Project HammBal - BMW E82 125i track car

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Saxogijs
Auto: Bmw 125i

Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car

Bericht door Saxogijs » 05 nov 2025, 08:15

Wauw, dat is zeker een antwoord, en wat een werk.. dank je wel!

Maar eens even kijken wat ik als inspiratie mee kan pakken 😁

Marc42
Auto: Te veel

Bericht door Marc42 » 12 nov 2025, 22:40

HammBal update #23: Nurburgring trackday

Het is alweer een tijd geleden dat ik een update heb gepost. Maar er is genoeg gedaan in de afgelopen tijd.

Nurburgring trackday begin oktober
Met de nieuwe bumper en koeling helemaal klaar, stond ik te popelen voor alweer de 3e track day met HammBal sinds zijn creatie. Specifiek gaat het hier om de Sports Fahrertraining XL training van de Nurburgring organisatie zelf. Misschien post ik in het 'Nurburgring verhalen' draadje nog wel wat details en ervaringen met de training zelf, maar hier houd ik het even bij HammBal zelf (en nog wat avontuur).

Voor vertrek nog olie van het diff vervangen. Dit werd aangeraden door Hardemann om te doen na de eerste of tweede track day. De olie die eruit kwam zag er keurig uit. Ook direct de olie van de versnellingsbak vervangen. Hoeft in principe niet, maar bij dergelijke gebruik kan het geen kwaad. Ook die zag er nog prima uit.

Maar goed, auto en materiaal weer op de trailer en onderweg naar de Eiffel. Einde ochtend vertrekken want tegen 15u begint het theorie deel van de training. De dag erna om 8u start de track day zelf. En aangezien dit begin oktober was, was het weer natuurlijk lekker vochtig, nat en zelfs mistig.

Het was een vroege start want ik moest eerst nog de combinatie naar de juiste parkeerplek rijden, HammBal eraf rijden, de boel afsluiten, stickers plakken, etc.
23_IMG_4040 Large.jpeg
23_IMG_4040 Large.jpeg (402.38 KiB) 468 keer bekeken
Maar om 7:45u zag het opstellen er zo uit. Lekker vochtig.
23_IMG_4042 Large.jpeg
23_IMG_4042 Large.jpeg (320.21 KiB) 468 keer bekeken
Daarna is het treintjes rijden met instructeur voorop. Nou het was glibberen en glijden. Tweede keer op de Ring voor mij, eerste keer in het nat. Serieus aanpoten om de Yaris GR van de instructeur bij te houden. Maar man man wat heb ik heerlijk gereden! Ter hoogte van Hohe Acht het eerste uur nog door mist gereden. Veel geleerd over nat-weer lijnen. Leuk! In de middag droogde het een beetje op, waarna het weer ging regenen. De semi slicks waren wel mee, maar ik heb alleen maar op straat/regen banden gereden.
23_a32b1ffb-38bd-4889-b75e-71439e1a0452.jpg
23_a32b1ffb-38bd-4889-b75e-71439e1a0452.jpg (280.38 KiB) 468 keer bekeken
HammBal heeft zich wonderwel goed gehouden. 22 rondjes lang! Geen kick. De remkoeling maakt een wereld van verschil. Ik kon beduidend langer en harder remmen. Ook de hobby-Bob-koeling van de motor doet het top - al was de buitentemperatuur zo'n 15 graden lager dan in augustus. Dus de echte test komt ergens in 2026 wel. Maar voor nu ben ik super tevreden met de mods, en heb ik genoten en veel geleerd op een natte Nurburgring!
23_80d2b1d2-0b57-4430-b1e7-15d6286b96c6.jpg
23_80d2b1d2-0b57-4430-b1e7-15d6286b96c6.jpg (293.87 KiB) 468 keer bekeken
Terugweg was ellende
De terugweg was compleet ellende overigens. Lekke band met de trek-auto, 's avonds net toen alle garages dicht waren. Blijk ik met een BMW met fabrieksgarantie geen pechhulp te hebben omdat hij geïmporteerd is (wtf). Dan zelf maar een paar 24/7 Reifen service bedrijven gebeld, maar geen had mijn maat beschikbaar. Dan dus zelf maar naar een bandenservice unit gekropen met het idee daar om 8u 's ochtends direct te melden. Het was ondertussen 21u en ik wilde wel enigzins OK slapen na een lange track day. Dus daar verder gereden met de race auto (die gelukkig wel een kenteken heeft) naar een veel te duur hotel 30min verderop - het bleek een lokale feestdag te zijn dus alles was duur en vol. Ochtend daarna om 8u weer op de stoep bij de bandentoko, nieuwe banden besteld, maar wel 2 dagen levertijd. Dus met de race auto naar huis gereden - zonder helm of oordoppen en dat is niet prettig voor je gehoor kan ik je vertellen. Veel bekijks overigens onderweg. Na 2 dagen teruggereden en het hele zwikkie opgehaald. De track day was top, de trip flop zeg maar.

Inspectie na trackday
Eenmaal terug heb ik de auto op de brug weer goed bekeken. Geen gekke dingen gezien. De remkoeling zorgde niet alleen voor beter remmen, maar ook voor stukken minder slijtage van de blokken.

Wel heb ik 2 punten gevonden die ik moet aanpassen: schuurschade in de modderkuipen achter, en ik mis camber op de vooras waardoor ik niet alleen grip mis, maar ook banden te snel slijten.
23_IMG_4082 Large.jpeg
23_IMG_4082 Large.jpeg (326.36 KiB) 468 keer bekeken
Qua schuurschade komt dit omdat onder compressie de velgen die ik heb een te lage ET hebben, en/of ik net te laag rij. Ik heb een ST XTA coilover setje, maar ik heb achter niet de hoogte-verstel-ring erin zitten. Leek me niet nodig. Dit ga ik heroverwegen. En op termijn maar eens kijken naar deftigere velgen dan de standaard BMW dingen die ik nu heb, met een betere ET waarde.

Camber komt later met een grotere update.

Nu toewerken naar de volgende track day: Zandvoort midden november.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 13 nov 2025, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Knot

Bericht door Knot » 13 nov 2025, 08:18

Fijn dat de rem koeling zo goed werkt, ook voor de slijtage, dat kan soms nogal hard gaan. Zo’n feeestdag is altijd ellende daar, houden wij vaak geen rekening mee maar gelukkig uiteindelijk goed gekomen.

Marc42
Auto: Te veel

Bericht door Marc42 » 19 nov 2025, 22:04

HammBal update #24: De Grote Stoelendans

In een eerdere update heb ik al eens genoemd dat ik wat uitdagingen had met stoelen, specifiek met de slede die ik eronder wil hebben. Ik kreeg dat destijds voor de eerste trackday niet op tijd voor elkaar. Dus toen maar de stoel direct op het chassis vast gemaakt om daarna nog eens te bekijken. Nou het zijn 4 pogingen geworden, maar het is nu eindelijk gelukt 😬

Overigens had ik destijds de rolkooimaker kunnen vragen de bevestigingspunten van de stoel eruit te halen en zelf wat te maken, maar zover dacht ik toen nog niet na. Heb ik nu wel spijt van.

Poging 1 - de Sparco officiele manier
De stoelen die ik erin heb zitten zijn Sparco PRO ADV QRT. Zitten fijn en prijs was goed. Sparco verkoopt tevens een frame voor de BMW E8x/9x specifiek dat mooi op de bevestigingspunten van het chassis past en de stoel goed zou uitlijnen. Daarnaast ook nog een Sparco slede gepakt. En de Sparco sidemount. Kat in het bakkie dacht ik. Totdat je alles in elkaar zit. Want dan kom je erachter dat je zowat met je hoofd in het dak zit. Veel te hoog.

Destijds bij Biesheuvel nog gecheckt welke sidemounts het dan wel moeten zijn. Hun advies was om te werken met hun eigen Biesheuvel mount die direct op het E8x chassis past. Daar dan maar de eerste track day mee gedaan. Ik vond overigens wel dat ik toen te laag zat 🙈

Hier zie je het hele setje op elkaar.
24_stoel_IMG_2914 Large.jpeg
24_stoel_IMG_2914 Large.jpeg (375.03 KiB) 232 keer bekeken
Poging 2 - BMW oem slider gebruiken
Ik had nog twee perfect werkende stoelen met sliders liggen, namelijk die van de auto zelf. Bij eentje ben ik even bezig geweest om de OEM rail eruit te halen en goed te kijken hoe daar sidemounts op te maken. Dit ook na een tip die ik van iemand in de 130i app groep kreeg. Echter, ik kon er zo snel geen stevige manier in zien want er zit weinig vlees op die rail voor bevestigingen. Achteraf gezien had ik hier misschien toch wat meer aandacht aan moeten besteden, maar ik wilde vaart maken voor de volgende track day. Dus dit idee gelaten voor wat het was.

Poging 3 - Sparco frame dunner maken
Vooral het subframe van Sparco is hoog, iets van 50mm. Maar het is wel fijn want past goed op chassis, en lijnt redelijk uit voor het stuur. Dus dachten wij daar wat op te verzinnen, namelijk een stuk ertussen uit slijpen, en weer dichtlassen. Win je makkelijk weer wat hoogte mee. Tevens was de rail te smal voor de sidemounts die we nu hadden. Dus de rail ook verbreed door de hendel door te zagen en er een stukje in te lassen. Op zich simpel, maar het kost allemaal wel flink wat werk.

Toen zag het er zo uit.
24_stoel_IMG_3938 Large.jpeg
24_stoel_IMG_3938 Large.jpeg (276.27 KiB) 232 keer bekeken
Qua hoogte zitten we alsnog dicht op de OEM slede.
24_stoel_IMG_3940 Large.jpeg
24_stoel_IMG_3940 Large.jpeg (228.36 KiB) 232 keer bekeken
Maar wat denk je: zit ik alsnog net te hoog 😡 Dus ook voor die track day maar weer fixed op het chassis vastgemaakt. Deze keer wel iets hogere gaatjes in de sidemounts gekozen, dus ik zat eigenlijk heerlijk. Maar ja, ik wil een slede om ook mensen met andere lengtes erin te kunnen laten rijden.

Poging 4 - eigen subframe maken
Wanhoop nabij dan maar helemaal dat Sparco frame eruit en zelf de verbinding maken tussen bevestigingspunten in chassis en de rail. KNAF/DNRT regels zeggen minimale dikte 3mm (staal), of 5mm bij aluminium. Ik ben voor alu gegaan, iets met gewicht. Paar uurtjes bezig geweest met meten, gaten boren, proef vastmaken, tig keer stoel in en uit de auto, aanpassen, etc. Maar uiteindelijk heb je zoiets.
24_stoel_IMG_4342 Large.jpeg
24_stoel_IMG_4342 Large.jpeg (228.93 KiB) 232 keer bekeken
Qua hoogte weer flink wat gewonnen. Vergeleken met het al verlaagde Sparco subframe van 45mm naar 5mm gegaan. Met slider erop zitten we op 35mm, de foto hieronder laat het zien. Let op, zweeft wat vanwege de boutjes van de slider.
24_stoel_IMG_4344 Large.jpeg
24_stoel_IMG_4344 Large.jpeg (188.14 KiB) 232 keer bekeken
Na de tiende(?) keer de stoel er in te hebben getild was ik er wel klaar mee.
24_stoel_IMG_4346 Large.jpeg
24_stoel_IMG_4346 Large.jpeg (341.41 KiB) 232 keer bekeken
Nog wat gespeeld met meer/minder kantelen, maar het zit nu goed. En qua hoogte, tja, het houdt niet over. Ik vind ook wel dat de rolkooi best laag zit, dus dat helpt ook niet mee. Maar het is ok. Althans, dat was mijn verwachting. De echte proef zou komen bij de volgende track day. Dat komt in een volgende update.

Martijn M

Bericht door Martijn M » 24 nov 2025, 09:26

Haha, wat een gedoe met die stoelen. Ik had ze lekker zonder sliders gemonteerd. Zo vaak rijdt er niet iemand anders in je auto?

Plaats reactie