En ik doe gewoon maar watKnot schreef:OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt
Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
- Mathieu
- Berichten: 5200
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 12:43
- Locatie: Ergens in brabant
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
-
Fer
- Berichten: 306
- Lid geworden op: 11 aug 2009, 21:02
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
En ik doe het gewoon niet. Gezien dat een Civic FWD is en de pedalen niet geweldig staan om het te doen laat ik het lekker achterwegen. Ben ook eigenlijk te groot om genoeg ruimte onder het stuur te hebben...
-
The Doctor
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:51
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
bij mij zit het er ook in, bij mijn ouderwetse Corosie (daar moet je het rempedaal zowiezo gebruiken alsof het een koppelingspedaal is, dan is tussengas geven best makkelijk) heb ik me dat aangeleerd, het is zelfs zo ingebakken, dat ik bij mijn automaat (als ik zelf terugschakel) tussengas geef, het gaat zoveel soepeler en de bak geeft veel minder klappen (t blijft toch ruim 20 jaar oude techniek
)
- Sjoerd MP BMW
- Berichten: 871
- Lid geworden op: 10 feb 2009, 17:27
- Locatie: Deutschland
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dit topic lezend...: 'Waar hebben ze het over?!?!'
Toen maar eens opgezocht wat het is. Zo rijd ik altijd! Je moet toch altijd gas bij geven als je terugschakeld?
Althans zo heb ik het geleerd toen ik 12 was en mijn rij instructeur heeft er destijds nooit iets van gezegd.
Toen ging ik verder met Wikipedia lezen: 'Bij vrachtauto's en landbouwvoertuigen worden tot op heden nog versnellingsbakken toegepast die deze techniek gebruiken.' Aha, dat verklaard waarom ik niet beter weet... ik ben begonnen met tractoren op eigen terrein. Later ben ik dit ook gaan doen bij personenauto's, behalve dat double clutchen.
Toen maar eens opgezocht wat het is. Zo rijd ik altijd! Je moet toch altijd gas bij geven als je terugschakeld?
Althans zo heb ik het geleerd toen ik 12 was en mijn rij instructeur heeft er destijds nooit iets van gezegd.
Toen ging ik verder met Wikipedia lezen: 'Bij vrachtauto's en landbouwvoertuigen worden tot op heden nog versnellingsbakken toegepast die deze techniek gebruiken.' Aha, dat verklaard waarom ik niet beter weet... ik ben begonnen met tractoren op eigen terrein. Later ben ik dit ook gaan doen bij personenauto's, behalve dat double clutchen.
-
Robin
- Berichten: 56567
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Kasteel
- Berichten: 5479
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Deed het vroeger altijd, maar door bepaalde auto's is het er helemaal uit geslopen. Bij de Golf kon het voor geen meter en met de Z4M soms (meestal bij terug naar 2 of 3) rijdt ik te weinig om het lekker te doen. Heel vreemd eigenlijk, want in de tijd dat ik het deed, deed ik het overal bij.
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Double declutch is inderdaad in moderne auto's niet nodig. We zitten niet meer in het kever tijdperk. Maar rev matchen is leuk, maakt de rit soepeler en spaart voor het gevoel ook de techniek. Eenmaal aangeleerd, leer je het ook niet meer af. Idd remmen met de voorvoet en gas met de hak, makkelijk gezegd zonder schoenmaat 45+.
Het gaat geen snelheidsrecords breken, mits je recht aanremt zal je lijn ook niet zomaar afwijkend zijn. Mensen als Sandor van Es en zo zag je op assen voor de chicane ook meermaals onder het remmen terugschakelen met shift lock. En als je na het remmen net schakelt op moment dat je weer gas wil geven is het denk ik ook niet nodig om tussengas te geven en gewoon gas te geven terwijl je koppelt in de juiste versnelling als je de bocht net in gaat.
Het gaat geen snelheidsrecords breken, mits je recht aanremt zal je lijn ook niet zomaar afwijkend zijn. Mensen als Sandor van Es en zo zag je op assen voor de chicane ook meermaals onder het remmen terugschakelen met shift lock. En als je na het remmen net schakelt op moment dat je weer gas wil geven is het denk ik ook niet nodig om tussengas te geven en gewoon gas te geven terwijl je koppelt in de juiste versnelling als je de bocht net in gaat.
- Adje ///M3
- Berichten: 3340
- Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:33
- Locatie: Golfke
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Met de touring doe ik het 90%. Puur omdat dit veel beter aanvoelt, zeker in combinatie met de sportkoppeling
- Joy
- Berichten: 10905
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ben het nu ook al zo gewend dat ik het met elke auto doe. Ik weet eigenlijk niet anders meer. Auto's waarbij het rempedaal niet lekker staat tov het gas vind ik dan ook een ramp omdat je dan een stukje controle mist. Het geeft ook net weer dat beetje extra aan het autorijden als je zoiets beheerst.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
En nu antwoord van de racers in dit topic (die niet met DSG rijden)!
Ik ging voorheen van 5-4-3 terug met tussengas. Ton probeert mij te leren 5-3 te doen en koppeling later op te laten komen (of iets eerder met revmatching).
In een filmpje van Veronica waarin Doornbos een R8 over vliegbasis Twente stuurt, komt dit ook ter sprake. Hij heeft het over afremmen op de motor.
De meeste auto's zijn qua bias achter tamelijk onderberemd dus met een RWD kun je bijremmen door terug te schakelen. Vraag is of dat goed is voor de techniek, goed te doceren is en of je niet beter een prop valve kunt plaatsen die je bias aanpast naar meer remdruk achter.
Ik ging voorheen van 5-4-3 terug met tussengas. Ton probeert mij te leren 5-3 te doen en koppeling later op te laten komen (of iets eerder met revmatching).
In een filmpje van Veronica waarin Doornbos een R8 over vliegbasis Twente stuurt, komt dit ook ter sprake. Hij heeft het over afremmen op de motor.
De meeste auto's zijn qua bias achter tamelijk onderberemd dus met een RWD kun je bijremmen door terug te schakelen. Vraag is of dat goed is voor de techniek, goed te doceren is en of je niet beter een prop valve kunt plaatsen die je bias aanpast naar meer remdruk achter.
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Ik ga ook niet meer per versnelling terug. Deed ik vroeger wel, maar volgens Walsh bracht ik zo steeds de remdruk naar achteren. Het is niet makkelijk overigens om van 6 gelijk naar 2 of 3 te gaan, dus dat vergt nog wat oefening hier.
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dat eerste zijn de meningen altijd een beetje over verdeeld.
Sommigen doen liever 5-4-3, als er wat gebeurd sta je altijd in de juiste versnelling. Sommigen doen liever 5-3, omdat je minder aan het schakelen bent. Zelf doe ik liever meteen naar de versnelling waar je zijn moet, maximaliseert de tijd met je handen aan het stuur, en dat geeft de meeste controle.
Stock bias naar achteren verhogen is niet altijd wijs. Als je iets te laat remt en je stuurt nog wat remmend in dan heb je kans dat je auto erg onstabiel word.
Sommigen doen liever 5-4-3, als er wat gebeurd sta je altijd in de juiste versnelling. Sommigen doen liever 5-3, omdat je minder aan het schakelen bent. Zelf doe ik liever meteen naar de versnelling waar je zijn moet, maximaliseert de tijd met je handen aan het stuur, en dat geeft de meeste controle.
Stock bias naar achteren verhogen is niet altijd wijs. Als je iets te laat remt en je stuurt nog wat remmend in dan heb je kans dat je auto erg onstabiel word.
-
Robin
- Berichten: 56567
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Peter Kox zei ergens in 'n autovisie oid vorig jaar(?) dat tussengas/revmatching met de huidige goede remmen bij(sport)wagens niet meer hoeft, zijn betoog min of meer: Vol op de rem en zonder revmatching/tussengas je versnelling kiezen en weer doorplanken.
- duifjes.com
- Berichten: 8490
- Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
- Locatie: Fryslan
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
ik doe het heel automatisch van 6-5-4-3-2-1 altijd direct in de juiste versnelling om weer door te gaan........
- frankv
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 21:48
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
+1Mathieu schreef:En ik doe gewoon maar watKnot schreef:OH.... ik doe het altijd omdat het zo lekker sportief klinkt
af en toe als het rustig is achter mij, probeer ik wel eens te heel and toe-en of te sideflippen, maar meestal eindigt het met een sneu gevoel van net niet...
bij het sterk aanremmen op een circuit moet je echter wel iets doen, ik probeer het meestal op te vangen door mijn koppeling extra gedoseerd op te laten komen om zo de extra remkracht op de achterwielen niet teveel te laten worden, gewoon goed voelen of hij achter wat licht wordt
ik zou op mijn 520 touring overigens wel anti-tussengas willen hebben, ik moet van 2>3 en 3>4 expres langzaam schakelen bij het opschakelen om ervoor te zorgen dat het motortoerental voldoende is gezakt om te rev matchen met de volgende versnelling...
-
Richardt.
- Berichten: 6820
- Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
- Auto: BMW G21 330i M-Sport
- Locatie: Emmen e.o.
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Nuttig topic toch wel, ga het de komende tidj ook proberen onder de knie te krijgen
Vanaf nu dus niet meer doen en even een stoot(je) gas geven
Dit doe ik ook (te) vaak als ik wat extra wil afremmen op de motor, als je dan de koppeling op laat komen zoals je dat anders ook doet voelt het niet echt soepel. De koppeling iets langzamer op laten komen zorgt er voor dat het een stuk soepeler gaat, maar lijkt me juist voor de koppeling iets minder fijn.ik probeer het meestal op te vangen door mijn koppeling extra gedoseerd op te laten komen
Vanaf nu dus niet meer doen en even een stoot(je) gas geven
- Bert ///M3
- Berichten: 9431
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Peter Kox betaald vast zijn eigen materiaal niet heheRobin schreef:Peter Kox zei ergens in 'n autovisie oid vorig jaar(?) dat tussengas/revmatching met de huidige goede remmen bij(sport)wagens niet meer hoeft, zijn betoog min of meer: Vol op de rem en zonder revmatching/tussengas je versnelling kiezen en weer doorplanken.
ABS kan een shiftlock redelijk compenseren door remdruk terug te nemen, zodat je gewoon idd dat ding in zijn versnelling rammen kan en klaar. Dat kan ik met de M3 ook wel, het is niet zo dat je dan ineens van de baan af spint oid.
Alleen blijft de slijtage aan je aandrijflijn mega. Vooral twinmassa vliegwiel, hardyschijf, koppeling etc loopt mega klappen op. Wil je dat je spul langer mee gaat dan is tussengas geven gewoon het beste.
-
Marco R.
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dan slijt je koppeling alleen maar sneller als je dat extra rustig doet (laten opkomen).
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Maar je remweg kan er flink korter door worden. Hij moet voor nog steeds eerder blokkeren dan achter, anders gaat de kont om. Ik heb zo'n prop valve om mee te experimenteren. Standaard in mijn geval vrij onderbenut achter. Zal per auto en bouwjaar verschillen.Stock bias naar achteren verhogen is niet altijd wijs. Als je iets te laat remt en je stuurt nog wat remmend in dan heb je kans dat je auto erg onstabiel word.
Mwah in mijn geval: ja ABS regelt dat, maar je remweg wordt wel langer omdat je pedaaldruk gek gaat doen. In het nat komt de kont alsnog om en kan ABS dat niet regelen.ABS kan een shiftlock redelijk compenseren door remdruk terug te nemen, zodat je gewoon idd dat ding in zijn versnelling rammen kan en klaar. Dat kan ik met de M3 ook wel, het is niet zo dat je dan ineens van de baan af spint oid.
Ik probeer de laatste tijd 5-3, dus in 1x, terug te schakelen samen met side flippen/revmatchen en dan weer verder. Het aanvoelen van het juiste moment van koppeling weer op laten komen is zonder revmatchen en 5-3 schakelen wel lastig.
-
EJGT3CS
- Berichten: 1424
- Lid geworden op: 22 jun 2006, 23:31
- Locatie: Dwingeloo
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Tijdens het remmen lukt mij niet omdat mijn pedalen niet goed staan, maar zo lang de mogelijkheid bestaat doe ik het! 
- Joop
- Berichten: 9089
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Bij de handgeschakelde auto (al mijn vorige auto's) was het altijd al 'sideflippend' terugschakelen...
...mis het eigenlijk wel een beetje bij mijn 'automaatje'...
...heb me vrij snel na aanschaf het met links remmen eigen gemaakt; op deze manier kun je heerlijk soepel en ook zonder enige onbalans (licht) bijremmen en licht op het gas blijven. staan.
...mis het eigenlijk wel een beetje bij mijn 'automaatje'...
...heb me vrij snel na aanschaf het met links remmen eigen gemaakt; op deze manier kun je heerlijk soepel en ook zonder enige onbalans (licht) bijremmen en licht op het gas blijven. staan.
- L@urens
- Berichten: 799
- Lid geworden op: 12 okt 2007, 15:27
- Locatie: Enschede, NL
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
ik heb n iets breder gaspedaal, anders wil t niet.Ernst Jan Dekker schreef:Tijdens het remmen lukt mij niet omdat mijn pedalen niet goed staan, maar zo lang de mogelijkheid bestaat doe ik het!
- Jorrit
- Berichten: 605
- Lid geworden op: 16 dec 2006, 20:23
-
Marco R.
- Berichten: 1684
- Lid geworden op: 30 sep 2008, 21:43
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
Dat eerste filmpje, aan het einde, hebben ze het over water in de auto (wat je ook ziet aan het einde), omdat het interieur eruit ligt? Dat volg ik even niet..
Mooi filmpje overigens, alleen dat rechts gas houden/links remmen, is om de auto in balans te houden?
Mooi filmpje overigens, alleen dat rechts gas houden/links remmen, is om de auto in balans te houden?
- Tommy
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09
Re: Waarom tussengas bij aanremmen voor een bocht?
of met druk van remmen even pompen? Geen idee, zie het vaker in filmpjes alsof je even test of ze het nog doen ofzo
