In die eerste jaren waren de autofora druk bezocht en een bron van informatie. Die informatie heeft er mede voor gezorgd dat deze auto nog steeds rijdt. Tegenwoordig is de kennis op fora grotendeels verplaats naar (a)social media waarop ik niet actief ben. Bij deze mijn bijdrage aan herstel

Goed, terug naar de auto. Het is dus een BMW 320i van het model E30. Het betreft een 4-deurs model in de kleur delphin metallic. De auto komt oorspronkelijk uit Zwitserland en de koets is tot op de dag van vandaag ongelast en roestvrij. Van buiten is de auto in nagenoeg originele staat. Enkel de rijhoogte, wielen, uitlaat verraden de kenner dat de auto niet origineel is.
Technisch is de auto van voor tot achter helemaal aangepakt. Daarbij zijn er subtiele upgrades uitgevoerd die de auto in mijn ogen een leuke sportieve weekendauto maken. Zo is de auto rondom voorzien van grotere remmen, dikke stabilisator stangen, een kort z3 stuurhuis en een z3m sperdifferentieel. Qua vering en demping zit er een simpele naar mijn wensen geconfigureerde GAZ schroefset op. Deze set zorgt ervoor dat de auto comfortabel is op drempels én goed stuurt.
Op motorisch gebied is de originele 2 liter 6 cilinder vervangen door een 2.5 liter motor uit een 1986 model cabrio. Die motor is inmiddels compleet opnieuw opgebouwd en geupgrade om veilig wat meer toeren te kunnen draaien. Daarbij is de motor ook voorzien van een zelfbouw ITB setup (met veel dank aan het werk!) op basis van motorfiets gaskleppen. Aan de andere kant is een volledig eigenbouw (inclusief spruitstuk) RVS uitlaat gemonteerd. Een standalone ECU zorgt voor de juiste hoeveelheid sap en tezamen komt er nu iets meer dan 200 pk en 240 nm uit de oude M20.
Hierbij wat plaatjes van de auto zoals deze er nu bij staat. Mijn excuses voor de kwaliteit (ik ben niet zo'n fotograaf). De E30 is wat mij betreft zo goed als klaar. Op dit moment ben ik de laatste rammeltjes uit de auto aan het halen alsmede een grote revisie en verbouwing aan het instrumentencluster. Daarna staat er vooral veel rijden op de planning.
In het dagelijks leven rijden we als gezin tegenwoordig in een redelijk 'kale' 2018 F30 320i. De B48 i.c.m. de ZF8 maakt het een fijne reisauto. Die auto hebben we rondom op bilstein dempers en eibach veren gezet en rijdt daarmee weer bijna net zo goed als onze oude E90

De enige wens die ik nog heb/had waren de winterwielen. De originele 16 inch winterset past dusdanig krap om de remmen heen dat me dat al eens een rembloksensor kabel heeft gekost. Later hierover meer (alvast bedankt Joop!).
Groet,
Tim