Motor VS Auto.
- Sander S.
Motor VS Auto.
Ik hoor het de laatste tijd veel vaker. Een motor is veel wendbaarder dan een auto. Maar is dat nou wel zo ?
Dat je met een motor minder ruimte nodig hebt is een feit .. maar dat betekend niet dat je bijvoorbeeld gemakkelijker snel uit kan wijken.
Mede omdat een auto 4 wielen op de grond heeft ben ik van mening dat je agressiever uit kunt wijken met een auto, en op hogere snelheden.
Wat vinden jullie ?
Dat je met een motor minder ruimte nodig hebt is een feit .. maar dat betekend niet dat je bijvoorbeeld gemakkelijker snel uit kan wijken.
Mede omdat een auto 4 wielen op de grond heeft ben ik van mening dat je agressiever uit kunt wijken met een auto, en op hogere snelheden.
Wat vinden jullie ?
- RVV
Motor lijkt me helemaal niet wendbaar in onverwachte omstandigheden.
Ellende is als je niet goed genoeg bent qua beheersing is de klap onoverkomelijk. En er staan altijd, paaltjes, bomen, vangrails, containers, auto's, huizen etc naast de weg.
Toen ik 18 was een keer een schuiver gemaakt met 80/90 km/h.. over het asfalt heen, gelukkig een heel groot leeg grasveld naast me waar ik in schoof. Veel schaafwonden en de rotzooi krom.
Ellende is als je niet goed genoeg bent qua beheersing is de klap onoverkomelijk. En er staan altijd, paaltjes, bomen, vangrails, containers, auto's, huizen etc naast de weg.
Toen ik 18 was een keer een schuiver gemaakt met 80/90 km/h.. over het asfalt heen, gelukkig een heel groot leeg grasveld naast me waar ik in schoof. Veel schaafwonden en de rotzooi krom.
- Lars Bouten
Ik denk dat wendbaarheid hier makkelijk wordt verward met het formaat van een motor.
Je kunt met een motor makkelijker kleine gaatjes in duiken omdat een motor nu eenmaal veel smaller is.
Maar bij uitwijken zit ik toch echt liever in een auto omdat het - denk ik - makkelijker op te vangen is. Contraslip i.t.t. tankslapper(?)
Je kunt met een motor makkelijker kleine gaatjes in duiken omdat een motor nu eenmaal veel smaller is.
Maar bij uitwijken zit ik toch echt liever in een auto omdat het - denk ik - makkelijker op te vangen is. Contraslip i.t.t. tankslapper(?)
- Joop
- Lars Bouten
- Hans R
- Auto: Jeep Rubicon
Wendbaarder zal wel alleen een bochtje gaat echt wel wat harder met een goede auto.. moest gisteren zelfs remmen tijdens een sprintje met een motor omdat we een bocht ingingen..
Er stond toch laatst een stuk in de autovisie, Motor tegen Porsche GT3 RS op zandvoort.. alleen de motor ging onderuit dus nu weten we het nog niet..
Dus wendbaar oke maar wat heb je er aan, geef mij maar een hoge bochtsnelheid
Er stond toch laatst een stuk in de autovisie, Motor tegen Porsche GT3 RS op zandvoort.. alleen de motor ging onderuit dus nu weten we het nog niet..
Dus wendbaar oke maar wat heb je er aan, geef mij maar een hoge bochtsnelheid

- frank de jonge
Motor heeft niet altijd een kortere draaicirkel dan een auto!!!
Ligt eraan wat ovor type motor e.d.
Een enduro is veel wendbaarder dan een wegracer (wegracer heeft een kleiner stuuruitslag)
Met een motor is het ook niet altijd waar dat je minder ruimte nodig hebt.
Probeer het maar eens uit op een klaverblad. Auto vs Motor. Auto is de ruime lijnen lang niet zoveel nodig als een motor puur omdat het gewicht je naar buiten werkt en de motor grip heeft tot een bepaald punt en dan ruimere lijnen moet gaan kiezen.
Auto daarentegen heeft 4 wielen en kan zn zijdelingse krachten beter verdelen.
Maargoed, in de file rulezzz de motor altijd
Ligt eraan wat ovor type motor e.d.
Een enduro is veel wendbaarder dan een wegracer (wegracer heeft een kleiner stuuruitslag)
Met een motor is het ook niet altijd waar dat je minder ruimte nodig hebt.
Probeer het maar eens uit op een klaverblad. Auto vs Motor. Auto is de ruime lijnen lang niet zoveel nodig als een motor puur omdat het gewicht je naar buiten werkt en de motor grip heeft tot een bepaald punt en dan ruimere lijnen moet gaan kiezen.
Auto daarentegen heeft 4 wielen en kan zn zijdelingse krachten beter verdelen.
Maargoed, in de file rulezzz de motor altijd

- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- RobS
Volgens mij ging dat voornamelijk om bochtsnelheid, daar zat het grote verschil in.romo schreef:Dat heeft niets met wendbaarheid te maken, maar alles met remmen, een auto doet dat veel beter.......................................Mike schreef:Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.
- Maik
Wendbaarheid, tsja, dat zal helemaal aan de situatie liggen.
Ultime snelheid, op een circuit zeg maar: een "snelle" auto moet je met een "snelle" motor vergelijken. Dan zal het je vies tegenvallen hoe snel een motor is, ook in bochten. Het argument van 4 tegen 2 wielen is leuk, maar is totaal een non-vergelijk als de bandencompounds verschillend zijn, en dat zijn ze, die van een motor is veel zachter.
Alleen bij remmen is een auto in het voordeel omdat een auto niet snel last heeft van een "stoppie"
Voor de rest is de bochtsnelheid van een motor vergelijkbaar met een auto, alleen niet iedereen weet het eruit te halen
Ultime snelheid, op een circuit zeg maar: een "snelle" auto moet je met een "snelle" motor vergelijken. Dan zal het je vies tegenvallen hoe snel een motor is, ook in bochten. Het argument van 4 tegen 2 wielen is leuk, maar is totaal een non-vergelijk als de bandencompounds verschillend zijn, en dat zijn ze, die van een motor is veel zachter.
Alleen bij remmen is een auto in het voordeel omdat een auto niet snel last heeft van een "stoppie"

Voor de rest is de bochtsnelheid van een motor vergelijkbaar met een auto, alleen niet iedereen weet het eruit te halen

-
- Auto: GR86|California|Grand Vitara
Zo wendbaar (als in: snel van richting kunnen veranderen) is een motor niet. Is ook wel logisch, zeker met 2 wielen wil zo'n ding op snelheid vooral rechtdoor.
Heb jarenlang aan motorraces gedaan (op Assen en Zandvoort enzo). Met de motor win je het ten opzichte van een auto vooral op 1 ding en dat is acceleratie. Je moet echter veel eerder remmen (minder rubber op de weg) en de bochtensnelheid ligt in principe ook lager hoewel je dan wel weer een serieuze auto moet hebben.
Op het lokale klaverblad (bij Heerenveen) haalde ik met de motor eens tegen de 130 km/u op de teller. Met m'n huidige auto (Grande Punto met sportonderstel en 205 Bridgestone Potenza's RE050A) red ik dat echt never nooit. Je moet dus wel met serieus spul aan komen.
In langzame bochten is een auto wel veel sneller.
Heb jarenlang aan motorraces gedaan (op Assen en Zandvoort enzo). Met de motor win je het ten opzichte van een auto vooral op 1 ding en dat is acceleratie. Je moet echter veel eerder remmen (minder rubber op de weg) en de bochtensnelheid ligt in principe ook lager hoewel je dan wel weer een serieuze auto moet hebben.
Op het lokale klaverblad (bij Heerenveen) haalde ik met de motor eens tegen de 130 km/u op de teller. Met m'n huidige auto (Grande Punto met sportonderstel en 205 Bridgestone Potenza's RE050A) red ik dat echt never nooit. Je moet dus wel met serieus spul aan komen.

- Lars Bouten
- romo
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Dat maakt niet veel verschil, een auto kan voor een bocht veel later in de ankers, dat maakt het verschilMex schreef:Volgens mij ging dat voornamelijk om bochtsnelheid, daar zat het grote verschil in.romo schreef:Dat heeft niets met wendbaarheid te maken, maar alles met remmen, een auto doet dat veel beter.......................................Mike schreef:Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.
- VLA
- Roman
- Maik
In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten
Maar er zitten ook wat flauwe links-rechts-links bochten in waar de auto serieus moet sturen en waar de motor doordat hij zo smal is bijna alleen maar rechtdoor hoeft te gaan...
Deze hele discussie is al vaker gevoerd, en als Fabian er dan ook nog even bij komt met zijn ring tijden op "maar" een 600-tje, dan weet iedereen ook weer hoe snel een motor kan zijn 8)

Maar er zitten ook wat flauwe links-rechts-links bochten in waar de auto serieus moet sturen en waar de motor doordat hij zo smal is bijna alleen maar rechtdoor hoeft te gaan...
Deze hele discussie is al vaker gevoerd, en als Fabian er dan ook nog even bij komt met zijn ring tijden op "maar" een 600-tje, dan weet iedereen ook weer hoe snel een motor kan zijn 8)
- Roman
Op de ring hangen ze zo rond 7 minuut 30+ ofzo toch?Maik schreef:In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten![]()
Maar ik denk dat het heel erg afhangt van waar je de tests doet. Goed voorbeeld van dit is dat filmpje waar ze de beelden van F1 en MotoGP naast elkaar leggen op hetzelfde circuit.
- VLA
Jeps, 600cc gaat nog erg hard... laat staan een 1000ccMaik schreef:In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten![]()