Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
- StefanW
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
hahaha, ik probeer dat ding origineel te houden!
- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Balen zeg van alle tegenslagen, maar in de lijst met werkzaamheden aan de cilinderkop mis ik wel een essentieel controlepunt. En al helemaal met het van te voren bekende hoge olieverbruik.StefanW schreef: 23 feb 2025, 19:32Ja kop is helemaal gedaan. Alles zat namelijk onder de olie.EricYellow schreef: 23 feb 2025, 11:42 Teveel olie vind een TU5 inderdaad niet fijn...geen enkele motor trouwens.
Grote kans dat het er dan overal heen gaat waar het niet hoort, uitlaat, verbrandingskamer, catch tank enz.
Is de kop trouwens helemaal gecheckt toen deze eraf is gehaald of alleen de seals vervangen en klaar?
Niet dat er op de geleiders teveel speling zit, dan kun je seals blijven vervangen tot je een ons weegt.
Als hij nu gewoon netjes stil loopt zou ik er even een stukje mee gaan rijden, eerst wat rustig, daarna steeds meer gas/belasting.
Met wat pech gooit ie in het begin nog steeds wat spetters olie uit de uitlaat als de demper een halve liter olie voor zijn kiezen heeft gekregen, maar dat moet wel minder worden.
Ja, een airboxLuco schreef: 23 feb 2025, 11:46 Bij teveel olie gooit die het er inderdaad overal uit, zou ook rustig gaan rijden en goed luisteren, die klappen kunnen inderdaad backfires zijn, heb je een open luchtfilter?
De peilstok is gelukkig goed. Sinds het nieuwe blok doet mijn digitale oliemeter het weer. Daardoor kwam ik vorig jaar na de vermogensbank dag erachter dat het oliepeil op minimaal stond, terwijl de auto 2 dagen daarvoor een oliewissel had gehad. Normaliter had ik niet zosnel mijn peilstok gecheckt, maar dat deed ik toen en toen stond de peilstok ook op minimaal.Philipoo schreef: 23 feb 2025, 12:47 Op het verhaal van te veel olie hierboven reagerend: Er is nu een ander blok in gekomen, klopt de peilstok nog met de motor? Ik weet van alfa's dat er in verschillende nordjes andere lengte peilstokken zijn gebruikt, waardoor je dus een verkeerde meting kan hebben (te veel of te weinig olie meten). Misschien iets om te checken?
Verder, zoals ik je privé ook al zei; wat ontzettend kut en frustrerend dit zeg..
Maar wat Erik zegt, gewoon kilometers gaan maken. Alleen dan kan ik het verbruik bevestigen. Vanavond was het geluid weer weg, dus heb even 55km gereden. De knallen bleven gelukkig weg, wellicht komen er dingen uit de sportcat door de vele olie van vorig jaar, geen idee. Dus nu gewoon kilometers maken en peilstok checken. Morgenvroeg weer even checken. Heb sinds het bijvullen van de olie ongeveer 100km gereden. Vorig jaar had ik daardoor al een stuk minder olie op het peilstok, dus ben benieuwd...
- Arthur
- Berichten: 43040
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Precies!
Euh, maar wat dan?

Euh, maar wat dan?

- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Het controleren van de klepgeleiders. Als deze zijn versleten en er teveel ruimte op zit sluiten kleppen slecht, klepzetels kunnen beschadigen, hoger olieverbruik door snel slijtende/afsluitende klepseals etc.
De originele motor van m'n Evo had ook iets olieverbruik, weliswaar geen liter op 500 kilometer maar met 1liter op 2500 km teveel naar m'n zin. Heel wat kleppen en geleiders hadden radiaal meer dan 0,7mm speling wat teveel is volgens Mitsubishi spec. De oude geleiders heb ik uitgeboord en nieuwe Supertech's ingevroren. Bij het revisiebedrijf zijn ze op maat gehoond naar de maat van de nieuwe Supertech kleppen om vervolgens de klepzetels in radius te frezen.
Het kan dat ze het zijn vergeten te vermelden, maar het is best even werk en dus een kostenpost.
Edit: ik lees nu dat Eric het ook al aanhaalde
De originele motor van m'n Evo had ook iets olieverbruik, weliswaar geen liter op 500 kilometer maar met 1liter op 2500 km teveel naar m'n zin. Heel wat kleppen en geleiders hadden radiaal meer dan 0,7mm speling wat teveel is volgens Mitsubishi spec. De oude geleiders heb ik uitgeboord en nieuwe Supertech's ingevroren. Bij het revisiebedrijf zijn ze op maat gehoond naar de maat van de nieuwe Supertech kleppen om vervolgens de klepzetels in radius te frezen.
Het kan dat ze het zijn vergeten te vermelden, maar het is best even werk en dus een kostenpost.
Edit: ik lees nu dat Eric het ook al aanhaalde

Laatst gewijzigd door Andry op 24 feb 2025, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Arthur
- Berichten: 43040
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Thnx!
Je zult maar een leek zijn, zoals de meeste mensen op dit gebied. Dan kunnen ze je mooi knollen voor citroenen verkopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat hier gebeurd is. Gewoon in ‘t algemeen.
Je zult maar een leek zijn, zoals de meeste mensen op dit gebied. Dan kunnen ze je mooi knollen voor citroenen verkopen. Daarmee wil ik niet zeggen dat dat hier gebeurd is. Gewoon in ‘t algemeen.
-
- Berichten: 5498
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31

Uitlaatklepzitting sluiten slecht af. En die kop was gereviseerd? Dat is best apart want dat lijkt me nu precies het hele idee van een cylinderkop reviseren, dat de kleppen weer perfect op de zittingen aanliggen...
Wat Arthur zegt. Knollen voor citroenen, je gaat het bijna denken?
-
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 17 aug 2008, 21:47
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Heel scherp HSR ,zo las ik het ook.
- StefanW
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Daarom heeft Portugal prutswerk afgeleverd.
- frank de jonge
- Berichten: 9949
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Dit had mijn MPS dus ook een aantal jaren terug. Klepgeleiders die in de kop geperst zitten zaten er niet eens goed in waardoor de seals compleet naar z'n grootje waren.Andry schreef: 24 feb 2025, 13:57 Het controleren van de klepgeleiders. Als deze zijn versleten en er teveel ruimte op zit sluiten kleppen slecht, klepzetels kunnen beschadigen, hoger olieverbruik door snel slijtende/afsluitende klepseals etc.
De originele motor van m'n Evo had ook iets olieverbruik, weliswaar geen liter op 500 kilometer maar met 1liter op 2500 km teveel naar m'n zin. Heel wat kleppen en geleiders hadden radiaal meer dan 0,7mm speling wat teveel is volgens Mitsubishi spec. De oude geleiders heb ik uitgeboord en nieuwe Supertech's ingevroren. Bij het revisiebedrijf zijn ze op maat gehoond naar de maat van de nieuwe Supertech kleppen om vervolgens de klepzetels in radius te frezen.
Het kan dat ze het zijn vergeten te vermelden, maar het is best even werk en dus een kostenpost.
Edit: ik lees nu dat Eric het ook al aanhaalde![]()
Motor was nog nooit open geweest. Maar Joris Kersten heeft em destijds keurig weer opgebouwd. Hij is ook de enige in NL die ik toevertrouw aan dat type motoren.
- EricYellow
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
En hoe staat het met het franse stokbroodje?
- StefanW
- Berichten: 1948
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Auto gaat binnenkort weer terug naar de garage. Het complete blok zal uit elkaar gehaald worden en opnieuw opgebouwd worden.
Dat wordt ook weer opnieuw inrijden. Deze keer kies ik ervoor om niet op straat in te rijden, maar op de vermogensbank in te rijden en af te stellen.
Trackday Nordschleife is verplaatst naar 13 oktober.
Dat wordt ook weer opnieuw inrijden. Deze keer kies ik ervoor om niet op straat in te rijden, maar op de vermogensbank in te rijden en af te stellen.
Trackday Nordschleife is verplaatst naar 13 oktober.
- Paskal
- Berichten: 3796
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: meerdere
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Respect voor je doorzettingsvermogen en geduld (zeker lezende dat je vooral graag wil rijden)
.
Been there done that in mindere mate met mijn Ring-535-touring, maar ik heb hem op een gegeven moment een schop gegeven omdat ik er klaar mee was. Ja, dat kostte ook geld, maar ik kon wel weer door met wat anders en nog belangrijker.....betrouwbaar rondjes draaien am Ring.

Been there done that in mindere mate met mijn Ring-535-touring, maar ik heb hem op een gegeven moment een schop gegeven omdat ik er klaar mee was. Ja, dat kostte ook geld, maar ik kon wel weer door met wat anders en nog belangrijker.....betrouwbaar rondjes draaien am Ring.
- Andry
- Berichten: 888
- Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
- Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
^^
Je geduld wordt wel op de proef gesteld, maar nog éénmaal goed laten aanpakken en daarna hopelijk zorgeloos genieten.
Kunnen ze misschien een fotoreportage bijhouden als naslagwerk? Jaren geleden kreeg in van de motorenbouwer per motor een USB stick mee van verschillende fases als boren, foto's van de hoongroeven, slijpen en 'gap' van zuigerveren etc. Dan heb je een beter beeld wat en hoe iets wordt uitgevoerd.
Je geduld wordt wel op de proef gesteld, maar nog éénmaal goed laten aanpakken en daarna hopelijk zorgeloos genieten.
Kunnen ze misschien een fotoreportage bijhouden als naslagwerk? Jaren geleden kreeg in van de motorenbouwer per motor een USB stick mee van verschillende fases als boren, foto's van de hoongroeven, slijpen en 'gap' van zuigerveren etc. Dan heb je een beter beeld wat en hoe iets wordt uitgevoerd.
- Yannik Schmidt
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 26 sep 2023, 13:59
- Auto: Megane 2 RS Trophy & Clio 3 RS
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Ik volg het hele verhaal natuurlijk ook al een tijdje hier en ook op Instagram.
Het is wel een bizarre vloek, vooral als je zelf niet in de techniek zit en ook al het werk uitbesteed is - bizar dat je het nog volhoud!
Het is ook al effe geleden dat je fatsoenlijk met de auto hebt gereden natuurlijk, maar het is en blijft een super unieke auto die je daar hebt, ik denk dat iets anders simpelweg geen optie is als je ongeveer hetzelfde wilt ervaren.
Hopelijk kan het nu in een keer goed gemaakt worden en kun je erna lekker genieten van de auto zoals eerst, alleen dan een bak sneller en beter.
Het is wel een bizarre vloek, vooral als je zelf niet in de techniek zit en ook al het werk uitbesteed is - bizar dat je het nog volhoud!
Het is ook al effe geleden dat je fatsoenlijk met de auto hebt gereden natuurlijk, maar het is en blijft een super unieke auto die je daar hebt, ik denk dat iets anders simpelweg geen optie is als je ongeveer hetzelfde wilt ervaren.
Hopelijk kan het nu in een keer goed gemaakt worden en kun je erna lekker genieten van de auto zoals eerst, alleen dan een bak sneller en beter.
- Luco
- Berichten: 29343
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Hopenlijk komt het nu goed en kan je er daarna van genieten, dan ben je de ellende waarschijnlijk zo vergeten.
Respect voor je doorzettingsvermogen.
Respect voor je doorzettingsvermogen.