Dick, bedankt voor je reactie!
De boekhouder en ik zijn het inmiddels wel eens dat de auto gewoon een margeauto had moeten blijven. Dit strookt ook met de recent gewijzigde wetgeving. Waar we dus nu over praten is een "administratieve fout" die volgens mij gewoon gecorrigeerd moet kunnen worden.
Ik heb het verhaal nogmaals eens aan die fiscaal juristen voorgelegd, met de kritiek van de boekhouder. De boekhouder beroept zich voornamelijk op het feit dat de auto al bij de RDW is aangemeld als BTW auto en de auto al in de bedrijfsvoorraad van de leasemaatschappij is opgenomen. Al met al zou de belastingdienst voldoende "bewijs" hebben om na te kunnen gaan dat deze auto reeds is ingezet als BTW auto.
Als reactie van de fiscaal juristen kreeg ik daar het volgende antwoord op:
Mijns inziens is het logisch dat wanneer ergens ten onrechte BTW over wordt berekend dat dit ook boekhoudkundig gecorrigeerd moet worden. Het is ook niet de bedoeling de transactie voor de fiscus onzichtbaar te maken.
Correcties kan je vaak zonder problemen doorvoeren zolang de Belastingdienst niet wordt benadeeld. Tot slot nog:
Als het niet lukt kunt u (of de dealer) gerust de BTW afdeling van de belastingdienst zelf raadplegen en hen vragen een standpunt in te nemen. Over het algemeen is over dit soort zaken prima afspraken te maken mits vooraf overlegd wordt.
Deze email heb ik een aantal dagen geleden al weer doorgestuurd naar de boekhouder, maar natuurlijk nog geen reactie op gehad. Wat ik ook erg frappant vind is dat zijn belastingadviseur al bijna 2 weken bezig is om deze zaak "uit te zoeken" terwijl ik via verschillende kanalen met 1 of 2 dagen reactie krijg over deze materie.
Maar goed. Ik neem aan dat dit allemaal goed afloopt en heb inmiddels de Q7 weer bij de dealer neergezet en de W12 weer meegenomen. Ondertussen staat in theorie de Q7 dus in opdracht van mij te koop ipv de W12, we hebben de zaak even omgedraaid.
Ik ben echt superblij dat de W12 weer terug is en heb er al weer bijna 600km op gezet in de afgelopen 3 dagen :p Oh en ik kan nu ook mn belofte aan Marc RS4 nakomen. Hij heeft nog een ritje te goed