Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Crash op Spa Francorchamps... P9 / 21.05.2025

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Yannik Schmidt
Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Megane uitwegen! P7 / 24.03.2024

Bericht door Yannik Schmidt » 24 mar 2025, 14:54

Mark 320iS schreef: 24 mar 2025, 09:01 Prachtige wagen is het geworden zeg! En 1.49 is echt geen misselijke rondetijd zeg!

Waar heb je de auto laten uitwegen? Jij woont ook in het zuiden toch? Zou die van mij wel gewoon eens willen wegen.
Dankjewel!
Bij een bekende van me. Ik heb het al met hem er over gehad, maar hij adverteert nog niet met het uitwegen (doet momenteel vooral eigen klanten, racerij). Dus helaas is het (nog) niet mogelijk dat bij hem te boeken. Ik heb hem wel ook gezegd dat er enorm veel vraag naar is dus misschien is het leuk voor hem om het toekomstig aan te bieden.
mark323ti schreef: 24 mar 2025, 13:51 Idd. Prachtig opgebouwde Megane tracktool. Oog voor detail.
Leuk verslag op YT.
Ik zie dat je een Duitse daily hebt met een NL oplegger en tracktool.
Hoe zit dat?
Dankjewel!
Klopt, ik werk in Duitsland en heb daar ook een leasewagen.
De aanhanger heb ik nog eens apart verzekerd via Interpolis. De Megane zelf is ook gewoon verzekerd.

mark323ti

Bericht door mark323ti » 24 mar 2025, 18:03

Mag je als je in NL woont met een Duitse leasewagen in NL rijden?
Grenswerken is altijd ingewikkeld qua fiscaliteit.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 24 mar 2025, 18:07

mark323ti schreef: 24 mar 2025, 18:03 Mag je als je in NL woont met een Duitse leasewagen in NL rijden?
Grenswerken is altijd ingewikkeld qua fiscaliteit.
Dat mag als je in Nederland via je werkgever een BPM vrijstelling aanvraagt. Dan moet je een formulier invullen met allerlei vragen over je woon- werkafstand, kosten van de auto, je beroep, etc. Als dat is goedgekeurd geen enkel probleem - dat kan dus wel alleen via je werkgever.

mark323ti

Bericht door mark323ti » 24 mar 2025, 19:42

Een officiële BPM vrijstelling dus. Ik kon me al niet voorstellen dat het zomaar mag.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 apr 2025, 07:45

Een hele tijd naar uitgekeken, maar op 1 April (no joke) was het dan eindelijk zo ver - de Spa Francorchamps trackday georganiseerd door Javelin Trackdays. De weersvoorspelling zag er super uit en dat top weer werd ook realiteit, we hebben de hele dag niks anders dan zon en 10°C+ gezien, echt perfect weer voor een trackday.

De ochtend vantevoren hadden we met een paar man een huisje geboekt in Stavelot, echt een steenworp weg van het circuit zelf natuurlijk. Super handig! Het was wel nog goed koud 's ochtends... maar dan weet je meteen dat het weer voor de rest van de dag top wordt.
Wat een sfeer daar 's ochtends, die mist, het circuit, de absolute stilte...
's ochtends.jpg
's ochtends.jpg (190.33 KiB) 4872 keer bekeken
De dag zelf was uiteraard weer top georganiseerd, Javelin Trackdays geeft altijd een fijne briefing vantevoren, verplicht voor iedereen. Dat werkt altijd goed als reminder. Ook hun regels zijn fijn: inhalen alleen links, geen divebombs, wachten op indicatie.
Dit in combinatie met het digitale vlaggen systeem van Spa Francorchamps werkt echt super. Je bent altijd up to date over blauwe flaggen, BTM, FCY's, etc.

Altijd super fotografen ook, die kunnen echt wel mooie platen schieten!
Raidillion.jpg
Raidillion.jpg (160.59 KiB) 4872 keer bekeken
Kemmel Straight.jpg
Kemmel Straight.jpg (148.57 KiB) 4872 keer bekeken
's middags tussen 12:00 en 13:00 is altijd een uurtje pauze met motorstilte. Gezellig met iedereen in de zon auwehoeren. :beer:
We waren met echt een grote partij, zeker 10 Renault Sports bestaande uit een paar Megane 2 RS, Megane 3 RS, een paar Clio's (met originele of Megane motor... :dood:) Er waren verder ook echt heel veel Renault Sport aanwezig, maar ook super leuk ander spul.
Lotus Exige, Cayman GT4 Clubsport, Ariel Atom, Caterhams, de gebruikelijke hoeveelheid aan BMW's, noem maar op. Naast onze pitbox stond zelfs ERA Motorsport met 2x Ferrari 296 GT3! En ja, die reden ook mee. Ik was er wel bang voor, maar gelukkig weinig last van gehad.
Gezellig.jpg
Gezellig.jpg (159.14 KiB) 4872 keer bekeken
Ik had dit keer een tweede stoel in de Megane gezet zodat ik ook eens wat mensen kon meenemen. Dat was echt super!
Ik hou ervan om hotlaps te rijden en mijn eigen tijden te verbeteren, maar eens je vrienden meenemen om samen domme lol te hebben in de auto is gewoon prachtig.

De Megane presteerde wederom super, ik weet niet hoeveel rondjes er in totaal in zaten maar ik gok zo'n 30 / 40 - hij gaf wederom geen kick. Remmerij, grip, snelheid, het bleef maar gaan. Alleen de A052's worden op een gegeven moment gewoon moe, zeker als je ze blijft pushen, maar dat is begrijpelijk. Qua slijtage zit er nog wel wat leven in voor een korte trackday... laat ik nou net weer 12 Mei geboekt hebben met Skylimit, maar dan in de ochtend van 09:00 tot 12:00. Hopelijk goed weer!

De snelste ronde van de dag heb ik wederom op mijn Youtube geupload, met de overlay van Racebox. Meer was vast nog mogelijk, maar dat kan alleen zonder bijrijder en zonder traffic. Zonder bijrijder te rijden heb ik amper nog gedaan na die paar rondjes alleen, het was gewoon veel leuker met bijrijder... en traffic, dat heb je toch nooit in de hand. :df:

--- Link naar mijn 2:51.81 Hotlap ---
Laptime.jpg
Laptime.jpg (159.61 KiB) 4872 keer bekeken
Helaas is dan toch op 't einde van de dag mijn lange aandrijfas overleden, die had helaas enorme speling op de binnenste homokineet.
Gezien dit pas gebeurde tijdens het laatste uur van de dag had ik niks te klagen! Lekker alles opgeruimd, auto op de trailer en erna nog een goede schnitzel geklappt in Duitsland.

Dagen zoals deze blijven mij persoonlijk nog jaren bij, iedere trackday die je met vrienden kunt rijden is 100x leuker dan een solo Touristenfahrten avond of een solo trackday. Hopelijk lukt het dit jaar nog eens meer mensen bij elkaar te trommelen voor zo'n gemeenschappelijke trackday, maakt me niet uit welk circuit! :hosanna:

Een nieuwe Youtube video van de hele dag is al in de maak, maar dat duurt nog effe. Editen, voiceovers, materiaal snijden... is gewoon bietje saai en langdradig. :forum:
Gepoetst!.jpg
Gepoetst!.jpg (131.99 KiB) 4872 keer bekeken
Deze zondag de Megane weer goed gepoetst, met de wielen er af. Alle pick up, rubber en andere zooi er af gewassen. Remklauwen, pads, leidingen, schroefset, etc. nagekeken - alles prima. Binnenkort effe de lange aandrijfas vervangen en dan door naar de volgende trackday.
Laatst gewijzigd door Yannik Schmidt op 22 apr 2025, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark 320iS

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Francorchamps Trackday! P8 / 07.04.2025

Bericht door Mark 320iS » 07 apr 2025, 09:35

Lekker man, je gebruikt hem goed! Prachtige platen weer. Sluit me helemaal bij je aan, dit zijn de mooiste dagen. Ik blijf Spa ook heel gaaf vinden, door de extra uitloopruimte kun je net wat meer de grens opzoeken dan op de Nordschleife.

Je opmerkingen tav. de A052's herken ik, de band geeft heel veel grip, maar is ook erg zacht en is daardoor vrij snel alweer overbelast. Ik rij nu altijd op hele goedkope banden van Zeknova, die ik kocht voor EUR65,- per stuk (de A052's kosten meet dan EUR 300 per stuk), maar die zijn nu niet meer leverbaar voor die prijs, dus ik wil eens de AD09 van Yokohama proberen. Stukje langzamer dan de A052, maar zou het wel lang uithouden.

Rolf205

Re: Yannik's Megane 2 RS & Clio 3 RS | Spa Francorchamps Trackday! P8 / 07.04.2025

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2025, 10:27

Klinkt als een topdag inderdaad!
Dat is ook waar je het voor doet en top dat de tijd en geld die je in de auto steekt, zich zo uitbetaald. :df:

Spa staat ook nog wel op mijn wishlist, maar ben ook al gewaarschuwd dat ik daar met 160pk niet zo veel lol ga hebben als op Zolder ivm de hoge snelheid op het circuit.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 apr 2025, 10:52

Mark 320iS schreef: 07 apr 2025, 09:35 Lekker man, je gebruikt hem goed! Prachtige platen weer. Sluit me helemaal bij je aan, dit zijn de mooiste dagen. Ik blijf Spa ook heel gaaf vinden, door de extra uitloopruimte kun je net wat meer de grens opzoeken dan op de Nordschleife.

Je opmerkingen tav. de A052's herken ik, de band geeft heel veel grip, maar is ook erg zacht en is daardoor vrij snel alweer overbelast. Ik rij nu altijd op hele goedkope banden van Zeknova, die ik kocht voor EUR65,- per stuk (de A052's kosten meet dan EUR 300 per stuk), maar die zijn nu niet meer leverbaar voor die prijs, dus ik wil eens de AD09 van Yokohama proberen. Stukje langzamer dan de A052, maar zou het wel lang uithouden.
Ja zo'n echt GP circuit voelt echt heel anders dan de Nordschleife. Ook het grip level is veel beter dan op Nords.

De A052 is eigenlijk echt een super band, ik ben er enorm tevreden over. Hij is top qua grip als het droog is maar vooral ook in de regen... het is een super allrounder, erg handig voor het wisselvallige weer hier. Maar wat je zegt, hij is redelijk zacht, vooral de sidewall. Hij wilt best wat camber hebben en iets meer bandendruk dan andere semi's, ik rij ze zelf altijd tussen 2.2 en 2.4 bar. Alsnog slijt de buitenste schouder toch altijd het meest, maar ze zijn wel uni dus in principe kun je links en rechts wisselen - erg handig als je weer dat je weer naar hetzelfde circuit gaat. De voorste banden slijten echt als een pakje boter in de zon, de achterste nauwelijks.

Een setje Direzza zou een logische volgende stap zijn, maar die zijn wel weer bagger als het regent of vocht is. Ze blijken wel sneller te zijn, ook steviger, en ze slijten minder hard. Ze kosten dan wel weer evenveel als een setje Hankook slicks bijvoorbeeld...

Het is een eeuwig dilemma. :dood:
Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 10:27 Klinkt als een topdag inderdaad!
Dat is ook waar je het voor doet en top dat de tijd en geld die je in de auto steekt, zich zo uitbetaald. :df:

Spa staat ook nog wel op mijn wishlist, maar ben ook al gewaarschuwd dat ik daar met 160pk niet zo veel lol ga hebben als op Zolder ivm de hoge snelheid op het circuit.
Heel eerlijk, niks van aantrekken. Ik was er de vorige twee jaar zonder eigen auto, heb toen in de Twingo 2 RS van een vriend gereden. 133pk, fatsoenlijk onderstel en goede banden - het was gewoon dikke lol. Zeker ben je wat trager op Kemmel Straight en vanaf Blanchimont, maar dat neemt het plezier niet weg. Je kunt op Spa zo'n kleine lichte auto's geweldig tot aan hun limiet rijden!

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2025, 13:12

Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 10:52
De A052 is eigenlijk echt een super band, ik ben er enorm tevreden over. Hij is top qua grip als het droog is maar vooral ook in de regen... het is een super allrounder, erg handig voor het wisselvallige weer hier. Maar wat je zegt, hij is redelijk zacht, vooral de sidewall. Hij wilt best wat camber hebben en iets meer bandendruk dan andere semi's, ik rij ze zelf altijd tussen 2.2 en 2.4 bar. Alsnog slijt de buitenste schouder toch altijd het meest, maar ze zijn wel uni dus in principe kun je links en rechts wisselen - erg handig als je weer dat je weer naar hetzelfde circuit gaat. De voorste banden slijten echt als een pakje boter in de zon, de achterste nauwelijks.
Ik heb ook A052's en ben er ook best blij mee. Stuk stiller dan R888 onder een 205 en ze doen het bijna instant vanaf koud en in regen. Zoals gezegd zijn het wel gevoelige bandjes en kunnen slecht tegen op de randen rijden. Sinds ik met stuggere veren voor (minder bodyroll) rijd, houden ze het een stuk langer uit.
Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 10:52 Heel eerlijk, niks van aantrekken. Ik was er de vorige twee jaar zonder eigen auto, heb toen in de Twingo 2 RS van een vriend gereden. 133pk, fatsoenlijk onderstel en goede banden - het was gewoon dikke lol. Zeker ben je wat trager op Kemmel Straight en vanaf Blanchimont, maar dat neemt het plezier niet weg. Je kunt op Spa zo'n kleine lichte auto's geweldig tot aan hun limiet rijden!
12 mei zei je?? :)

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 07 apr 2025, 13:21

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 13:12 Ik heb ook A052's en ben er ook best blij mee. Stuk stiller dan R888 onder een 205 en ze doen het bijna instant vanaf koud en in regen. Zoals gezegd zijn het wel gevoelige bandjes en kunnen slecht tegen op de randen rijden. Sinds ik met stuggere veren voor (minder bodyroll) rijd, houden ze het een stuk langer uit.
Yannik Schmidt schreef: 07 apr 2025, 10:52 Heel eerlijk, niks van aantrekken. Ik was er de vorige twee jaar zonder eigen auto, heb toen in de Twingo 2 RS van een vriend gereden. 133pk, fatsoenlijk onderstel en goede banden - het was gewoon dikke lol. Zeker ben je wat trager op Kemmel Straight en vanaf Blanchimont, maar dat neemt het plezier niet weg. Je kunt op Spa zo'n kleine lichte auto's geweldig tot aan hun limiet rijden!
13 mei zei je?? :)
Klopt wat je zegt over de A052. Bij mij hielpen de zwarte Powerflex draagarmrubbers en -3,2° camber aan de voorzijde goede tegen het slijtage op de wang. Maar alsnog, na een hele dag Spa is de wang linksvoren toch wat meer af dan rechtsvoren.
Ik weet niet of ik snel stuggere veren zou zetten gezien ik de auto momenteel enorm fijn vind qua handling, vooral de turn in. Hij rolt wel nog net ietsje te veel mid corner, maar ik weet niet of een simpele verenwissel dan the way to go is zonder de rest van het handling te verpesten.

12 Mei, met Skylimit events! Ik heb van 09:00 tot 12:00 geboekt.

Rolf205

Bericht door Rolf205 » 07 apr 2025, 14:02

Meeste circuits zijn met de klok mee, dus idd heeft links voor het zwaarst. Daarom wissel ik kruislings; Links voor gaat naar rechts achter en rechts voor naar links achter en voor de nieuwe banden.

Zolang je deze driehoekjes er net niet af rijdt, zit je goed. Anders iets meer van bandenspanning/camber/stuggere veren.
Afbeelding

Mark 320iS

Bericht door Mark 320iS » 07 apr 2025, 15:57

De A052 staat er inderdaad om bekend dat de buitenkant heel snel slijt. Opzich is het een top band want hij is heel snel en in de regen sta je ook versteld van het gripniveau. Alleen... als ik een beetje fanatiek ben met een dagje Spa zijn ze aan het eind van de dag ook op en dan heb ik er voor EUR 1.300 /1.400 aan banden doorheen geraffeld en dat is me eerlijk gezegd te gortig, dan maar een paar seconden langzamer op de zeknova's van EUR 65,- per stuk, mijn plezier is er niet minder om :-)

Emiel

Bericht door Emiel » 07 apr 2025, 16:43

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 10:27
800kg met 160wiel pk was dikke fun. Alle bochten tussen de lange rechte stukken in zijn dikke fun.
Zo een hoog mogelijke bochten snelheid bereiken is echt top.

Daan2D

Bericht door Daan2D » 07 apr 2025, 23:16

Mooi verslag van een geweldige dag!

Op een gp circuit komt de megane echt tot leven zeg, wat een dikke beuker is het geworden.
De rondjes op de bijrijders stoel waren fantastisch! Ik moest wel even mijn brein calibreren. Ik ben niet gewend dat een megane rs kan doen wat die van jou doet.
Elke ronde op einde van camel had ik al 5x gedacht van remmen, hallo trap je rem in, we halen les combes nooit, REM gvd!!! En toch zonder moeite de apex pakken :hosanna:

Smiddags mocht ik zelf een paar rondjes doen, kon ik weer opnieuw calibreren.
Ik wist ondertussen wat de auto kon, maar dat durfde ik lang niet eruit te halen.
Om de rotatie zelf te voelen was fantastisch.

Ik weet nog zo goed dat we hem jaren geleden gingen ophalen, en als ik dan terug denk aan hoe je hiermee begon en op welk punt de auto nu is beland kan ik alleen maar mega trots zijn.
Je hebt enorm doorgezet, ook als het tegenzat. Je hebt je eigen koers gevaren, verder gegaan waar ander nog nooit geweest waren vooral kwa onderstel heb je megane 2 rs opnieuw gedefinieerd :clap:

Dat er nog maar veel mooie trackdays als deze moge volgend :df:

Daan2D

Bericht door Daan2D » 07 apr 2025, 23:20

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 10:27 Klinkt als een topdag inderdaad!

Geen zorgen, ik was er met de twingo rs en het is prima te doen. Op camel kan iedereen mooi langs en omhoog richting busstop ook. Als je auto beetje lekker de bocht om gaat kun je tussen die 2 stukken genoeg plezier hebben.
Ik heb daar iig een heerlijk dagje gehad :clap:

Bakker
Auto: Megane 3 RS

Bericht door Bakker » 08 apr 2025, 08:18

Zoals al vaker gezegd een tof verslag!

Eeuwe
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's

Bericht door Eeuwe » 08 apr 2025, 08:22

:love: :thumbup: :df:

Luco

Bericht door Luco » 08 apr 2025, 09:26

Prachtige baan en mooi verslag :thumbup:

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 08 apr 2025, 11:51

Rolf205 schreef: 07 apr 2025, 14:02 Meeste circuits zijn met de klok mee, dus idd heeft links voor het zwaarst. Daarom wissel ik kruislings; Links voor gaat naar rechts achter en rechts voor naar links achter en voor de nieuwe banden.

Zolang je deze driehoekjes er net niet af rijdt, zit je goed. Anders iets meer van bandenspanning/camber/stuggere veren.
Afbeelding
Thanks! Als het goed is zitten die er nog, haha. Ik zal sowieso nu links/rechts wisselen en dan nog een trackday rijden... erna is het kiezen welke band er dan op komt. Ik heb ook nog een set originele 18'' Bepop velgen waar in principe Pilot Sport 5, Conti Sportcontact, Rainsports of div. op kunnen voor natte dagen.
Daan2D schreef: 07 apr 2025, 23:16 Mooi verslag van een geweldige dag!

Op een gp circuit komt de megane echt tot leven zeg, wat een dikke beuker is het geworden.
De rondjes op de bijrijders stoel waren fantastisch! Ik moest wel even mijn brein calibreren. Ik ben niet gewend dat een megane rs kan doen wat die van jou doet.
Elke ronde op einde van camel had ik al 5x gedacht van remmen, hallo trap je rem in, we halen les combes nooit, REM gvd!!! En toch zonder moeite de apex pakken :hosanna:

Smiddags mocht ik zelf een paar rondjes doen, kon ik weer opnieuw calibreren.
Ik wist ondertussen wat de auto kon, maar dat durfde ik lang niet eruit te halen.
Om de rotatie zelf te voelen was fantastisch.

Ik weet nog zo goed dat we hem jaren geleden gingen ophalen, en als ik dan terug denk aan hoe je hiermee begon en op welk punt de auto nu is beland kan ik alleen maar mega trots zijn.
Je hebt enorm doorgezet, ook als het tegenzat. Je hebt je eigen koers gevaren, verder gegaan waar ander nog nooit geweest waren vooral kwa onderstel heb je megane 2 rs opnieuw gedefinieerd :clap:

Dat er nog maar veel mooie trackdays als deze moge volgend :df:
Hahahaha, dat was echt geweldig. Als bijrijder is dat effect natuurlijk altijd extra sterk. :crazy:

Wat een gulle woorden. Ik denk niet dat het zonder jou Renault Sport inzicht ooit zo ver had kunnen komen! Uiteindelijk is deze Megane, net zoals onze andere ketels, gewoon een samenkomst van onze apart werkende breinen. :df:

Als ik destijds nooit jou oude zwarte 2 RS had gereden als leenauto, stonden we wellicht nooit hier... :tooth:
Bakker schreef: 08 apr 2025, 08:18 Zoals al vaker gezegd een tof verslag!
Eeuwe schreef: 08 apr 2025, 08:22 :love: :thumbup: :df:
Luco schreef: 08 apr 2025, 09:26 Prachtige baan en mooi verslag :thumbup:
Thanks mannen!

Martijn M

Bericht door Martijn M » 08 apr 2025, 14:01

Was een topdag Yannik! Leuk verslagje ook en foto's.
Vond 't erg bizar om 't verschil tussen jouw auto en de mijne te voelen, dan zie je wat er nog meer uit de auto te wringen is met meer modificaties en rijvaardigheid :tooth:
Gaat weer geld kosten, en trackday smaakte naar meer :df:

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 09 apr 2025, 07:10

Martijn M schreef: 08 apr 2025, 14:01 Was een topdag Yannik! Leuk verslagje ook en foto's.
Vond 't erg bizar om 't verschil tussen jouw auto en de mijne te voelen, dan zie je wat er nog meer uit de auto te wringen is met meer modificaties en rijvaardigheid :tooth:
Gaat weer geld kosten, en trackday smaakte naar meer :df:
Het was zeker een super dag!
Hopelijk krijgen we nog 1-2 trackdays samen gedaan dit jaar.

HSR

Bericht door HSR » 09 apr 2025, 08:22

Prachtig verslagen van jou en Martijn. Tof ook dat jullie met een grote groep Renault RS liefhebbers gaan. Is er een appgroep of mailing list ofzo? Lijkt me leuk eens aan te haken met de R26!

StefanW
Auto: 106 Rallye S2 & CLA 45

Bericht door StefanW » 18 apr 2025, 14:34

Leuk verslag! Als de 106 weer rijdend is, sluit ik graag keertje aan met een trackday.

Yannik Schmidt

Bericht door Yannik Schmidt » 22 apr 2025, 14:53

Oeps, foutje. Kun je eigenlijk geen berichten verwijderen hier? :coffee:

Str8Six
Auto: eBike

Bericht door Str8Six » 23 apr 2025, 14:48

Yannik Schmidt schreef: 22 apr 2025, 14:53 Oeps, foutje. Kun je eigenlijk geen berichten verwijderen hier? :coffee:
Nee dat is helaas niet mogelijk!

Zwerven op dit forum daarom wel wat oude uit de hand gelopen topics rond over hoezen, mappen, schade M3's etc, maar dan met lege berichten van leden die niet meer onder ons (DF) zijn

Plaats reactie