Gistermiddag bij -1 Celsius een test gedaan op het klaverblad.
Met de Performancebox van Andre hadden we deze zomer al een paar tests op het klaverblad gedaan. Maximale G krachten, verschil tussen Bravo en 130i, verschil tussen 130i en Z4M, verschil als er na een paar bladen temperatuur in de banden kwam, etc.
Uit de tests deze zomer bleek dat de Bravo op nagenoeg nieuwe Bridgestone Turanza 185/60/14 in de bocht van Leeuwarden naar Groningen over zo'n 100 meter een constante snelheid van 96,6 km/h kon halen. Wat de exacte buitentemperatuur toen was weten we niet meer, dat het warm was wel. Ergens een aardig stukje boven de 20 Celsius dus. Voor de Bravo gebruik ik noodgedwongen deze afslag omdat de anderen "uphill" zijn en de motor die al heel lang geen 80 pk meer levert de auto dan niet naar z'n maximaal haalbare snelheid weet te brengen  

Gisterermiddag exact hetzelfde gedaan. Bandjes hebben sinds de test deze zomer misschien 4000 km's gereden en zien er optisch nog als nieuw uit. Wegdek was licht vochtig, temperatuur exact -1. Over 100 meter bleef de snelheid nu op een constante 95,1 km/h. Een verschil van precies 1,5 km/h. Of het had uitgemaakt of de weg volledig droog was geweest weet ik niet. Eventueel had dan het aanwezige zout negatief meegespeeld.
In echt winterse omstandigheden in een bergachtig landschap zijn winterbanden een must. Het lijkt me sterk dat ik gistermiddag op het klaverblad met winterbanden onder de Bravo 90 km/h zou hebben gehaald.