Dat begrijp ik dus ook. Dus de W12 staat alweer op de oprit???Niels schreef:Goed nieuws dus

Nog steeds wil de boekhouder niet aan dit verhaal en zegt dat deze fiscale juristenclub praat over een "algemene situatie" en zegt dat er "afwijkende regelgeving is voor de BTW/margeregeling voor auto's". Hij verwijt dit bedrijf "niet goed op de hoogte te zijn". Dat vind ik een mooie opmerking aangezien hij zelf niet op de hoogte was van de gewijzigde wetgeving mbt de margeregeling.Kortom het is zonder al te veel problemen te corrigeren. Zie voor verdere uitleg het besluit van 19 april 2007 nr. CPP2007/308M paragraaf 3.6.
Begrijp ik volledig. Maar als diverse mensen met verstand van zaken zeggen dat dat niet zal gebeuren.. zie ik het punt niet zo.Niels schreef:Ik denk dat ie het risico niet wil nemen dat er nog een forse belasting aanslag achterweg komt
Volgens mij gaat die boekhouder zijn fout niet toegeven en is het gewoon gedoemd om te mislukken. Hoe zou zijn baas er over denken als die hoort dat een van zn klanten bijna 9k ten onrechte afhandig is gemaakt?Wanneer op een factuur ten onrechte BTW wordt geheven zoals in de casus die u beschrijft. Is de BTW toch verschuldigd. Men kan dit corrigeren mits de belastingdienst zeker weet dat zij niet tekort komen.
Is dat echt zo?Maurice Graber schreef:Thanks erik! Eindelijk aangemeld
Tom, als een VOF zit het zo: de bijtelling is even hoog als de daadwerkelijke kosten van de auto. Bijtelling over de nieuwwaarde is niet van toepassing als je een VOF of een eenmanszaak hebt.
Dat vond ik dus ook belachelijk. Ik snap niet dat er weinig boekhouders zijn die dit even goed uitzoeken of er van op de hoogte zijn. Maar misschien is het wat Niels zegt, de wetgeving veranderd zo snel dat ze het niet kunnen bijhouden.luco hornsveld schreef:Is dat echt zo?Maurice Graber schreef:Thanks erik! Eindelijk aangemeld
Tom, als een VOF zit het zo: de bijtelling is even hoog als de daadwerkelijke kosten van de auto. Bijtelling over de nieuwwaarde is niet van toepassing als je een VOF of een eenmanszaak hebt.
Ik moet namelijk gewoon 25% gaan betalen en heb een eenmanszaak.
Daarom rij ik er prive niet meer in, ga geen bijtelling over nieuwwaarde betalen als die 5 jaar oud is
Is geen leaseauto
http://www.jongbloed.tv/tips_&_trucs/ti ... ling_auto/Voor ondernemers geldt dat de bijtelling maximaal het bedrag is dat ter zake van de auto ten laste van de winst is gebracht (voor de kenner Hoge Raad 8 juli 1992, BNB 1992/312). Dit geldt dus niet voor werknemers en directeuren grootaandeelhouders, de DGA.
Correcties kan je vaak zonder problemen doorvoeren zolang de Belastingdienst niet wordt benadeeld. Tot slot nog:Mijns inziens is het logisch dat wanneer ergens ten onrechte BTW over wordt berekend dat dit ook boekhoudkundig gecorrigeerd moet worden. Het is ook niet de bedoeling de transactie voor de fiscus onzichtbaar te maken.
Deze email heb ik een aantal dagen geleden al weer doorgestuurd naar de boekhouder, maar natuurlijk nog geen reactie op gehad. Wat ik ook erg frappant vind is dat zijn belastingadviseur al bijna 2 weken bezig is om deze zaak "uit te zoeken" terwijl ik via verschillende kanalen met 1 of 2 dagen reactie krijg over deze materie.Als het niet lukt kunt u (of de dealer) gerust de BTW afdeling van de belastingdienst zelf raadplegen en hen vragen een standpunt in te nemen. Over het algemeen is over dit soort zaken prima afspraken te maken mits vooraf overlegd wordt.
Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot], RS-Ron en 8 gasten