Winterbanden en marketing
- Niels
- Berichten: 22535
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Winterbanden en marketing
O.k.
Ik heb me er ook nooit in verdiept moet ik zeggen want ik heb nooit echt problemen ondervonden in de winter. En zoals de foto van Arthur laat zien, wordt het problematisch dan lossen winterbanden dat probleem niet op imho. Dan ga ik maar eens kijken op marktplaats voor een 2e setje lichtmetaal, staat veel beter 
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Winterbanden en marketing
Beide data kloppen hoor, zowel in maart als in november een pak sneeuw :banaan:Arthur schreef:@Romo: het was zeker weten in maart. Alleen 2005 was ik me niet zeker. Maar dat weet ik nu ook zeker:
- Joop
- Berichten: 9077
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Winterbanden en marketing
Ik kan me iig alleen 25 nov. 2005 voor de geest halen...
...de dag daarop op de breedset nog even de Veluwe op getrokken met dat pak sneeuw. Ging eigenlijk best goed.
Alleen in zulk soort omstandigheden excelleren de winterbanden. In alle andere omstandigheden hebben de zomerbanden doorgaands meer grip, zeker wanneer het droog is. Bij vochtig weer is de remweg doorgaands op een winterband ook langer dan een zomerband.
Ik had voor nood 2 wkn terug de winterset omgelegd (zomerset had beschadiging opgelopen) in de week dat de temperatuur net rond het vriespunt bleef hangen. Collega's hadden last van gladheid hier en daar, moet zeggen dat ik die week niets gemerkt heb. Het rubber is idd wel iets soepeler rond het vriespunt (en of dat nou onder de +7gr. maakt me niet zo veel uit).
Op basis van de afgelopen jaren, gaan ze er bij mij pas onder als het echt structureel 's ochtend onder het vriespunt blijft voor een paar weken en als ik een paar keer de grens over moet tijdens die periode (hoewel in DLD niet verplicht, wordt je toch aansprakelijk gesteld als je brokken maakt en je auto niet hebt voorbereid op de winteromstandigheden).
...de dag daarop op de breedset nog even de Veluwe op getrokken met dat pak sneeuw. Ging eigenlijk best goed.
Alleen in zulk soort omstandigheden excelleren de winterbanden. In alle andere omstandigheden hebben de zomerbanden doorgaands meer grip, zeker wanneer het droog is. Bij vochtig weer is de remweg doorgaands op een winterband ook langer dan een zomerband.
Ik had voor nood 2 wkn terug de winterset omgelegd (zomerset had beschadiging opgelopen) in de week dat de temperatuur net rond het vriespunt bleef hangen. Collega's hadden last van gladheid hier en daar, moet zeggen dat ik die week niets gemerkt heb. Het rubber is idd wel iets soepeler rond het vriespunt (en of dat nou onder de +7gr. maakt me niet zo veel uit).
Op basis van de afgelopen jaren, gaan ze er bij mij pas onder als het echt structureel 's ochtend onder het vriespunt blijft voor een paar weken en als ik een paar keer de grens over moet tijdens die periode (hoewel in DLD niet verplicht, wordt je toch aansprakelijk gesteld als je brokken maakt en je auto niet hebt voorbereid op de winteromstandigheden).
- romo
- Berichten: 27151
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Winterbanden en marketing
25-11-2005 was idd beperkt gebied, Oost Nederland...........................maar de hoeveelheid sneeuw was bizar en de daarmee gepaarde ongemakken waren echt ongehoord hevig..............................
Haaksbergen had een aantal dagen geen stroom door geknakte hoogspanningsmasten in Ochtrup (Duitsland), de kabels vielen over de snelweg 31 ( iedereen hier welbekend), daar hebben mensen moeten overnachten in hun auto. In Haaksbergen 9 maanden later een geboortegolf...........................
( een ander soort DF
, zogezegd)
Haaksbergen had een aantal dagen geen stroom door geknakte hoogspanningsmasten in Ochtrup (Duitsland), de kabels vielen over de snelweg 31 ( iedereen hier welbekend), daar hebben mensen moeten overnachten in hun auto. In Haaksbergen 9 maanden later een geboortegolf...........................
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Winterbanden en marketing
De dag ervoor had ik net een nieuw setje winterbanden laten monteren bij Kluinhaar in Hengelo. Helaas heb je daar weinig aan als het overige verkeer helemaal vastloopt in een beetje (romo schreef:25-11-2005 was idd beperkt gebied, Oost Nederland...........................maar de hoeveelheid sneeuw was bizar en de daarmee gepaarde ongemakken waren echt ongehoord hevig..............................
Haaksbergen had een aantal dagen geen stroom door geknakte hoogspanningsmasten in Ochtrup (Duitsland), de kabels vielen over de snelweg 31 ( iedereen hier welbekend), daar hebben mensen moeten overnachten in hun auto. In Haaksbergen 9 maanden later een geboortegolf...........................( een ander soort DF
, zogezegd)
De gebaren trouwens die je toegeworpen kreeg als je iemand inhaalde met 70 terwijl ze zelf 35 glibberen op zomerbandjes ...
SteV6
- romo
- Berichten: 27151
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Winterbanden en marketing
Toen heb ik 4 dagen niet met de M3 kunnen rijden................................maar dat was dan ook de enige keer
De kar zat kompleet ingesneeuwd, geen beginnen meer aan.............ik kwam geen 10 cm van de plek.................
De kar zat kompleet ingesneeuwd, geen beginnen meer aan.............ik kwam geen 10 cm van de plek.................
- SteV6
- Berichten: 3184
- Lid geworden op: 06 aug 2006, 19:26
- Locatie: S4 Avant, S5 cabrio, Leon V6, Speedster, Twente
Re: Winterbanden en marketing
Ach, een Leon met 4x4 en winterbanden komt altijd wel van zijn plek. De Speedster is een heel ander verhaal. Die heb ik 1x met sneeuw uit de garage gehaald voor wat foto's. Mooi dat ik 'm er niet meer in kreeg. De "helling" is maar 5 cm hoog over 1 meter. Pas na een stuk oud tapijt uitgerold te hebben kreeg ik de Speedster weer binnen.romo schreef:Toen heb ik 4 dagen niet met de M3 kunnen rijden................................maar dat was dan ook de enige keer
De Sierra had ook altijd problemen met gewone drempeltjes of rotondes met aangreden sneeuw
SteV6
- Robin
- Berichten: 56083
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Winterbanden en marketing
Over 4wd en winterbanden dat gaat best natuurlijk, SteV6, ik had 2000/2001 een Audi S3 en in de sneeuw met 225/45(?) 17 normale banden rondom viel de wegrijtractie en bochtenwerk ronduit tegen van dat ding(wel mooi ge'drift' met dat ding) Op dát moment zijn winterbanden nuttiger (tractie)dan 4wd, maar met beide is het helemaal prima(ik zat liever met rwd (kuttractie)in de sneeuw, maar ja dat ben ik
)
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Gewoon een flinke aanloop nemen en dan vol op het gas de garage in...SteV6 schreef:De Speedster is een heel ander verhaal. Die heb ik 1x met sneeuw uit de garage gehaald voor wat foto's. Mooi dat ik 'm er niet meer in kreeg. De "helling" is maar 5 cm hoog over 1 meter. Pas na een stuk oud tapijt uitgerold te hebben kreeg ik de Speedster weer binnen.
- Hielke
- Berichten: 11650
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Winterbanden en marketing
Gistermiddag bij -1 Celsius een test gedaan op het klaverblad.
Met de Performancebox van Andre hadden we deze zomer al een paar tests op het klaverblad gedaan. Maximale G krachten, verschil tussen Bravo en 130i, verschil tussen 130i en Z4M, verschil als er na een paar bladen temperatuur in de banden kwam, etc.
Uit de tests deze zomer bleek dat de Bravo op nagenoeg nieuwe Bridgestone Turanza 185/60/14 in de bocht van Leeuwarden naar Groningen over zo'n 100 meter een constante snelheid van 96,6 km/h kon halen. Wat de exacte buitentemperatuur toen was weten we niet meer, dat het warm was wel. Ergens een aardig stukje boven de 20 Celsius dus. Voor de Bravo gebruik ik noodgedwongen deze afslag omdat de anderen "uphill" zijn en de motor die al heel lang geen 80 pk meer levert de auto dan niet naar z'n maximaal haalbare snelheid weet te brengen
Gisterermiddag exact hetzelfde gedaan. Bandjes hebben sinds de test deze zomer misschien 4000 km's gereden en zien er optisch nog als nieuw uit. Wegdek was licht vochtig, temperatuur exact -1. Over 100 meter bleef de snelheid nu op een constante 95,1 km/h. Een verschil van precies 1,5 km/h. Of het had uitgemaakt of de weg volledig droog was geweest weet ik niet. Eventueel had dan het aanwezige zout negatief meegespeeld.
In echt winterse omstandigheden in een bergachtig landschap zijn winterbanden een must. Het lijkt me sterk dat ik gistermiddag op het klaverblad met winterbanden onder de Bravo 90 km/h zou hebben gehaald.
Met de Performancebox van Andre hadden we deze zomer al een paar tests op het klaverblad gedaan. Maximale G krachten, verschil tussen Bravo en 130i, verschil tussen 130i en Z4M, verschil als er na een paar bladen temperatuur in de banden kwam, etc.
Uit de tests deze zomer bleek dat de Bravo op nagenoeg nieuwe Bridgestone Turanza 185/60/14 in de bocht van Leeuwarden naar Groningen over zo'n 100 meter een constante snelheid van 96,6 km/h kon halen. Wat de exacte buitentemperatuur toen was weten we niet meer, dat het warm was wel. Ergens een aardig stukje boven de 20 Celsius dus. Voor de Bravo gebruik ik noodgedwongen deze afslag omdat de anderen "uphill" zijn en de motor die al heel lang geen 80 pk meer levert de auto dan niet naar z'n maximaal haalbare snelheid weet te brengen
Gisterermiddag exact hetzelfde gedaan. Bandjes hebben sinds de test deze zomer misschien 4000 km's gereden en zien er optisch nog als nieuw uit. Wegdek was licht vochtig, temperatuur exact -1. Over 100 meter bleef de snelheid nu op een constante 95,1 km/h. Een verschil van precies 1,5 km/h. Of het had uitgemaakt of de weg volledig droog was geweest weet ik niet. Eventueel had dan het aanwezige zout negatief meegespeeld.
In echt winterse omstandigheden in een bergachtig landschap zijn winterbanden een must. Het lijkt me sterk dat ik gistermiddag op het klaverblad met winterbanden onder de Bravo 90 km/h zou hebben gehaald.
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Een leuke test Hielke en deels klopt het wel wat je zegt. Echter heb ik ze niet om die reden onder de auto zitten. Ik vertrek altijd, ongeacht de weersomstandigheden en ze hebben hier al 1 keer hun nut mogen bewijzen dit jaar. Tot aan maart misschien nog wel een keer. 8)
- romo
- Berichten: 27151
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Winterbanden en marketing
Mooi verhaal Hielke......................
Normaliter heb je in Nederland geen winterbanden nodig, op die ene uitzondering dat de sneeuw het verkeer overvalt. En dat komt, gelukkig, nagenoeg niet voor..............................
Normaliter heb je in Nederland geen winterbanden nodig, op die ene uitzondering dat de sneeuw het verkeer overvalt. En dat komt, gelukkig, nagenoeg niet voor..............................
- Joop
- Berichten: 9077
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: Winterbanden en marketing
Heb vorig jaar welgeteld 3 dagen echt plezier van de winterbandjes gehad...
...dat is eigenlijk ook gelijk de reden waarom ze er bij nog niet onder liggen. Laatst met de sneeuw ook maar even iets rustiger aangedaan; en dan kom je er ook wel, al was het toen wel lekker geweest als ze er toen onderzaten.
...dat is eigenlijk ook gelijk de reden waarom ze er bij nog niet onder liggen. Laatst met de sneeuw ook maar even iets rustiger aangedaan; en dan kom je er ook wel, al was het toen wel lekker geweest als ze er toen onderzaten.
- Niels
- Berichten: 22535
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Winterbanden en marketing
Duidelijk verhaal Hielke! Ik blijf ook maar lekker op de Michelin Pramacy's doortokkelen 
-
Xave30
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Winterbanden en marketing
Mischien een beetje noob-achtig maar:
Het is bekend dat NL geen echte winter kent. Tegenwoordig (nog) zie je bij de bandenboer/op de autobandensites
a) Zomerbanden
b) Winterbanden
Er is amper een offering van 4-seizoenen banden op de NL markt.
Mijn vraag is dus, waarom is er blijkbaar geen markt voor 4-seizoenen banden??
De Continental ExtremeContact en Michelin Pilot Exalto A/S lijken mij bijvoorbeeld uitstekend banden voor onze winterse omstandigheden.
-> Mischien mogelijk gebrek van kennis onder het NL markt..... what else...
Het is bekend dat NL geen echte winter kent. Tegenwoordig (nog) zie je bij de bandenboer/op de autobandensites
a) Zomerbanden
b) Winterbanden
Er is amper een offering van 4-seizoenen banden op de NL markt.
Mijn vraag is dus, waarom is er blijkbaar geen markt voor 4-seizoenen banden??
De Continental ExtremeContact en Michelin Pilot Exalto A/S lijken mij bijvoorbeeld uitstekend banden voor onze winterse omstandigheden.
-> Mischien mogelijk gebrek van kennis onder het NL markt..... what else...
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Winterbanden en marketing
Als je in plaats van de marketingterm winterbanden de "officiele" benaming Modder+Sneeuw banden gebruikt wordt de boel een stuk duidelijker.
- Tristan
- Berichten: 13441
- Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:06
Re: Winterbanden en marketing
Ben op dit moment super tevreden met de winterset. De sportieve banden werden onder de 6 graden worden keihard, terwijl met mijn winterbanden nu de grip veel beter is. Had er niet aan moeten denken om vanochtend met -6 graden de rotondes te moeten nemen. De ene naar de andere zag ik glijen terwijl ik volle polle er overheen ging. Laat staan als je een noodstop moet maken, kansloos met zomerbanden.
- RutgerK
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: 20 nov 2007, 01:07
Re: Winterbanden en marketing
Het is moeilijk te zeggen of de winterbanden nut hebben in Nederland. Er zijn misschien situaties geweest met winterbanden waar ik niet over nagedacht heb waar een zomerband zou hebben gefaald. Met de diesel was ik in ieder geval blij met de winterbanden aangezien in onze straat niet gestrooid wordt er grotendeels in de schaduw ligt. Voor de wintersport is het altijd makkelijk.
Zodra wij zelf een garage bij een volgend huis hebben koop ik wel zelf winterbanden en zal ik misschien vaker wisselen op basis van de weersverwachting dan nu. Nu moest ik al begin oktober een afspraak maken om de eerste week van december de winterbanden eronder te laten leggen.
Zodra wij zelf een garage bij een volgend huis hebben koop ik wel zelf winterbanden en zal ik misschien vaker wisselen op basis van de weersverwachting dan nu. Nu moest ik al begin oktober een afspraak maken om de eerste week van december de winterbanden eronder te laten leggen.
- Ahmed
- Berichten: 2779
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 19:51
- Locatie: F30 328i / E46 330i / Fireblade SC57
Re: Winterbanden en marketing
Er zijn toch ook nog banden met een sneeuwvlok teken?Geelhoed schreef:Als je in plaats van de marketingterm winterbanden de "officiele" benaming Modder+Sneeuw banden gebruikt wordt de boel een stuk duidelijker.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Winterbanden en marketing
Precies, Geelhoed loopt wat achter.Ahmed schreef:Er zijn toch ook nog banden met een sneeuwvlok teken?Geelhoed schreef:Als je in plaats van de marketingterm winterbanden de "officiele" benaming Modder+Sneeuw banden gebruikt wordt de boel een stuk duidelijker.
Alleen banden met een bergje/sneeuwvlok zijn tegenwoordig "winterbanden". M&S zijn mud & snow, zeg maar groffer profiel. De meeste winterbanden hebben ook nog M&S erop staan, geen flauw idee waarom.
- wjn
- Berichten: 3105
- Lid geworden op: 12 sep 2006, 22:24
Re: Winterbanden en marketing
Leuk om positieve winterbanden posts te zien.Tristan schreef:Ben op dit moment super tevreden met de winterset. De sportieve banden werden onder de 6 graden worden keihard, terwijl met mijn winterbanden nu de grip veel beter is. Had er niet aan moeten denken om vanochtend met -6 graden de rotondes te moeten nemen. De ene naar de andere zag ik glijen terwijl ik volle polle er overheen ging. Laat staan als je een noodstop moet maken, kansloos met zomerbanden.
Er zit ook erg veel verschil in winterbanden, net zoals je dat hebt met zomerbanden. Zelfde maten en kwaliteit vooropgesteld is een goede winterband met deze temperaturen gewoon superieur.
-
Xave30
- Berichten: 15380
- Lid geworden op: 01 nov 2007, 22:35
- Locatie: Hello E39 , farewell E30 & E34
Re: Winterbanden en marketing
en dan de 4-seizoenenband / All-seasonband vraag? 
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Winterbanden en marketing
Het hele jaar pocht DF dat ze elke rotonde full-lock neemt en als het winter wordt is met ineens bang voor zomerbanden....Tristan schreef:Had er niet aan moeten denken om vanochtend met -6 graden de rotondes te moeten nemen.
Modder en sneeuw?wjn schreef: Precies, Geelhoed loopt wat achter.
De meeste winterbanden hebben ook nog M&S erop staan, geen flauw idee waarom.
Waarom zouden er lamellen in "winterbanden" zitten dan?
-
allen
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Winterbanden en marketing
Roodmuts, kun jij niet gewoon in ene zeggen wat je denkt en een medeforummer voorzien van rechtstreekse informatie en / of je persoonlijke mening? Dit wordt vermoeiend.
Grtz
Platgeslagenrodetargarwdfrontsteergorilla.

Grtz
Platgeslagenrodetargarwdfrontsteergorilla.
- Geelhoed
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: 10 dec 2007, 10:51
Re: Winterbanden en marketing
Ik denk dat winterbanden een succesvolle marketing truuk zijn in nederland.
Ik kan deze site niet serieus nemenhttp://below7degrees.michelin.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan deze site niet serieus nemenhttp://below7degrees.michelin.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Onder +7Celcius en op een nat wegdek verkleinen MICHELIN-winterbanden uw remafstand met 6 meter in vergelijking met MICHELIN zomerbanden
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten
