BMW Z4 3.0

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40040
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Knot » 27 jun 2025, 08:25

Het bieden kan vast beginnen 🥳

Crookie
Berichten: 4533
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Crookie » 27 jun 2025, 21:41

RJK schreef: 26 jun 2025, 23:21 Gaan die weleens stuk dan bij een M54 of M52tu? Nooit meegemaakt eigenlijk.
Gewoon te testen met 12v open en dicht

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 27 jun 2025, 23:10

Staat voor morgen op de agenda. Had ze al even uit de vanos behuizing gedraaid.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 28 jun 2025, 11:10

HJ2 schreef: 26 jun 2025, 23:11 En de vanos ventielen doen nog wat ze moeten doen ook?
Even getest met batterijtje. Werken nog naar behoren.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 28 jun 2025, 20:45

Nieuwe vanos seals op de zuigers.
IMG_1088.jpeg
IMG_1088.jpeg (374.7 KiB) 869 keer bekeken
Hele units weer in elkaar, ingepakt in plastic en wachten op de kop.
IMG_1089.jpeg
IMG_1089.jpeg (426.39 KiB) 869 keer bekeken
Tussendoor nog wat andere klussen gedaan. Oliefilterhuis weer gemonteerd met nieuwe pakking. Daar was iemand al geweest want die erin zat was niet uitgehard. Alle spanrollen voelen als nieuw evenals de waterpomp dus die blijven mooi zitten.

Bij demontage sloop je altijd wel wat.
IMG_1091.jpeg
IMG_1091.jpeg (597.06 KiB) 869 keer bekeken
Meteen alle draadeinden maar vervangen.
IMG_1092.jpeg
IMG_1092.jpeg (493.22 KiB) 869 keer bekeken

Geertmans
Berichten: 725
Lid geworden op: 31 okt 2011, 14:19

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Geertmans » 29 jun 2025, 00:15

Wordt mooi!

Gebruikersavatar
Knot
Berichten: 40040
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Knot » 29 jun 2025, 00:39

Hoe later die kop terug komt hoe meer liefde de auto krijgt 😎

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28452
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Martijn_bmw » 29 jun 2025, 05:48

Knot schreef: 29 jun 2025, 00:39 Hoe later die kop terug komt hoe meer liefde de auto krijgt 😎
Haha idd :mrgreen:

Wordt mooi zo! :)

Bombadil
Berichten: 745
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Bombadil » 29 jun 2025, 08:34

het lijkt zo makkelijk maar is vast bloed, zweet en tranen.

Chapeau voor deze mooie foto's

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 29 jun 2025, 08:46

Die oude draadeinden uit de spruitstukken krijgen was wel een gevalletje brander erop en beuken maar.

Ik had gehoopt dat BMW de originele persboutjes zou hebben maar die verkopen als vervanger gewoon een zeskant bout. Elders ook de juiste maat persbout niet gevonden dus dan maar zelf een paar (inbus in dit geval) bouten aan de spruitstukken gelast. Blijft mooi een TIG lasapparaat.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3686
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door HJ2 » 29 jun 2025, 09:12

Slim!

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22497
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Niels » 30 jun 2025, 20:00

Lekker bezig! Klepgeleiders zeker vervangen van de kromme kleppen maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Zou ook zeker de koeling aanpakken nu.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 30 jun 2025, 23:14

Expansievat, radiator slangen en thermostaat zijn al vervangen. Ik pak nu de kunststof leidingen mee, degene die in de kop gedrukt zit brak af tijdens demontage.

Kop wordt helemaal gecontroleerd. Helaas nog niets van gehoord. Maar het kon ook wel twee weken duren vanwege drukte.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22497
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door Niels » 01 jul 2025, 21:24

:thumbup:

JeroenT
Berichten: 2226
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:02

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door JeroenT » 01 jul 2025, 22:12

RJK schreef: 30 jun 2025, 23:14 . Helaas nog niets van gehoord. Maar het kon ook wel twee weken duren vanwege drukte.
Mooi, dan kun dit saaie sleutelwerk weer omzetten in een nieuw kunstwerk.
When V8, V10 of V12? :hungry:

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3624
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: BMW Z4 3.0

Bericht door RJK » 06 jul 2025, 01:01

Gister revisie bedrijf aan de lijn. Er zijn vier nieuwe zittingen en kleppen nodig voor de achterste cilinder. Verder was het advies de uitlaatkleppen van alle overige cilinders ook te slijpen. Toch nog wel een prijzig klusje maar het moet wel knap voor elkaar zijn straks dus akkoord gegeven en nu wachten tot de kop klaar is.

Dan maar wat andere klusjes zoeken.

Bah.
IMG_1128.jpeg
IMG_1128.jpeg (309.04 KiB) 30 keer bekeken
Injectoren gedemonteerd. Hele inlaatspruitstuk met hogedrukreiniger aangevallen. Injectoren gereinigd en voorzien van nieuwe o-ringen en weer gemonteerd. Geen foto’s gemaakt tijdens de klus maar het zit weer in elkaar.
IMG_1129.jpeg
IMG_1129.jpeg (665.56 KiB) 30 keer bekeken
Dan nog even de disa klep bekijken. In 2022 is deze vervangen (a 200 euro) dus de klep is helemaal prima. Maar ja dat pennetje wat eruit kan komen hè…dus toch maar uit elkaar.
IMG_1125.jpeg
IMG_1125.jpeg (564.64 KiB) 30 keer bekeken
Na wat wrikken met een schroevendraaier komt het pennetje eruit.
IMG_1126.jpeg
IMG_1126.jpeg (390.27 KiB) 30 keer bekeken
Dit is dus het stukje metaal wat je motor om zeep helpt als ie naar binnen wordt gezogen.
IMG_1127.jpeg
IMG_1127.jpeg (580.69 KiB) 30 keer bekeken
Wat ik dan niet snap: hier kijk je in de ruimte in het inlaatspruitstuk waarin de disa-klep gemonteerd zit. Je kunt de afdruk van de kop van het pennetje zelfs een beetje zien.
IMG_1124.jpeg
IMG_1124.jpeg (95.29 KiB) 30 keer bekeken
Dus, zolang de disa-klep in het spruitstuk zit kan dat pennetje helemaal nergens heen. Die kan pas het spruitstuk in vallen op het moment dat je de (defecte) disa-klep demonteert.

Dus, je demonteert die klep…vind missende onderdelen…en dan ga je daar niet naar op zoek?

Een modificatie setje voor de klep is onderweg. Het losse pennetje is daarmee niet meer nodig.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kadett, mark123, Martijn_bmw en 12 gasten