Motor VS Auto.

Dit is ons algemene autoforum.
RobS

Bericht door RobS » 05 nov 2007, 12:19

wend·baar (bn.)
1 goed te wenden
Duidelijk toch ;)

Sander S.

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 12:26

tjah, lastig hoor.

Ik denk dat de rondetijd op een circuit weinig met wendbaarheid te maken heeft. Natuurlijk speelt deze daarin wel een rol maar er zijn nog veel meer andere factoren van toepassing.

Ik denk dat je bijvoorbeeld met een slalomtest veel verder komt. Een auto veranderd makkelijker en met minder risico van richting, maar een motor heeft simpelweg een kortere stuurbeweging en veel minder ruimte nodig om om de pilonnen heen te komen.

Elmar

Bericht door Elmar » 05 nov 2007, 16:48

Wenbaar heeft ook met het type motorfiets te maken, net als met een auto. De ene auto (bv Mercury Grand Marquis) is lang niet zo wendbaar als de ander (bv Elise/Speedster).

Met de Supermoto heb ik vooral op langzame en krappe bochten het voordeel op een Supersport. Bij snelle en lange doordraaiers is het natuurlijk precies andersom.

Martin van der Zwaard

Bericht door Martin van der Zwaard » 05 nov 2007, 17:27

Topgear heeft een test gedaan met een Porsche 911 Carerra 2 tegen een Yamaha R1. Op het rechte stuk was de motor veel sneller maar in de bochten vloog ie de motor voorbij. Op de motor zat trouwens een coureur die wel weet hoe een motor bereden moet worden.

De auto kwam ondanks de snellere rechtuit stukken van de motor als eerste over de finish.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 05 nov 2007, 18:45

Auto vs. motor hangt ook van het circuit af. Op Assen moet je met een hele best wagen aankomen als je het überhaubt gaat winnen terwijl dat op de Ring natuurlijk een ander verhaal is.

Punt in deze discussie is of een motor wendbaarder is......alleen bij stilstand :wink:

Pascal

Bericht door Pascal » 05 nov 2007, 18:56

Wendbaarheid=het snel kunnen wisselen van richting,zoals een haas die een 90 graden bocht kan maken terwijl ie op z'n hardst rent.
Ik denk dat een goede kart-achtige auto hier beter in is dan een motor;dat een motor smaller is en zich daardoor in kleinere gaatjes kan begeven is meer het makkelijker kunnen nemen van ''hindernissen''.

Maik

Bericht door Maik » 05 nov 2007, 19:08

Martin van der Zwaard schreef:Topgear heeft een test gedaan met een Porsche 911 Carerra 2 tegen een Yamaha R1. Op het rechte stuk was de motor veel sneller maar in de bochten vloog ie de motor voorbij. Op de motor zat trouwens een coureur die wel weet hoe een motor bereden moet worden.

De auto kwam ondanks de snellere rechtuit stukken van de motor als eerste over de finish.
Ik ken het filmpje maar heb mijn twijfels erbij. Wat je ziet in dat filmpje is met een lekker sausje overgoten, je zag wel hele grote verschillen.
De Porsche zal misschien wel echt ietsje sneller geweest zijn, maar de shots die je zag waren denk ik in scene gezet om wat "lekkerder" over te komen.

Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer :lol: , maar wel een motorcoureur. En daar maakte de 600cc gehakt van de DTM...

Ook als je ziet wat amateurs op de motor doen op een rondje vrijrijden op Zandvoort, onder de 2 minuten, en dan zit er nog een chicane ingebouwd midden in de Rob Slotemaker bocht. Nee, die fietsjes zijn echt wel snel op het circuit :)

Maar het is inderdaad iets anders dan sec "wendbaar"...
Maar zolang je niet onderscheid maakt tussen welk type auto en motor, is het sowieso appels en peren vergelijken, wat Elmar zegt dus...

Niels

Bericht door Niels » 05 nov 2007, 19:15

^^ I'm with stupid :D

markk

Bericht door markk » 05 nov 2007, 20:27

Moter op snelheid is zeker niet wendbaarder dan auto. Boven 80 a 90 km/h is auto wendbaarder.

Wendbaarder in de zin dat je sneller van richting kan veranderen.

Heeft iets met de gyroscopische werking van de moterfiets wielen en voorvork te maken en het verschil waarop motoren en auto's sturen (gewicht vs wielen/banden)

Mark.

Peric

Bericht door Peric » 05 nov 2007, 20:48

Denk ook aan zwaartepunten hèh. Bekijk eens motor een met z'n relatief smalle contact met de weg en dan een auto, die het dan gelijk met vier wielen doet.

En hier is het weer heel krap..
http://www.youtube.com/watch?v=cILugf4-6Jw

Zoals eerder opgemerkt, het ligt er maar net aan welk circuit.

Oh nee, daar gaat het topic niet over.. Denk dat een motor op lage snelheid wendbaarder is, en de auto dan automatisch op hogere snelheid.

M-bitious

Bericht door M-bitious » 06 nov 2007, 16:40

In het dagelijkse verkeer zijn auto's wendbaarder. Ten eerste kun je met een auto als het moet ook om de as draaien, een motor die in een bocht ligt, kan helemaal niet makkelijk uitwijken, daarvoor moet eerst het gehele gewicht worden verplaatst. Daarentegen komt een motor wel makkelijker tussen 2 bomen door die op 1,5 meter van elkaar staan :lol:
Maar dat is meer een formaat kwestie (spreek uit goed afgelopen ervaring).

Kasteel

Bericht door Kasteel » 06 nov 2007, 21:03

Wendbaar in de zin van redelijk eenvoudig een slalom uit te voeren met pilonnen met tussenafstand van 5 meter :).

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 06 nov 2007, 23:43

Maik schreef: Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer :lol: , maar wel een motorcoureur
Was volgens mij Jurgen van den Goorbergh.

Er heeft ook weleens een test van een Evo 6 tegen een 600cc wegmotor in de Autovisie[dacht ik :?: ] gestaan, ook op Assen en daar won de Evo 't......Evo volgens mij bestuurd door Tom Coronel en de motor door alweer Jurgen van den Goorbergh.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 06 nov 2007, 23:45

Maar opzich is circuit toch niet direct gerelateerd aan wendbaarheid?

Hubert D

Bericht door Hubert D » 06 nov 2007, 23:56

Opa schreef:
Maik schreef: Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer :lol: , maar wel een motorcoureur
Was volgens mij Jurgen van den Goorbergh.

Er heeft ook weleens een test van een Evo 6 tegen een 600cc wegmotor in de Autovisie[dacht ik :?: ] gestaan, ook op Assen en daar won de Evo 't......Evo volgens mij bestuurd door Tom Coronel en de motor door alweer Jurgen van den Goorbergh.
JvdG inderdaad.
En die test met de Evo, ik dacht dat de motor het daar ook won?

Niels

Bericht door Niels » 07 nov 2007, 00:09

De EVO verloor inderdaad en niet zo'n beetje ook 8)

Opa
Auto: Ford Fiesta ST

Bericht door Opa » 07 nov 2007, 00:12

Zou kunnen hoor, is een test uit 2000 of zo, maar mij staat bij dat de Evo won. :roll:
Als ik van de winter tijd heb zal ik es kijken of ik de bewuste Autovisie nog boven water kan krijgen. :wink:

frank de jonge

Bericht door frank de jonge » 07 nov 2007, 07:15

Ik heb met de K1 ook wel is tegen een auto gesport op een klaverblad.
Nou, kan je vertellen dat ik op de rechte stukken de auto voorbij vloog maar in de bochten weer moest toegeven (nu is de K1 ook geen lichte sportfiets).

In het bochtenwerk ben je gewoon in het nadeel met aanremmen en je kan niet halverwege in een bocht weer op het gas gaan zoals met een auto.
Tenzij je Rossi bent ofzo ;)

RobS

Bericht door RobS » 07 nov 2007, 09:56

frank de jonge schreef: Tenzij je Rossi bent ofzo ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1pAkfV9muHk 8)

Robin
Auto: Fun Damn Mentally

Bericht door Robin » 07 nov 2007, 10:00

Nu ben ik nog steeds een Ring rookie oid, maar daar had ik al erg last van in de weg zittende R6en en R1's, vooral de krappere bochten en combi's is een snelle motor geen partij voor een vlotte kar met dito onderstel en en malloot op z'n kont(ik zei de gek)
:lol:

En op 't klaverblad alhier is 'n motor helemaal niet van de partij, ja qua accelereren UIT een bocht(doh), maar OP 't klaverblad scheelt 't 10kmh minimaal in 't voordeel van de auto...

:roll:

Maik

Bericht door Maik » 07 nov 2007, 10:54

Ja, maar Robin, jij hebt Schumacher nog leren autorijden, en de meeste motorrijders op de Ring rijden nog geen deuk in een pakkie boter... Rij eens een keer achter Fabian aan en kijk dan eens wat een MOTOR echt kan, niet de gemiddelde BERIJDER. Een motor op 95% van z'n kunnen rijden is natuurlijk wel even wat moeilijker dan een auto op 95% van z'n kunnen...

Robin

Bericht door Robin » 07 nov 2007, 10:59

LOL, en jij bent Raikkonen :lol:

Op 't klaverblad zou 't dan ook zo zijn, Maik dat Fabian dan wel sneller is.

Nope.

Fysiek is er 'n grens en komt bij een motor eerder.

Daar ging 't mij om. :wink:

Robin

Bericht door Robin » 07 nov 2007, 11:07

Komt er nog wat van? Ik zit te wachten op weer een denigrerend antwoord van je, Maik....

Maik

Bericht door Maik » 07 nov 2007, 11:08

Ik durf niet te zeggen dat Fabian dan sneller is, maar ook niet dat hij langzamer zal zijn. Het heeft ook veel met de band te maken en de ontwikkeling van de motorband heeft ook niet stil gestaan.
Kijk eens goed naar de GOEDE filmpjes van auto tegen motor (die van fith gear bv). Je ziet amper verschil in bochtsnelheid...
Zolang je niet weet tegen wie je "racet" (reest hoe schrijf je dat nou weer :lol: ), dus iemand die echt een potje kan sturen op een motor, kan je niet zeggen dat een auto sneller is.
Ik blijf erbij dat het grote verschil alleen in het remmen zit (auto beter dan motor).
Waar blijft Fabian nou?!!? :lol:
Laatst gewijzigd door Maik op 07 nov 2007, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Sander S.

Bericht door Sander S. » 07 nov 2007, 11:08

Rob Schouten schreef:
frank de jonge schreef: Tenzij je Rossi bent ofzo ;)
http://www.youtube.com/watch?v=1pAkfV9muHk 8)
Ik ben zo'n groot fan van die gozert 8)

Plaats reactie