Motor VS Auto.

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Motor VS Auto.

Bericht door Sander S. » 04 nov 2007, 23:44

Ik hoor het de laatste tijd veel vaker. Een motor is veel wendbaarder dan een auto. Maar is dat nou wel zo ?

Dat je met een motor minder ruimte nodig hebt is een feit .. maar dat betekend niet dat je bijvoorbeeld gemakkelijker snel uit kan wijken.

Mede omdat een auto 4 wielen op de grond heeft ben ik van mening dat je agressiever uit kunt wijken met een auto, en op hogere snelheden.

Wat vinden jullie ?

Gebruikersavatar
RVV
Berichten: 32209
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:44
Locatie: Rudi Rolex@Basel

Bericht door RVV » 04 nov 2007, 23:51

Motor lijkt me helemaal niet wendbaar in onverwachte omstandigheden.

Ellende is als je niet goed genoeg bent qua beheersing is de klap onoverkomelijk. En er staan altijd, paaltjes, bomen, vangrails, containers, auto's, huizen etc naast de weg.

Toen ik 18 was een keer een schuiver gemaakt met 80/90 km/h.. over het asfalt heen, gelukkig een heel groot leeg grasveld naast me waar ik in schoof. Veel schaafwonden en de rotzooi krom.

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 05 nov 2007, 00:09

Ik denk dat wendbaarheid hier makkelijk wordt verward met het formaat van een motor.
Je kunt met een motor makkelijker kleine gaatjes in duiken omdat een motor nu eenmaal veel smaller is.
Maar bij uitwijken zit ik toch echt liever in een auto omdat het - denk ik - makkelijker op te vangen is. Contraslip i.t.t. tankslapper(?)

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 00:13

Wat is precies de definitie van wendbaarheid ?

Kan het op internet even niet zo snel vinden

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 9060
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Bericht door Joop » 05 nov 2007, 01:28

Is wendbaarheid niet gewoon: Kort kunnen draaien?

In dat geval is een auto altijd in het voordeel ten opzichte van de auto.

Ook gaat uitwijken met een auto makkelijker en veiliger: je staat immers met 4 wielen op dat zwarte lint in plaats van 2.

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 01:30

Toch word het vaak gezegd, ook in veel TV progamma's dat motoren wendbaarder zijn als auto's

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 05 nov 2007, 02:59

Joop, een motor heeft echt wel een kleinere draaicirkel dan een auto.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22503
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 05 nov 2007, 06:48

Qua tijd heeft Joop het wel correct :wink: Het enige voordeel is dat je met een motor gemakkelijk ergens tussendoor glipt is mijn ervaring. Bij uitwijken is een auto absoluut in het voordeel.

Gebruikersavatar
Hans R
Berichten: 5236
Lid geworden op: 27 sep 2006, 12:12
Auto: Jeep Rubicon
Locatie: Paradijs

Bericht door Hans R » 05 nov 2007, 08:25

Wendbaarder zal wel alleen een bochtje gaat echt wel wat harder met een goede auto.. moest gisteren zelfs remmen tijdens een sprintje met een motor omdat we een bocht ingingen..
Er stond toch laatst een stuk in de autovisie, Motor tegen Porsche GT3 RS op zandvoort.. alleen de motor ging onderuit dus nu weten we het nog niet..
Dus wendbaar oke maar wat heb je er aan, geef mij maar een hoge bochtsnelheid :wink:

Gebruikersavatar
frank de jonge
Berichten: 9950
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
Locatie: Erica

Bericht door frank de jonge » 05 nov 2007, 08:27

Motor heeft niet altijd een kortere draaicirkel dan een auto!!!

Ligt eraan wat ovor type motor e.d.

Een enduro is veel wendbaarder dan een wegracer (wegracer heeft een kleiner stuuruitslag)

Met een motor is het ook niet altijd waar dat je minder ruimte nodig hebt.
Probeer het maar eens uit op een klaverblad. Auto vs Motor. Auto is de ruime lijnen lang niet zoveel nodig als een motor puur omdat het gewicht je naar buiten werkt en de motor grip heeft tot een bepaald punt en dan ruimere lijnen moet gaan kiezen.

Auto daarentegen heeft 4 wielen en kan zn zijdelingse krachten beter verdelen.

Maargoed, in de file rulezzz de motor altijd :D

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 05 nov 2007, 08:31

Supermoto door een stad als Amsterdam. Denk denk ik toch dat het begrip wendbaarheid een nieuwe definitie krijgt.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Bericht door Mike R32 » 05 nov 2007, 08:40

Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2007, 09:12

Mike schreef:Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.
Dat heeft niets met wendbaarheid te maken, maar alles met remmen, een auto doet dat veel beter.......................................

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 05 nov 2007, 10:27

Toch even een betere uitleg:
Vorkheftruck vs GT3.

Eerstgenoemde is wendbaarder. Snelheid is daarbij van ondergeschikt belang. Echter, mocht een vorkheftruck 250+ kunnen rijden zal hij denk ik bij het meest simpele bochtje op z'n kant gaan. Dat heeft meer met de stabiliteit te maken.

Gebruikersavatar
RobS
Berichten: 3560
Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
Locatie: Brabant

Bericht door RobS » 05 nov 2007, 10:27

romo schreef:
Mike schreef:Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.
Dat heeft niets met wendbaarheid te maken, maar alles met remmen, een auto doet dat veel beter.......................................
Volgens mij ging dat voornamelijk om bochtsnelheid, daar zat het grote verschil in.

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 05 nov 2007, 10:29

Wendbaarheid, tsja, dat zal helemaal aan de situatie liggen.

Ultime snelheid, op een circuit zeg maar: een "snelle" auto moet je met een "snelle" motor vergelijken. Dan zal het je vies tegenvallen hoe snel een motor is, ook in bochten. Het argument van 4 tegen 2 wielen is leuk, maar is totaal een non-vergelijk als de bandencompounds verschillend zijn, en dat zijn ze, die van een motor is veel zachter.
Alleen bij remmen is een auto in het voordeel omdat een auto niet snel last heeft van een "stoppie" :wink:
Voor de rest is de bochtsnelheid van een motor vergelijkbaar met een auto, alleen niet iedereen weet het eruit te halen :wink:

Wouter81
Berichten: 9423
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Bericht door Wouter81 » 05 nov 2007, 10:37

Zo wendbaar (als in: snel van richting kunnen veranderen) is een motor niet. Is ook wel logisch, zeker met 2 wielen wil zo'n ding op snelheid vooral rechtdoor.

Heb jarenlang aan motorraces gedaan (op Assen en Zandvoort enzo). Met de motor win je het ten opzichte van een auto vooral op 1 ding en dat is acceleratie. Je moet echter veel eerder remmen (minder rubber op de weg) en de bochtensnelheid ligt in principe ook lager hoewel je dan wel weer een serieuze auto moet hebben.

Op het lokale klaverblad (bij Heerenveen) haalde ik met de motor eens tegen de 130 km/u op de teller. Met m'n huidige auto (Grande Punto met sportonderstel en 205 Bridgestone Potenza's RE050A) red ik dat echt never nooit. Je moet dus wel met serieus spul aan komen. :) In langzame bochten is een auto wel veel sneller.

Gebruikersavatar
Lars Bouten
Berichten: 223
Lid geworden op: 13 feb 2006, 16:45
Locatie: Den Haag

Bericht door Lars Bouten » 05 nov 2007, 10:44

Heeft een motor niet een veel grotere tellerafwijking in bochten i.v.m. de hoek die de band maakt of zoiets? Dan geeft die 130 km/h een vertekend beeld.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 27061
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Bericht door romo » 05 nov 2007, 10:50

Mex schreef:
romo schreef:
Mike schreef:Volgens mij hebben ze bij Topgear dit getest. Snelle motor tegen niet eens de snelste auto op een circuit. Auto was veel sneller.
Dat heeft niets met wendbaarheid te maken, maar alles met remmen, een auto doet dat veel beter.......................................
Volgens mij ging dat voornamelijk om bochtsnelheid, daar zat het grote verschil in.
Dat maakt niet veel verschil, een auto kan voor een bocht veel later in de ankers, dat maakt het verschil

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 05 nov 2007, 10:56

Ducatti 999 vs lambo gallardo :

http://www.youtube.com/watch?v=EeP0_aLvc0I

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 05 nov 2007, 11:02

Ik denk dat het afhangt ook van de locatie, als je een heel breed circuit hebt zonder al te krappe bochten moet je auto echt van hele goede huize komen wil je een beetje moderne motor bij houden.

Uiteraard heb ik het niet over Harley's :lol:

Gebruikersavatar
Maik
Berichten: 3435
Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik » 05 nov 2007, 11:55

In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten :wink:
Maar er zitten ook wat flauwe links-rechts-links bochten in waar de auto serieus moet sturen en waar de motor doordat hij zo smal is bijna alleen maar rechtdoor hoeft te gaan...

Deze hele discussie is al vaker gevoerd, en als Fabian er dan ook nog even bij komt met zijn ring tijden op "maar" een 600-tje, dan weet iedereen ook weer hoe snel een motor kan zijn 8)

Gebruikersavatar
Roman
Berichten: 3237
Lid geworden op: 12 sep 2006, 11:05
Locatie: Liverpool

Bericht door Roman » 05 nov 2007, 12:02

Maik schreef:In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten :wink:
Maar er zitten ook wat flauwe links-rechts-links bochten in waar de auto serieus moet sturen en waar de motor doordat hij zo smal is bijna alleen maar rechtdoor hoeft te gaan...

Deze hele discussie is al vaker gevoerd, en als Fabian er dan ook nog even bij komt met zijn ring tijden op "maar" een 600-tje, dan weet iedereen ook weer hoe snel een motor kan zijn 8)
Op de ring hangen ze zo rond 7 minuut 30+ ofzo toch?


Maar ik denk dat het heel erg afhangt van waar je de tests doet. Goed voorbeeld van dit is dat filmpje waar ze de beelden van F1 en MotoGP naast elkaar leggen op hetzelfde circuit.

Gebruikersavatar
VLA
Berichten: 2279
Lid geworden op: 11 aug 2007, 10:32

Bericht door VLA » 05 nov 2007, 12:03

Maik schreef:In het Lambo-Duc filmpje hierboven is het circuit niet eens heel breed en wel met redelijk krappe bochten :wink:
Maar er zitten ook wat flauwe links-rechts-links bochten in waar de auto serieus moet sturen en waar de motor doordat hij zo smal is bijna alleen maar rechtdoor hoeft te gaan...

Deze hele discussie is al vaker gevoerd, en als Fabian er dan ook nog even bij komt met zijn ring tijden op "maar" een 600-tje, dan weet iedereen ook weer hoe snel een motor kan zijn 8)
Jeps, 600cc gaat nog erg hard... laat staan een 1000cc

Gebruikersavatar
Sander S.
Berichten: 3013
Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
Locatie: leerdam

Bericht door Sander S. » 05 nov 2007, 12:04

Wie heeft er een woordenboek bij de hand ??

Wat is nou precies de definitie van wendbaarheid ?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: erwin20vt, Opa en 10 gasten