Ook ik hou me af en toe bezig als chauffeur. Is wel ideaal en makkelijk voor mij als student, kan ik een beetje mijn eigen tijd indelen.
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat mijn voorkeur absoluut uit gaat naar de AUdi A8L en de BMW 7L. Bij de Audi alleen gereden in de A8l W12 van Maurice, en dat is gewoon enorm genieten voor beide. De chauffeur heeft een werkelijk geweldige positie, en heeft in mijn ogen een perfecte bediening van alle mogelijke zaken. Daarnaast heeft hij natuurlijk met zijn rechtervoet de beschikking over die enorm soepele, maar oh zo snelle 12-cilinder. Voor de cliënt is het natuurlijk achterin ook dikke top. Enorm veel ruimte, alle voorzieningen bij de hand en een geweldig onderstel dat de auto een bepaalde rust geeft die je achterin wenst.
Het zelfde als voor de Audi geldt ook voor de BMW 7. Deze heb ik gereden in 750iL en 760iL. Daarin merk je als chauffeur niet zo veel verschil omdat je het potentieel toch niet kan benutten, al draait die V12 wel heel erg soepel hoor

. De auto rijd gewoon vorstelijk en de zit zijn voor zowel de cliënt als de chauffeur, fenomenaal. In de BMW kan ik persoonlijk denk ik nog lekkerder zitten dan in de A8. Verder heeft deze de prachtige mogelijkheid om van de bestuurdersstoel de bijrijderstoel te kunnen bedienen, dan kan je als chauffeur de achterpassagier net wat meer ruimte geven zonder om te moeten lopen en de stoel te verstellen. Dat is vaak het geval als je in auto's rijdt die niet in die topklasse zitten. Natuurlijk heb je bij de 760iL en de A8 W12 ook als achterpassagier de mogelijkheid om de stoel voor je naar voor of achter te schuiven.
Ervaring met de S-klasse heb ik niet. Heb nog nooit in een S gereden, en kan me daar dus ook niet over uitlaten. Wel over de E, en dat vind ik echt niets. De auto's waar ik he meest mij rijdt, zijn z'n concurrenten, de A6 en de BMW 5. Deze 2 rijden beide enorm fijn, al heb ik het idee dat ik mezelf prettiger voel in de BMW. De Audi is daarom niet minder een fijne machine natuurlijk, maar de BMW geeft net dat extra zitcomfort.
Verder heb je dan nog auto's uit de SUV klasse. Daar is voor mij maar één winnaar en dat is de nieuwste X5. Perfecte zitpositie voor de bestuurder en behoorlijk veel ruimte voor de achterpassagier. Wanneer je deze rijdt in de 4.8 zou ik me voor kunnen stellen dat dat voor de achterpassagier vervelend kan zijn. Die maakt een heerlijk geluid. Zo'n lekkere lage brom. Wanneer je alleen in de auto zit dan kan je daar van genieten. Absoluut. Even dakraam open, versnellinkje terug en door een tunnel blazen. Smile is dan 100% gegarandeerd. Voor comfort is de 3.0d gewoon perfect. Hele soepele motor, zonder bijgeluiden.
In deze klasse heb ik dan ook nog gereden met de Touareg en de Lexus RS400h. Die laatste is een verhaal apart i.v.m. zijn hybride motor. werkt perfect en uiterst stil, dat is natuurlijk bekend van Lexus. De VW heeft een betere zitpositie dan de Lexus. Je zit bij de Lexus nog meer 'op' het stuur dan bij de VW. De winnaar is hier wederom de X5. Hier zit je echt achter het stuur, en voel je je één met de auto. Tevens heb ik gereden met de ML500. Daar kan ik echter weinig meer over zeggen over hoe die zit etc. Die heeft mij vooral verrast door het enorme vermogen. Die dik 300pk laten die auto rijden als een sportwagen. Enorm veel power, ook onderin. heerlijk geluid, en een super af te stellen onderstel. Maar toch gaat mijn voorkeur uit naar de X5.
Al met al kan ik me voorstellen dat de RR Phantom, de Bentley Flying Spur, Arnage en de Maybach de toppers zijn in dit segment. Daar heb ik echter nog niet mee gereden.