1984 BMW 320i | P3 Moederdag
- sitechris
- Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Re: 1984 BMW 320i
Gave Bimmer heb je! Leuk om dit te blijven volgen 

- timoty
- Auto: BMW E30 & E90
Bedankt allemaal voor de reacties weer
Ongeveer 6 maanden lang een deel van de vrije tijd besteed aan het tekenwerk. Tussentijds heeft een (helaas) ex-collega een 3D-print voor me gemaakt. Met dit soort puzzelwerk is het fijn om middels een 3D print e.e.a. te kunnen passen. Zo gezegd zo gedaan, het spruitstuk had ze de volgende dag al klaar en meegenomen naar het werk
Vervolgens gestart met de pas-sessie. Al met al viel het me alles mee (1 hoekje materiaal weggehaald ter hoogte van het thermostaathuis). Z
Cilinder 5+6 past, hoek t.o.v. de rembekrachtiger is goed. Olieretour pijp in het midden past ook naar wens! Er is niet veel ruimte tussen gasklep en thermostaathuis, maar de thermostaat is te wisselen zonder demontage gasklep
Op het moment van bovenstaande foto's was de motor nog defect. Die had ik tijdens het tekenwerk expres in de auto laten hangen. Ik had er op dit moment alle vertrouwen in dat alles ging werken, dus hop, eruit met de M20B25.
Onze oudste zoon vond het geweldig
Tot de volgende!

Ongeveer 6 maanden lang een deel van de vrije tijd besteed aan het tekenwerk. Tussentijds heeft een (helaas) ex-collega een 3D-print voor me gemaakt. Met dit soort puzzelwerk is het fijn om middels een 3D print e.e.a. te kunnen passen. Zo gezegd zo gedaan, het spruitstuk had ze de volgende dag al klaar en meegenomen naar het werk

Vervolgens gestart met de pas-sessie. Al met al viel het me alles mee (1 hoekje materiaal weggehaald ter hoogte van het thermostaathuis). Z
Cilinder 5+6 past, hoek t.o.v. de rembekrachtiger is goed. Olieretour pijp in het midden past ook naar wens! Er is niet veel ruimte tussen gasklep en thermostaathuis, maar de thermostaat is te wisselen zonder demontage gasklep

Onze oudste zoon vond het geweldig

Tot de volgende!
- Niels
- Auto: Prius+
Erg gaaf gedaan! Mooie vermogenswinst ook 
- timoty
Tijd voor een update
Dit keer meer foto's dan tekst.
Het is inmiddels begin 2023 en de 3D tekening is klaar. Samen met de collega die het spruitstuk voor mij ging frezen een goed doordacht opspanblok bedacht (het moet immers tussendoor in de vrije tijd op een 3asser worden uitgevoerd), en we konden aan de gang.
Februari 2023: Maart 2023: Later meer.

Dit keer meer foto's dan tekst.
Het is inmiddels begin 2023 en de 3D tekening is klaar. Samen met de collega die het spruitstuk voor mij ging frezen een goed doordacht opspanblok bedacht (het moet immers tussendoor in de vrije tijd op een 3asser worden uitgevoerd), en we konden aan de gang.
Februari 2023: Maart 2023: Later meer.
- Martijn M
Gaaf zeg! Mooie voortgang
- timoty
Mei 2023
Spruitstuk gereed!
Super tof dat dit mogelijk was op het werk, nogmaals dank! Eerste helft 2023 ook de motor weer terug opgebouwd.
Spruitstuk gereed!

Super tof dat dit mogelijk was op het werk, nogmaals dank! Eerste helft 2023 ook de motor weer terug opgebouwd.
- timoty
Juni 2023 stond in het teken van de nieuwe motorkabelboom en het gasklepmechanisme.
- timoty
Via ebay vond ik een de uk een mooie carbon airbox. Juli stond in het teken van het pas maken van deze airbox.
Ook wilde ik e.e.a. aanpassen aan het instrumentenpaneel. Zie hier mijn shiftlight versie 1
Een hele hoop details (te veel op toe te lichten) verder was de auto eind juli klaar voor de 1e start.
Dat komt in de volgende post.
Ook wilde ik e.e.a. aanpassen aan het instrumentenpaneel. Zie hier mijn shiftlight versie 1
Een hele hoop details (te veel op toe te lichten) verder was de auto eind juli klaar voor de 1e start.
Dat komt in de volgende post.
- timoty
Dan eindelijk de eerste start!
De eerste grove afstelling heel veilig gezet om de auto in ieder geval in te kunnen rijden.
Daar kwamen een aantal verbeterpunten uit naar voren zoals wat kleine lekkage.
Ook kwamen we erachter dat de originele injectoren te klein waren, deze vervangen door een vers setje (ford) injectoren.
En omdat ik er zo ontzettend trots op ben:
De eerste grove afstelling heel veilig gezet om de auto in ieder geval in te kunnen rijden.
Daar kwamen een aantal verbeterpunten uit naar voren zoals wat kleine lekkage.
Ook kwamen we erachter dat de originele injectoren te klein waren, deze vervangen door een vers setje (ford) injectoren.
En omdat ik er zo ontzettend trots op ben:
- timoty
In maart dit jaar waren we zo ver dat we met de auto naar de testbank konden. Onze straat afstelling voelde al sterk aan en bleek al zo'n 190 pk te draaien. De brandstof map stond er al aardig netjes in, de ontstekingsmap liet zich hier een daar nog flink verbeteren.
Al met al ben ik zeer blij met het resultaat:
Al met al ben ik zeer blij met het resultaat:
- EvdP
- Auto: Volg de Skoda rijder
Netjes!
Bijna zonde om zoiets te verstoppen onder de motorkap.
Bijna zonde om zoiets te verstoppen onder de motorkap.
- timoty
Ja dat vind ik eigenlijk ook 

-
- Auto: Dikke Bmw
Hoeveel toeren gaat het draaien
- timoty
Hij draait een veilige 7000 toeren. Heb bewust niet te gek gedaan qua nokkenas en klepdiameters.
- MartijnGizmo
Erg gaaf, dat ITB-project!
- Knot
Fraai project, ook lekkere backfire er nog uit bij die eerste start.
-
Schitterend resultaat!
Veel plezier ermee
Veel plezier ermee

- yorick
Lekker hoor, irl zal het helemaal goed klinken. Veel plezier ermee.
- timoty
Re: 1984 BMW 320i | grote update pagina 2
Dankjewel allen voor de leuke reacties!
Bij deze de laatste update van deze grote update dag
Nadat de E30 was afgesteld op de rollerbank was het motorisch project (eindelijk) afgerond...
Nee, een E30 is nooit klaar (al denkt de vrouw des huizes daar iets anders over
). Er zijn altijd dingen die beter kunnen of naar mijn zin anders moeten. Deze update beslaat dan ook een aantal dingen uit de periode van april tot nu.
De eerste was het kleppendeksel, ik had hem tijdens de revisie initieel weer zwart gespoten. Dat had ik al en vond ik eigenlijk van te voren al saai. Toen daar vanwege het vele afstellen en controleren na de revisie de eerste sporen van gebruik op kwamen heb ik besloten het kleppendeksel in de kleur van de auto te spuiten (delphin). Eindelijk een kleppendeksel wat de motorruimte in balans brengt
Een ander groot punt van ergernis was de onbetrouwbare, nerveuze en wispelturige originele temperatuurmeter. Daar moest en zou een andere meter in komen. Het was makkelijker gezegd dan gedaan en dus ging gepaard met een hoop hakken, zagen, solderen en lijmen. Maar het is gelukt, is betrouwbaar en alles werkt zoals het hoort
Omdat mijn auto niet meer voorzien is van een originele BMW ECU werkte ook mijn service indicator en verbruiksmeter niet meer. Op de plaats van de service indicator is nu de uiteindelijke versie 2 van mijn schakelindicatoren te zien. Deze 3 lampen (groen, groen, oranje) zijn vrij te programmeren in de nieuwe motorcomputer (en kunnen dus ook een andere functie krijgen dan schakelindicator).
Naast de zichtbare modificaties is ook de secundaire 'service indicator' print in zijn geheel komen te vervallen. Het ruimt lekker op zullen we maar zeggen
Bij deze de laatste update van deze grote update dag

Nadat de E30 was afgesteld op de rollerbank was het motorisch project (eindelijk) afgerond...
Nee, een E30 is nooit klaar (al denkt de vrouw des huizes daar iets anders over

De eerste was het kleppendeksel, ik had hem tijdens de revisie initieel weer zwart gespoten. Dat had ik al en vond ik eigenlijk van te voren al saai. Toen daar vanwege het vele afstellen en controleren na de revisie de eerste sporen van gebruik op kwamen heb ik besloten het kleppendeksel in de kleur van de auto te spuiten (delphin). Eindelijk een kleppendeksel wat de motorruimte in balans brengt

Een ander groot punt van ergernis was de onbetrouwbare, nerveuze en wispelturige originele temperatuurmeter. Daar moest en zou een andere meter in komen. Het was makkelijker gezegd dan gedaan en dus ging gepaard met een hoop hakken, zagen, solderen en lijmen. Maar het is gelukt, is betrouwbaar en alles werkt zoals het hoort

Omdat mijn auto niet meer voorzien is van een originele BMW ECU werkte ook mijn service indicator en verbruiksmeter niet meer. Op de plaats van de service indicator is nu de uiteindelijke versie 2 van mijn schakelindicatoren te zien. Deze 3 lampen (groen, groen, oranje) zijn vrij te programmeren in de nieuwe motorcomputer (en kunnen dus ook een andere functie krijgen dan schakelindicator).
Naast de zichtbare modificaties is ook de secundaire 'service indicator' print in zijn geheel komen te vervallen. Het ruimt lekker op zullen we maar zeggen

- timoty
Na wat serieus sturen had mijn achteras besloten om zichzelf uit de silient blocks te persen. De achteras in zijn geheel dus nog maar even snel voorzien van strongflex geel. De silentblocks waren originele varianten van 8 jaar oud en compleet vergaan (febi). Nu is het in ieder geval weer fris.
Zelf was ik al lange tijd verliefd op de MOMO prototipo heritage, et voila.
Ik vind het beter bij de look and feel van de auto passen dan het Franse RSS stuurtje wat er eerst in zat.
Plannen voor de korte termijn heb ik qua aanpassen/repareren en verbeteren even niet.
Dit seizoen lekker kilometers maken en voor het eerst in 10 jaar weer eens naar de E30 summermeeting over 2 weken.
Komende winter wil ik eigenlijk de stuurpomp reviseren en de airco aan de gang helpen.
Tot de volgende!
Zelf was ik al lange tijd verliefd op de MOMO prototipo heritage, et voila.
Ik vind het beter bij de look and feel van de auto passen dan het Franse RSS stuurtje wat er eerst in zat.
Plannen voor de korte termijn heb ik qua aanpassen/repareren en verbeteren even niet.
Dit seizoen lekker kilometers maken en voor het eerst in 10 jaar weer eens naar de E30 summermeeting over 2 weken.
Komende winter wil ik eigenlijk de stuurpomp reviseren en de airco aan de gang helpen.
Tot de volgende!
-
Re: 1984 BMW 320i | Grote update met video P2
Ontzettend mooi en knap gedaan, echt een hebbeding.
-
als je de koppelkromme en vermogenscurve zo ziet is er na 5500-6000 toeren niet veel (meer) eer te behalen.
prachtig opgebouwd Timoty! echt een kunststukje onder de motorkap
- Martijn M
Prachtig zeg, ziet er enorm mooi uit onder de kap! Kleppendeksel in kleur icm die carbon airbox is erg mooi!
Interieur ziet er zo met het stuur en de extra meters ook erg netjes uit! Mooi werk!
Interieur ziet er zo met het stuur en de extra meters ook erg netjes uit! Mooi werk!
- timoty
Bedankt heren!
Voor een '2 kleppendeksel per cilinder motor' blijft het koppel gelukkig lang hoog. Ook het vermogen blijft van 6 tot 7k lekker vlak op +/- 200 pk. Qua gedrag en curve mag ik in mijn handjes klappen. Zie onderstaand vergelijk maar eens.
P.s. je OBD dongel is binnen en al gebruikt hoor. Doe verschrikkelijke start stop van de F30 staat uit nu!
Thanks vester!vester86 schreef: 02 aug 2024, 00:23
als je de koppelkromme en vermogenscurve zo ziet is er na 5500-6000 toeren niet veel (meer) eer te behalen.
prachtig opgebouwd Timoty! echt een kunststukje onder de motorkap
Voor een '2 kleppendeksel per cilinder motor' blijft het koppel gelukkig lang hoog. Ook het vermogen blijft van 6 tot 7k lekker vlak op +/- 200 pk. Qua gedrag en curve mag ik in mijn handjes klappen. Zie onderstaand vergelijk maar eens.
P.s. je OBD dongel is binnen en al gebruikt hoor. Doe verschrikkelijke start stop van de F30 staat uit nu!
-
- Auto: Dikke Bmw
De oorspronkelijke temperatuur meter had prima kunnen blijven zitten
Ik repareer dat euvel best vaak.. ik ben benieuwd waar je nu het toerental signaal vandaan haalt omdat nu de rechter stekker compleet vervallen is?