Bram schreef:Net bij van Grinsven in 's-Hertogenbosch geweest. Daar helaas verliefd geworden op de Omega Seamaster Planet Ocean Big Size
Brochure meegenomen die al op leeftijd is, ze wachten op nieuwe.
Rare is dat in de brochure (januari 2011) dit horloge nog €3.300,- kost, terwijl het nieuwe model liefst €4.660,- kost

Nou is dat in beide gevallen veel geld, maar het nieuwe model €1.300,- duurder maken is toch wel behoorlijk fors. Enig idee hoe dit kan? Ik kon het horloge trouwens wel voor aardig wat minder meenemen, maar vanzelfsprekend veel meer dan de €3.300,-.
Het mechaniek is van Omega zelf, de 8500 Co-Axial. Kan Robin daar wat over vertellen, of is dat al ergens in dit 220 pagina's tellende topic gedaan? Geen idee wat dat coaxiale inhoudt? Wat kost het onderhoud aan zo'n top klok?
Voor de mensen die het interessant vinden, er ligt daar in de vitrinekast waar -40% op staat onder andere een Omega Speedmaster Broad Arrow, een Seamaster, een aantal Ebels, wat Longines klokjes en meer fraai spul, allen dus met 40% korting.
De nieuwe Planet Ocean heeft inderdaad een 8500 co-axial kaliber en de oude (2200.50.00) heeft een 2500 caliber met co-axial echappement. Dit is een zeer groot verschil! Het 8500 kaliber is een manufacture uurwerk, door Omega ontwerpen en gebouwd. Dit uurwerk is om het co-axial echappement heen gebouwd, waar bij het 2500 kaliber een co-axial echappement er is opgebouwd. Ook heeft het 8500 kaliber twee veertonnen en dus een grotere en stabielere gangreserve. Daarbij hebben de nieuwe 8500's ook een silicium balansveer tov geblauwd staal. Silicium kan niet vervormen en magnetisme heeft hier geen invloed op. Wanneer je een normale veer uittrekt zal hij breken en/of niet meer terug in de oude vorm komen. Ik heb een keer een silicium veer tot zo'n 15cm uitgerekt en toen ik 'm weer losliet kon hij zo weer terug in het uurwerk.
Ik kan een heel technisch verhaal gaan vertellen over het co-axial echappement, maar in het kort komt het erop neer dat het co-axial echappement de frictie in het echappement verlaagd tov de 'swiss lever'. Hierdoor wordt het uurwerk stabieler en heeft het minder onderhoud nodig. Icm met een Si14 balansveer geeft Omega zelfs 4 jaar garantie en ze claimen een service interval van 10 jaar.
Mocht je voor een 2200.50.00 gaan, probeer dan te achterhalen of er een 2500D uurwerk in zit. Het uurwerk ervoor, de 2500C, had nog het 2 level co-axial echappement. Dit is ondanks dat het een co-axial is wel een instabiel uurwerk door een ontwerpfout in het echappement. Tegenwoordig gebruiken ze een 3 level echappement, wat aanzienlijk beter is.