Duidelijk tochwend·baar (bn.)
1 goed te wenden
Motor VS Auto.
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
tjah, lastig hoor.
Ik denk dat de rondetijd op een circuit weinig met wendbaarheid te maken heeft. Natuurlijk speelt deze daarin wel een rol maar er zijn nog veel meer andere factoren van toepassing.
Ik denk dat je bijvoorbeeld met een slalomtest veel verder komt. Een auto veranderd makkelijker en met minder risico van richting, maar een motor heeft simpelweg een kortere stuurbeweging en veel minder ruimte nodig om om de pilonnen heen te komen.
Ik denk dat de rondetijd op een circuit weinig met wendbaarheid te maken heeft. Natuurlijk speelt deze daarin wel een rol maar er zijn nog veel meer andere factoren van toepassing.
Ik denk dat je bijvoorbeeld met een slalomtest veel verder komt. Een auto veranderd makkelijker en met minder risico van richting, maar een motor heeft simpelweg een kortere stuurbeweging en veel minder ruimte nodig om om de pilonnen heen te komen.
- Elmar
- Berichten: 4519
- Lid geworden op: 19 feb 2006, 16:30
Wenbaar heeft ook met het type motorfiets te maken, net als met een auto. De ene auto (bv Mercury Grand Marquis) is lang niet zo wendbaar als de ander (bv Elise/Speedster).
Met de Supermoto heb ik vooral op langzame en krappe bochten het voordeel op een Supersport. Bij snelle en lange doordraaiers is het natuurlijk precies andersom.
Met de Supermoto heb ik vooral op langzame en krappe bochten het voordeel op een Supersport. Bij snelle en lange doordraaiers is het natuurlijk precies andersom.
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8717
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Topgear heeft een test gedaan met een Porsche 911 Carerra 2 tegen een Yamaha R1. Op het rechte stuk was de motor veel sneller maar in de bochten vloog ie de motor voorbij. Op de motor zat trouwens een coureur die wel weet hoe een motor bereden moet worden.
De auto kwam ondanks de snellere rechtuit stukken van de motor als eerste over de finish.
De auto kwam ondanks de snellere rechtuit stukken van de motor als eerste over de finish.
- Niels
- Berichten: 22556
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
-
Pascal
- Berichten: 629
- Lid geworden op: 18 aug 2007, 15:52
Wendbaarheid=het snel kunnen wisselen van richting,zoals een haas die een 90 graden bocht kan maken terwijl ie op z'n hardst rent.
Ik denk dat een goede kart-achtige auto hier beter in is dan een motor;dat een motor smaller is en zich daardoor in kleinere gaatjes kan begeven is meer het makkelijker kunnen nemen van ''hindernissen''.
Ik denk dat een goede kart-achtige auto hier beter in is dan een motor;dat een motor smaller is en zich daardoor in kleinere gaatjes kan begeven is meer het makkelijker kunnen nemen van ''hindernissen''.
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik ken het filmpje maar heb mijn twijfels erbij. Wat je ziet in dat filmpje is met een lekker sausje overgoten, je zag wel hele grote verschillen.Martin van der Zwaard schreef:Topgear heeft een test gedaan met een Porsche 911 Carerra 2 tegen een Yamaha R1. Op het rechte stuk was de motor veel sneller maar in de bochten vloog ie de motor voorbij. Op de motor zat trouwens een coureur die wel weet hoe een motor bereden moet worden.
De auto kwam ondanks de snellere rechtuit stukken van de motor als eerste over de finish.
De Porsche zal misschien wel echt ietsje sneller geweest zijn, maar de shots die je zag waren denk ik in scene gezet om wat "lekkerder" over te komen.
Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer
Ook als je ziet wat amateurs op de motor doen op een rondje vrijrijden op Zandvoort, onder de 2 minuten, en dan zit er nog een chicane ingebouwd midden in de Rob Slotemaker bocht. Nee, die fietsjes zijn echt wel snel op het circuit
Maar het is inderdaad iets anders dan sec "wendbaar"...
Maar zolang je niet onderscheid maakt tussen welk type auto en motor, is het sowieso appels en peren vergelijken, wat Elmar zegt dus...
- markk
- Berichten: 3897
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:23
Moter op snelheid is zeker niet wendbaarder dan auto. Boven 80 a 90 km/h is auto wendbaarder.
Wendbaarder in de zin dat je sneller van richting kan veranderen.
Heeft iets met de gyroscopische werking van de moterfiets wielen en voorvork te maken en het verschil waarop motoren en auto's sturen (gewicht vs wielen/banden)
Mark.
Wendbaarder in de zin dat je sneller van richting kan veranderen.
Heeft iets met de gyroscopische werking van de moterfiets wielen en voorvork te maken en het verschil waarop motoren en auto's sturen (gewicht vs wielen/banden)
Mark.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Denk ook aan zwaartepunten hèh. Bekijk eens motor een met z'n relatief smalle contact met de weg en dan een auto, die het dan gelijk met vier wielen doet.
En hier is het weer heel krap..
http://www.youtube.com/watch?v=cILugf4-6Jw
Zoals eerder opgemerkt, het ligt er maar net aan welk circuit.
Oh nee, daar gaat het topic niet over.. Denk dat een motor op lage snelheid wendbaarder is, en de auto dan automatisch op hogere snelheid.
En hier is het weer heel krap..
http://www.youtube.com/watch?v=cILugf4-6Jw
Zoals eerder opgemerkt, het ligt er maar net aan welk circuit.
Oh nee, daar gaat het topic niet over.. Denk dat een motor op lage snelheid wendbaarder is, en de auto dan automatisch op hogere snelheid.
- M-bitious
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 16 jan 2007, 13:37
- Locatie: Amsterdam
In het dagelijkse verkeer zijn auto's wendbaarder. Ten eerste kun je met een auto als het moet ook om de as draaien, een motor die in een bocht ligt, kan helemaal niet makkelijk uitwijken, daarvoor moet eerst het gehele gewicht worden verplaatst. Daarentegen komt een motor wel makkelijker tussen 2 bomen door die op 1,5 meter van elkaar staan
Maar dat is meer een formaat kwestie (spreek uit goed afgelopen ervaring).
Maar dat is meer een formaat kwestie (spreek uit goed afgelopen ervaring).
- Opa
- Berichten: 6899
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Was volgens mij Jurgen van den Goorbergh.Maik schreef: Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer, maar wel een motorcoureur
Er heeft ook weleens een test van een Evo 6 tegen een 600cc wegmotor in de Autovisie[dacht ik
- Hubert D
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 10 jul 2006, 10:52
JvdG inderdaad.Opa schreef:Was volgens mij Jurgen van den Goorbergh.Maik schreef: Ik ken ook een item van ...? weet niet meer welk NL programma, waar ze op Assen een Mercedes CLK DTM (heel misschien was het een andere AMG) tegen een 600cc supersporter zetten, Christiaan Albers tegen .....? weet ik ook niet meer, maar wel een motorcoureur
Er heeft ook weleens een test van een Evo 6 tegen een 600cc wegmotor in de Autovisie[dacht ik: ] gestaan, ook op Assen en daar won de Evo 't......Evo volgens mij bestuurd door Tom Coronel en de motor door alweer Jurgen van den Goorbergh.
En die test met de Evo, ik dacht dat de motor het daar ook won?
- frank de jonge
- Berichten: 9954
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Ik heb met de K1 ook wel is tegen een auto gesport op een klaverblad.
Nou, kan je vertellen dat ik op de rechte stukken de auto voorbij vloog maar in de bochten weer moest toegeven (nu is de K1 ook geen lichte sportfiets).
In het bochtenwerk ben je gewoon in het nadeel met aanremmen en je kan niet halverwege in een bocht weer op het gas gaan zoals met een auto.
Tenzij je Rossi bent ofzo
Nou, kan je vertellen dat ik op de rechte stukken de auto voorbij vloog maar in de bochten weer moest toegeven (nu is de K1 ook geen lichte sportfiets).
In het bochtenwerk ben je gewoon in het nadeel met aanremmen en je kan niet halverwege in een bocht weer op het gas gaan zoals met een auto.
Tenzij je Rossi bent ofzo
- RobS
- Berichten: 3560
- Lid geworden op: 01 feb 2007, 22:11
- Locatie: Brabant
http://www.youtube.com/watch?v=1pAkfV9muHk 8)frank de jonge schreef: Tenzij je Rossi bent ofzo
-
Robin
- Berichten: 56567
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Nu ben ik nog steeds een Ring rookie oid, maar daar had ik al erg last van in de weg zittende R6en en R1's, vooral de krappere bochten en combi's is een snelle motor geen partij voor een vlotte kar met dito onderstel en en malloot op z'n kont(ik zei de gek)

En op 't klaverblad alhier is 'n motor helemaal niet van de partij, ja qua accelereren UIT een bocht(doh), maar OP 't klaverblad scheelt 't 10kmh minimaal in 't voordeel van de auto...

En op 't klaverblad alhier is 'n motor helemaal niet van de partij, ja qua accelereren UIT een bocht(doh), maar OP 't klaverblad scheelt 't 10kmh minimaal in 't voordeel van de auto...
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ja, maar Robin, jij hebt Schumacher nog leren autorijden, en de meeste motorrijders op de Ring rijden nog geen deuk in een pakkie boter... Rij eens een keer achter Fabian aan en kijk dan eens wat een MOTOR echt kan, niet de gemiddelde BERIJDER. Een motor op 95% van z'n kunnen rijden is natuurlijk wel even wat moeilijker dan een auto op 95% van z'n kunnen...
-
Robin
- Berichten: 56567
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
- Maik
- Berichten: 3435
- Lid geworden op: 27 jun 2006, 20:51
- Locatie: Zuid-Holland
Ik durf niet te zeggen dat Fabian dan sneller is, maar ook niet dat hij langzamer zal zijn. Het heeft ook veel met de band te maken en de ontwikkeling van de motorband heeft ook niet stil gestaan.
Kijk eens goed naar de GOEDE filmpjes van auto tegen motor (die van fith gear bv). Je ziet amper verschil in bochtsnelheid...
Zolang je niet weet tegen wie je "racet" (reest hoe schrijf je dat nou weer
), dus iemand die echt een potje kan sturen op een motor, kan je niet zeggen dat een auto sneller is.
Ik blijf erbij dat het grote verschil alleen in het remmen zit (auto beter dan motor).
Waar blijft Fabian nou?!!?
Kijk eens goed naar de GOEDE filmpjes van auto tegen motor (die van fith gear bv). Je ziet amper verschil in bochtsnelheid...
Zolang je niet weet tegen wie je "racet" (reest hoe schrijf je dat nou weer
Ik blijf erbij dat het grote verschil alleen in het remmen zit (auto beter dan motor).
Waar blijft Fabian nou?!!?
Laatst gewijzigd door Maik op 07 nov 2007, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sander S.
- Berichten: 3013
- Lid geworden op: 18 dec 2006, 13:21
- Locatie: leerdam
Ik ben zo'n groot fan van die gozert 8)Rob Schouten schreef:http://www.youtube.com/watch?v=1pAkfV9muHk 8)frank de jonge schreef: Tenzij je Rossi bent ofzo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Baidu [Spider], Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] en 19 gasten
