Downsizen met Emiel; C30 2.0

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4939
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Philipoo » 21 mei 2025, 11:44

MartijnGizmo schreef: 21 mei 2025, 11:42 Of zo'n Amerikaanse 2.5 die ze ook in NC MX5's hangen?
Dat is een 4 cilinder!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12975
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door MartijnGizmo » 21 mei 2025, 11:45

Ja, daar doel ik ook op! Duratec 25 uit de Fusion etc.

EDIT: ohja, de C30 T5 was natuurlijk ook een 2.5

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3089
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Ferdi » 21 mei 2025, 19:18

Heb vorige week de C30 van m'n ouders weer een beurtje gegeven.
Ook een 2.0 maar wat jaren jonger en die verbruikt geen druppel tussen het onderhoud door.

Hebben hier een Focus mk3 gehad met een 3 cilinder onder de kap en vond die nog wat leuker sturen dan de C30 ondanks dat ze ontzettend veel techniek delen met elkaar.
Zo zie je vooral wat gewicht doet.

Met de opleidingen ben je straks een jaar onder de pannen geweest?
Mag je nu al rijden met iemand ernaast of is het echt wachten op het examen?

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 22 mei 2025, 09:49

MartijnGizmo schreef: 21 mei 2025, 11:42 Of zo'n Amerikaanse 2.5 die ze ook in NC MX5's hangen?
2.3 is op papier makkelijker. Geen balansassen, lichtere krukas, inlaat past normaal (2.5 is anders) en geen VVT. Ford Ranger had hem (zonder VVT) en de Mondeo (met VVT meen ik).
Niet voor normaal geld te vinden, zit meestal een auto aan vast.
Ferdi schreef: 21 mei 2025, 19:18 Heb vorige week de C30 van m'n ouders weer een beurtje gegeven.
Ook een 2.0 maar wat jaren jonger en die verbruikt geen druppel tussen het onderhoud door.

Hebben hier een Focus mk3 gehad met een 3 cilinder onder de kap en vond die nog wat leuker sturen dan de C30 ondanks dat ze ontzettend veel techniek delen met elkaar.
Zo zie je vooral wat gewicht doet.

Met de opleidingen ben je straks een jaar onder de pannen geweest?
Mag je nu al rijden met iemand ernaast of is het echt wachten op het examen?
Denk dat mijn C30 niet zo goed onderhouden is in het verleden. Kom toch wel wat lang genegeerde dingen tegen.

Opleiding tot bevoegd NSR machinist is ongeveer 10 maanden mits je iedere examen in 1 keer haalt. Ik doe er een jaar over. 😆
Wel alles gehaald maar een gebrek aan mentoren en examinatoren doet het vertragen. Examinatoren heb je nodig voor je uiteindelijke rijexamen (net als met je rijbewijs, fysiek examen) en voor de wegleerexamens (trajecten letterlijk van begin naar eind kennen, digitaal examen). Mentoren zijn ervaren machinisten die mij/ons meenemen met een dienst. Die zitten bij je in de cabine om in te grijpen en te helpen als het nodig is. Je doet al het rijden zelf.
Maar door die capaciteitsproblemen rijdt je weinig, heb tot nu toe 1 echte 5 daagse rijweek gehad 😆
De rest van de dagen vul je dan met thuisstudie en wegleren.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3089
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Ferdi » 22 mei 2025, 17:50

Als ze je zo de tijd door laten komen is het ergens wel lekker maar kan me ook voorstellen dat je gewoon solo kilometers wil gaan maken :)

Wat betreft C30, ik stond destijds niet te trappelen toen mijn pa me opbelde met de tekst dat ze naar een 2 liter gingen kijken.
Uiteindelijk moet ik de woorden van toen terugnemen en is het al jaren een ontzettend betrouwbare auto.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 23 mei 2025, 16:59

Ferdi schreef: 22 mei 2025, 17:50 Als ze je zo de tijd door laten komen is het ergens wel lekker maar kan me ook voorstellen dat je gewoon solo kilometers wil gaan maken :)

Wat betreft C30, ik stond destijds niet te trappelen toen mijn pa me opbelde met de tekst dat ze naar een 2 liter gingen kijken.
Uiteindelijk moet ik de woorden van toen terugnemen en is het al jaren een ontzettend betrouwbare auto.
Ik was ook geen voorstander. Maar ik vind de 5 cilinder n/a niks in de C30 en een T5 absurd duur. En voor woon/werk is dit natuurlijk prima. Redelijk zuinig, simpele techniek. Even wennen aan het idee na jaren turbo’s en dik vermogen.
Olieverbruik is jammer maar dat kan je met een 2.4 Volvo motor ook gebeuren.

FabiandJ
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2023, 00:01

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door FabiandJ » 23 mei 2025, 20:07

Leuk zo'n C30 2.0!

Zelf 4 jaar de facelift gehad en geen enkel probleem mee gehad, miste voor de snelweg destijds wel een 6e versnelling. Ik had bij mij de gasklep vervangen voor een 60mm versie, krijgt die net wat meer lucht binnen, deed het blokje goed.

De motorsteun die in het midden onderin zit, kan je vervangen voor de Focus E-Mount variant, die is solid. Voor andere tips zou je nog kunnen kijken op het forum van c30crew.com. Daar zaten/zitten ook veel eigenaren op die de C30 T5 Polestar hebben waarvan er maar 250 van gemaakt zijn. Heel lang ook nagedacht om er één hierheen te halen, maar uiteindelijk gekozen voor een M135i.

Gebruikersavatar
EmielS60
Berichten: 1483
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:38
Locatie: Deventer

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door EmielS60 » 24 mei 2025, 22:47

FabiandJ schreef: 23 mei 2025, 20:07 Leuk zo'n C30 2.0!

Zelf 4 jaar de facelift gehad en geen enkel probleem mee gehad, miste voor de snelweg destijds wel een 6e versnelling. Ik had bij mij de gasklep vervangen voor een 60mm versie, krijgt die net wat meer lucht binnen, deed het blokje goed.

De motorsteun die in het midden onderin zit, kan je vervangen voor de Focus E-Mount variant, die is solid. Voor andere tips zou je nog kunnen kijken op het forum van c30crew.com. Daar zaten/zitten ook veel eigenaren op die de C30 T5 Polestar hebben waarvan er maar 250 van gemaakt zijn. Heel lang ook nagedacht om er één hierheen te halen, maar uiteindelijk gekozen voor een M135i.
Ahja, dat forum was ik helemaal vergeten, meteen even geregistreerd. Thanks!

De 6 is echt een gemis. Rijd niet veel snelweg maar toch. Die 60mm gasklep moet ik mij eens op in lezen. Dat is wel interessant.
Polestar C30 was een US dingetje, wel leuk maar qua performance teleurstellend. M135 prima keuze dus.🙂
Met menig t5 gereden maar boven de 300 pk begint het leuk te worden (mits het blok het aan kan🤣).

Over twee weken gaat ie nagekeken worden door een oud collega om zeker te zijn van de klepseals. Dan gaat ie voor september onder het mes want als ik straks écht moet gaan werken zal ie veel meer gebruikt gaan worden.

Gisteren was de rooie even op bezoek, op de dag drie jaar geleden verkocht. Blijft prachtig. Inmiddels 4 ton op de klok. Recent getaxeerd en daar bleek wel uit dat de investeringen van het verleden en heden zijn vruchten af hebben geworpen. Een heel mooi bedrag.
IMG_4842.jpeg
IMG_4842.jpeg (78.18 KiB) 601 keer bekeken

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28376
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Downsizen met Emiel; C30 2.0

Bericht door Martijn_bmw » 25 mei 2025, 06:23

Blijft ook erg mooi de rode S60

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barend, Mark, MK, Ti-Tourist (Erik) en 19 gasten