ik wilde eigenlijk nog eens een draadje maken met de gehele speclijst van mijn Megane 2 RS Trophy Tracktool dat tegelijkertijd ook gebruikt wordt om de vooruitgang van de rebuild bij te houden - bij deze!
Een paar jaar geleden gekocht en in eerste instantie vrij standaard gehouden, op de mods van de vorige eigenaar na, maar snel uitgegroeid tot een auto puur voor het circuit maar die historie en dat verhaal kun je hier lezen.
Natuurlijk een beetje raar om een speclist te posten van een auto die mometeel helemaal niet rijd, laat staan waarvan de motor niet eens werkt - maar ergens moet je beginnen gok ik. Het is de bedoeling de auto nog wat serieuzer klaar te maken voor circuit, vooral een laskooi vind ik erg belangrijk voor de veiligheid en de motor moet na de revisie met wat upgrade onderdelen gewoon toekomst bestand zijn.
Stand 07.11.2023
Motor
- Remap naar 280pk / 400Nm
- Megane 3 RS Turbo
- GT-Performance 2.75‘‘ downpipe incl. 200-Cell Cat
- 3'' K-TEC uitlaat
- Airtec Intercooler
- Megane 3 RS injector rail
- Powerflex Yellow motor- en baksteunen
- Gereviseerde ND0 bak met Quaife sperdifferentieel
Aandrijving/Onderstel
- KW Competition 2a met Custom Racetec spring rates
- R26 Stabilisatorstang (ø22mm) met zwarte Powerflex rubbers
- Superpro adjustable drop-links (143.xxx)
- Megane 3 RS Remklauwen met ø340mm remschijven
- Billet enkel massa vliegwiel met R26.R koppeling en druklager
- Megane 3 RS Achteras + Conversie Kit voor 5x108 PCD
- RVS-Remleidingen rondom
- Powerflex Black Series rubbers achteras
- Powerflex Black Series rubbers met excentrische lagers voorzijde - aangepaste camber & caster
- Clio 3 RS Fusees & Draagarmen
- Speedline Turini 18x8J ET60 rondom
Interieur & Overige
- Duct3d remkoeling
- R26R ruitensproeier vaatje (zodat de remkoeling past

- Turbodruk, oliedruk en olietemperatuurmeters
- ZPO Carbon Shifter
- Volledig gestript interieur incl. reservewielkuip delete
- Kabelboom interieur gestript
- Sparco Grid QRT met Sparco 6-Point Harness
- Carbon doorcards van Trackdaydoorcards
Maar deze twee mods steken er voor mij altijd weer uit, omdat ze de rijervaring enorm hebben verbeterd:
Clio 3 RS fusees & draagarmen, reviseerd en gemonteerd. Dat past er vrijwel zo onder, alleen je demper zit met deze constructie iets hoger - met een schroefset niet echt een probleem. Later nog een set Powerflex Black rubbers met excentrische bussen voor aangepaste caster en iets meer camber gemonteerd. Enorme verbetering qua stuurwerk en front-end response. De originele draagarmen zijn ijzer en dun, deze flexen enorm onder last en hard remmen, vind ik. Ook de originele fusee constructie met lagers in plaats van kogels kreeg snel speling. Dat is met de Clio 3 RS fusees wel allemaal opgelost. Vooral in combinatie met de KW Competition 2a is het op circuit echt enorm goed.
Megane 3 RS achteras, omgebouwd naar 5x108 steek, deze hielp echt enorm met de rotatie en stabiliteit van de achterkant. De originele Megane 2 RS achteras is peperkoek tegenover de Megane 3 RS achteras, die is echt een stuk dikker en steviger. Ook is het nu mogelijk om via shims de sporing en camber op de achteras aan te passen. Niet zo mooi als het systeem bij een Honda Type R, maar wel veel beter dan origineel.
De huidige staat is helaas iets minder, na meer dan 250+ rondjes Nordschleife verdeeld op 2-3 jaar heeft de motor het toch finaal bij 6000 touren per minuut, net voor de remzone bij Mezgesfeld op de Nordschleife, opgegeven. Kon nog in het gras uitrollen en erna was 't klaar - draait wel, start niet meer, geen compressie.
De motor is onderhand er uit maar nog niet helemaal uit elkaar, wel alle aanbouwdelen heb ik al er af gehaald. Toen eenmaal het uitlaatspruitstuk er af kwam was al snel duidelijk wat er was gebeurd - een uitlaatklep heeft een romantische affaire gehad met een zuiger.
Zoals gezegd ga ik de rebuild hier documenteren - niet alleen hier, maar ook op Youtube. Dit is voor mij nog vrij nieuw allemaal, maar ik vind het wel leuk om de content te maken en te delen. Mocht je zin en tijd hebben zou ik het waarderen als je een kijkje neemt, misschien blijf je wel hangen.
Verder zijn er ook wat Nordschleife laps te vinden op mijn kanaal, zoals mijn persoonlijke best-tijd van 7:49 BtG.
Mijn nieuwste aflevering, #3 in van de series staat nu ook op Youtube.
Binnenkort trek ik de motor eens geheel uit elkaar, dan zullen we zien wat de schade nu echt is. Ik heb weinig hoop dat er nog iets te redden valt aan het blok of de kop, eerlijk gezegd.
Af en toe zal vast nog eens wat langskomen van onze Racing Blue Clio 3 RS 197 die ik samen met een vriend nu al ongeveer zo'n 1.5 jaar aan het opbouwen ben... maar door alle andere projecten is de vooruitgang wat langzaam, hehe.
Hopelijk hebben jullie er net zo veel zin in als ik!