Een hele tijd naar uitgekeken, maar op 1 April (no joke) was het dan eindelijk zo ver - de Spa Francorchamps trackday georganiseerd door Javelin Trackdays. De weersvoorspelling zag er super uit en dat top weer werd ook realiteit, we hebben de hele dag niks anders dan zon en 10°C+ gezien, echt perfect weer voor een trackday.
De ochtend vantevoren hadden we met een paar man een huisje geboekt in Stavelot, echt een steenworp weg van het circuit zelf natuurlijk. Super handig! Het was wel nog goed koud 's ochtends... maar dan weet je meteen dat het weer voor de rest van de dag top wordt.
Wat een sfeer daar 's ochtends, die mist, het circuit, de absolute stilte...

- 's ochtends.jpg (190.33 KiB) 4854 keer bekeken
De dag zelf was uiteraard weer top georganiseerd, Javelin Trackdays geeft altijd een fijne briefing vantevoren, verplicht voor iedereen. Dat werkt altijd goed als reminder. Ook hun regels zijn fijn: inhalen alleen links, geen divebombs, wachten op indicatie.
Dit in combinatie met het digitale vlaggen systeem van Spa Francorchamps werkt echt super. Je bent altijd up to date over blauwe flaggen, BTM, FCY's, etc.
Altijd super fotografen ook, die kunnen echt wel mooie platen schieten!

- Raidillion.jpg (160.59 KiB) 4854 keer bekeken

- Kemmel Straight.jpg (148.57 KiB) 4854 keer bekeken
's middags tussen 12:00 en 13:00 is altijd een uurtje pauze met motorstilte. Gezellig met iedereen in de zon auwehoeren.
We waren met echt een grote partij, zeker 10 Renault Sports bestaande uit een paar Megane 2 RS, Megane 3 RS, een paar Clio's (met originele of Megane motor...

) Er waren verder ook echt heel veel Renault Sport aanwezig, maar ook super leuk ander spul.
Lotus Exige, Cayman GT4 Clubsport, Ariel Atom, Caterhams, de gebruikelijke hoeveelheid aan BMW's, noem maar op. Naast onze pitbox stond zelfs ERA Motorsport met 2x Ferrari 296 GT3! En ja, die reden ook mee. Ik was er wel bang voor, maar gelukkig weinig last van gehad.

- Gezellig.jpg (159.14 KiB) 4854 keer bekeken
Ik had dit keer een tweede stoel in de Megane gezet zodat ik ook eens wat mensen kon meenemen. Dat was echt super!
Ik hou ervan om hotlaps te rijden en mijn eigen tijden te verbeteren, maar eens je vrienden meenemen om samen domme lol te hebben in de auto is gewoon prachtig.
De Megane presteerde wederom super, ik weet niet hoeveel rondjes er in totaal in zaten maar ik gok zo'n 30 / 40 - hij gaf wederom geen kick. Remmerij, grip, snelheid, het bleef maar gaan. Alleen de A052's worden op een gegeven moment gewoon moe, zeker als je ze blijft pushen, maar dat is begrijpelijk. Qua slijtage zit er nog wel wat leven in voor een korte trackday... laat ik nou net weer 12 Mei geboekt hebben met Skylimit, maar dan in de ochtend van 09:00 tot 12:00. Hopelijk goed weer!
De snelste ronde van de dag heb ik wederom op mijn Youtube geupload, met de overlay van Racebox. Meer was vast nog mogelijk, maar dat kan alleen zonder bijrijder en zonder traffic. Zonder bijrijder te rijden heb ik amper nog gedaan na die paar rondjes alleen, het was gewoon veel leuker met bijrijder... en traffic, dat heb je toch nooit in de hand.
--- Link naar mijn 2:51.81 Hotlap ---

- Laptime.jpg (159.61 KiB) 4854 keer bekeken
Helaas is dan toch op 't einde van de dag mijn lange aandrijfas overleden, die had helaas enorme speling op de binnenste homokineet.
Gezien dit pas gebeurde tijdens het laatste uur van de dag had ik niks te klagen! Lekker alles opgeruimd, auto op de trailer en erna nog een goede schnitzel geklappt in Duitsland.
Dagen zoals deze blijven mij persoonlijk nog jaren bij, iedere trackday die je met vrienden kunt rijden is 100x leuker dan een solo Touristenfahrten avond of een solo trackday. Hopelijk lukt het dit jaar nog eens meer mensen bij elkaar te trommelen voor zo'n gemeenschappelijke trackday, maakt me niet uit welk circuit!
Een nieuwe Youtube video van de hele dag is al in de maak, maar dat duurt nog effe. Editen, voiceovers, materiaal snijden... is gewoon bietje saai en langdradig.

- Gepoetst!.jpg (131.99 KiB) 4854 keer bekeken
Deze zondag de Megane weer goed gepoetst, met de wielen er af. Alle pick up, rubber en andere zooi er af gewassen. Remklauwen, pads, leidingen, schroefset, etc. nagekeken - alles prima. Binnenkort effe de lange aandrijfas vervangen en dan door naar de volgende trackday.