Waarom PK’s en Koppel Niet Alles Zeggen – De Vorm van de Powerband Bepaalt de Rijeigenschappen

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
jos_br

Re: Waarom PK’s en Koppel Niet Alles Zeggen – De Vorm van de Powerband Bepaalt de Rijeigenschappen

Bericht door jos_br » 08 jun 2025, 09:31

Marc Sierra schreef: 20 mei 2025, 11:19 Een auto met een grote turbo kan op een rollenbank ook nog weleens een vertekend beeld geven, afhankelijk van hoeveel weerstand de rollenbank geeft. Met weinig weerstand neemt het toerental namelijk snel toe, terwijl de turbo minder tijd krijgt om druk op te bouwen. Het gevolg is dat het lijkt alsof de turbo pas bij hogere toerentallen goed gaat werken. Hetzelfde heb je overigens op de weg in de eerste versnelling tov bijvoorbeeld de vierde versnelling.
Dan is er toch iets mis met zo'n vermogenstestbank. Ik meet bij twee verschillende banken, maar beiden geven toch een goed beeld van hoe de auto rijdt. Wanneer de turbo op zo'n bank slecht spoolt rijdt de auto echt niet fijn, of je moet hem inderdaad op toeren houden. Op sommige banken kun je de massatraagheid van de wielen ingeven, wanneer dit niet gebeurt ziet zo'n meting er meteen vertekend uit.

Jos.

Luco

Re: Waarom PK’s en Koppel Niet Alles Zeggen – De Vorm van de Powerband Bepaalt de Rijeigenschappen

Bericht door Luco » 08 jun 2025, 09:42

Ik zie bij alle uitdraaien de pk en koppelkromme elkaar kruisen, behalve bij die van mijn racevijf, is daar nog een reden of uitleg voor?

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 08 jun 2025, 10:02

De getallen links en rechts bij jou grafiek zijn hetzelfde, bij de andere grafieken niet. Waarom dat dat zo is weet ik niet.

EvdP

Bericht door EvdP » 08 jun 2025, 10:07

Het geeft een mooier plaatje:
lcuo.jpg
lcuo.jpg (47.82 KiB) 677 keer bekeken
En je X5:
lcuo2.jpg
lcuo2.jpg (85.22 KiB) 677 keer bekeken
De X5 zou een raar plaatje geven als de getallen links en rechts hetzelfde zouden zijn.

jos_br

Bericht door jos_br » 08 jun 2025, 10:08

Luco schreef: 08 jun 2025, 09:42 Ik zie bij alle uitdraaien de pk en koppelkromme elkaar kruisen, behalve bij die van mijn racevijf, is daar nog een reden of uitleg voor?
Bij een niet geblazen motor loopt het koppel "langzaam" op, vaak gelijk met de vermogenstoename. Bij een turbo motor die goed spoolt heeft in verhouding bij een lager toerental een hoger koppel, dus in getallen meer dan het vermogen.

Jos.
Bijlagen
Uitdraai V8.jpg
Uitdraai V8.jpg (38.13 KiB) 677 keer bekeken

SlowCo

Bericht door SlowCo » 08 jun 2025, 11:23

Tesla Model S Plaid.jpeg
Tesla Model S Plaid.jpeg (84.56 KiB) 637 keer bekeken

Luco

Bericht door Luco » 08 jun 2025, 16:15

EvdP schreef: 08 jun 2025, 10:02 De getallen links en rechts bij jou grafiek zijn hetzelfde, bij de andere grafieken niet. Waarom dat dat zo is weet ik niet.
Die hebben dezelfde schaal omdat vermogen en koppel in dezelfde schaal vallen :-)
links vermogen, rechts koppel.

EvdP

Bericht door EvdP » 08 jun 2025, 16:49

Dat bedacht ik me even later ook toen ik de twee plaatjes uit mijn post daarna bekeek. Het staat wat mooier op papier..

Plaats reactie