I know ik heb er ook al meerdere gerepareerd. Dit keer wilde ik alleen een andere oplossing die de echte temperatuur aangeeft. Voor mijn eigen auto vind ik dat gewoon fijner. De blauwe stekker heeft een nieuwe plek gekregen. Alles functioneerd gewoon op de normale manier (buiten het si board om want die is vervallen).Crookie schreef: 02 aug 2024, 10:22 De oorspronkelijke temperatuur meter had prima kunnen blijven zittenIk repareer dat euvel best vaak.. ik ben benieuwd waar je nu het toerental signaal vandaan haalt omdat nu de rechter stekker compleet vervallen is?
1984 BMW 320i | Update
- timoty
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 1984 BMW 320i | Grote update met video P2
-
- Berichten: 4569
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 1984 BMW 320i | Grote update met video P2
Ja de temperatuurmeter is een indicatie, de laatste paar mm voor het midden verschilt soms 10 graden.timoty schreef: 02 aug 2024, 11:21I know ik heb er ook al meerdere gerepareerd. Dit keer wilde ik alleen een andere oplossing die de echte temperatuur aangeeft. Voor mijn eigen auto vind ik dat gewoon fijner. De blauwe stekker heeft een nieuwe plek gekregen. Alles functioneerd gewoon op de normale manier (buiten het si board om want die is vervallen).Crookie schreef: 02 aug 2024, 10:22 De oorspronkelijke temperatuur meter had prima kunnen blijven zittenIk repareer dat euvel best vaak.. ik ben benieuwd waar je nu het toerental signaal vandaan haalt omdat nu de rechter stekker compleet vervallen is?
Maar het midden van de meter is gewoon bedrijfstemperatuur. En dat is het belangrijkste denk ik.
Heb je het si board nog? Misschien heb ik wel interesse.
-
- Berichten: 2900
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: Mazda 3
Re: 1984 BMW 320i
timoty schreef: 02 aug 2024, 09:35 Bedankt heren!
Thanks vester!vester86 schreef: 02 aug 2024, 00:23
als je de koppelkromme en vermogenscurve zo ziet is er na 5500-6000 toeren niet veel (meer) eer te behalen.
prachtig opgebouwd Timoty! echt een kunststukje onder de motorkap
Voor een '2 kleppendeksel per cilinder motor' blijft het koppel gelukkig lang hoog. Ook het vermogen blijft van 6 tot 7k lekker vlak op +/- 200 pk. Qua gedrag en curve mag ik in mijn handjes klappen. Zie onderstaand vergelijk maar eens.
Screenshot_20240802_082530_Samsung Notes.jpg
P.s. je OBD dongel is binnen en al gebruikt hoor. Doe verschrikkelijke start stop van de F30 staat uit nu!

- Eeuwe
- Berichten: 5018
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: 1984 BMW 320i | Grote update met video P2
Super gaaf zeg! Had dit topic wat gemist maar net alles even teruggelezen, heel gaaf!
- timoty
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Op moederdag dit jaar organiseerde het tijdschrift Octane het evenement 'Classics and Coffee' op CPZ.
Voor een schappelijk bedrag kon je er ook rondjes over het circuit rijden (tussen de HARC races door).
Dat leek me een geschikt cadeau voor de vrouw. Ook zij heeft een voorliefde voor alles met wielen maar sinds de geboorte van onze jongste zoon (op moment van schrijven net 3 geworden) had ze al niet meer in de E30 gereden. De zomer na zijn geboorte liep de motor stuk en de complete wederopbouw daarvan zou tot begin dit jaar duren. Het ideale cadeau dus om haar weer eens te laten proeven van die oude vertrouwede "320i"
Er waren die dag een boel fotografen waardoor we wat leuke beelden hebben voor later. Onze beide zoons waren maar wat trots dat mama in de 'raceauto' het circuit rond ging, al was het maar toeren. (Met dank aan Mathieux Panacho
)
Tot de volgende keer!
Voor een schappelijk bedrag kon je er ook rondjes over het circuit rijden (tussen de HARC races door).
Dat leek me een geschikt cadeau voor de vrouw. Ook zij heeft een voorliefde voor alles met wielen maar sinds de geboorte van onze jongste zoon (op moment van schrijven net 3 geworden) had ze al niet meer in de E30 gereden. De zomer na zijn geboorte liep de motor stuk en de complete wederopbouw daarvan zou tot begin dit jaar duren. Het ideale cadeau dus om haar weer eens te laten proeven van die oude vertrouwede "320i"

Er waren die dag een boel fotografen waardoor we wat leuke beelden hebben voor later. Onze beide zoons waren maar wat trots dat mama in de 'raceauto' het circuit rond ging, al was het maar toeren. (Met dank aan Mathieux Panacho

Tot de volgende keer!
- Martijn_bmw
- Berichten: 28846
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Leuke foto! En mooi als je de auto liefde zo kan delen met elkaar 

- Knot
- Berichten: 40540
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Stoer dat ze het doet, hoeft geen rappe tijd te zijn, gewoon doen en genieten!
- timoty
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Exact hoe ik er ook over dachtKnot schreef: 04 sep 2024, 21:53 Stoer dat ze het doet, hoeft geen rappe tijd te zijn, gewoon doen en genieten!

De liefde voor auto's zit er bij ons beide in, al zitten we daarin ook niet altijd op een lijn.Martijn_bmw schreef: 04 sep 2024, 21:50 Leuke foto! En mooi als je de auto liefde zo kan delen met elkaar![]()
Vooral het aspect dat de auto nooit klaar is schiet bij haar wel eens in het verkeerde keelgat.
Zo ook deze week...
We kwamen erachter dat de hardyschijf (die nog maar een paar duizend km oud is) het weer eens begeven heeft.
Ik vermoed dat die toch niet zo goed tegen het forse afremmen op de motor kan. Weet nog niet zo goed wat te doen. Je hebt er aluminium varianten met poly inserts voor maar ik ben bang dat ik het probleem dan juist verplaats..
Ook lekt de bak meer dan ik kan accepteren en ik vermoed dat daar ergens een scheurtje o.i.d. in de behuizing zit. De keringen zijn allemaal nieuw en droog maar toch is de hele bak nat aan de onder kant. Een nieuwe is inmiddels gevonden en die pik ik van de week even op. Hopelijk daarmee meer geluk.
Ach, we blijven er mee bezig zullen we maar zeggen


-
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Hardy schijf gewoon meenemen als regulier onderhoud ipv het probleem verleggen naar een ander gebied zou ik zo denken.
En super tof dat je vrouw heeft gereden!
En super tof dat je vrouw heeft gereden!
- Opa
- Berichten: 6831
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: 1984 BMW 320i | P3 Moederdag
Wel handig als je niet zo groot bent en een luier draagt.....je kunt makkelijker de onderkant van je auto bekijken en je hoeft niet elke keer van je werk af als je aan het sleutelen bent en eigenlijk naar de wc moet.
- timoty
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 1984 BMW 320i | Update schakelmechaniek en pook
Even afstoffen
In een van de vorige posts liet ik zien dat de hardyschijf (weer) was gescheurd. Dat is afgelopen winter allemaal opgelost.
Ook heb ik gelijk de bak gewisseld voor een andere en alles omgebouwd naar type 2 schakelmechaniek. Hiervoor heb ik wat E36 316i donor delen gebruikt en de alu basis daarvan simpelweg wat ingekort. Samen met wat nieuwe PU busjes, lagering en de reeds aanwezige Z3 1.9 pook schakelt het weer zoals het hoort.
Van binnen afgestapt van de oude type 2 verlichtte pookknop en deze vervangen door een mooie zwarte geanodiseerde 'paddestoel' pook.
Dat staat toch wat beter bij de auto. Binnenkort weer verder.

In een van de vorige posts liet ik zien dat de hardyschijf (weer) was gescheurd. Dat is afgelopen winter allemaal opgelost.
Ook heb ik gelijk de bak gewisseld voor een andere en alles omgebouwd naar type 2 schakelmechaniek. Hiervoor heb ik wat E36 316i donor delen gebruikt en de alu basis daarvan simpelweg wat ingekort. Samen met wat nieuwe PU busjes, lagering en de reeds aanwezige Z3 1.9 pook schakelt het weer zoals het hoort.
Van binnen afgestapt van de oude type 2 verlichtte pookknop en deze vervangen door een mooie zwarte geanodiseerde 'paddestoel' pook.
Dat staat toch wat beter bij de auto. Binnenkort weer verder.
-
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: 1984 BMW 320i | Update
Prachtige wagen dit. Staat erg goed die pook met dit interieur en stuur.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28846
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: 1984 BMW 320i | Update
inderdaad heel gaaf zo waanzinnig dikke auto zo 
'84-er 320i in vergelijkbare kleur was mijn eerste auto 25jr geleden blijf een zwak ervoor houden
En dan zeker in een staat en met de aanpassingen zoals deze

'84-er 320i in vergelijkbare kleur was mijn eerste auto 25jr geleden blijf een zwak ervoor houden

En dan zeker in een staat en met de aanpassingen zoals deze

- timoty
- Berichten: 214
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 09:34
- Auto: BMW E30 & E90
Re: 1984 BMW 320i | Update
Bedankt voor de leuke reacties
De auto stond voorheen rondom op 16inch E38 style 5 (8x16 ET23) wielen. Dat vond ik persoonlijk aan de voorkant wat te breed en ook stonden de banden me veel te getrokken. Toen ik eind vorig jaar 2 stuks E39 style 5 wielen scoorde voor de vooras (7x16 et 20) moest het er toch een keer van komen ook de velgen eens goed aan te pakken.
Dus van alle velgen de beschadigingen en corrosie weggeschuurd. Vervolgens alles gestraald (glasparel) en in de epoxy primer.
Vervolgens de binnenzijden in een lichte grijze kleur zoals ze origineel ook zijn. De zichtzijden mooi velgenzilver.
Omdat de naafdoppen van een E38/E39 me eigenlijk te modern ogen mooie zeskant doppen gescoord. Iemand maakt deze speciaal voor deze wielen. Het honingraat is een aluminium plaatje in vorm gestanst en de zeskant moer en toebehoren zijn 3D-prints.
Qua banden ben ik gegaan voor Toyo TR1's in de maten:
voor 205 50 R16
achter 225 45 R16
Komt er dan zo uit te zien;
Erg blij met het resultaat!
De banden staan in mijn optiek lekker retro stevig met veel wang.
Zo heb ik ongeveer 4 maanden rond kunnen rijden en toen gebeurde waar ik al bang voor was.
De 3D print kwaliteit was niet je van het waardoor ik een naafkap verloor.
Toen besloten om de E38 naafkappen (die ik gelukkig tegelijk met de wielen al had voorzien van een nieuwe laklaag) terug te monteren.
We rijden nu dus zo rond: Tot de volgende.

De auto stond voorheen rondom op 16inch E38 style 5 (8x16 ET23) wielen. Dat vond ik persoonlijk aan de voorkant wat te breed en ook stonden de banden me veel te getrokken. Toen ik eind vorig jaar 2 stuks E39 style 5 wielen scoorde voor de vooras (7x16 et 20) moest het er toch een keer van komen ook de velgen eens goed aan te pakken.
Dus van alle velgen de beschadigingen en corrosie weggeschuurd. Vervolgens alles gestraald (glasparel) en in de epoxy primer.
Vervolgens de binnenzijden in een lichte grijze kleur zoals ze origineel ook zijn. De zichtzijden mooi velgenzilver.
Omdat de naafdoppen van een E38/E39 me eigenlijk te modern ogen mooie zeskant doppen gescoord. Iemand maakt deze speciaal voor deze wielen. Het honingraat is een aluminium plaatje in vorm gestanst en de zeskant moer en toebehoren zijn 3D-prints.
Qua banden ben ik gegaan voor Toyo TR1's in de maten:
voor 205 50 R16
achter 225 45 R16
Komt er dan zo uit te zien;
Erg blij met het resultaat!
De banden staan in mijn optiek lekker retro stevig met veel wang.
Zo heb ik ongeveer 4 maanden rond kunnen rijden en toen gebeurde waar ik al bang voor was.
De 3D print kwaliteit was niet je van het waardoor ik een naafkap verloor.
Toen besloten om de E38 naafkappen (die ik gelukkig tegelijk met de wielen al had voorzien van een nieuwe laklaag) terug te monteren.
We rijden nu dus zo rond: Tot de volgende.
- RJK
- Berichten: 3654
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: 1984 BMW 320i | Update
Ik snap dat je die zeskanten mooier vind maar dit is ook netjes hoor. Mooie kar zo!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast