Marc Sierra schreef: 17 jun 2025, 11:00
Andry schreef: 16 jun 2025, 23:18
Om een voor- na situatie te laten zien: m'n Evo leverde onderstaand in standaard trim. Ff een gemiddelde plot van een VII omdat ik mijn auto in standaard trim nooit heb gemeten:
Dit plaatje dat Andry post is precies wat ik bedoelde. Ik kan me niet voorstellen dat deze koppelgrafiek goed weergeeft hoe een standaard Evo rijdt. Volgens de grafiek heeft de motor bij 2500 rpm nog net geen 80 lb.ft aan koppel. In 'normale mensen eenheden' is dat dat ongeveer 108 Nm. Maar ik kan me absoluut niet voorstellen dat een standaard Evo zo weinig koppel heeft bij dat toerental. In de onderste grafiek, na tuning, zou het ongeveer 230 Nm moeten zijn. Aangezien er na tuning 474 pk gehaald wordt ga ik er vanuit dat er een stuk grotere turbo gemonteerd is, dus dat zou er juist voor moeten zorgen dat er minder koppel bij lage toeren beschikbaar is. Maar volgens mij zit het grote verschil in de manier hoe de twee rollenbanken de meting doen.
Evo's zijn behoorlijk oud en de techniek achter de 4G63T is uit de vroege jaren 80. Met rally in net achterhoofd en dus de bekende 'antilag' systemen is het opspoelen nooit een issue geweest vanaut de fabriek.
Standaard Evo 8, dus enkel 'vaste' nokkenassen:
Standaard Evo 10 met moderne motor continu variabele nokkenassen:
Dat de Evo's in die tijd snel waren kwam voornamelijk door de korte tandwielverhoudingen in de aandrijflijn. Zo voelt een S/S veel sneller en explosiever aan dan een L/L tandwielset.
Het klopt dat er een grotere turbo op zit en bij gelijkblijvende cilinderinhoud en mechanische verhoudingen zie je dit inderdaad terug op grafieken en dat wilde ik absoluut niet. Daarom is de slag van de kruktap is met 6mm vergroot, de cilinderinhoud toegenomen en de compressieverhouding verhoogd en een goede mapping @ 1,6/65 bar en RON98 brandstof. Met een moderne turbo (BB) en moderne ECU zou er nog wel iets te winnen zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het zo wel goed