beste band die ik tot nu toe gehad heb. Ook de iets stijvere sidewall van de CR-S spreekt me wel aan. 245/40/17 op 9J voren en 225/45/17 op 8J achteren.
Nog effe een van de ''lastigste'' klusjes omdat het gewoon monnikenwerk is, de aerocatch plaatsen. Gelukkig niet de eerste keer en dat ging dan ook een stuk rapper dan toen... maar het blijft een kak klus.
Gisteravond dan een keer alles van onderstel, remmerij en noem maar op goed nagekeken en de bumper finaal er op gezet. Auto al een paar keer goed warm laten lopen en de KVS ontlucht. Alles schijnt naar behoren te werken, misschien vanavond even een korte testrit door 't dorp en de rest zie ik wel op circuit deze vrijdag.
Ik ben erg benieuwd naar de CR-S en het Gripper differentieel, ik weet nog niet wat ik kan (of mag) verwachten.
Een grove lijst van wat er is gedaan na de crash op Spa:
- Pipercross Luchtfilter vervangen
- GT Performance Alu-Radiateur vervangen
- Airtec Intercooler gerepareerd
- Motorkap, zijscherm, voorbumper, grilletjes, etc. vervangen
- Aerocatch nieuw geplaatst
- Nieuwe koplampen geplaatst
- Bak met Gripper differentieel geplaatst
- Nankang CR-S geplaatst
- KVS vullen, ontluchten
- Auto technisch nakijken, onderstel, ophanging, montagepunten, andere schades, etc.
All in all ben ik wel excited om weer te kunnen rijden en vooral de eerste keer weer op de Nordschleife na 2 jaar!
Helaas was er geen plek meer en kwam ik op de reservelijst terecht, dat was ik onderhand alweer vergeten en heel eerlijk - zo erg was 't niet, de auto was toch nog kapot. Verder had ik door privé en werk ook echt nog maar weinig motivatie om veel er aan te doen, de eerste trackday zou toch pas weer 8 Augustus zijn...
Maar zoals dat gaat krijg je juist dan een mailtje dat er toch plekken vrij zijn gekomen en zo was er opeens een tijdvenster van 3 weken open om de Megane dan toch maar eens af te krijgen. Gelukkig had ik een enorme berg nieuwe onderdelen al vantevoren en tussendoor verzamelt waardoor ik eigenlijk alleen nog maar alles terug moest plaatsen, behalve de verse versnellingsbak met het Gripper differentieel - dat was wel wat meer werk.
Een ''nieuwe'' motorkap, zijscherm en allerhande plastic zooi dat achter de bumper zit had ik al van een Megane 2 sloper in Duitsland afgehaald. Die was dan ook nog zilver, dus dan heb je in ieder geval een semi-kleurmatch.
Een nieuwe, ja echt old-stock nieuwe, voorbumper met onderste grill heb ik ook in Duitsland weten scoren van iemand die het bestand van een voormalig Renault dealer heeft opgekocht. Ongelofelijk dat dit nog te vinden is/was, ding staat gewoon nog in de primer!
Na een hele berg aan nieuwe & oude-nieuwe onderdelen te hebben verzameld werd het ook tijd om de versnellingsbak te wisselen, zo gezegd zo gedaan. Gelukkig kunnen we dat onderhand dromen dus dat was geen gekke klus. Toen ook meteen de bumper voorbereid door de bodemplaat te wisselen, koplampen voorbereid, noem maar op. Er komt toch altijd een hoop werk & popnagels bij kijken als je aan zo'n werk begint, vooral als het zoals bij onze auto's veel plastic is. Nieuwe zijscherm ook er op, dat weer een beetje netjes uitlijnen en ga zo maar door.
Ook is er een nieuwe radiateur geplaatst en de beschadigde Airtec intercooler heb ik gerepareerd, gelukkig waren alleen de intake-scoops verbogen maar de core nog heel. Smoke test met een paar bar druk gedaan, niks lekt. Hopelijk blijft dat zo!
Verder ben ik van mijn beloved Yokohama A052 toch maar eens overgestapt naar de Nankang CR-S.
Iedereen is er positief te spreken over te band wat betreft grip en bandenleven, vooral dat laatste viel mij bij de A052 toch wel tegen, ook al is het qua grip (in zowel nat als droog) echt de beste band die ik tot nu toe gehad heb. Ook de iets stijvere sidewall van de CR-S spreekt me wel aan. 245/40/17 op 9J voren en 225/45/17 op 8J achteren.
Nog effe een van de ''lastigste'' klusjes omdat het gewoon monnikenwerk is, de aerocatch plaatsen. Gelukkig niet de eerste keer en dat ging dan ook een stuk rapper dan toen... maar het blijft een kak klus.

Gisteravond dan een keer alles van onderstel, remmerij en noem maar op goed nagekeken en de bumper finaal er op gezet. Auto al een paar keer goed warm laten lopen en de KVS ontlucht. Alles schijnt naar behoren te werken, misschien vanavond even een korte testrit door 't dorp en de rest zie ik wel op circuit deze vrijdag.
Ik ben erg benieuwd naar de CR-S en het Gripper differentieel, ik weet nog niet wat ik kan (of mag) verwachten.
Een grove lijst van wat er is gedaan na de crash op Spa:
- Pipercross Luchtfilter vervangen
- GT Performance Alu-Radiateur vervangen
- Airtec Intercooler gerepareerd
- Motorkap, zijscherm, voorbumper, grilletjes, etc. vervangen
- Aerocatch nieuw geplaatst
- Nieuwe koplampen geplaatst
- Bak met Gripper differentieel geplaatst
- Nankang CR-S geplaatst
- KVS vullen, ontluchten
- Auto technisch nakijken, onderstel, ophanging, montagepunten, andere schades, etc.
All in all ben ik wel excited om weer te kunnen rijden en vooral de eerste keer weer op de Nordschleife na 2 jaar!
- StefanW
- Berichten: 1949
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Dat doe je snel!
Ben benieuwd naar de ervaringen over de CRS tov de A052.
Ben benieuwd naar de ervaringen over de CRS tov de A052.
- Martijn M
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Lekker bezig Yannik! Binnenkort alles weer ff in 1 kleur blaffen en dan is ie weer zo goed als nieuw 
Veel plezier op de trackday! Erg benieuwd naar je ervaringen met nieuwe diff en CRS.

Veel plezier op de trackday! Erg benieuwd naar je ervaringen met nieuwe diff en CRS.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Mooi snel gedaan allemaal! 

-
OnlineBram
- Berichten: 16601
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Ik ben er vrijdag ook! Gaan met een gezelschap kamperen bij Brünchen, met een witte Discovery met daktent, en paar losse tentjes. Op de ambulance een oranje E46 328i. De net aangeschafte Megane RS 275 cup-S door een maat van mij heeft helaas nog geen kenteken. Wie weet zien we elkaar daar, ben benieuwd naar jouw auto, behoorlijk veel aan gedaan 

- Yannik Schmidt
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Ik ook wel enorm. Hoor veel goede dingen over de CR-S, dus ben wel erg benieuwd.StefanW schreef: 16 jul 2025, 08:25 Dat doe je snel!
Ben benieuwd naar de ervaringen over de CRS tov de A052.
Leuk! Dan zien we elkaar vast wel. Ik denk dat ik de auto voor de trackday bij de overflow parking zet op dat gras/verharde stuk. Tot dan!Bram schreef: 16 jul 2025, 15:44 Ik ben er vrijdag ook! Gaan met een gezelschap kamperen bij Brünchen, met een witte Discovery met daktent, en paar losse tentjes. Op de ambulance een oranje E46 328i. De net aangeschafte Megane RS 275 cup-S door een maat van mij heeft helaas nog geen kenteken. Wie weet zien we elkaar daar, ben benieuwd naar jouw auto, behoorlijk veel aan gedaan![]()
-
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Goed bezig, en die aanpassingen heb je snel gedaan.
Qua weersomstandigheden is het morgen ook ideaal volgens mij. Veel plezier op de Ring!
Qua weersomstandigheden is het morgen ook ideaal volgens mij. Veel plezier op de Ring!

- Wout309t
- Berichten: 1270
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: A4 40TFSI
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Die heb je weer mooi en vlot opgeknapt zo! Wat een ontzettend gave auto is het toch ook..
-
OnlineBram
- Berichten: 16601
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Leuke auto Yannik, ding ziet er echt netjes uit!
- Yannik Schmidt
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025
Vorige vrijdag echt een super trackday op de Nordschleife gehad, georganiseerd door Skylimit events.
Een serieus leuke variatie auto's en top weer beloofden voor een super dag, en dat was 't ook - ondanks dat het toch wel goed warm was. In ieder geval warm genoeg om goed te zweten onder de helm, maar dat wist ik natuurlijk wel al toen ik besloot de kachelmotor uit de auto te halen...
Over die variatie gesproken: gewoon een trackday boeken met je 2.5t BMW M5 touring! En deze prachtige M2 Schirmer GT van Joost, ook hier op het forum te zien. Ik heb Bram ^ ook nog effe gesproken, leuk je te leren kennen! Volgende keer heb ik wellicht wat meer tijd om te babbelen, excuses als het was gehaast over kwam.
Het was toch wel spannend om na 2 jaar weer eens op de Nordschleife te rijden. Ik heb dan wel veel vertrouwen in de auto maar je weet 't nooit, vooral na die crash op Spa zit het toch nog effe tussen je oren.
De auto staat nu ook op frisse, maar nog onbekende, Nankang CR-S en ook het Gripper differentieel heb ik alleen effe 10 minuutjes op de weg kunnen testen.
Mijn vriendin was mee en we zijn dan ook samen een hele bak rondjes gereden, dat was wel leuk - tegelijkertijd altijd een goede reality check om ook langzaam het tempo op te bouwen en niet meteen volle bak te gaan. Goed idee ook, de CR-S is toch nog wat zenuwachtig als die koud en fris is. Ook het differentieel, ofja de bakolie, heeft wel wat temperatuur nodig voordat dat helemaal lekker loopt.
Maar na een paar rondjes was het direct weer genieten. Het is gewoon heerlijk om in je zelf-gebouwde auto zo te kunnen genieten van het circuit, en de oude feeling was alweer snel terug. Het tempo werd redelijk snel weer opgebouwd en de lol was groot. Af en toe haak je dan gewoon eens bij iemand aan, of iemand haakt bij jou aan, en dan ga je samen lekker een stuk sturen. Traffic is bijna geen issue tijdens zo een trackday en iedereen lijkt te weten wat die doet, het is echt heerlijk rijden - er reed ook wel serieus spul tussen op full slicks... denk aan een Audi RS3 TCR - dat snelheidsverschil is wel ziek!
Het rijden was zoals gezegd super leuk en de Nankang CR-S in combinatie met het nieuwe Gripper differentieel was echt een wereld van verschil - ik was natuurlijk wel bang dat de band tegen zou vallen tegenover de A052.
Nankang CR-S: Hij heeft wat tijd nodig om op temperatuur te komen, dit moet je dan ook geleidelijk opbouwen.
De A052 is er direct en ook een stuk minder zenuwachtig als die koud is.
Als de CR-S eenmaal warm is, is de piek grip in mijn ogen net zo goed als de A052 en je kunt hem ook goed belasten. De A052 is toch wat gevoeliger en als je hem eenmaal aan het smeren krijgt, duurt het ook effe voordat die zichzelf weer reset. De CR-S is wat meer vergeefs.
Qua sidewall, dus vooral het instuurgedrag, lijken ze toch wel beide op elkaar, al reed ik de CR-S op 2.1 bar warm en de A052 normaal op 2.3/2.4. Slijtage bij de CR-S leek tegenover de A052 echt minimaal en ook de sidewall en schouder zijn nog lekker fris bij de CR-S.
Gripper differentieel: wat een wereld van verschil tegenover de Quaife.
Als 't diff nog koud is rammelt het, wegrijden en rangeren is kut, alles maakt geluid en iedereen denkt dat je bak kapot is...
maar als het eenmaal warm is en je vaart hebt op circuit, wow. Dag en nacht!
Tijdens het remmen meer stabiliteit, off-throttle al bijna zo veel lock als de Quaife on-throttle.
Vanaf het moment dat je dan op het gas gaat en de Gripper locked, dan merk je echt een ziek verschil tegenover eerst. Adenauer Forst, Wehrseifen, Kallenhard, noem maar op - ik kon overal zo veel eerder op het gas dan eerst, ik snapte het zelf nog niet zo goed. Het is effe wennen om zo vroeg op het gas te gaan omdat het natuurlijk niet 'natuurlijk' voelt als je denkt dat het eigenlijk nog niet kan.
Echt een super upgrade voor circuit. Bij een straatauto zou ik er nooit aan beginnen, maar voor circuit nooit meer wat anders.
De auto zelf presteerde ondanks de 25°C eigenlijk super. Een paar kleine probleempjes kwam ik tegen:
- KVS temperatuur liep Kesselchen omhoog wel op, toen heb ik altijd gelift of 'm in de 6e versnelling gezet, een hele hotlap zat er dus eigenlijk nooit in. Ik ben door de crash een hele hoop luchtgeleiders kwijt geraakt, daar moet ik nog eens een oplossing voor vinden zodat de lucht ook echt mooi door de intercooler & radiateur gaat. Is maar een kleine issue en denk ik ook door de temperatuur, want op Spa had ik er nooit last van maar toen was 't ook <20°C.
- Een turbostud van 't spruitstuk is losgekomen dus ik had een kleine boostlek maar er was nog prima mee te rijden. Merkte wel dat die in de hogere versnelling dan iets vermogen miste.
- Bobinestekkers moet ik wel vervangen, tijdens de laatste rondjes had ik opeens heftige misfires en ben ik langzaam terug gereden van 't circuit af. De bobinestekkers zaten niet meer goed vast, ik gok dat de warmte gewoon voor problemen zorgde bij de toch wat oudere plastic stekkers. Effe gefixt, stukje gereden, werkte weer naar behoren.
Verder alles top, auto nog heel, ik grote blij.
8 Augustus gaan we weer!
Een serieus leuke variatie auto's en top weer beloofden voor een super dag, en dat was 't ook - ondanks dat het toch wel goed warm was. In ieder geval warm genoeg om goed te zweten onder de helm, maar dat wist ik natuurlijk wel al toen ik besloot de kachelmotor uit de auto te halen...

Over die variatie gesproken: gewoon een trackday boeken met je 2.5t BMW M5 touring! En deze prachtige M2 Schirmer GT van Joost, ook hier op het forum te zien. Ik heb Bram ^ ook nog effe gesproken, leuk je te leren kennen! Volgende keer heb ik wellicht wat meer tijd om te babbelen, excuses als het was gehaast over kwam.

Het was toch wel spannend om na 2 jaar weer eens op de Nordschleife te rijden. Ik heb dan wel veel vertrouwen in de auto maar je weet 't nooit, vooral na die crash op Spa zit het toch nog effe tussen je oren.
De auto staat nu ook op frisse, maar nog onbekende, Nankang CR-S en ook het Gripper differentieel heb ik alleen effe 10 minuutjes op de weg kunnen testen.
Mijn vriendin was mee en we zijn dan ook samen een hele bak rondjes gereden, dat was wel leuk - tegelijkertijd altijd een goede reality check om ook langzaam het tempo op te bouwen en niet meteen volle bak te gaan. Goed idee ook, de CR-S is toch nog wat zenuwachtig als die koud en fris is. Ook het differentieel, ofja de bakolie, heeft wel wat temperatuur nodig voordat dat helemaal lekker loopt.
Maar na een paar rondjes was het direct weer genieten. Het is gewoon heerlijk om in je zelf-gebouwde auto zo te kunnen genieten van het circuit, en de oude feeling was alweer snel terug. Het tempo werd redelijk snel weer opgebouwd en de lol was groot. Af en toe haak je dan gewoon eens bij iemand aan, of iemand haakt bij jou aan, en dan ga je samen lekker een stuk sturen. Traffic is bijna geen issue tijdens zo een trackday en iedereen lijkt te weten wat die doet, het is echt heerlijk rijden - er reed ook wel serieus spul tussen op full slicks... denk aan een Audi RS3 TCR - dat snelheidsverschil is wel ziek!
Het rijden was zoals gezegd super leuk en de Nankang CR-S in combinatie met het nieuwe Gripper differentieel was echt een wereld van verschil - ik was natuurlijk wel bang dat de band tegen zou vallen tegenover de A052.
Nankang CR-S: Hij heeft wat tijd nodig om op temperatuur te komen, dit moet je dan ook geleidelijk opbouwen.
De A052 is er direct en ook een stuk minder zenuwachtig als die koud is.
Als de CR-S eenmaal warm is, is de piek grip in mijn ogen net zo goed als de A052 en je kunt hem ook goed belasten. De A052 is toch wat gevoeliger en als je hem eenmaal aan het smeren krijgt, duurt het ook effe voordat die zichzelf weer reset. De CR-S is wat meer vergeefs.
Qua sidewall, dus vooral het instuurgedrag, lijken ze toch wel beide op elkaar, al reed ik de CR-S op 2.1 bar warm en de A052 normaal op 2.3/2.4. Slijtage bij de CR-S leek tegenover de A052 echt minimaal en ook de sidewall en schouder zijn nog lekker fris bij de CR-S.
Gripper differentieel: wat een wereld van verschil tegenover de Quaife.
Als 't diff nog koud is rammelt het, wegrijden en rangeren is kut, alles maakt geluid en iedereen denkt dat je bak kapot is...
maar als het eenmaal warm is en je vaart hebt op circuit, wow. Dag en nacht!
Tijdens het remmen meer stabiliteit, off-throttle al bijna zo veel lock als de Quaife on-throttle.
Vanaf het moment dat je dan op het gas gaat en de Gripper locked, dan merk je echt een ziek verschil tegenover eerst. Adenauer Forst, Wehrseifen, Kallenhard, noem maar op - ik kon overal zo veel eerder op het gas dan eerst, ik snapte het zelf nog niet zo goed. Het is effe wennen om zo vroeg op het gas te gaan omdat het natuurlijk niet 'natuurlijk' voelt als je denkt dat het eigenlijk nog niet kan.
Echt een super upgrade voor circuit. Bij een straatauto zou ik er nooit aan beginnen, maar voor circuit nooit meer wat anders.
De auto zelf presteerde ondanks de 25°C eigenlijk super. Een paar kleine probleempjes kwam ik tegen:
- KVS temperatuur liep Kesselchen omhoog wel op, toen heb ik altijd gelift of 'm in de 6e versnelling gezet, een hele hotlap zat er dus eigenlijk nooit in. Ik ben door de crash een hele hoop luchtgeleiders kwijt geraakt, daar moet ik nog eens een oplossing voor vinden zodat de lucht ook echt mooi door de intercooler & radiateur gaat. Is maar een kleine issue en denk ik ook door de temperatuur, want op Spa had ik er nooit last van maar toen was 't ook <20°C.
- Een turbostud van 't spruitstuk is losgekomen dus ik had een kleine boostlek maar er was nog prima mee te rijden. Merkte wel dat die in de hogere versnelling dan iets vermogen miste.
- Bobinestekkers moet ik wel vervangen, tijdens de laatste rondjes had ik opeens heftige misfires en ben ik langzaam terug gereden van 't circuit af. De bobinestekkers zaten niet meer goed vast, ik gok dat de warmte gewoon voor problemen zorgde bij de toch wat oudere plastic stekkers. Effe gefixt, stukje gereden, werkte weer naar behoren.
Verder alles top, auto nog heel, ik grote blij.
8 Augustus gaan we weer!
-
Online
- Berichten: 4363
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Klinkt als zeer geslaagd. Leuk 

- Williams
- Berichten: 73
- Lid geworden op: 02 apr 2011, 21:16
- Locatie: Waddinxveen ZH
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Super gaaf project! zou die motorkap nog wel even carbon wrappen 

-
OnlineBram
- Berichten: 16601
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Aha, was die M2 van Joost. Bruut ding! Leuk je even gesproken te hebben, ik heb het ook super naar m'n zin gehad, al was ik slechts bijrijder.
-
- Berichten: 1026
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Geslaagde dag zo te lezen. Leuke foto’s ook. 

- Martijn M
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Mooi verslag om te lezen Yannik! Fijn dat de auto het weer top deed. Paar kleine dingetjes hou je toch.
Op naar de volgende
Op naar de volgende

-
Online
- Berichten: 1935
- Lid geworden op: 18 nov 2006, 14:58
- Locatie: Rosmalen
Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Nordschleife Trackday! P10 / 21.07.2025
Leuk om te lezen, en bedankt voor de complimenten. Had de Megane nog gespot onderweg op de parking, ziet er goed geprepareerd en dik uit! Geslaagde dag, vond het zelf op sommige momenten best druk op de baan.