Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025

Bericht door Yannik Schmidt » 07 nov 2023, 10:12

Hallo allemaal,

ik wilde eigenlijk nog eens een draadje maken met de gehele speclijst van mijn Megane 2 RS Trophy Tracktool dat tegelijkertijd ook gebruikt wordt om de vooruitgang van de rebuild bij te houden - bij deze!

Een paar jaar geleden gekocht en in eerste instantie vrij standaard gehouden, op de mods van de vorige eigenaar na, maar snel uitgegroeid tot een auto puur voor het circuit maar die historie en dat verhaal kun je hier lezen.
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg (313.68 KiB) 5365 keer bekeken
Natuurlijk een beetje raar om een speclist te posten van een auto die mometeel helemaal niet rijd, laat staan waarvan de motor niet eens werkt - maar ergens moet je beginnen gok ik. Het is de bedoeling de auto nog wat serieuzer klaar te maken voor circuit, vooral een laskooi vind ik erg belangrijk voor de veiligheid en de motor moet na de revisie met wat upgrade onderdelen gewoon toekomst bestand zijn.

Stand 07.11.2023

Motor
- Remap naar 280pk / 400Nm
- Megane 3 RS Turbo
- GT-Performance 2.75‘‘ downpipe incl. 200-Cell Cat
- 3'' K-TEC uitlaat
- Airtec Intercooler
- Megane 3 RS injector rail
- Powerflex Yellow motor- en baksteunen
- Gereviseerde ND0 bak met Quaife sperdifferentieel

Aandrijving/Onderstel
- KW Competition 2a met Custom Racetec spring rates
- R26 Stabilisatorstang (ø22mm) met zwarte Powerflex rubbers
- Superpro adjustable drop-links (143.xxx)
- Megane 3 RS Remklauwen met ø340mm remschijven
- Billet enkel massa vliegwiel met R26.R koppeling en druklager
- Megane 3 RS Achteras + Conversie Kit voor 5x108 PCD
- RVS-Remleidingen rondom
- Powerflex Black Series rubbers achteras
- Powerflex Black Series rubbers met excentrische lagers voorzijde - aangepaste camber & caster
- Clio 3 RS Fusees & Draagarmen
- Speedline Turini 18x8J ET60 rondom

Interieur & Overige
- Duct3d remkoeling
- R26R ruitensproeier vaatje (zodat de remkoeling past :D)
- Turbodruk, oliedruk en olietemperatuurmeters
- ZPO Carbon Shifter
- Volledig gestript interieur incl. reservewielkuip delete
- Kabelboom interieur gestript
- Sparco Grid QRT met Sparco 6-Point Harness
- Carbon doorcards van Trackdaydoorcards

Maar deze twee mods steken er voor mij altijd weer uit, omdat ze de rijervaring enorm hebben verbeterd:
Foto 2.jpg
Foto 2.jpg (133.43 KiB) 5365 keer bekeken
Foto 3.jpg
Foto 3.jpg (111.06 KiB) 5365 keer bekeken
Clio 3 RS fusees & draagarmen, reviseerd en gemonteerd. Dat past er vrijwel zo onder, alleen je demper zit met deze constructie iets hoger - met een schroefset niet echt een probleem. Later nog een set Powerflex Black rubbers met excentrische bussen voor aangepaste caster en iets meer camber gemonteerd. Enorme verbetering qua stuurwerk en front-end response. De originele draagarmen zijn ijzer en dun, deze flexen enorm onder last en hard remmen, vind ik. Ook de originele fusee constructie met lagers in plaats van kogels kreeg snel speling. Dat is met de Clio 3 RS fusees wel allemaal opgelost. Vooral in combinatie met de KW Competition 2a is het op circuit echt enorm goed.

Foto 4.jpg
Foto 4.jpg (108.28 KiB) 5365 keer bekeken
Megane 3 RS achteras, omgebouwd naar 5x108 steek, deze hielp echt enorm met de rotatie en stabiliteit van de achterkant. De originele Megane 2 RS achteras is peperkoek tegenover de Megane 3 RS achteras, die is echt een stuk dikker en steviger. Ook is het nu mogelijk om via shims de sporing en camber op de achteras aan te passen. Niet zo mooi als het systeem bij een Honda Type R, maar wel veel beter dan origineel.

Foto 5.jpg
Foto 5.jpg (152.15 KiB) 5365 keer bekeken
De huidige staat is helaas iets minder, na meer dan 250+ rondjes Nordschleife verdeeld op 2-3 jaar heeft de motor het toch finaal bij 6000 touren per minuut, net voor de remzone bij Mezgesfeld op de Nordschleife, opgegeven. Kon nog in het gras uitrollen en erna was 't klaar - draait wel, start niet meer, geen compressie.

De motor is onderhand er uit maar nog niet helemaal uit elkaar, wel alle aanbouwdelen heb ik al er af gehaald. Toen eenmaal het uitlaatspruitstuk er af kwam was al snel duidelijk wat er was gebeurd - een uitlaatklep heeft een romantische affaire gehad met een zuiger.
Foto 6.jpg
Foto 6.jpg (101.42 KiB) 5365 keer bekeken

Zoals gezegd ga ik de rebuild hier documenteren - niet alleen hier, maar ook op Youtube. Dit is voor mij nog vrij nieuw allemaal, maar ik vind het wel leuk om de content te maken en te delen. Mocht je zin en tijd hebben zou ik het waarderen als je een kijkje neemt, misschien blijf je wel hangen.

Verder zijn er ook wat Nordschleife laps te vinden op mijn kanaal, zoals mijn persoonlijke best-tijd van 7:49 BtG.

Mijn nieuwste aflevering, #3 in van de series staat nu ook op Youtube.

Binnenkort trek ik de motor eens geheel uit elkaar, dan zullen we zien wat de schade nu echt is. Ik heb weinig hoop dat er nog iets te redden valt aan het blok of de kop, eerlijk gezegd.

Af en toe zal vast nog eens wat langskomen van onze Racing Blue Clio 3 RS 197 die ik samen met een vriend nu al ongeveer zo'n 1.5 jaar aan het opbouwen ben... maar door alle andere projecten is de vooruitgang wat langzaam, hehe.

Hopelijk hebben jullie er net zo veel zin in als ik! :dood:
Laatst gewijzigd door Yannik Schmidt op 21 mei 2025, 08:08, 24 keer totaal gewijzigd.

SlowCo

Re: Megane 2 RS Tracktool (Rebuild)

Bericht door SlowCo » 07 nov 2023, 11:51

Flink goed aangepakt deze Megane.
Ga je wel proberen het blok te redden of begin je gelijk met een ander blok?

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 nov 2023, 12:00

SlowCo schreef: 07 nov 2023, 11:51 Flink goed aangepakt deze Megane.
Ga je wel proberen het blok te redden of begin je gelijk met een ander blok?
Ik zou het graag willen, maar ik vrees niet dat er nog veel te redden valt. Dat zal ik pas zien als het blok echt uit elkaar is.
Als de cilinderkop niet té beschadigt is dan zou ik die wel laten reviseren met nieuwe kleppen en veren. Dat zou ik mooi kunnen combineren met een Megane 3 RS onderblok dat ik nog het staan, dan zou ik van alle goede onderdelen gewoon een soort van Frankstein Megane 2.5 RS motor kunnen maken met wat upgrade onderdelen.

SlowCo

Bericht door SlowCo » 07 nov 2023, 12:07

Klinkt goed die Frankensteinmotor. Ik heb net je video bekeken en me geabonneerd dus ga de bouw volgen. Succes!

Chaert-RS
Auto: Renault Megane RS Cup

Bericht door Chaert-RS » 07 nov 2023, 12:13

Gaaf project! Afhankelijk van hoe de motor er aan toe is zou ik inderdaad gaan kijken of je zoveel mogelijk gebruik kunt gaan maken van 3 RS onderdelen. Een 2 RS motor vindt meer dan 400nm + voornamelijk circuitgebruik niet zo heel fijn.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 nov 2023, 12:31

SlowCo schreef: 07 nov 2023, 12:07 Klinkt goed die Frankensteinmotor. Ik heb net je video bekeken en me geabonneerd dus ga de bouw volgen. Succes!
Leuk, dankjewel!

Chaert-RS schreef: 07 nov 2023, 12:13 Gaaf project! Afhankelijk van hoe de motor er aan toe is zou ik inderdaad gaan kijken of je zoveel mogelijk gebruik kunt gaan maken van 3 RS onderdelen. Een 2 RS motor vindt meer dan 400nm + voornamelijk circuitgebruik niet zo heel fijn.
Ja ik zat altijd op 400Nm, dus eigenlijk net zo op de grens van veilig. Die remap is destijds nog door de vorige eigenaar gedaan en zit er denk ik al zo'n 10+ jaar op! :tooth: Ik ga sowieso de Megane 3 RS zuigers gebruiken met andere drijfstangen wel. Zou het mooi vinden om richting de 450Nm te gaan uiteindelijk, meer hoeft niet echt.

HSR

Bericht door HSR » 07 nov 2023, 12:34

Leuk project Yannik! Opvallend dat ook bij jouw motor een uitlaatklep de reden is voor zelfdestructie. Toevallig op cylinder 4 ( de warmste)? Op de MK2 motoren komt dat wat minder voor maar op de MK3 motoren schijnt dat vaak de reden van motorschade te zijn. Wat de oorzaak is van de falende uitlaatklep weet ik niet. Misschien toch detonatie ivm de tuning?

Inmiddels heb ik ook clio 3rs fusees en een MK3 achteras onder de R26. Wat een geniale auto is het geworden. Met alleen Clio 3rs fusees en de standaard R26 achteras is het niks, dan wil de auto niet meer lekker roteren/insturen op het gaspedaal. Dat originele R26 karakter is weer helemaal terug met de Mk3 achteras met bijkomend voordeel dat de auto veel stabieler en precieser te rijden is. Rally autootje voor op de openbare weg zo. :-D

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 nov 2023, 12:58

HSR schreef: 07 nov 2023, 12:34 Leuk project Yannik! Opvallend dat ook bij jouw motor een uitlaatklep de reden is voor zelfdestructie. Toevallig op cylinder 4 ( de warmste)? Op de MK2 motoren komt dat wat minder voor maar op de MK3 motoren schijnt dat vaak de reden van motorschade te zijn. Wat de oorzaak is van de falende uitlaatklep weet ik niet. Misschien toch detonatie ivm de tuning?

Inmiddels heb ik ook clio 3rs fusees en een MK3 achteras onder de R26. Wat een geniale auto is het geworden. Met alleen Clio 3rs fusees en de standaard R26 achteras is het niks, dan wil de auto niet meer lekker roteren/insturen op het gaspedaal. Dat originele R26 karakter is weer helemaal terug met de Mk3 achteras met bijkomend voordeel dat de auto veel stabieler en precieser te rijden is. Rally autootje voor op de openbare weg zo. :-D
Toevallig op cylinder 4 ja, bij de distributiezijde. Waarom die klep precies is gevalle weet ik niet, maar gezien daar al ravage is gepleegt zal het lastig zijn dit nog te achterhalen. Ik denk niet dat het aan de timing van de tune ligt gezien de auto daar al meer dan 10 jaar probleemloos op rijdt. Denk dat het een samenhang is van slijtage, een bougie die niet meer wilde... geen idee. Misschien weten we meer als de kop er af is!

En ja, die Cllio 3 RS fusees en de Mk3 achteras is echt een magische combi, man wat rijd dat heerlijk!

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 07 nov 2023, 14:11

Lekker bezig Yannik, erg benieuwd naar de rebuild! Hou ons op de hoogte ;)

Jan Terwolde
Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4

Bericht door Jan Terwolde » 07 nov 2023, 15:08

Gaaf Yannik, was al geabonneerd en ben benieuwd!

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 nov 2023, 08:11

Eeuwe schreef: 07 nov 2023, 14:11 Lekker bezig Yannik, erg benieuwd naar de rebuild! Hou ons op de hoogte ;)
Ga ik zeker doen! :df:
Jan Terwolde schreef: 07 nov 2023, 15:08 Gaaf Yannik, was al geabonneerd en ben benieuwd!
Leuk dat je bent geabonnerd! Over de winter ga ik proberen zo veel mogelijk content te maken.

Martijn M

Re: Megane 2 RS Tracktool (Rebuild) + Youtube Series

Bericht door Martijn M » 08 nov 2023, 08:24

Ben erg benieuwd naar de vorderingen Yannik. Tijd om de auto naar het volgende niveau te tillen :D

Estoque

Bericht door Estoque » 08 nov 2023, 08:38

Cool! Subscribed <3

Hsp

Bericht door Hsp » 08 nov 2023, 09:18

Lekker bezig, en inderdaad mooie kans zo om alles (nog verder) te upgraden. Komt vast goed!

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 nov 2023, 10:27

Martijn M schreef: 08 nov 2023, 08:24 Ben erg benieuwd naar de vorderingen Yannik. Tijd om de auto naar het volgende niveau te tillen :D
Mijn beurs huilt nu al. :ziek:
Hsp schreef: 08 nov 2023, 09:18 Lekker bezig, en inderdaad mooie kans zo om alles (nog verder) te upgraden. Komt vast goed!
Dankjewel! Dat komt ook wel goed, heb er gelukkig geen haast mee.
Estoque schreef: 08 nov 2023, 08:38 Cool! Subscribed <3
<3

Estoque

Bericht door Estoque » 08 nov 2023, 12:57

Hoe erg is het om te beginnen met buildvlogs?

Ik zit soms wel te denken om het te gaan doen, mijn XJ zou bijvoorbeeld een best vermakelijk/lang project zijn dat ik zou willen vastleggen. Maar de stap zetten, vind ik toch wel een dingetje.

Merk dat ik wat eenvoudiger een stuk tekst luchtig typ, dan heel vrolijk op camera "acteer". Daarnaast is het voor mij ook makkelijker zonder accent te typen, dan zonder accent te praten. (insert: COOOOOOOLAAAAAAAA grapje)

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 nov 2023, 13:58

Estoque schreef: 08 nov 2023, 12:57 Hoe erg is het om te beginnen met buildvlogs?

Ik zit soms wel te denken om het te gaan doen, mijn XJ zou bijvoorbeeld een best vermakelijk/lang project zijn dat ik zou willen vastleggen. Maar de stap zetten, vind ik toch wel een dingetje.

Merk dat ik wat eenvoudiger een stuk tekst luchtig typ, dan heel vrolijk op camera "acteer". Daarnaast is het voor mij ook makkelijker zonder accent te typen, dan zonder accent te praten. (insert: COOOOOOOLAAAAAAAA grapje)
Haha, dat ligt er een beetje aan hoe gemakkelijk je het vind om tegen een camera te praten. Het lijkt als je het bekijkt ''normaal'', maar als je daar staat sta je eigenlijk gewoon tegen jezelf te praten, ofja, tegen de camera, maar dat komt soort van op hetzelfde neer.

Ik neem alles op met mijn Sony A7II camera met een microfoon er op, dit maakt het instapje wel wat makkelijker omdat ik al jarenlang met diezelfde camera foto's schiet. Je moet er vooral gewoon de tijd voor nemen om effe alles op te zetten en in te stellen en erna zet je 't ding gewoon ergens naar waar die ten eerste niet in de weg staat en je ten tweede een goed beeld hebt van waar je mee bezig bent.
Het editen erna duurt wel het langste, en is misschien ook wel het saaiste en raarste - omdat je jezelf 100x hetzelfde hoort zeggen.

Ik zelf kom uit zuid-Limburg, over accent gesproken, hehe.

Ik zou zeggen als je er zin in hebt gewoon doen. Ik vind het voornamelijk gewoon leuk om ervaringen, kennis en voortgang vast te leggen en te delen.

Baboulah

Bericht door Baboulah » 08 nov 2023, 14:23

Leuk projectje dit. Ook hier subscribed, vind dat er te weinig materiaal van eigen bodem komt kwa carbuilds op youtube! Hier ook al paar keer aan gedacht (in verschillende vormen), je moet alleen wel in je achterhoofd houden dat als het aanslaat (wat heel mooi zou zijn voor je) maar wil je overal herkend worden? ik wil zelf absoluut niet bekend worden met mn kop online ofzo, dan kan je nooit meer ergens rustig een meeting pakken of een evenement zonder door 1000 monsters aangevallen te worden voor selfies etc, dat is voor mij altijd de reden geweest om het tot op heden toch niet te doen.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 nov 2023, 14:54

Baboulah schreef: 08 nov 2023, 14:23 Leuk projectje dit. Ook hier subscribed, vind dat er te weinig materiaal van eigen bodem komt kwa carbuilds op youtube! Hier ook al paar keer aan gedacht (in verschillende vormen), je moet alleen wel in je achterhoofd houden dat als het aanslaat (wat heel mooi zou zijn voor je) maar wil je overal herkend worden? ik wil zelf absoluut niet bekend worden met mn kop online ofzo, dan kan je nooit meer ergens rustig een meeting pakken of een evenement zonder door 1000 monsters aangevallen te worden voor selfies etc, dat is voor mij altijd de reden geweest om het tot op heden toch niet te doen.
Dankjewel voor het subscriben. :D

Ja er is weinig echt Nederlandse content qua builds, @TJS36 (ook Nederlander) op Youtube is ook een leuke, die bouwt een heerlijk dikke E36 met S54. Hij doet het wel net zoals ik gewoon in 't Engels. Ten eerste bereik je daar een groter publiek mee en ten tweede klinkt mijn Nederlands gewoon echt naar niks met mijn accent, hehe.

Hoe dan ook, ik snap je punt, maar ik denk persoonlijk niet dat ik ooit zo groot wordt dat ik er echt last van zou hebben, haha. Ook al zou dat zo zijn, ik vind het zoals ik zei gewoon leuk om te maken en de kennis en progress te delen. Ik denk dat je dan ook gewoon een beetje er in groeit, mocht je echt groter worden als kanaal zijnde. Wie weet. :tooth:

Baboulah

Bericht door Baboulah » 08 nov 2023, 15:13

Graag gedaan, ik zal TJS36 is opzoeken, dat je het in engels doet is logisch toch, veel meer potentiele "klanten" dan als je het in het NL zou doen, ik zou dat ook altijd doen. Gewoon van uitgaan dat je wel zo groot word, mij is altijd geleerd dat als je al zegt en geloofd dat je dat niet word, dat je dat zeker niet word (maar andersom is mij ook nog niet overkomen hoor :P )

PeterM
Auto: E46 M3, Clio RS, BMW F11

Bericht door PeterM » 08 nov 2023, 21:04

Mooi opgebouwde Megane! Ik vindt de project topics altijd erg mooi om te lezen, leuk dat je de vorderingen hier bij gaat houden. Ik ga je YouTube ervaringen ook volgen, succes daar mee ;-)

HSR

Bericht door HSR » 09 nov 2023, 09:37

Hoe bevallen die PF black waarmee je de camber kan stellen? Ik las in het verleden dat deze gaan verschuiven of los trillen? Is dat nog steeds een probleem?

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 09 nov 2023, 09:54

Baboulah schreef: 08 nov 2023, 15:13 Graag gedaan, ik zal TJS36 is opzoeken, dat je het in engels doet is logisch toch, veel meer potentiele "klanten" dan als je het in het NL zou doen, ik zou dat ook altijd doen. Gewoon van uitgaan dat je wel zo groot word, mij is altijd geleerd dat als je al zegt en geloofd dat je dat niet word, dat je dat zeker niet word (maar andersom is mij ook nog niet overkomen hoor :P )
Wie weet wat de toekomst brengt... haha.
PeterM schreef: 08 nov 2023, 21:04 Mooi opgebouwde Megane! Ik vindt de project topics altijd erg mooi om te lezen, leuk dat je de vorderingen hier bij gaat houden. Ik ga je YouTube ervaringen ook volgen, succes daar mee ;-)
Damkjewel! Ik vind dat ook wel altijd leuk om te lezen, is goed voor m'n OCD en brengt vaak nog inspiratie met zich mee.
Bedankt voor het volgen! Ik ben ook erg benieuwd naar jou Clio 3 RS Tracktool, wat een droombak is dat, zo'n cup auto.
HSR schreef: 09 nov 2023, 09:37 Hoe bevallen die PF black waarmee je de camber kan stellen? Ik las in het verleden dat deze gaan verschuiven of los trillen? Is dat nog steeds een probleem?
Die Powerflex Black had ik vooral nodig om -3,2° camber op de voorzijde te halen zodat m'n Yokohama A052 fatsoenlijk werkte. Verder was de voorkant (met de Clio 3 RS fusees) iets te zacht op de rem en bij snelle links-rechts bochten. Dat is allemaal beholpen met die zwarte Powerflex rubbers. De toegevoegde caster voel je tijdens het sturen een beetje (voelt wat zwaarder) maar caster is wel enorm fijn als je veel circuit rijdt omdat je in de bocht gewoon wat camber wint.

Op de standaard M2RS draagarmen heb ik vroeger Powerflex gehad, en die zijn 3x gescheurd of zo, wel de paarse dan. Daarom heb ik daar toen maar OEM rubbers in gezet. Met de constructie van de M2RS draagarmen werkt powerflex simpelweg niet, maar met de verbeterde C3RS draagarmen werkt het gewoon prima.

HSR

Bericht door HSR » 09 nov 2023, 20:03

Bedankt voor de uitleg. Voor de goede orde. Jij hebt alleen die zwarte camber PF in de draagarmen toch? De achterste rubbers zijn gewoon OE?

Dus alleen deze van PF:

https://www.gt2i.com/fstrz/r/s/cdn.gt2i ... pieces.jpg

Nivek
Auto: Rx7, Rx7, Caddy, LS400

Bericht door Nivek » 09 nov 2023, 22:51

Wat ik stiekem altijd heel tof vind, is het monteren van onderdelen van een ander model of compleet ander merk. Ergens ook heel fascinerend. Ik bedoel, wie bedenkt in godsnaam en/of neemt de tijd om uit te zoeken of het gaat en zinvol is, om clio fusee's op een megane te monteren. :lol:

En zo heb ik nog wel meer van die fratsen gezien. E46 draagarmen op een e36 voor extra camber wat vervolgens weer e90 stuurstangen vereist om het werkend te maken. Schijnbaar werkte dit dus ook met golf draagarmen op mijn caddy echter moesten daar ook de fusee's bij aandrijfassen. En zo heb ik nog wel meer van die dingen gezien.

Had je al gezien wat er met de klep is gebeurd of heb ik daar overheen gelezen?

Plaats reactie