Voor de fiscalisten onder ons.. marge/btw auto

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Mark Nauta
Auto: 996 Carrera '02 | E36 M3 '94

Bericht door Mark Nauta » 11 jan 2008, 21:14

Niels schreef:Goed nieuws dus :D
Dat begrijp ik dus ook. Dus de W12 staat alweer op de oprit??? ;)

Maus335i

Bericht door Maus335i » 12 jan 2008, 12:31

Nee nog niet, de boekhouder wil eerst e.e.a. uitzoeken en verifiëren. De W12 zal (hopelijk) maandag weer op naam worden gezet en dan kan ik er weer lekker mee toeren :D Onwijs veel zin in!

(PS: de Q7 valt natuurlijk niet tegen als iemand dit ook maar zou denken, maar de A8 W12 is gewoon een klasse apart..)

RVV

Bericht door RVV » 12 jan 2008, 14:34

Maurice Graber schreef: (PS: de Q7 valt natuurlijk niet tegen als iemand dit ook maar zou denken, maar de A8 W12 is gewoon een klasse apart..)
Wat maakt het jou uit wat ze denken, gewoon lekker zelf doen wat je zelf wilt.. pas als anderen voor jou gaan betalen mogen ze er ook wat van denken :wink:

Arthur
Auto: Nr.51

Bericht door Arthur » 12 jan 2008, 16:21

Denken mag wel.
Als ze het maar niet voor je gaan bepalen.

RVV

Bericht door RVV » 12 jan 2008, 16:36

Arthur schreef:Denken mag wel.
Als ze het maar niet voor je gaan bepalen.
Dat bedoelde ik :oops:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 20:20

Ik zie net ineens dat ik hier al weer 2 weken mee bezig ben, maar goed.. even een kleine update!

Inmiddels heb ik de W12 nog steeds niet in mijn bezit en heb ik te maken met een arrogante boekhouder. Waarschijnlijk pikt hij het niet dat iemand anders komt vertellen hoe hij zijn werk moet doen, dat gevoel heb ik in ieder geval.

Hij gelooft nog steeds niet dat facturatie door middel van creditering kan worden teruggedraaid en de auto weer onder de margeregeling gezet kan worden. Ik heb onze eigen belastingadviseur gevraagd (BA) en deze heeft ook met de boekhouder gesproken. BA (van een groot landelijk accountantbureau) is van mening dit geen probleem moet zijn. Maar gaf aan dat het gesprek eenzijdige communicatie was. De boekhouder vertelde BA waarom het niet kan, maar stond niet open voor de argumentatie van BA waarom het wel kan.

Ik heb besloten een secundair advies in te winnen bij een bedrijf met fiscale juristen. Ook zij zijn van mening dat het geen probleem is:
Kortom het is zonder al te veel problemen te corrigeren. Zie voor verdere uitleg het besluit van 19 april 2007 nr. CPP2007/308M paragraaf 3.6.
Nog steeds wil de boekhouder niet aan dit verhaal en zegt dat deze fiscale juristenclub praat over een "algemene situatie" en zegt dat er "afwijkende regelgeving is voor de BTW/margeregeling voor auto's". Hij verwijt dit bedrijf "niet goed op de hoogte te zijn". Dat vind ik een mooie opmerking aangezien hij zelf niet op de hoogte was van de gewijzigde wetgeving mbt de margeregeling.

Hij heeft nu een eigen belastingadviseur ingeschakeld en zegt te wachten op zijn verhaal. Ook al zou deze belastingadviseur hetzelfde zeggen (die kans acht ik groot) neem ik niet aan dat onze boekhouder het nu ineens wel geloofd. Dan geeft hij dus toe dat ik veel tijd, geld en moeite heb gestoken in iets wat al lang en breed bekend was. Om maar niet te spreken over het feit of dit advies wel onafhankelijk is.

Al met al een naar zaakje geworden en ik heb er geen vertrouwen meer in. Morgen maar eens proberen een gesprek met de baas aan te knopen..

Ik ben echt kwaad over hoe dit allemaal loopt, maarja je hebt er zo weinig aan.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 20:24

Even voor de duidelijkheid is het je eigen boekhouder of de boekhouder van de dealer ?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 20:32

Boekhouder van de dealer die moeilijk doet :(

Dealer en leasemij vallen onder dezelfde eigenaar en dus ook dezelfde boekhouder. Hij heeft alle macht in handen om het te corrigeren en kan het met een paar minuten gepiept hebben. Blijft ook volhouden dat hij "alle medewerking" wil verlenen, maar daar heb ik inmiddels een hard hoofd in.

RVV

Bericht door RVV » 24 jan 2008, 21:08

Oke ontslaan gaat dus niet :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 21:58

Ik denk dat ie het risico niet wil nemen dat er nog een forse belasting aanslag achterweg komt :roll:

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 22:03

Niels schreef:Ik denk dat ie het risico niet wil nemen dat er nog een forse belasting aanslag achterweg komt :roll:
Begrijp ik volledig. Maar als diverse mensen met verstand van zaken zeggen dat dat niet zal gebeuren.. zie ik het punt niet zo.

Het zou opzich ook logisch zijn. De belastingdienst loopt geen geld mis en verliest ook geen geld. Voor hen is het een neutrale transactie, waarom zou ze dan ook moeilijk doen.

Nog een stukje uit de email van de fiscaal juristen:
Wanneer op een factuur ten onrechte BTW wordt geheven zoals in de casus die u beschrijft. Is de BTW toch verschuldigd. Men kan dit corrigeren mits de belastingdienst zeker weet dat zij niet tekort komen.
Volgens mij gaat die boekhouder zijn fout niet toegeven en is het gewoon gedoemd om te mislukken. Hoe zou zijn baas er over denken als die hoort dat een van zn klanten bijna 9k ten onrechte afhandig is gemaakt? :D

We praten natuurlijk wel over de boekhouder zijn vakgebied (waar hij blijkbaar niet genoeg van op de hoogte is).

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 24 jan 2008, 22:53

Een boekhouder is geen fiscaal jurist :wink: En de fiscale wetgeving veranderd op detail niveau per jaar dus op zich heb ik daar begrip voor maar de beste man (of vrouw) moet wel met een gefundeerd verhaal komen :roll:

Luco

Bericht door Luco » 24 jan 2008, 23:00

Maurice Graber schreef:Thanks erik! Eindelijk aangemeld :D

Tom, als een VOF zit het zo: de bijtelling is even hoog als de daadwerkelijke kosten van de auto. Bijtelling over de nieuwwaarde is niet van toepassing als je een VOF of een eenmanszaak hebt.
Is dat echt zo?
Ik moet namelijk gewoon 25% gaan betalen en heb een eenmanszaak.
Daarom rij ik er prive niet meer in, ga geen bijtelling over nieuwwaarde betalen als die 5 jaar oud is
Is geen leaseauto

Maus335i

Bericht door Maus335i » 24 jan 2008, 23:14

luco hornsveld schreef:
Maurice Graber schreef:Thanks erik! Eindelijk aangemeld :D

Tom, als een VOF zit het zo: de bijtelling is even hoog als de daadwerkelijke kosten van de auto. Bijtelling over de nieuwwaarde is niet van toepassing als je een VOF of een eenmanszaak hebt.
Is dat echt zo?
Ik moet namelijk gewoon 25% gaan betalen en heb een eenmanszaak.
Daarom rij ik er prive niet meer in, ga geen bijtelling over nieuwwaarde betalen als die 5 jaar oud is
Is geen leaseauto
Dat vond ik dus ook belachelijk. Ik snap niet dat er weinig boekhouders zijn die dit even goed uitzoeken of er van op de hoogte zijn. Maar misschien is het wat Niels zegt, de wetgeving veranderd zo snel dat ze het niet kunnen bijhouden.

Een natuurlijk persoon (eenmanszaak, VOF of CV als ik me niet vergis) betaalt alleen bijtelling over de daadwerkelijk gemaakte kosten. Stel je zou (inclusief afschrijving) zo'n 5.000 euro per jaar kwijt zijn aan je auto, betaal je 5.000 euro bijtelling. In theorie komt het er op neer dat die 5.000 euro die je van je winst aftrekt, er weer bij moet tellen vanwege het privé gebruik. Dit is een goudeerlijke regel, in tegenstelling tot 25% van de cataloguswaarde wat een uit de lucht geplukt cijfer lijkt te zijn. Uiteraard geld dit niet voor werknemers, alleen voor ondernemers.
Voor ondernemers geldt dat de bijtelling maximaal het bedrag is dat ter zake van de auto ten laste van de winst is gebracht (voor de kenner Hoge Raad 8 juli 1992, BNB 1992/312). Dit geldt dus niet voor werknemers en directeuren grootaandeelhouders, de DGA.
http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/

Deze jongens heb ik ook ingeschakeld voor secundair advies over de btw/marge zaak. Ik moest het onze eigen boekhouder ook vertellen trouwens, maar die heeft het nagevraagd en ik bleek ook hier gelijk te hebben (al zie ik liever dat ze het zelf gewoon weten:)).

Dick

Bericht door Dick » 25 jan 2008, 11:57

Ik moet zeggen dat ik niet het gehele verhaal heb doorgelezen. Heb even wat vakliteratuur erbij gepakt.

Het gaat volgens mij om de vraag of de margeregeling kan worden toegepast bij gebruikte goederen die gedurende een korte of langere termijn als bedrijfsmiddel zijn gebruikt

Ja, dat kan volgens het Hof van Justitie, mits het op het moment van aankoop de bedoeling is het gebruikte goed na gebruik als bedrijfsmiddel weer door te verkopen (V-N 2005/60.21). Probleem hierbij kan wel zijn het bepalen van de winstmarge omdat de belastingdienst hierover nog geen standpunt heeft kenbaar gemaakt.

Arthur

Bericht door Arthur » 31 jan 2008, 21:14

Hoe staat het er voor?

Maus335i

Bericht door Maus335i » 31 jan 2008, 21:16

Dick, bedankt voor je reactie!

De boekhouder en ik zijn het inmiddels wel eens dat de auto gewoon een margeauto had moeten blijven. Dit strookt ook met de recent gewijzigde wetgeving. Waar we dus nu over praten is een "administratieve fout" die volgens mij gewoon gecorrigeerd moet kunnen worden.

Ik heb het verhaal nogmaals eens aan die fiscaal juristen voorgelegd, met de kritiek van de boekhouder. De boekhouder beroept zich voornamelijk op het feit dat de auto al bij de RDW is aangemeld als BTW auto en de auto al in de bedrijfsvoorraad van de leasemaatschappij is opgenomen. Al met al zou de belastingdienst voldoende "bewijs" hebben om na te kunnen gaan dat deze auto reeds is ingezet als BTW auto.

Als reactie van de fiscaal juristen kreeg ik daar het volgende antwoord op:
Mijns inziens is het logisch dat wanneer ergens ten onrechte BTW over wordt berekend dat dit ook boekhoudkundig gecorrigeerd moet worden. Het is ook niet de bedoeling de transactie voor de fiscus onzichtbaar te maken.
Correcties kan je vaak zonder problemen doorvoeren zolang de Belastingdienst niet wordt benadeeld. Tot slot nog:
Als het niet lukt kunt u (of de dealer) gerust de BTW afdeling van de belastingdienst zelf raadplegen en hen vragen een standpunt in te nemen. Over het algemeen is over dit soort zaken prima afspraken te maken mits vooraf overlegd wordt.
Deze email heb ik een aantal dagen geleden al weer doorgestuurd naar de boekhouder, maar natuurlijk nog geen reactie op gehad. Wat ik ook erg frappant vind is dat zijn belastingadviseur al bijna 2 weken bezig is om deze zaak "uit te zoeken" terwijl ik via verschillende kanalen met 1 of 2 dagen reactie krijg over deze materie.

Maar goed. Ik neem aan dat dit allemaal goed afloopt en heb inmiddels de Q7 weer bij de dealer neergezet en de W12 weer meegenomen. Ondertussen staat in theorie de Q7 dus in opdracht van mij te koop ipv de W12, we hebben de zaak even omgedraaid.

Ik ben echt superblij dat de W12 weer terug is en heb er al weer bijna 600km op gezet in de afgelopen 3 dagen :p Oh en ik kan nu ook mn belofte aan Marc RS4 nakomen. Hij heeft nog een ritje te goed :D

Kasteel

Bericht door Kasteel » 01 feb 2008, 09:46

Maurice Graber schreef: Wat ik ook erg frappant vind is dat zijn belastingadviseur al bijna 2 weken bezig is om deze zaak "uit te zoeken" terwijl ik via verschillende kanalen met 1 of 2 dagen reactie krijg over deze materie.
Drukte vrees ik :).

Maus335i

Bericht door Maus335i » 01 feb 2008, 09:51

Arthur schreef:Hoe staat het er voor?
Haha ik zie deze post net pas. Wat een timing zeg :D

Luco

Bericht door Luco » 01 feb 2008, 09:52

systeem zal wel plat liggen :D :D :D :D :D :D

Arthur

Bericht door Arthur » 01 feb 2008, 09:52

Maurice Graber schreef:
Arthur schreef:Hoe staat het er voor?
Haha ik zie deze post net pas. Wat een timing zeg :D
:mrgreen:
Ik dacht al; word ik hier genegeerd?
:cry: :lol:

Jelmer850i

Bericht door Jelmer850i » 01 feb 2008, 13:02

Hoe komt men hier overigens bij 19,5% BTW ???
Het is nu toch 19% en gaat naar 20% komende zomer?

Marc R

Bericht door Marc R » 19 feb 2008, 13:15

Maurice Graber schreef: Oh en ik kan nu ook mn belofte aan Marc RS4 nakomen. Hij heeft nog een ritje te goed :D
Hahaha ik keek ja daar niet verkeerd voor aan hoor,maar toch leuk dat je dr aan denkt.

Kan je ook effe in de mijne toeren.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 19 feb 2008, 15:20

Hoe hij eraan gekomen is weet ik niet, maar de W12 is wel weer terug. Hij had hem ergens voor nodig dacht ik

[img:1072:422]http://img253.imageshack.us/img253/1387 ... dddyd6.jpg[/img]

Michel P

Bericht door Michel P » 19 feb 2008, 15:40

:lol: :lol: :lol: 8)

Plaats reactie