BMW e46 m332i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
roelvanw
Auto: bmw e46 330i

BMW e46 m332i

Bericht door roelvanw » 19 nov 2025, 22:09

Nadat ik al bijna twee jaar op het forum zit, leek het me toch eens tijd om mijn eigen project te delen.

Als e46 eigenaar blijft de m3 voor mij altijd iets speciaals. Echter zijn ze de laatste jaren nogal flink in prijs gestegen waardoor het steeds lastiger werd om een goed exemplaar te vinden. Destijds reed ik al twee jaar met een e46 330i sedan, best leuk zo'n M54B30 maar het mocht van mij nog wel iets harder gaan. Maar wat was dan de manier... een supercharger, turbo of toch iets met een S54 doen. De eerste twee keuzes zijn misschien wat budgetvriendelijker maar het hoogtoerige, de gasrespons en het geluid van de S54 bleven toch kriebelen. Daarnaast is het oliesysteem dusdanig aangepakt t.o.v. de m54 dat deze motoren veel beter bestand zijn tegen circuitgebruik. De warmteontwikkeling van een turbo of compressor stond mij ook een beetje tegen. Ook inbouwen hiervan en zaken zoals airco behouden waren best lastig. Dus je raadt het al... er moest en zou een S54 in de 330i komen.

Waarom swappen i.p.v. niet gewoon meteen een m3 kopen?
De 330 sedan is in alle opzichte een solide basis. Deze staat netjes in de lak, nauwelijks roestvorming, geen gescheurde vloer en had al wat modificaties voor circuitgebruik zoals F3x m-sport remmen rondom, KW V3 schroefset, CSF-radiateur, stabilisatorstangen etc. Met een andere auto zou ik weer helemaal opnieuw kunnen beginnen. Daarnaast vind ik het sleeper effect ook wat leuk, tuurlijk is de auto verlaagd, heeft grotere remmen en staat wat agressief uitgelijnd maar de meesten hebben geen idee. Vandaar de naam m332i, wel een sneller motor maar niet de bredere kasten en vier pijpjes.
Oja, en net als de meeste mensen hier vind ik ook erg leuk om zelf te knutselen.

Dus in februari dit jaar was het zover. Ik had een e46 m3 gekocht, een handgeschakelde cabrio uit 2003. Het was wel wennen om even rechtsgestuurd te rijden in Nederland maar we zijn niet in de berm of in de vangrail beland dus missie geslaagd. De kleur is een soort smurfblauw, het lijkt op Laguna Seca Blue van de m3 maar het volgens mij net iets lichter. Je raadt het al... Schadeauto die ooit verschrikkelijk slecht is overgespoten. Ook begint er op meerdere plekken flink roest te vormen en was de vloer gescheurd. Echter maakte dat voor mij weinig uit want technisch is de auto top. Geen lekkages en storingen, ook voelt de bak goed aan en trekt de motor serieus hard. Zeker met het open dak was dat echt genieten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tussen februari en juni is er weinig gebeurd. Ik heb de auto bij een kennis gestald omdat er op mijn werk nog even geen plek was om eraan te beginnen. Het spaarvarkentje moest tenslotte ook weer gevuld worden... In die periode heb ik vooral verder uitgezocht wat ik allemaal extra nodig zou hebben en welke spullen ik het beste kunnen vernieuwen. Dit werden er nogal wat, waardoor er vanaf eind mei steeds meer spulletjes binnen kwamen. Na het bestellen van de meeste onderdelen hebben we de auto weer terug naar de zaak gehaald, de terugrit was best leuk. Wat stoplichtsprintjes met m'n broer in zijn V70R, dit ging opvlallend gelijk op... Maar eind juni kon het dan echt beginnen maar hierover later meer!

Afbeelding
Samen met de Volvo

Afbeelding
In de stalling

Afbeelding
Hierna gewoon heel hard de brug laten zakken en alles zat erin

Marc42
Auto: Te veel

Re: BMW e46 m332i

Bericht door Marc42 » 19 nov 2025, 22:18

roelvanw schreef: 19 nov 2025, 22:09 Hierna gewoon heel hard de brug laten zakken en alles zat erin
😆
Maar dan had je niet zo'n leuk knutselproject gehad?! Wat moet je anders met je tijd 🙈

Oof
Auto: M2 Competition H6

Bericht door Oof » 20 nov 2025, 17:00

Leuk om te lezen en veel succes!

Jeroen E21

Bericht door Jeroen E21 » 20 nov 2025, 21:00

Gave plannen, ben heel benieuwd naar het vervolg. Ik heb wel een originele gekocht (en niet de enige hier met zo'n apparaat haha) en ben er nog steeds erg blij mee.

Afbeelding

mark323ti

Bericht door mark323ti » 21 nov 2025, 23:21

Leuk project!!
Wat heb je betaald voor de Engelse M3 als ik vragen mag….?

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 nov 2025, 09:13

Leuk project! E46 als sedan is een prachtige koets. Succes met de ombouw!

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 24 nov 2025, 09:29

Super gaaf! Ben heel erg benieuwd naar de ombouw. Keep us updated!

roelvanw

Bericht door roelvanw » 24 nov 2025, 21:32

mark323ti schreef: 21 nov 2025, 23:21 Leuk project!!
Wat heb je betaald voor de Engelse M3 als ik vragen mag….?
De auto zelf was om en nabij de €15000. Net geen 2 ton gelopen en volledige onderhoudshistorie. Flink bedrag wel maar de losse som aan onderdelen die ik nodig had, kwam hier al bovenuit. En op deze manier kan ik niet gebruikte delen zoals velgen, remmen, interieur, mn oude aandrijflijn etc. verkopen om de kosten enigzins te drukken. Achteraf ook heel fijn om een met een complete auto te beginnen want ik had toch wel meer beugeltjes, clipjes en dergelijke nodig dan wat ik vooraf verwachtte.

roelvanw

Bericht door roelvanw » 24 nov 2025, 22:17

Update #1: Uitbouwen van de S54

Thanks iedereen voor de toffe reacties!
Ik zal in meerdere delen de swap beschrijven en wat ik deze winter allemaal van plan ben met de auto.

Achteraf had ik eerder willen beginnen met het project, alleen door verschillende weekendjes weg en een zomer die zowaar zomerde werd het iets later. Na eerst naar de 24 uur van Le Mans en Pinkpop te zijn geweest was het eind juni toch tijd om te beginnen.

Ik had mezelf daardoor nogal een strakke deadline opgelegd. 1 Augustus moest en zou ik namelijk met de nieuwe motor op Bilster Berg zijn voor een trackday. Deze trackday werd georganiseerd door een Duitse groep BMW-eigenaren (team54btg op insta). Ik ben vorig jaar op een trackday in Zandvoort door een van de organisatoren uitgenodigd en wilde goed voor de dag komen. Maar goed dat werd dus flink aanpoten.

Dus zaterdagochtend zeer fris en fruitig (viel flink tegen want het werd nogal gezellig op de vrijmibo) begonnen met het uitbouwen van de motor. Wielen eraf, vloeistoffen aftappen, cardnas los, uitlaat eraf... noem maar op. Het liep eigenlijk vrij voorspoedig, alleen de draagarmen zaten serieus vast in de fusees. Met een beetje geweld kwamen ze gelukkig los en konden we verder. Vervolgens een beetje van pallets gemaakt zodat het subframe, de motor en de versnellingsbak hierop konden staan om daarna te auto er vanaf te tillen met de tweekolommer. Aan het einde van de dag lag het hele pakket ernaast en was het tijd voor een welverdiend biertje!

Tijdens het uitbouwen kwam ik erachter dat de S54 toch wel een heel anders is dan de M5X motoren. De brandstofleidingen, stuurleidingen, koelsysteem etc. is toch allemaal net anders. Des te blijer ik was met de keuze om een complete auto te kopen. Dit zijn namelijk dingen die ik op forums nooit echt goed beschreven heb zien worden. Oja, dat over die stuurleidingen... Die verschrikkelijke snelkoppelingen wilden niet dus toch maar de slangen afgeknipt met de gedachte: "ik gebruik die van de 330 wel." Ja, niet dus... Achja dan nog maar een paar centjes extra uitgeven... Er is tenslotte een trackday ingepland over een maand.

Afbeelding
De motor bijna klaar voor demontage

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De onderdelenstapel blijft groeien en de auto werd steeds kaler. Ik heb geprobreerd om alles zo goed mogelijk te ordenen met doosjes, gripzakjes en briefjes.
Maar het was fijn dat ik sommige dingen dubbel had :lol:

Afbeelding
Motor, bak en subframe op een bedje van pallets. Als het spulletje ernaast staat, vraag ik me altijd af hoe het in de auto past. Zo'n 6-cilinder is toch best groot en ook de 6-bak is een flink maatje groter dan de 5-bak. Ik heb in 2021 mijn 323ci destijds geswapt maar dit pakket is wel iets groter en complexer.
Ik had graag meer foto's willen maken maar in mijn enthousiasme eigenlijk in een keer doorgeknald. (Dit zal vaker het geval zijn in dit topic)

Afbeelding
Afbeelding
Zoals vermeld in mijn eerste post, de onderdelen druppelden langzaamaan binnen en het geeft toch weer dat pakjesavond gevoel als je alles uitpakt. Ik heb een Stromung einddemper uit Amerika laten komen, deze is speciaal gemaakt voor deze swap en past perfect op de originele ophangpunten en op de m3 uitlaat zelf. Het geluid is ook echt fantastisch, iets dieper dan een standaard m3. Een setje dikkere stabi's kon ook geen kwaad, aangezien de bevestigingspunten op het m3 subframe anders zijn kon ik helaas mijn non-m H&R stabi niet gebruiken. Dan maar gelijk doorpakken door voor en achter te upgraden.

mark323ti

Bericht door mark323ti » 24 nov 2025, 23:08

15k voor Engelse M3 cabrio is zeker geen koopje te noemen. Maar ik snap dat de som der onderdelen hoger uit zou komen. Volgens mij doet een S54 motorblok ergens rond 8k. Je weet dan ook nog niet echt wat je krijgt.

looney16v
Auto: Golf6 gti, bmw e46 325, E-Niro

Bericht door looney16v » 24 nov 2025, 23:33

Leuk project zeg!

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 nov 2025, 09:16

Ik ben dol op irrationele projecten, dus ik ben nu al fan! :df:

roelvanw

Bericht door roelvanw » 27 dec 2025, 17:16

Update #2: 'The Big Three'

Ondanks een complete onderhoudshistorie weet je nooit precies wat je hebt gekocht. Aangezien ik meerdere trackdays per jaar doe wil ik wel dat de motor in orde is. Daarom maar gelijk op nul beginnen door de motor en auto grondig aan te pakken. De zwakke punten worden door de Engelsen en Amerikanen ook wel The Big Three genoemd. De meeste BMW-eigenaren zijn hier wel bekend mee, dit zijn: De drijfstanglagers, de Vanos en de vloer van het achterste subframe. Naast deze zwakke punten heb ik ook meteen andere zaken aangepakt zoals het vervangen van koelslangen, waterpomp, thermostaat, riemen, spanners etc. Noem maar op.

Nadat de versnellingsbak van de motor was gedemonteerd, kon het werk beginnen. Koppeling en vliegwiel eraf en hup op de motorbok. Al viel dat nog even flink tegen aangezien we niet helemaal door hadden hoe de armen moesten staan. Enfin half uurtje en wat gevloek later stond die erop. Ik ben eerst begonnen met het demonteren van de kabelboom zodat de motor omgedraaid kon worden om makkelijker bij de drijfstangen te komen. Hiervoor moest eerst de carterpan eraf, iets te enthousiast begonnen en een paar boutjes afgebroken. Vervolgens iets rustiger aan de gang gegaan en de rest kwam er zonder moeite uit. Voorzichtig de afgebroken bouten uit kunnen boren en het schroefdraad schoongemaakt zodat de pan er weer onder kon. Het vervangen van de lagers was een kwestie van het service bulletin van BMW volgen en nauwkeurig te werk gaan. Wel eerst de lagers even laten weken in wat vloeibaar goud (Castrol Edge 10W60) voor montage. Tijdens het demonteren van de carterpan en oliezeef kwam ik al opvallend veel vloeibare pakking tegen, dus ik ga er vanuit dat ze al eens vervangen waren. Toch was het geen overbodige luxe om de lagers te vervangen, aangezien er toch aanzienlijke slijtage was op meerdere cilinders. Vervolgens alles in elkaar gezet met ACL-race bearings en verse pakkkingen. Ook de carterpan even goed schoongemaakt en de motor een paar keer met de hand gedraaid om te kijken of alles soepel draait. Tijdens het werken aan de S54 viel het me toch wel op dat dit een soort racemotor is door de dubbele olie pick-up en de aanzuigleidingen die precies in een gootje liggen zodat ze altijd olie aanzuigen.

Afbeelding
Motor op de bak, het blijft echt een heel mooi blok

Afbeelding
De oude lagers, vooral cilinder 1 en 5 hebben veel slijtage, de rest valt reuze mee.

Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe pakkingen, lagers en instructies

Het tweede deel van the big three is de Vanos. Nu had ik ooit 5 jaar geleden een keer de vanos van mijn 323ci (M52B25TU) gedaan, echter is dit een extra extra light versie van de Vanos op de S54. Alleen het instructieboekje is al 2x zo dik. Maar goed, eerst mezelf even goed ingelezen en een timing set besteld. Zonder timing set is het eigenlijk niet te doen, zeker als je de volledige range wilt behouden. Het grootste probleem is de oliepompschijf op de uitlaatnokkenas. Deze heeft teveel ruimte en kan er voor zorgen dat deze de paspennen van de nokkenas beschadigd en zelfs af kan laten breken. Verder hebben de rubber-seals na 22 jaar ook wel hun beste tijd gehad. Met de motor op het standaard was fijn werken, ik had ook een werktafel gemaakt zodat ik daar alles netjes kon vervangen en schoonmaken. Nieuwe oliepompschijf, veertjes, rubbers en pakkingen en de boel kon weer in elkaar.

Afbeelding
Motor op de tijd gezet

Afbeelding
Nieuwe pakkingen en andere spulletjes

Afbeelding
De Vanosunit en solenoid-pack schoongemaakt

Afbeelding
Motor weer dichtgebouwd met verse pakkingen en bougies

Het laatste deel betreft de vloer bij de bevestiging van het achterste subframe. Bij veel e46's scheurt de vloer bij de bouten en tapeinden. Gelukkig zijn de vorige eigenaren heel netjes geweest met de auto en was mijn vloer nog heel. Dus alles schoongeschuurd en mijn vader de verstevigingsplaten erin laten lassen. Hierna alles in de tectyl gespoten en hier en daar nog wat roest weggehaald. Nu de achteras eraf is, was het een mooi moment om ook de remleidingen even schoon te schuren en opnieuw te behandelen. Verder zag alles er nog goed uit voor een 25 jaar oude auto. Dus vooral de boel schoongemaakt en een klein beetje tectyl eroverheen gespoten. Hopelijk werkt het net zo goed tegen roest als tegen kaal worden want zo onder de auto staan is leuk, maar het is niet zulke goede gel. :D

Afbeelding
Oude achteras in puzzelstukjes

Afbeelding
Afbeelding
Verstevigingsplaten op de vloer

Afbeelding
Bij grondig onderhoud hoort ook een nieuwe oliekoeler, in dit geval een CSF exemplaar. Rij al 3 jaar met een volledige alu-radiateur van ze rond en het bevalt me prima. Een beetje extra koeling kan wat mij betreft sowieso geen kwaad.

Wegens gebrek aan tijd heb ik niet alles aan achteras kunnen doen wat ik wilde, echter wordt dat iets voor de winter. Ik heb in ieder geval de subframe rubbers vervangen voor strongflex exemplaren want deze waren echt verrot. Ook gelijk de nieuwe H&R stabilisator gemonteerd en de verstelbare draagarmen overgezet. Diff rubbers, trailing arm rubbers en andere delen worden iets voor binnenkort.

Afbeelding
Afbeelding
Nieuwe subframe rubbers, verstelbare draagarmen en stabi

Afbeelding
M3 achteras op de 330 gezet

Afbeelding
Oja een kleine testfit van de einddemper, was toch wel benieuwd. Sportief maar niet te schreeuwerig, precies zoals ik het wil!

Martijn_bmw

Bericht door Martijn_bmw » 27 dec 2025, 19:04

Mooie update! Leuk om te lezen en te volgen :)

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 27 dec 2025, 22:35

Mooie update idd!

Plaats reactie