
Project HammBal - BMW E82 125i track car
- MartijnGizmo
- Berichten: 12992
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Haast zonde om over het circuit te jagen, zo netjes... maar gevoel slijt meestal wel! 

-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Oh goede tip! Ik zit nu te denken aan een extra olietemp meter via OBD interface. Maar in het tellerhuis is natuurlijk mooier!Dimitri schreef: 29 jun 2025, 20:54 Ik zie dat je de originele km-teller nog hebt. Als je die van een LCI koopt krijg je er een olietemp metertje bij. Heb ik zelf laatst ook vervangen, hele fijne upgrade voor op het circuit.
Is dit gewoon plug and play vervangen? En maakt het nog uit uit welke motor het komt, bijv 128/135?
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Ik heb hier gewoon de kabels gebruikt die BMW zelf in de deuren stopt.Elise schreef: 29 jun 2025, 08:10In die kabels zit best veel verschil in kwaliteit.Marc42 schreef: 28 jun 2025, 10:16 Dank aan de lokale fietsenwinkel die wat had liggen!
Het trekkoord gaat wel erg nauw en kost flink wat kracht op de juiste plek om de deur te openen.
De mooiere kabels hebben een teflon mantel (zowel binnen als buitenkabel), waardoor wrijving minimaal is.
Ook het goed vastzetten van de buitenmantel in de bochtige gedeelten is belangrijk.
Zowel de binnen- als buitenkabel beide met een teflon laag werkt schijnbaar niet goed, wat ik begrepen heb schuren de teflon lagen elkaar kapot.
Ik denk dat het gemak van gebruik al iets beter zou zijn geweest als de meegeleverde stoffen hendels net iets langer waren geweest.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #14: stoelen en voetensteun
Uiteraard heb ik niet stil gezeten en heeft HammBal nog wat updates ontvangen. 8 juli komt immers snel dichterbij, en dan staat de eerste vuurdoop op het circuit gepland. Ter info, de onderstaande update is van ongeveer een week geleden. Maar toch, een selectie van wat er allemaal nog moest gebeuren op dat moment: stoelen, voetensteun, shortshifter, ruiten, snelsluiters motor- en kofferbak, starten en hopen dat alles werkt, uitlijnen. Al met al nog wel wat werk
Dus hup hup, aan de slag!
Stoelen
Toen ik een paar weken geleden bij Biesheuvel (de rolkooi bouwer) was om de auto af te leveren ben ik direct gaan shoppen voor stoelen bij Biesheuvel (de racespullen winkel, er tegenover). Ik blijf het toch lastig vinden om in een showroom enkele minuten op wat stoelen te gaan zitten en dan te besluiten wat fijn zit. Tuurlijk, er vallen direct een paar af omdat die niet lekker zitten. Maar die 5 of zo stoelen die allemaal wel goed zitten, tja, kies maar. Uiteindelijk uitgekomen op een Sparco SEAT PRO ADV QRT voor de bestuurder en een Sparco SPRINT+ LARGE SEAT BLACK voor de bijrijder. Die eerste omdat ik daar zelf lekker in zit. Die tweede omdat het een wat bredere stoel is zodat het wat makkelijker is voor de bijrijders, en het is een stoel met een buizenframe ipv shell dus een flinke klap goedkoper.
Meteen wat advies gekregen over stoelslede en framepjes, dus ook direct mee besteld. Maar wel met de opmerking dat frames altijd maatwerk zijn (is dat zo?). Ik kon alles direct meenemen, behalve de Sparco Sprint. 'Die komt volgende week met de volgende shipping'. Nou, perfect! Want dan ben ik er toch weer om de auto op te halen van de rolkooi bouwer
Maar helaas, een week later was de stoel er niet. Ook niet de week erna, en ook niet de week daarna. Al met al heeft het flink wat weken geduurd. Prima hoor, kan gebeuren. En op dat moment zat ik nog niet op hete kolen vanwege de planning. We waren ook nog geeneens toe aan de binnenkant van de auto. Toen de stoel uiteindelijk wel kwam was dat prima op tijd alsnog. Snel stoelen erin - flink wat bubbeltjesfolie over de rolkooi om de lak te beschermen met in- en uitladen van de stoelen - en passen maar.
Shit! de Sparco Sprint is gewoon te groot! Hij past qua breedte niet in de auto. Man man, hebben wij weer. Het zal wel mijn onkunde zijn, maar ik had hier geen rekening mee gehouden. Ik dacht iedere stoel zal wel in een semi moderne BMW passen. Niet dus.
Nog een keer shit! De combinatie van slede, frame en brackets passen met geen mogelijkheid in deze auto voor de bestuurder. Ik heb dus een Sparco frame dat de stoel perfect uitlijnt voor het stuur. En dan daarbovenop nog een Sparco slede. Dat past nog wel zoals je ziet hieronder. Maar dan moeten de brackets er nog op om de stoel vast te maken. Op advies van Bieshuevel voor hun LTEC brackets gegaan. Nou, met de Sparco stoelen is dit echt met geen mogelijkheid te monteren. Gaten zitten verkeerd, pootjes staan verkeerd naar binnen of buiten dus het past niet qua breedte. Draai je eentje om dan is de hoogte weer niet gelijk en staat je stoel scheef. Zucht. Allemaal leuk en aardig, maar nu gaat de tijd wel dringen.
En toen stond er opeens wéér zo'n grote doos met een stoel in de gang. Huh?! Yup, foutje van Biesheuvel. De niet geleverde stoel is opeens 2x geleverd. Wat moet ik met 3 stoelen
en dan helemaal waarvan er 2 stoelen niet eens passen 
Nou weet je wat, nu toch geen tijd meer om per post dingen af te handelen. Alles in de auto en snel naar hun toe rijden voor wat advies, en dan direct de 2 Sprint stoelen en de brackets maar inleveren. De verkoper had even nodig om te begrijpen wat er aan de hand was
Uiteindelijk naar huis gegaan met nog een tweede Sparco PRO ADV stoel. Dan maar niet wat breder, maar gewoon 2x dezelfde stoel. Op advies van de verkoper daar andere brackets gekocht, namelijk de Sparco brackets voor de BMW 1 serie.
Eenmaal terug in mijn werkplaatsje direct aan de slag. Shit nr 3. Die stomme brackets werken weer niet als je een slede hebt, maar zijn alleen bedoel voor direct vastmaken van de stoel aan een BMW E8X chassis. En daar kom je niet na 2 minuten achter he. Nee, eerst alles uitpakken, aftapen om krassen te voorkomen, meten, monteren, erachter komen dat je net niet genoeg juiste boutjes hebt dus naar de winkel, stoel rustig in de auto laten zakken, je verwonderen waarom het niet past, stoel er weer uit, nadenken, nameten, afvragen of we nou echt zo stom zijn, nog een keer proberen maar dan brackets andersom, etc etc. Paar uur verder is de conclusie dat dit echt de verkeerde combi is en dat het nooit gaat werken. Zucht. Leerpunt voor mij. Maar ook gewoon erg jammer omdat ik juist voor advies naar een specialist ga en niet op goedkoopstewebshop.nl bestel...
Maar goed, nu geen tijd meer. Dan maar gewoon zonder slede direct op het chassis. Slede zoeken we later wel uit als we wél tijd hebben! Laatste keer boos maken met brackets, stoel erin en vloeken hoe Sparco in vredesnaam bedenkt dat je 4 bouten op de grond moet vastmaken waarvan je bij eentje gewoon niet kunt komen omdat de stoel er voor zit. Argh, frustrerend klusje dit!
Zo, stoelen staan vast. Hoogte is ook prima. Na al met al flink wat mandagen werk tijd voor een pilsje
Direct even wat mooie nep carbon stickers op de rolkooi bevestigd. Toch weer 2pk
Voetensteun
Nu ik goed kan zitten direct de plek gekozen voor de voetensteun. Toch wel een essentieel iets voor het betere stuurgevoel en beter met je billen te kunnen voelen. 3 van de 4 gaten gebruikt om met de blindklinktang los te gaan. Het 4e gat zat in een loze ruimte. Maakt niet uit, 3 is stevig genoeg. Op de foto lijkt het alsof de kabelboom wordt afgekneld, maar dat is niet het geval. Het zit strak en er is exact genoeg ruimte. Frustrerende update, maar blij dat dit hoofdstuk is gedaan (voor nu dan, want die slede moet ooit wel nog).
Uiteraard heb ik niet stil gezeten en heeft HammBal nog wat updates ontvangen. 8 juli komt immers snel dichterbij, en dan staat de eerste vuurdoop op het circuit gepland. Ter info, de onderstaande update is van ongeveer een week geleden. Maar toch, een selectie van wat er allemaal nog moest gebeuren op dat moment: stoelen, voetensteun, shortshifter, ruiten, snelsluiters motor- en kofferbak, starten en hopen dat alles werkt, uitlijnen. Al met al nog wel wat werk
Stoelen
Toen ik een paar weken geleden bij Biesheuvel (de rolkooi bouwer) was om de auto af te leveren ben ik direct gaan shoppen voor stoelen bij Biesheuvel (de racespullen winkel, er tegenover). Ik blijf het toch lastig vinden om in een showroom enkele minuten op wat stoelen te gaan zitten en dan te besluiten wat fijn zit. Tuurlijk, er vallen direct een paar af omdat die niet lekker zitten. Maar die 5 of zo stoelen die allemaal wel goed zitten, tja, kies maar. Uiteindelijk uitgekomen op een Sparco SEAT PRO ADV QRT voor de bestuurder en een Sparco SPRINT+ LARGE SEAT BLACK voor de bijrijder. Die eerste omdat ik daar zelf lekker in zit. Die tweede omdat het een wat bredere stoel is zodat het wat makkelijker is voor de bijrijders, en het is een stoel met een buizenframe ipv shell dus een flinke klap goedkoper.
Meteen wat advies gekregen over stoelslede en framepjes, dus ook direct mee besteld. Maar wel met de opmerking dat frames altijd maatwerk zijn (is dat zo?). Ik kon alles direct meenemen, behalve de Sparco Sprint. 'Die komt volgende week met de volgende shipping'. Nou, perfect! Want dan ben ik er toch weer om de auto op te halen van de rolkooi bouwer
Maar helaas, een week later was de stoel er niet. Ook niet de week erna, en ook niet de week daarna. Al met al heeft het flink wat weken geduurd. Prima hoor, kan gebeuren. En op dat moment zat ik nog niet op hete kolen vanwege de planning. We waren ook nog geeneens toe aan de binnenkant van de auto. Toen de stoel uiteindelijk wel kwam was dat prima op tijd alsnog. Snel stoelen erin - flink wat bubbeltjesfolie over de rolkooi om de lak te beschermen met in- en uitladen van de stoelen - en passen maar.
Shit! de Sparco Sprint is gewoon te groot! Hij past qua breedte niet in de auto. Man man, hebben wij weer. Het zal wel mijn onkunde zijn, maar ik had hier geen rekening mee gehouden. Ik dacht iedere stoel zal wel in een semi moderne BMW passen. Niet dus.
Nog een keer shit! De combinatie van slede, frame en brackets passen met geen mogelijkheid in deze auto voor de bestuurder. Ik heb dus een Sparco frame dat de stoel perfect uitlijnt voor het stuur. En dan daarbovenop nog een Sparco slede. Dat past nog wel zoals je ziet hieronder. Maar dan moeten de brackets er nog op om de stoel vast te maken. Op advies van Bieshuevel voor hun LTEC brackets gegaan. Nou, met de Sparco stoelen is dit echt met geen mogelijkheid te monteren. Gaten zitten verkeerd, pootjes staan verkeerd naar binnen of buiten dus het past niet qua breedte. Draai je eentje om dan is de hoogte weer niet gelijk en staat je stoel scheef. Zucht. Allemaal leuk en aardig, maar nu gaat de tijd wel dringen.
En toen stond er opeens wéér zo'n grote doos met een stoel in de gang. Huh?! Yup, foutje van Biesheuvel. De niet geleverde stoel is opeens 2x geleverd. Wat moet ik met 3 stoelen
Nou weet je wat, nu toch geen tijd meer om per post dingen af te handelen. Alles in de auto en snel naar hun toe rijden voor wat advies, en dan direct de 2 Sprint stoelen en de brackets maar inleveren. De verkoper had even nodig om te begrijpen wat er aan de hand was
Uiteindelijk naar huis gegaan met nog een tweede Sparco PRO ADV stoel. Dan maar niet wat breder, maar gewoon 2x dezelfde stoel. Op advies van de verkoper daar andere brackets gekocht, namelijk de Sparco brackets voor de BMW 1 serie.
Eenmaal terug in mijn werkplaatsje direct aan de slag. Shit nr 3. Die stomme brackets werken weer niet als je een slede hebt, maar zijn alleen bedoel voor direct vastmaken van de stoel aan een BMW E8X chassis. En daar kom je niet na 2 minuten achter he. Nee, eerst alles uitpakken, aftapen om krassen te voorkomen, meten, monteren, erachter komen dat je net niet genoeg juiste boutjes hebt dus naar de winkel, stoel rustig in de auto laten zakken, je verwonderen waarom het niet past, stoel er weer uit, nadenken, nameten, afvragen of we nou echt zo stom zijn, nog een keer proberen maar dan brackets andersom, etc etc. Paar uur verder is de conclusie dat dit echt de verkeerde combi is en dat het nooit gaat werken. Zucht. Leerpunt voor mij. Maar ook gewoon erg jammer omdat ik juist voor advies naar een specialist ga en niet op goedkoopstewebshop.nl bestel...
Maar goed, nu geen tijd meer. Dan maar gewoon zonder slede direct op het chassis. Slede zoeken we later wel uit als we wél tijd hebben! Laatste keer boos maken met brackets, stoel erin en vloeken hoe Sparco in vredesnaam bedenkt dat je 4 bouten op de grond moet vastmaken waarvan je bij eentje gewoon niet kunt komen omdat de stoel er voor zit. Argh, frustrerend klusje dit!
Zo, stoelen staan vast. Hoogte is ook prima. Na al met al flink wat mandagen werk tijd voor een pilsje
Voetensteun
Nu ik goed kan zitten direct de plek gekozen voor de voetensteun. Toch wel een essentieel iets voor het betere stuurgevoel en beter met je billen te kunnen voelen. 3 van de 4 gaten gebruikt om met de blindklinktang los te gaan. Het 4e gat zat in een loze ruimte. Maakt niet uit, 3 is stevig genoeg. Op de foto lijkt het alsof de kabelboom wordt afgekneld, maar dat is niet het geval. Het zit strak en er is exact genoeg ruimte. Frustrerende update, maar blij dat dit hoofdstuk is gedaan (voor nu dan, want die slede moet ooit wel nog).
Laatst gewijzigd door Marc42 op 02 jul 2025, 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12992
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Voor de volgende keer: stoel alleen aan de voorkant vastmaken aan de sidemounts, dan kan ie nog een stukje voorover klappen en kun je bij de bouten in de vloer komen. Dan als laatste de stoel aan de achterkant aan de sidemounts vastmaken (mits je daar bij kunt).
- Martijn M
- Berichten: 3631
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Wat een gekloot met die stoelen. Maar gelukkig heb je nu in ieder geval 2 zitplekken, wel zo handig! Keurig werk.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Yes idd, dit uiteindelijk ook gedaan. Maar je hebt maar iets van 3cm ruimte tussen bracket en middeltunnel. Daar krijg je nog geen ratel tussen, laat staan dat je op het oog kunt zien of je goed voor het gat zit. Is gewoon gehannes. Uiteindelijk met een bitje in een steek-ringsleutel (vond ik nog wel vernuftig van mezelf) erin kunnen draaien. Maar dan wel echt met 2 man doen want je komt anders handen tekort.MartijnGizmo schreef: 02 jul 2025, 08:29 Voor de volgende keer: stoel alleen aan de voorkant vastmaken aan de sidemounts, dan kan ie nog een stukje voorover klappen en kun je bij de bouten in de vloer komen. Dan als laatste de stoel aan de achterkant aan de sidemounts vastmaken (mits je daar bij kunt).
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #15: Snelsluitingen motorkap en kofferklep
Het volgende punt op de planning was snelsluiters. Waarom dan? Ik ga toch nog niet competitie rijden met die auto? Nou nu nog niet, wie weet in de toekomst. Maar soms zijn DNRT-regels ook gewoon handig i.p.v. alleen maar een regel. In dit geval indien er brand uitbreekt bij de motor dan kun ja makkelijk openen en blussen. Plus, vanwege de rolkooi moest de hendel van de motorkap toch al eraf. En tja, dan doen we achter ook maar direct goed.
Snelsluiter voor
Bij Biesheuvel een setje Grayston Aero Catch Motorkapsluiting gehaald. Voelt solide aan en is een bewezen merk. Toch altijd spannend zoiets, je wilt dat het goed vast zit allemaal. De locatie op de motorkap wordt vooral bepaald door waar je onder de motorkap het pinnetje kwijt kunt. Bij deze auto is dat goed te doen door het framepje waar het koelvloeistof reservoir aan vast zit. Daar zit namelijk aan beide kanten van de motorruimte op exact dezelfde plek zo'n frame. Alleen links moet je een klein stukje van het reservoirvoetje wegboren zodat in het onderliggende gat het boutje erin kan. Het reservoir zit met 3 bouten vast, dus eentje beetje losser kan best. Maar dat is nog geeneens nodig want uiteindelijk blijkt ook de bout van het reservoir in met het weggesleepte voetje nog steeds goed vast te zitten.
En dan is het tijd voor de gaten in de motorkap. Met de dremel en boormachine in een stuk staal, dat is permanent. Dus dat wordt 3x meten 1x boren. Gewon even secuur te werk en dan lukt het wel. Job well done! Snelsluiter achter
De locatie achter was wat minder voor de hand liggend. Ik zag geen logische plek voor nog zo'n Grayston set. Maar in mijn onderzoek naar andere e82 race auto's kwam ik ergens een plaatje tegen van een project waar ze wel een elegante oplossing en plek hadden. Een trekveer gemonteerd aan de onderzijde van de achterklep en dan een klein gaatje in de achterbumper zo naar beneden. Ik vermoed dat ze daar de sluiting vast hebben gemaakt op het bumberframe. Dus dat gaan we hier ook doen.
Bumper eraf, achterklep dicht, meten, aftekenen, en dan iets verzinnen voor een framepje waaraan de veer zal worden vastgemaakt. Dan nog even een gat in de bumper maken, en dan bumper erop en snelsluitingsveer er doorheen. Daarna nog even de gaatjes in de achterklep zelf. Voor de mooi nog even de uitstekende boutjes afslijpen, en nog even strak zwart lakken. En dan ziet het er best fraai uit moet ik zeggen! Al lezend gaat dit best snel, maar in de praktijk waren dit toch wel klusjes waar in totaal een volle dag aan besteed is gok ik zo snel (niet exact bij gehouden).
Het volgende punt op de planning was snelsluiters. Waarom dan? Ik ga toch nog niet competitie rijden met die auto? Nou nu nog niet, wie weet in de toekomst. Maar soms zijn DNRT-regels ook gewoon handig i.p.v. alleen maar een regel. In dit geval indien er brand uitbreekt bij de motor dan kun ja makkelijk openen en blussen. Plus, vanwege de rolkooi moest de hendel van de motorkap toch al eraf. En tja, dan doen we achter ook maar direct goed.
Snelsluiter voor
Bij Biesheuvel een setje Grayston Aero Catch Motorkapsluiting gehaald. Voelt solide aan en is een bewezen merk. Toch altijd spannend zoiets, je wilt dat het goed vast zit allemaal. De locatie op de motorkap wordt vooral bepaald door waar je onder de motorkap het pinnetje kwijt kunt. Bij deze auto is dat goed te doen door het framepje waar het koelvloeistof reservoir aan vast zit. Daar zit namelijk aan beide kanten van de motorruimte op exact dezelfde plek zo'n frame. Alleen links moet je een klein stukje van het reservoirvoetje wegboren zodat in het onderliggende gat het boutje erin kan. Het reservoir zit met 3 bouten vast, dus eentje beetje losser kan best. Maar dat is nog geeneens nodig want uiteindelijk blijkt ook de bout van het reservoir in met het weggesleepte voetje nog steeds goed vast te zitten.
En dan is het tijd voor de gaten in de motorkap. Met de dremel en boormachine in een stuk staal, dat is permanent. Dus dat wordt 3x meten 1x boren. Gewon even secuur te werk en dan lukt het wel. Job well done! Snelsluiter achter
De locatie achter was wat minder voor de hand liggend. Ik zag geen logische plek voor nog zo'n Grayston set. Maar in mijn onderzoek naar andere e82 race auto's kwam ik ergens een plaatje tegen van een project waar ze wel een elegante oplossing en plek hadden. Een trekveer gemonteerd aan de onderzijde van de achterklep en dan een klein gaatje in de achterbumper zo naar beneden. Ik vermoed dat ze daar de sluiting vast hebben gemaakt op het bumberframe. Dus dat gaan we hier ook doen.
Bumper eraf, achterklep dicht, meten, aftekenen, en dan iets verzinnen voor een framepje waaraan de veer zal worden vastgemaakt. Dan nog even een gat in de bumper maken, en dan bumper erop en snelsluitingsveer er doorheen. Daarna nog even de gaatjes in de achterklep zelf. Voor de mooi nog even de uitstekende boutjes afslijpen, en nog even strak zwart lakken. En dan ziet het er best fraai uit moet ik zeggen! Al lezend gaat dit best snel, maar in de praktijk waren dit toch wel klusjes waar in totaal een volle dag aan besteed is gok ik zo snel (niet exact bij gehouden).
- Martijn M
- Berichten: 3631
- Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Mooie oplossing zo! Misschien voor de afwerking (en schade beperken) een soort rubber ring in het gat aan de achterzijde maken.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Yes, die conclusie trokken wij ook. Rubber, of alu plaatje of zoiets. Staat in de planning om op te pakken.Martijn M schreef: 03 jul 2025, 09:20 Mooie oplossing zo! Misschien voor de afwerking (en schade beperken) een soort rubber ring in het gat aan de achterzijde maken.
- Godspeed
- Berichten: 2289
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Lekker bezig!
Verhaal met die kuipstoelen is héél herkenbaar. In mijn ex 106 Rallye en huidige Fiesta ST was dat ook echt een onwijs gekloot. Daar krijg je wel wat grijze haren van, maar gelukkig ben ik kaal.

Verhaal met die kuipstoelen is héél herkenbaar. In mijn ex 106 Rallye en huidige Fiesta ST was dat ook echt een onwijs gekloot. Daar krijg je wel wat grijze haren van, maar gelukkig ben ik kaal.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12992
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Topeak Ratchet Rocket is je vriend!Marc42 schreef: 02 jul 2025, 09:49Yes idd, dit uiteindelijk ook gedaan. Maar je hebt maar iets van 3cm ruimte tussen bracket en middeltunnel. Daar krijg je nog geen ratel tussen, laat staan dat je op het oog kunt zien of je goed voor het gat zit. Is gewoon gehannes. Uiteindelijk met een bitje in een steek-ringsleutel (vond ik nog wel vernuftig van mezelf) erin kunnen draaien. Maar dan wel echt met 2 man doen want je komt anders handen tekort.MartijnGizmo schreef: 02 jul 2025, 08:29 Voor de volgende keer: stoel alleen aan de voorkant vastmaken aan de sidemounts, dan kan ie nog een stukje voorover klappen en kun je bij de bouten in de vloer komen. Dan als laatste de stoel aan de achterkant aan de sidemounts vastmaken (mits je daar bij kunt).

-
- Berichten: 4187
- Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Biesheuvel en stoelen en sledes. Die frustraties heb ik eerder gehoord. Advies is daarin toch wat spannend of onwetendheid.
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #16: Ruiten
Tijd om de ruiten er weer in te krijgen. Toen ik de ruiten eruit liet halen wist ik nog niet zeker in hoeverre ik polycarbonaat ruiten erin wilden. Dus toen de glasspecialist langskwam om alle ruiten eruit te halen heb ik gevraagd of ze extra voorzichtig konden doen om de ruiten in 1 stuk eruit te krijgen. Dat was gelukt! Dus dat gaf flexibiliteit.
Na wat wikken en wegen over hoeveel ik die paar kg winst waard vind, uiteindelijk besloten de ruiten voor en in de deuren glas te houden, maar de rest wel polycarbonaat te maken.
Het voorruit moet van glas voor de apk. De deuren zijn van die frameloze deuren, dus gaan bij openen een stukje op en neer. Met plastic gaat dat snel schuren en krijg je een wazige strook. Dan kun je er een vast frame omheen maken. Maar ik vond dat nu simpelweg teveel moeite, en de gewichtswinst te beperkt.
Voor de kleine ruitjes achter en het achterruit heb ik besloten wel voor plastic te gaan. Zelfs voor de voorgevormde variant gekozen, puur uit gemak. Besteld bij ACW Motorsport plastics in de UK. Prijs was ok, vragen vooraf werden snel beantwoord. Importkosten vielen mee. Het duurde een weekje of 3 voordat het hier op de stoep stond. Handleiding erbij was ook goed genoeg. Al met al keurig.
Dus toen maar weer een afspraak gemaakt met de glasspecialist of ze weer even langs konden komen om het voorruit erin te zetten. Dit is specialistisch werk, en ze waren met 2 man toch nog een half uur bezig. Maar het zit weer goed op, incl nieuwe rubber. Ter plekke heb ik ze nog gevraagd of ze de andere ruitjes er ook even op wilde zetten. Deden ze niet te moeilijk over. En dan ben ik wel blij mee, want alleen al hun kitspuit (met electrische boor, geen handkracht nodig en dat is super fijn met die dikke kit) is een time safer!
Hier de zijruitjes - zie ook hoe dik die kit is! Hier het achterruit. Na het plaatsen van het ruit op de kit kun je nog een paar seconden wat heen en weer schuiven. Dus exact in het midden uitlijnen is mogelijk - iets lastiger dan normaal omdat ik hier geen rubber omheen heb gedaan, niet nodig vind ik. Jeuj! Het is weer een auto met ruiten. Maakt het toch weer af
Tijd om de ruiten er weer in te krijgen. Toen ik de ruiten eruit liet halen wist ik nog niet zeker in hoeverre ik polycarbonaat ruiten erin wilden. Dus toen de glasspecialist langskwam om alle ruiten eruit te halen heb ik gevraagd of ze extra voorzichtig konden doen om de ruiten in 1 stuk eruit te krijgen. Dat was gelukt! Dus dat gaf flexibiliteit.
Na wat wikken en wegen over hoeveel ik die paar kg winst waard vind, uiteindelijk besloten de ruiten voor en in de deuren glas te houden, maar de rest wel polycarbonaat te maken.
Het voorruit moet van glas voor de apk. De deuren zijn van die frameloze deuren, dus gaan bij openen een stukje op en neer. Met plastic gaat dat snel schuren en krijg je een wazige strook. Dan kun je er een vast frame omheen maken. Maar ik vond dat nu simpelweg teveel moeite, en de gewichtswinst te beperkt.
Voor de kleine ruitjes achter en het achterruit heb ik besloten wel voor plastic te gaan. Zelfs voor de voorgevormde variant gekozen, puur uit gemak. Besteld bij ACW Motorsport plastics in de UK. Prijs was ok, vragen vooraf werden snel beantwoord. Importkosten vielen mee. Het duurde een weekje of 3 voordat het hier op de stoep stond. Handleiding erbij was ook goed genoeg. Al met al keurig.
Dus toen maar weer een afspraak gemaakt met de glasspecialist of ze weer even langs konden komen om het voorruit erin te zetten. Dit is specialistisch werk, en ze waren met 2 man toch nog een half uur bezig. Maar het zit weer goed op, incl nieuwe rubber. Ter plekke heb ik ze nog gevraagd of ze de andere ruitjes er ook even op wilde zetten. Deden ze niet te moeilijk over. En dan ben ik wel blij mee, want alleen al hun kitspuit (met electrische boor, geen handkracht nodig en dat is super fijn met die dikke kit) is een time safer!
Hier de zijruitjes - zie ook hoe dik die kit is! Hier het achterruit. Na het plaatsen van het ruit op de kit kun je nog een paar seconden wat heen en weer schuiven. Dus exact in het midden uitlijnen is mogelijk - iets lastiger dan normaal omdat ik hier geen rubber omheen heb gedaan, niet nodig vind ik. Jeuj! Het is weer een auto met ruiten. Maakt het toch weer af
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 19 mei 2023, 10:03
- Auto: Te veel
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
HammBal update #17: Shortshifter en kleine andere dingen
Zowat alles zit weer in elkaar. Er mist alleen nog een pook. Plus nog wat andere kleine dingen aangepakt.
Shortshifter
Uiteraard moet er een shortshifter in de auto komen! Althans dat vind ik, je kunt prima met de normale pook rijden hoor. Maar goed, shortshifter dus. In mijn E46 heb ik een 'plug and play generic for BMW' shofrtshifter omdat ik budget wilde gaan. Nou, dat dus nooit meer. Hij zit er nu in, en dat is prima. Maar daar was niets plug and play aan, ik ben echt úren bezig geweest die erin te krijgen. En, tja, het is wat ze noemen een rodeo-shifter. Hij blijft niet gecentreert dus bungelt alle kanten uit. Hij werkt, en ja de schakelweg is kort. Maar voor HammBal wilde ik wat beters.
Uiteindelijk uitgekomen op een Coolerworx Short Shifter Pro BMW. Ook maar direct de adapterplate besteld. Het is allemaal wat duurder, maar ik wilde voorkomen weer teveel tijd kwijt te zijn aan montage.
Eerst de adapter plate erop. Dat gaat zelfs nog door 1 persoon doordat je vanachter kunt steunen via het kleine gat in het chassis net boven het gat van de pook. Daarna zit de shifter er met een paar minuten op. Dan nog even de busjes erin draaien om te voorkomen dat je per ongeluk in de achteruit schakelt, en klaar. Staat stoer. En schakelt heerlijk! Spiegelkappen
Ook nog even wat M style spiegelkappen gescoord. Waren ergens in de aanbieding, dus prima. Staat net wat strakker, zeker weer 3pk erbij, en mega aero winst natuurlijk
Opbergvakjes in rolkooi
Ik wilde wat opbergvakjes voor in de rolkooi. Toch wel fijn als je iets kwijt kan in de auto (telefoon, flesje water, whatever). Maarja, HammBal heeft geen opbergvakjes meer. Maar wél een rolkooi. Dus, tasjes in de rolkooi hangen. Na uren te hebben gezocht naar 'rol cage bags' en alle varianten niet echt iets gevonden en als je al iets vindt dan is het mega duur. Maar ja, als je dan op ‘fietsframe tassen’ gaat zoeken dan vind je direct iets en ben je voor minder dan een tientje klaar
Foto van hoe het gemonteerd zit houden jullie tegoed.
brandblusser
Op termijn moet er een brandblussysteem in komen vind ik. Maar met de aanstaande track day gepland wil ik wel iets van een blusser hebben. Een blusfles had ik al besteld bij Biesheuvel in de grotere order. Maar ik had nog even niet nagedacht over hoe die te monteren. Dus maar even snel zo'n montageplaat besteld voor onder de bijrijdersstoel. Snel klaar en voor nu voldoende.
Zowat alles zit weer in elkaar. Er mist alleen nog een pook. Plus nog wat andere kleine dingen aangepakt.
Shortshifter
Uiteraard moet er een shortshifter in de auto komen! Althans dat vind ik, je kunt prima met de normale pook rijden hoor. Maar goed, shortshifter dus. In mijn E46 heb ik een 'plug and play generic for BMW' shofrtshifter omdat ik budget wilde gaan. Nou, dat dus nooit meer. Hij zit er nu in, en dat is prima. Maar daar was niets plug and play aan, ik ben echt úren bezig geweest die erin te krijgen. En, tja, het is wat ze noemen een rodeo-shifter. Hij blijft niet gecentreert dus bungelt alle kanten uit. Hij werkt, en ja de schakelweg is kort. Maar voor HammBal wilde ik wat beters.
Uiteindelijk uitgekomen op een Coolerworx Short Shifter Pro BMW. Ook maar direct de adapterplate besteld. Het is allemaal wat duurder, maar ik wilde voorkomen weer teveel tijd kwijt te zijn aan montage.
Eerst de adapter plate erop. Dat gaat zelfs nog door 1 persoon doordat je vanachter kunt steunen via het kleine gat in het chassis net boven het gat van de pook. Daarna zit de shifter er met een paar minuten op. Dan nog even de busjes erin draaien om te voorkomen dat je per ongeluk in de achteruit schakelt, en klaar. Staat stoer. En schakelt heerlijk! Spiegelkappen
Ook nog even wat M style spiegelkappen gescoord. Waren ergens in de aanbieding, dus prima. Staat net wat strakker, zeker weer 3pk erbij, en mega aero winst natuurlijk
Ik wilde wat opbergvakjes voor in de rolkooi. Toch wel fijn als je iets kwijt kan in de auto (telefoon, flesje water, whatever). Maarja, HammBal heeft geen opbergvakjes meer. Maar wél een rolkooi. Dus, tasjes in de rolkooi hangen. Na uren te hebben gezocht naar 'rol cage bags' en alle varianten niet echt iets gevonden en als je al iets vindt dan is het mega duur. Maar ja, als je dan op ‘fietsframe tassen’ gaat zoeken dan vind je direct iets en ben je voor minder dan een tientje klaar
brandblusser
Op termijn moet er een brandblussysteem in komen vind ik. Maar met de aanstaande track day gepland wil ik wel iets van een blusser hebben. Een blusfles had ik al besteld bij Biesheuvel in de grotere order. Maar ik had nog even niet nagedacht over hoe die te monteren. Dus maar even snel zo'n montageplaat besteld voor onder de bijrijdersstoel. Snel klaar en voor nu voldoende.
Laatst gewijzigd door Marc42 op 07 jul 2025, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- Knot
- Berichten: 40059
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Slim gevonden, fietstasjes!
-
- Berichten: 1006
- Lid geworden op: 17 dec 2020, 15:38
- Locatie: Twente
Re: Project HammBal - BMW E82 125i track car
Mooi project hoor en petje af voor al het werk. Persoonlijk vind ik de standaard spiegelkappen mooier, maar je moet lekker doen wat je zelf mooi vindt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Berrie, Bing [Bot], BMWDennis, dutch79, Marc Sierra en 4 gasten