Andry schreef: 13 feb 2026, 09:58
Naast extra vermogen zou ik zeker ook gewicht besparen dmv. een ander vliegwiel en/of koppeling. In diverse auto's heb ik een lichter vliegwiel en (kleinere ø) koppeling gemonteerd en het verschil is behoorlijk merkbaar. Minder massa= minder traagheid= sneller en gretiger door de toeren jagen en eventueel een kleinere diameter versterkt het effect. Vanaf stationair tot aan de begrenzer is het verschil er. Een paar kilo lichter vliegwiel met een organische en geveerde plaat is prima te doen op straat.
Geen ruwe pk's erbij maar net dat beetje extra beleving over het hele toerenbereik
Het hele interieur, achterbank en voorstoelen gaan eruit. Volgens andere 147 GTA bezitters zou alleen één standaard stoel rond de 20+kg wegen. Geen idee wat een achterbank weegt. Dan is het de kunst om een mooie lichte stoel te vinden. Ik wilde eigenlijk voor een set Recaro Pole positions gaan maar vind die stoelen met brackets en sliders best aan de prijs, zeker als je de versie met PU-leer en dynamica neemt. Dus zoals ik dat altijd doe……….

De hele wereld over op zoek naar iets wat me ook bevalt. Zie ik ergens een klein berichtje over exacte copie van een Recaro Pole Position. Contact opgenomen met fabriek, daar bestel ik een set van twee stoelen, schaal van Kevlar, bekleed met echt leer en zitting en rugleuning van suède. Gewicht van de stoel zonder brackets en sliders 4kg. Incl. brackets en sliders (worden gemonteerd aangeleverd) 6kg. Die ga ik er maar inzetten. De katloze spruitstukken en rvs voorpijpen scheelt ook 10kg. Accu naar achteren maakt hem ook weer minder zwaar op de neus. Dan vind ik het eigenlijk wel prima, het kan altijd beter, lichter en sneller. Besloten voor de Ferrari 360 throttle body te gaan, daar ligt nog een amper gebruikte set van in Alphen en scheelt weer budget. Dat steek ik liever in de snelle nokkenassen. Auto Zagato doet nu zelf de tuning van de ECU en past zelf de waarden ook aan van de grotere luchmassameter. Denk dat ie prima aan het gas gaat hangen.
Gr Ron