Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Luco

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025

Bericht door Luco » 21 mei 2025, 21:45

Balen zeg, respect dat je zo rustig blijft.
Ik had minimaal 15 minuten lang gevloekt en getierd op mezelf:-)

Succes met het herstel, maar zo te zien komt dat wel goed.

Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025

Bericht door Yannik Schmidt » 22 mei 2025, 07:18

Emiel schreef: 21 mei 2025, 15:14 Vervelend Yannik!

Zoals vroeger als we van de fiets vielen als kind, meteen weer opstappen en verder fietsen. Scheelt angst.
oftewel, zo snel mogelijk weer achter het stuur kruipen en rijden op Spa, vol gas! :)
Haha, als het kon was ik zeker nog doorgereden na een actie met wat ducttape! Maar helaas was de schade ter plekke te groot.
Luco schreef: 21 mei 2025, 21:45 Balen zeg, respect dat je zo rustig blijft.
Ik had minimaal 15 minuten lang gevloekt en getierd op mezelf:-)

Succes met het herstel, maar zo te zien komt dat wel goed.
Op mezelf vloeken zat er op dat moment niet in! :angel:
Robin schreef: 21 mei 2025, 19:13 Zeer spijtig Yannik, maar dank/kudos voor je duidelijke en interessante verhaal eromheen(en de rest zoals de Porsche) . Ook de video spreekt boekdelen. Beetje gas er weer op lijkt zo eenvoudig, maar in 't heetst van de strijd.....

Gelukkig viel 't allemaal mee.
Ja dat is 't vooral, achteraf ben je altijd slimmer. Maar gelukkig wel alles met op de GoPro's staan, anders had ik wellicht niet zo duidelijk kunnen reflecteren.
Fabian schreef: 21 mei 2025, 16:00 Balen! Ik had op Insta via via het filmpje al voorbij zien komen inderdaad :(

Gelukkig valt het mee, het hoort erbij, maar nooit leuk. Risico van het vak! Vallen, opstaan en weer doorgaan, en gelukkig kan dat ook redelijk makkelijk gezien de schade die je benoemt. Had allemaal veel erger kunnen zijn. Ik zou ervoor tekeken als je er zo mee wegkomt :ongeveer als:

Kosten aan Spa vallen me ook nog wel mee, ik ken circuits waar het een veelvoud zou zijn geweest :dood:
Ja in principe kost Spa inclusief barrier schade net zo veel als alleen het afslepen via Lenz op de Nordschleife, dusja...
Sommige mensen zeiden tegen mij dat ze praktisch dezelfde crash hebben gehad (of erger), ook op Spa, ook met Skylimit, en die hebben niks hoeven te betalen. Blijft apart, maar niks meer aan te doen!

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 16 jul 2025, 07:55

Ik had me een hele tijd terug, nog voor de crash op Spa, willen aanmelden voor de Skylimit Nordschleife Trackday van 18 Juli.
Helaas was er geen plek meer en kwam ik op de reservelijst terecht, dat was ik onderhand alweer vergeten en heel eerlijk - zo erg was 't niet, de auto was toch nog kapot. Verder had ik door privé en werk ook echt nog maar weinig motivatie om veel er aan te doen, de eerste trackday zou toch pas weer 8 Augustus zijn...

Maar zoals dat gaat krijg je juist dan een mailtje dat er toch plekken vrij zijn gekomen en zo was er opeens een tijdvenster van 3 weken open om de Megane dan toch maar eens af te krijgen. Gelukkig had ik een enorme berg nieuwe onderdelen al vantevoren en tussendoor verzamelt waardoor ik eigenlijk alleen nog maar alles terug moest plaatsen, behalve de verse versnellingsbak met het Gripper differentieel - dat was wel wat meer werk.

Een ''nieuwe'' motorkap, zijscherm en allerhande plastic zooi dat achter de bumper zit had ik al van een Megane 2 sloper in Duitsland afgehaald. Die was dan ook nog zilver, dus dan heb je in ieder geval een semi-kleurmatch.
Een nieuwe, ja echt old-stock nieuwe, voorbumper met onderste grill heb ik ook in Duitsland weten scoren van iemand die het bestand van een voormalig Renault dealer heeft opgekocht. Ongelofelijk dat dit nog te vinden is/was, ding staat gewoon nog in de primer!
Sloper.jpg
Sloper.jpg (309.84 KiB) 478 keer bekeken
Na een hele berg aan nieuwe & oude-nieuwe onderdelen te hebben verzameld werd het ook tijd om de versnellingsbak te wisselen, zo gezegd zo gedaan. Gelukkig kunnen we dat onderhand dromen dus dat was geen gekke klus. Toen ook meteen de bumper voorbereid door de bodemplaat te wisselen, koplampen voorbereid, noem maar op. Er komt toch altijd een hoop werk & popnagels bij kijken als je aan zo'n werk begint, vooral als het zoals bij onze auto's veel plastic is. Nieuwe zijscherm ook er op, dat weer een beetje netjes uitlijnen en ga zo maar door.
Bakwissel.jpg
Bakwissel.jpg (298.37 KiB) 478 keer bekeken
Bijna Ready.jpg
Bijna Ready.jpg (232.34 KiB) 478 keer bekeken
Ook is er een nieuwe radiateur geplaatst en de beschadigde Airtec intercooler heb ik gerepareerd, gelukkig waren alleen de intake-scoops verbogen maar de core nog heel. Smoke test met een paar bar druk gedaan, niks lekt. Hopelijk blijft dat zo!

Verder ben ik van mijn beloved Yokohama A052 toch maar eens overgestapt naar de Nankang CR-S.
Iedereen is er positief te spreken over te band wat betreft grip en bandenleven, vooral dat laatste viel mij bij de A052 toch wel tegen, ook al is het qua grip (in zowel nat als droog) echt de beste band die ik tot nu toe gehad heb. Ook de iets stijvere sidewall van de CR-S spreekt me wel aan. 245/40/17 op 9J voren en 225/45/17 op 8J achteren.
CR-S.jpg
CR-S.jpg (190.58 KiB) 478 keer bekeken
Nog effe een van de ''lastigste'' klusjes omdat het gewoon monnikenwerk is, de aerocatch plaatsen. Gelukkig niet de eerste keer en dat ging dan ook een stuk rapper dan toen... maar het blijft een kak klus. :mrgreen:
Aerocatch.jpg
Aerocatch.jpg (263 KiB) 478 keer bekeken
Gisteravond dan een keer alles van onderstel, remmerij en noem maar op goed nagekeken en de bumper finaal er op gezet. Auto al een paar keer goed warm laten lopen en de KVS ontlucht. Alles schijnt naar behoren te werken, misschien vanavond even een korte testrit door 't dorp en de rest zie ik wel op circuit deze vrijdag.

Ik ben erg benieuwd naar de CR-S en het Gripper differentieel, ik weet nog niet wat ik kan (of mag) verwachten.

Een grove lijst van wat er is gedaan na de crash op Spa:

- Pipercross Luchtfilter vervangen
- GT Performance Alu-Radiateur vervangen
- Airtec Intercooler gerepareerd
- Motorkap, zijscherm, voorbumper, grilletjes, etc. vervangen
- Aerocatch nieuw geplaatst
- Nieuwe koplampen geplaatst
- Bak met Gripper differentieel geplaatst
- Nankang CR-S geplaatst
- KVS vullen, ontluchten
- Auto technisch nakijken, onderstel, ophanging, montagepunten, andere schades, etc.

All in all ben ik wel excited om weer te kunnen rijden en vooral de eerste keer weer op de Nordschleife na 2 jaar!
Ready!.jpg
Ready!.jpg (328.32 KiB) 478 keer bekeken

StefanW
Auto: 106 Rallye S2

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025

Bericht door StefanW » 16 jul 2025, 08:25

Dat doe je snel!
Ben benieuwd naar de ervaringen over de CRS tov de A052.

Martijn M

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane weer klaar, Nordschleife vrijdag! P10 / 16.07.2025

Bericht door Martijn M » 16 jul 2025, 08:49

Lekker bezig Yannik! Binnenkort alles weer ff in 1 kleur blaffen en dan is ie weer zo goed als nieuw ;)
Veel plezier op de trackday! Erg benieuwd naar je ervaringen met nieuwe diff en CRS.

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 16 jul 2025, 10:40

Mooi snel gedaan allemaal! :)

Bram
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer

Bericht door Bram » 16 jul 2025, 15:44

Ik ben er vrijdag ook! Gaan met een gezelschap kamperen bij Brünchen, met een witte Discovery met daktent, en paar losse tentjes. Op de ambulance een oranje E46 328i. De net aangeschafte Megane RS 275 cup-S door een maat van mij heeft helaas nog geen kenteken. Wie weet zien we elkaar daar, ben benieuwd naar jouw auto, behoorlijk veel aan gedaan :)

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 17 jul 2025, 08:54

StefanW schreef: 16 jul 2025, 08:25 Dat doe je snel!
Ben benieuwd naar de ervaringen over de CRS tov de A052.
Ik ook wel enorm. Hoor veel goede dingen over de CR-S, dus ben wel erg benieuwd.
Bram schreef: 16 jul 2025, 15:44 Ik ben er vrijdag ook! Gaan met een gezelschap kamperen bij Brünchen, met een witte Discovery met daktent, en paar losse tentjes. Op de ambulance een oranje E46 328i. De net aangeschafte Megane RS 275 cup-S door een maat van mij heeft helaas nog geen kenteken. Wie weet zien we elkaar daar, ben benieuwd naar jouw auto, behoorlijk veel aan gedaan :)
Leuk! Dan zien we elkaar vast wel. Ik denk dat ik de auto voor de trackday bij de overflow parking zet op dat gras/verharde stuk. Tot dan!

Martin*

Bericht door Martin* » 17 jul 2025, 12:55

Goed bezig, en die aanpassingen heb je snel gedaan.

Qua weersomstandigheden is het morgen ook ideaal volgens mij. Veel plezier op de Ring! :df:

Plaats reactie