Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?

Dit is ons algemene autoforum.
Mathieu

Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?

Bericht door Mathieu » 28 okt 2009, 14:42

Knot schreef:OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt :bag:
En ik doe gewoon maar wat :D

Fer

Bericht door Fer » 28 okt 2009, 14:48

En ik doe het gewoon niet. Gezien dat een Civic FWD is en de pedalen niet geweldig staan om het te doen laat ik het lekker achterwegen. Ben ook eigenlijk te groot om genoeg ruimte onder het stuur te hebben...

The Doctor

Bericht door The Doctor » 28 okt 2009, 14:56

bij mij zit het er ook in, bij mijn ouderwetse Corosie (daar moet je het rempedaal zowiezo gebruiken alsof het een koppelingspedaal is, dan is tussengas geven best makkelijk) heb ik me dat aangeleerd, het is zelfs zo ingebakken, dat ik bij mijn automaat (als ik zelf terugschakel) tussengas geef, het gaat zoveel soepeler en de bak geeft veel minder klappen (t blijft toch ruim 20 jaar oude techniek :D)

Sjoerd MP BMW

Bericht door Sjoerd MP BMW » 28 okt 2009, 17:16

Dit topic lezend...: 'Waar hebben ze het over?!?!' :?

Toen maar eens opgezocht wat het is. Zo rijd ik altijd! Je moet toch altijd gas bij geven als je terugschakeld?
Althans zo heb ik het geleerd toen ik 12 was en mijn rij instructeur heeft er destijds nooit iets van gezegd.

Toen ging ik verder met Wikipedia lezen: 'Bij vrachtauto's en landbouwvoertuigen worden tot op heden nog versnellingsbakken toegepast die deze techniek gebruiken.' Aha, dat verklaard waarom ik niet beter weet... ik ben begonnen met tractoren op eigen terrein. Later ben ik dit ook gaan doen bij personenauto's, behalve dat double clutchen.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 okt 2009, 17:25

Daarom:
Afbeelding

Kasteel

Bericht door Kasteel » 28 okt 2009, 18:47

Deed het vroeger altijd, maar door bepaalde auto's is het er helemaal uit geslopen. Bij de Golf kon het voor geen meter en met de Z4M soms (meestal bij terug naar 2 of 3) rijdt ik te weinig om het lekker te doen. Heel vreemd eigenlijk, want in de tijd dat ik het deed, deed ik het overal bij.

Tommy

Bericht door Tommy » 28 okt 2009, 19:30

Double declutch is inderdaad in moderne auto's niet nodig. We zitten niet meer in het kever tijdperk. Maar rev matchen is leuk, maakt de rit soepeler en spaart voor het gevoel ook de techniek. Eenmaal aangeleerd, leer je het ook niet meer af. Idd remmen met de voorvoet en gas met de hak, makkelijk gezegd zonder schoenmaat 45+.
Het gaat geen snelheidsrecords breken, mits je recht aanremt zal je lijn ook niet zomaar afwijkend zijn. Mensen als Sandor van Es en zo zag je op assen voor de chicane ook meermaals onder het remmen terugschakelen met shift lock. En als je na het remmen net schakelt op moment dat je weer gas wil geven is het denk ik ook niet nodig om tussengas te geven en gewoon gas te geven terwijl je koppelt in de juiste versnelling als je de bocht net in gaat.

Adje ///M3

Bericht door Adje ///M3 » 28 okt 2009, 19:32

Met de touring doe ik het 90%. Puur omdat dit veel beter aanvoelt, zeker in combinatie met de sportkoppeling

Joy

Bericht door Joy » 28 okt 2009, 19:32

Ben het nu ook al zo gewend dat ik het met elke auto doe. Ik weet eigenlijk niet anders meer. Auto's waarbij het rempedaal niet lekker staat tov het gas vind ik dan ook een ramp omdat je dan een stukje controle mist. Het geeft ook net weer dat beetje extra aan het autorijden als je zoiets beheerst.

L@urens

Bericht door L@urens » 28 okt 2009, 19:57

En nu antwoord van de racers in dit topic (die niet met DSG rijden)!

Ik ging voorheen van 5-4-3 terug met tussengas. Ton probeert mij te leren 5-3 te doen en koppeling later op te laten komen (of iets eerder met revmatching).

In een filmpje van Veronica waarin Doornbos een R8 over vliegbasis Twente stuurt, komt dit ook ter sprake. Hij heeft het over afremmen op de motor.

De meeste auto's zijn qua bias achter tamelijk onderberemd dus met een RWD kun je bijremmen door terug te schakelen. Vraag is of dat goed is voor de techniek, goed te doceren is en of je niet beter een prop valve kunt plaatsen die je bias aanpast naar meer remdruk achter.

allen

Bericht door allen » 28 okt 2009, 20:00

Ik ga ook niet meer per versnelling terug. Deed ik vroeger wel, maar volgens Walsh bracht ik zo steeds de remdruk naar achteren. Het is niet makkelijk overigens om van 6 gelijk naar 2 of 3 te gaan, dus dat vergt nog wat oefening hier.

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 20:06

Dat eerste zijn de meningen altijd een beetje over verdeeld.

Sommigen doen liever 5-4-3, als er wat gebeurd sta je altijd in de juiste versnelling. Sommigen doen liever 5-3, omdat je minder aan het schakelen bent. Zelf doe ik liever meteen naar de versnelling waar je zijn moet, maximaliseert de tijd met je handen aan het stuur, en dat geeft de meeste controle.

Stock bias naar achteren verhogen is niet altijd wijs. Als je iets te laat remt en je stuurt nog wat remmend in dan heb je kans dat je auto erg onstabiel word.

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 28 okt 2009, 20:14

Peter Kox zei ergens in 'n autovisie oid vorig jaar(?) dat tussengas/revmatching met de huidige goede remmen bij(sport)wagens niet meer hoeft, zijn betoog min of meer: Vol op de rem en zonder revmatching/tussengas je versnelling kiezen en weer doorplanken.

duifjes.com

Bericht door duifjes.com » 28 okt 2009, 20:22

ik doe het heel automatisch van 6-5-4-3-2-1 altijd direct in de juiste versnelling om weer door te gaan........

frankv

Bericht door frankv » 28 okt 2009, 20:38

Mathieu schreef:
Knot schreef:OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt :bag:
En ik doe gewoon maar wat :D
+1

af en toe als het rustig is achter mij, probeer ik wel eens te heel and toe-en of te sideflippen, maar meestal eindigt het met een sneu gevoel van net niet...

bij het sterk aanremmen op een circuit moet je echter wel iets doen, ik probeer het meestal op te vangen door mijn koppeling extra gedoseerd op te laten komen om zo de extra remkracht op de achterwielen niet teveel te laten worden, gewoon goed voelen of hij achter wat licht wordt

ik zou op mijn 520 touring overigens wel anti-tussengas willen hebben, ik moet van 2>3 en 3>4 expres langzaam schakelen bij het opschakelen om ervoor te zorgen dat het motortoerental voldoende is gezakt om te rev matchen met de volgende versnelling...

Richardt.
Auto: BMW G21 330i M-Sport

Bericht door Richardt. » 28 okt 2009, 21:05

Nuttig topic toch wel, ga het de komende tidj ook proberen onder de knie te krijgen
ik probeer het meestal op te vangen door mijn koppeling extra gedoseerd op te laten komen
Dit doe ik ook (te) vaak als ik wat extra wil afremmen op de motor, als je dan de koppeling op laat komen zoals je dat anders ook doet voelt het niet echt soepel. De koppeling iets langzamer op laten komen zorgt er voor dat het een stuk soepeler gaat, maar lijkt me juist voor de koppeling iets minder fijn.

Vanaf nu dus niet meer doen en even een stoot(je) gas geven :D

Bert ///M3

Bericht door Bert ///M3 » 28 okt 2009, 21:06

Robin schreef:Peter Kox zei ergens in 'n autovisie oid vorig jaar(?) dat tussengas/revmatching met de huidige goede remmen bij(sport)wagens niet meer hoeft, zijn betoog min of meer: Vol op de rem en zonder revmatching/tussengas je versnelling kiezen en weer doorplanken.
Peter Kox betaald vast zijn eigen materiaal niet hehe :mrgreen:

ABS kan een shiftlock redelijk compenseren door remdruk terug te nemen, zodat je gewoon idd dat ding in zijn versnelling rammen kan en klaar. Dat kan ik met de M3 ook wel, het is niet zo dat je dan ineens van de baan af spint oid.

Alleen blijft de slijtage aan je aandrijflijn mega. Vooral twinmassa vliegwiel, hardyschijf, koppeling etc loopt mega klappen op. Wil je dat je spul langer mee gaat dan is tussengas geven gewoon het beste.

Marco R.

Bericht door Marco R. » 28 okt 2009, 21:10

Dan slijt je koppeling alleen maar sneller als je dat extra rustig doet (laten opkomen).

L@urens

Bericht door L@urens » 28 okt 2009, 21:19

Stock bias naar achteren verhogen is niet altijd wijs. Als je iets te laat remt en je stuurt nog wat remmend in dan heb je kans dat je auto erg onstabiel word.
Maar je remweg kan er flink korter door worden. Hij moet voor nog steeds eerder blokkeren dan achter, anders gaat de kont om. Ik heb zo'n prop valve om mee te experimenteren. Standaard in mijn geval vrij onderbenut achter. Zal per auto en bouwjaar verschillen.
ABS kan een shiftlock redelijk compenseren door remdruk terug te nemen, zodat je gewoon idd dat ding in zijn versnelling rammen kan en klaar. Dat kan ik met de M3 ook wel, het is niet zo dat je dan ineens van de baan af spint oid.
Mwah in mijn geval: ja ABS regelt dat, maar je remweg wordt wel langer omdat je pedaaldruk gek gaat doen. In het nat komt de kont alsnog om en kan ABS dat niet regelen.

Ik probeer de laatste tijd 5-3, dus in 1x, terug te schakelen samen met side flippen/revmatchen en dan weer verder. Het aanvoelen van het juiste moment van koppeling weer op laten komen is zonder revmatchen en 5-3 schakelen wel lastig.

EJGT3CS

Bericht door EJGT3CS » 28 okt 2009, 21:27

Tijdens het remmen lukt mij niet omdat mijn pedalen niet goed staan, maar zo lang de mogelijkheid bestaat doe ik het! :D

Joop

Bericht door Joop » 28 okt 2009, 21:34

Bij de handgeschakelde auto (al mijn vorige auto's) was het altijd al 'sideflippend' terugschakelen...
...mis het eigenlijk wel een beetje bij mijn 'automaatje'...

...heb me vrij snel na aanschaf het met links remmen eigen gemaakt; op deze manier kun je heerlijk soepel en ook zonder enige onbalans (licht) bijremmen en licht op het gas blijven. staan.

L@urens

Bericht door L@urens » 28 okt 2009, 21:35

Ernst Jan Dekker schreef:Tijdens het remmen lukt mij niet omdat mijn pedalen niet goed staan, maar zo lang de mogelijkheid bestaat doe ik het! :D
ik heb n iets breder gaspedaal, anders wil t niet.

Jorrit

Bericht door Jorrit » 28 okt 2009, 22:02

Marco R.

Bericht door Marco R. » 28 okt 2009, 22:13

Dat eerste filmpje, aan het einde, hebben ze het over water in de auto (wat je ook ziet aan het einde), omdat het interieur eruit ligt? Dat volg ik even niet..
Mooi filmpje overigens, alleen dat rechts gas houden/links remmen, is om de auto in balans te houden?

Tommy

Bericht door Tommy » 28 okt 2009, 22:19

of met druk van remmen even pompen? Geen idee, zie het vaker in filmpjes alsof je even test of ze het nog doen ofzo

Plaats reactie