Dit dacht ik idd ook, misschien nog olie uit de katalysator of (absorptie) demper wat je er nog uit blaast..Emiel schreef: 23 feb 2025, 09:38
Wel even zeker weten dat dit niet nog olie is uit het uitlaat systeem wat er nog in zat van vorige blok.
Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28816
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
- StefanW
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Vrijdagavond was het zover. Na het werk met de trein weer naar Nijkerk om de Rallye op te halen. Had echt zin in het weekend!
Doordat alleen de cilinderkop opnieuw gedaan was en het onderblok bleef zitten, kon ik gelijk weer knallen met de auto. Afgelopen week had ik de monteur nog aan de lijn en vroeg naar het oliepeil. Hij checkte deze gelijk en deze zat op de helft. Omdat ie niet met het onderblok bezig is geweest, is de olie er niet uit gegaan.
Vrijdagavond eerst even warm gereden, je merkte eigenlijk weinig verschil met voorheen. Na 20min moet ik invoegen op de snelweg, dus ik trek hem even goed door. Ik hoor ineens een rare knal, leek alsof er bij de motor iets gebeurde en onder de auto door schoot. Alsof er nog een schroevendraaier of schroef in de motor ruimte ligt en eraf valt en onder de auto doorschiet. Ik dacht; naja zal wel.
Gisteren super veel zin in de dag. Wilde lekker veel kilometers gaan maken. Eerst even de bandenspanning weer juist gezet. Viel mij op dat de rechter voorband op 0.9bar stond, naja misschien loopt ie langzaam leeg, dus alles weer op 2.5bar gezet. Daarna de olie gepeild, viel mij op dat ie op minimaal stond, dat vond ik beetje vreemd, maja zal wel, dus gelijk weer 1liter erin gegooid. Alles gefixed, dus lekker gaan rijden!
Ipad mee en weer gaan loggen. Eerst alles weer op temperatuur brengen. Daarna even lekker lopen knallen op de A6. Ding trekt echt lekker door. Tot de toerenbegrenzer van 7600 blijft ie gaan. De beleving is echt fantastisch! Op gegeven moment voegt er een Franse 340i station in, hij komt gelijk achter mij en trek ik hem even vol weg. Franse vinden de 106 vaak namelijk geweldig
Terwijl ik door trek heb ik weer een klap, maar nu twee achter elkaar, op dat moment denk ik dat ik het blok heb opgeblazen. Het komt van de motor en lijkt alsof het via de uitlaat eruit klapte. Ik schrik daarvan. Ik ga rustig naar rechts, maar valt mij op dat de motor nog loopt en normaal reageert. Ik parkeer de auto even, kijk onder de auto en onder de kap, maar zie niks vreemd. Ik ben er wel van geschrokken.
Toevallig appt de Duitser net of ik al een nieuwe log heb, dus ik stuur hem gelijk de log. Ik weet namelijk niet of het een hardware of software probleem is, misschien pingelt ie wel ofzo. De duitser vindt niks vreemds in de log. Upgraded de map nog even en ik ga weer rijden. Loopt gelijk wel weer iets mooier, maar heb nog oude benzine erin, dus ik ga ff tanken.
Nadat ik getankt heb, staat mijn stuur ineens scheef. Ik denk; wat is dit dan?! Ik rij naar huis en check de auto. Lekke band!

Naja kan gebeuren. Banden op zwarte velgen zijn 10 jaar oud, dus was wachten erop. Was mijn setje om van en naar het circuit te rijden.
Heb nog mijn circuitsetje liggen met AR1's, dus in 15min zitten de witte er weer onder.


Het was nog droog, dus wilde eigenlijk gelijk weer gaan rijden. Met de AR1's ga ik namelijk niet in de regen rijden op de openbare weg.
Ik start de wagen. Loopt de kap van de distributie tegen de kap aan. Is weleens eerder gebeurd. Maar het geluid is heel hard, dus ik moet er iets aan doen. Ik probeer zelf de schroefjes van de kap losser te draaien, zodat ie niet meer aanloopt, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Voordat ik ging tanken, heb ik de uitlaat even goed schoongemaakt. Daarna heb ik misschien 2-3km gereden, dus ik check nog even de uitlaat.

Je ziet verse spetters olie in de uitlaat. Later zie ik dat de bumper ook onder de spetters zit.
Naja mijn motivatie is op dat moment naar 0 gegaan. Ik app mijn monteur van het geluid en de oliespetters. Hij zit in in restaurant, dus ik zeg dat ie ook nog niet hoeft te reageren, hij heeft ook gewoon weekend. Ik zet de auto op de oprit en kom er niet meer aan.
Mijn bevindingen:
-toch vreemd dat ik zaterdagochtend een ander oliepeil niveau had
-rare geluiden uit het blok, ben bang dat er iets kapot is gegaan
-best veel olie aan de achterkant
Ik heb zaterdagochtend misschien 25km gereden, dus olie meten is nog lastig. Zal straks eens kijken. Mensen zeggen, is het niet gewoon oude olie dat er nu uitkomt? Ik heb vorig jaar 1500km gereden, verbruikte als een malle olie, maar zag geen spetters olie op de achterbumper. Ik heb nu misschien 100km gereden en achterkant zwart. Mijn eigen conclusie is dat het nooit oude olie kan zijn.
Het onderblok leek op het oog goed. Met de monteur is vooraf afgesproken dat als ie weer verbruikt dat ie het grootste gedeelte van de arbeid gaat betalen, dus dat is fair. Maar ik kan de trackday van april weer verplaatsen, we zijn weer maanden verder en nog steeds geen rijdende auto.
Dus inderdaad in mijn story aangegeven dat ie weg mag. Ik wilde het beste blok met de mooiste onderdelen laten bouwen. Ik ben er nu precies 2 jaar mee bezig. Het heeft mij op dit moment 17k gekost, maar nog geen rijdende auto. Ik wil rondjes rijden op de ring.
Ik heb het oude blok nog liggen, dus dat kan er zo ingegooid worden. Maar dat voelt als 17k in de prullenbak gegooid te hebben. Daar had ik twee seizoenen op de ring voor kunnen knallen.
Waarschijnlijk zijn de zuigerveren niet goed, maja het vertrouwen is gewoon compleet weg. Daarnaast word je ouder. Misschien is dit iets te ver gedacht, maar ik heb nog geen kids. Dit is een auto uit 96 met de veiligheid uit 96. Er zit een kooi in, maar als ik bij Swedenkreuz wegglij en ik kom met 150km/h met de achterkant in de vangrail, dan is het waarschijnlijk over...daar zit de accu en vlieg ie in de fik. Misschien beetje overdreven, maar hou er wel rekening mee. Met een moderne auto vlieg je 6x over de kop en stap je uit met een hersenschudding.
Doordat alleen de cilinderkop opnieuw gedaan was en het onderblok bleef zitten, kon ik gelijk weer knallen met de auto. Afgelopen week had ik de monteur nog aan de lijn en vroeg naar het oliepeil. Hij checkte deze gelijk en deze zat op de helft. Omdat ie niet met het onderblok bezig is geweest, is de olie er niet uit gegaan.
Vrijdagavond eerst even warm gereden, je merkte eigenlijk weinig verschil met voorheen. Na 20min moet ik invoegen op de snelweg, dus ik trek hem even goed door. Ik hoor ineens een rare knal, leek alsof er bij de motor iets gebeurde en onder de auto door schoot. Alsof er nog een schroevendraaier of schroef in de motor ruimte ligt en eraf valt en onder de auto doorschiet. Ik dacht; naja zal wel.
Gisteren super veel zin in de dag. Wilde lekker veel kilometers gaan maken. Eerst even de bandenspanning weer juist gezet. Viel mij op dat de rechter voorband op 0.9bar stond, naja misschien loopt ie langzaam leeg, dus alles weer op 2.5bar gezet. Daarna de olie gepeild, viel mij op dat ie op minimaal stond, dat vond ik beetje vreemd, maja zal wel, dus gelijk weer 1liter erin gegooid. Alles gefixed, dus lekker gaan rijden!
Ipad mee en weer gaan loggen. Eerst alles weer op temperatuur brengen. Daarna even lekker lopen knallen op de A6. Ding trekt echt lekker door. Tot de toerenbegrenzer van 7600 blijft ie gaan. De beleving is echt fantastisch! Op gegeven moment voegt er een Franse 340i station in, hij komt gelijk achter mij en trek ik hem even vol weg. Franse vinden de 106 vaak namelijk geweldig

Terwijl ik door trek heb ik weer een klap, maar nu twee achter elkaar, op dat moment denk ik dat ik het blok heb opgeblazen. Het komt van de motor en lijkt alsof het via de uitlaat eruit klapte. Ik schrik daarvan. Ik ga rustig naar rechts, maar valt mij op dat de motor nog loopt en normaal reageert. Ik parkeer de auto even, kijk onder de auto en onder de kap, maar zie niks vreemd. Ik ben er wel van geschrokken.
Toevallig appt de Duitser net of ik al een nieuwe log heb, dus ik stuur hem gelijk de log. Ik weet namelijk niet of het een hardware of software probleem is, misschien pingelt ie wel ofzo. De duitser vindt niks vreemds in de log. Upgraded de map nog even en ik ga weer rijden. Loopt gelijk wel weer iets mooier, maar heb nog oude benzine erin, dus ik ga ff tanken.
Nadat ik getankt heb, staat mijn stuur ineens scheef. Ik denk; wat is dit dan?! Ik rij naar huis en check de auto. Lekke band!

Naja kan gebeuren. Banden op zwarte velgen zijn 10 jaar oud, dus was wachten erop. Was mijn setje om van en naar het circuit te rijden.
Heb nog mijn circuitsetje liggen met AR1's, dus in 15min zitten de witte er weer onder.


Het was nog droog, dus wilde eigenlijk gelijk weer gaan rijden. Met de AR1's ga ik namelijk niet in de regen rijden op de openbare weg.
Ik start de wagen. Loopt de kap van de distributie tegen de kap aan. Is weleens eerder gebeurd. Maar het geluid is heel hard, dus ik moet er iets aan doen. Ik probeer zelf de schroefjes van de kap losser te draaien, zodat ie niet meer aanloopt, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Voordat ik ging tanken, heb ik de uitlaat even goed schoongemaakt. Daarna heb ik misschien 2-3km gereden, dus ik check nog even de uitlaat.

Je ziet verse spetters olie in de uitlaat. Later zie ik dat de bumper ook onder de spetters zit.
Naja mijn motivatie is op dat moment naar 0 gegaan. Ik app mijn monteur van het geluid en de oliespetters. Hij zit in in restaurant, dus ik zeg dat ie ook nog niet hoeft te reageren, hij heeft ook gewoon weekend. Ik zet de auto op de oprit en kom er niet meer aan.
Mijn bevindingen:
-toch vreemd dat ik zaterdagochtend een ander oliepeil niveau had
-rare geluiden uit het blok, ben bang dat er iets kapot is gegaan
-best veel olie aan de achterkant
Ik heb zaterdagochtend misschien 25km gereden, dus olie meten is nog lastig. Zal straks eens kijken. Mensen zeggen, is het niet gewoon oude olie dat er nu uitkomt? Ik heb vorig jaar 1500km gereden, verbruikte als een malle olie, maar zag geen spetters olie op de achterbumper. Ik heb nu misschien 100km gereden en achterkant zwart. Mijn eigen conclusie is dat het nooit oude olie kan zijn.
Het onderblok leek op het oog goed. Met de monteur is vooraf afgesproken dat als ie weer verbruikt dat ie het grootste gedeelte van de arbeid gaat betalen, dus dat is fair. Maar ik kan de trackday van april weer verplaatsen, we zijn weer maanden verder en nog steeds geen rijdende auto.
Dus inderdaad in mijn story aangegeven dat ie weg mag. Ik wilde het beste blok met de mooiste onderdelen laten bouwen. Ik ben er nu precies 2 jaar mee bezig. Het heeft mij op dit moment 17k gekost, maar nog geen rijdende auto. Ik wil rondjes rijden op de ring.
Ik heb het oude blok nog liggen, dus dat kan er zo ingegooid worden. Maar dat voelt als 17k in de prullenbak gegooid te hebben. Daar had ik twee seizoenen op de ring voor kunnen knallen.
Waarschijnlijk zijn de zuigerveren niet goed, maja het vertrouwen is gewoon compleet weg. Daarnaast word je ouder. Misschien is dit iets te ver gedacht, maar ik heb nog geen kids. Dit is een auto uit 96 met de veiligheid uit 96. Er zit een kooi in, maar als ik bij Swedenkreuz wegglij en ik kom met 150km/h met de achterkant in de vangrail, dan is het waarschijnlijk over...daar zit de accu en vlieg ie in de fik. Misschien beetje overdreven, maar hou er wel rekening mee. Met een moderne auto vlieg je 6x over de kop en stap je uit met een hersenschudding.
- Luco
- Berichten: 29428
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Godverdomme man, wat is dat balen, ik leef met je mee.
Ik weet niet waar je woont, maar als de vijf apk is gekeurd, mag je wel een keer met de vijf sturen, ander frans gebakje maar ook veel beleving.
Ik weet niet waar je woont, maar als de vijf apk is gekeurd, mag je wel een keer met de vijf sturen, ander frans gebakje maar ook veel beleving.
- jos_br
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Sow, dit is wel een soort toppunt van frustratie wat je nu overkomt. En je kunt achteraf van alles bedenken hoe je dit anders/ beter aan had kunnen pakken, heb je nu niets aan. Ik weet wel dat wanneer dit gebeurt je de kop niet moet laten hangen. Ik weet ook niet of er specialisten in NL zijn op het gebied van deze motor, misschien daar eens een lichtje opsteken?
Jos.
Jos.
- EricYellow
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Heb je toevallig het olieniveau nog gecontroleerd na de laatste rit?
Niet dat de 1e keer bij peilen je niet goed gekeken hebt (kan gebeuren), 1 liter er bij gegooid hebt en er nu te veel in zit wat er via de uitlaat uit komt.
Of dat het in de verbrandingskamer geduwd wordt via de carterventilatie met hydrolock tot gevolg?
Het is nu niet zo dat een TU5je zo spannend is qua constructie, dus heel moeilijk zou het probleem vinden niet moeten zijn.
Is er ergens tussendoor nog compressie gemeten of een lektest gedaan?
Niet dat de 1e keer bij peilen je niet goed gekeken hebt (kan gebeuren), 1 liter er bij gegooid hebt en er nu te veel in zit wat er via de uitlaat uit komt.
Of dat het in de verbrandingskamer geduwd wordt via de carterventilatie met hydrolock tot gevolg?
Het is nu niet zo dat een TU5je zo spannend is qua constructie, dus heel moeilijk zou het probleem vinden niet moeten zijn.
Is er ergens tussendoor nog compressie gemeten of een lektest gedaan?
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Wat zuur Stefan!
De motor loopt nog wel begrijp ik? Die kanllen kunnen misschien backfires geweest zijn? Er moet toch een motorenbouwer in Nederland zijn die dit gewoon moet kunnen laten werken toch?
Hopelijk komt het nog goed. Het zou zonde zijn als het hier eindigt
De motor loopt nog wel begrijp ik? Die kanllen kunnen misschien backfires geweest zijn? Er moet toch een motorenbouwer in Nederland zijn die dit gewoon moet kunnen laten werken toch?
Hopelijk komt het nog goed. Het zou zonde zijn als het hier eindigt

- Arthur
- Berichten: 43479
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Jezus man, wat zuur! Ik kan je geen goed advies geven, vraag je ook niet om. Maar bij was ‘ie allang exit geweest 

-
- Berichten: 5523
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Wat een zuur verhaal zeg. Maar dit is ook niet het moment voor (vergeef me het woord) ''zelfmedelijden'' en de auto d'r uit te doen. Nu is het moment om door te pakken en ook lessen te leren van dit traject. Iedereen hier die echt autootjes bouwt of tuned heeft dit wel eens meegemaakt.
Wat is nu het olieverbruik? Dat er soot op de bumper zit vind ik niet zo gek. Als de hele klep onder de spetters zit is het teveel en geen effect meer van te rijk lopen. Ter vergelijking, mijn R26, zelfs in originele vorm, had altijd zwarte spetters op de klep door de soot. Motoren lopen redelijk rijk.
Wat doet je vermoeden dat het door de zuigerveren komt? Is er blow by geconstateerd of is de compressie niet goed?
Is de carterontluchting op orde?
Zo maar een paar vragen.
Ook een goede les dat je de oplossingen voor complexe projecten/problemen zo klein mogelijk moet maken. Of zoals mijn systems engineer altijd zegt ''Find the solution within these 4 walls.'' En wat daar mee bedoeld wordt is dat een banket aan externe partijen vaak complexiteit toevoegd in plaats van resoluties. En dat zien we hier ook gebeuren. Er zijn 3 partijen in 3 verschillende landen en bij wie moet je nu aankloppen voor een oplossing? In veel gevallen gaat men dan naar een onafhankelijke 4de partij en is het hek helemaal van de dam. Aan deze hindsight heb je nu natuurlijk niks maar het is een waardevolle les die je in de toekomst in allerlei scenario's kan toepassen, om het toch maar even positief te benaderen.
Wellicht een idee om gewoon naar een old school motorenrevisiebedrijf te gaan. Daar heb ik uiteindelijk altijd goede ervaringen mee gehad. Iedere zelfbenoemde specialist of boutique stijl tuner was altijd een recept voor gezeik, vaak omdat ze weinig snappen van bedrijfsvoering...
Wat is nu het olieverbruik? Dat er soot op de bumper zit vind ik niet zo gek. Als de hele klep onder de spetters zit is het teveel en geen effect meer van te rijk lopen. Ter vergelijking, mijn R26, zelfs in originele vorm, had altijd zwarte spetters op de klep door de soot. Motoren lopen redelijk rijk.
Wat doet je vermoeden dat het door de zuigerveren komt? Is er blow by geconstateerd of is de compressie niet goed?
Is de carterontluchting op orde?
Zo maar een paar vragen.
Ook een goede les dat je de oplossingen voor complexe projecten/problemen zo klein mogelijk moet maken. Of zoals mijn systems engineer altijd zegt ''Find the solution within these 4 walls.'' En wat daar mee bedoeld wordt is dat een banket aan externe partijen vaak complexiteit toevoegd in plaats van resoluties. En dat zien we hier ook gebeuren. Er zijn 3 partijen in 3 verschillende landen en bij wie moet je nu aankloppen voor een oplossing? In veel gevallen gaat men dan naar een onafhankelijke 4de partij en is het hek helemaal van de dam. Aan deze hindsight heb je nu natuurlijk niks maar het is een waardevolle les die je in de toekomst in allerlei scenario's kan toepassen, om het toch maar even positief te benaderen.
Wellicht een idee om gewoon naar een old school motorenrevisiebedrijf te gaan. Daar heb ik uiteindelijk altijd goede ervaringen mee gehad. Iedere zelfbenoemde specialist of boutique stijl tuner was altijd een recept voor gezeik, vaak omdat ze weinig snappen van bedrijfsvoering...
- StefanW
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Net gecheckt! Olie zit nog op de max. Zou kunnen dat ik misschien er iets teveel bijgegooid hebt. Begreep dat TU5 motoren het eigenlijk niet fijn vinden als je hem op de max zet. In de catchcan zit een laagje olie.EricYellow schreef: 23 feb 2025, 11:15 Heb je toevallig het olieniveau nog gecontroleerd na de laatste rit?
Niet dat de 1e keer bij peilen je niet goed gekeken hebt (kan gebeuren), 1 liter er bij gegooid hebt en er nu te veel in zit wat er via de uitlaat uit komt.
Of dat het in de verbrandingskamer geduwd wordt via de carterventilatie met hydrolock tot gevolg?
Het is nu niet zo dat een TU5je zo spannend is qua constructie, dus heel moeilijk zou het probleem vinden niet moeten zijn.
Is er ergens tussendoor nog compressie gemeten of een lektest gedaan?
Technische vragen heb ik geen antwoord op. Mijn monteur brengt al 25 jaar zijn motoren weg naar een revisiebedrijf in Amsterdam en dat is nog nooit fout gegaan. Morgen neem ik contact op met de monteur. Misschien toch nog maar kilometers gaan maken, maar ben wel beetje bang na die klappen. In 2017 heb ik een in of uitlaatklep kapot gereden op de Ring. Ik ben toen gewoon nog naar huis gereden. Daardoor moest ik wel een complete motor revisie laten doen, maar geeft aan dat het blok nog functioneert met een kapotte klep.
- EricYellow
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Meerlo
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Teveel olie vind een TU5 inderdaad niet fijn...geen enkele motor trouwens.
Grote kans dat het er dan overal heen gaat waar het niet hoort, uitlaat, verbrandingskamer, catch tank enz.
Is de kop trouwens helemaal gecheckt toen deze eraf is gehaald of alleen de seals vervangen en klaar?
Niet dat er op de geleiders teveel speling zit, dan kun je seals blijven vervangen tot je een ons weegt.
Als hij nu gewoon netjes stil loopt zou ik er even een stukje mee gaan rijden, eerst wat rustig, daarna steeds meer gas/belasting.
Met wat pech gooit ie in het begin nog steeds wat spetters olie uit de uitlaat als de demper een halve liter olie voor zijn kiezen heeft gekregen, maar dat moet wel minder worden.
Grote kans dat het er dan overal heen gaat waar het niet hoort, uitlaat, verbrandingskamer, catch tank enz.
Is de kop trouwens helemaal gecheckt toen deze eraf is gehaald of alleen de seals vervangen en klaar?
Niet dat er op de geleiders teveel speling zit, dan kun je seals blijven vervangen tot je een ons weegt.
Als hij nu gewoon netjes stil loopt zou ik er even een stukje mee gaan rijden, eerst wat rustig, daarna steeds meer gas/belasting.
Met wat pech gooit ie in het begin nog steeds wat spetters olie uit de uitlaat als de demper een halve liter olie voor zijn kiezen heeft gekregen, maar dat moet wel minder worden.
- Luco
- Berichten: 29428
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Bij teveel olie gooit die het er inderdaad overal uit, zou ook rustig gaan rijden en goed luisteren, die klappen kunnen inderdaad backfires zijn, heb je een open luchtfilter?
- Philipoo
- Berichten: 5003
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Op het verhaal van te veel olie hierboven reagerend: Er is nu een ander blok in gekomen, klopt de peilstok nog met de motor? Ik weet van alfa's dat er in verschillende nordjes andere lengte peilstokken zijn gebruikt, waardoor je dus een verkeerde meting kan hebben (te veel of te weinig olie meten). Misschien iets om te checken?
Verder, zoals ik je privé ook al zei; wat ontzettend kut en frustrerend dit zeg..
Verder, zoals ik je privé ook al zei; wat ontzettend kut en frustrerend dit zeg..

- Arthur
- Berichten: 43479
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Een verkeerde meting kan het zeker zijn. Echter het verschil in aanwijzing op de peilstok niet. Is die lager dan de vorige meting dan heb je verbruik (duh). Je weet dan wss alleen niet exact hoeveel.
- frank de jonge
- Berichten: 9950
- Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:31
- Locatie: Erica
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Is het niet gewoon roet? Omdat je nog op een basemap of revisie 1 rijdt staan ze rijker afgesteld wat veel roet geeft. Iig was bij mijn MPS zo. 1 pull en de hele achterkant was zwart
- StefanW
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Ja kop is helemaal gedaan. Alles zat namelijk onder de olie.EricYellow schreef: 23 feb 2025, 11:42 Teveel olie vind een TU5 inderdaad niet fijn...geen enkele motor trouwens.
Grote kans dat het er dan overal heen gaat waar het niet hoort, uitlaat, verbrandingskamer, catch tank enz.
Is de kop trouwens helemaal gecheckt toen deze eraf is gehaald of alleen de seals vervangen en klaar?
Niet dat er op de geleiders teveel speling zit, dan kun je seals blijven vervangen tot je een ons weegt.
Als hij nu gewoon netjes stil loopt zou ik er even een stukje mee gaan rijden, eerst wat rustig, daarna steeds meer gas/belasting.
Met wat pech gooit ie in het begin nog steeds wat spetters olie uit de uitlaat als de demper een halve liter olie voor zijn kiezen heeft gekregen, maar dat moet wel minder worden.

Ja, een airboxLuco schreef: 23 feb 2025, 11:46 Bij teveel olie gooit die het er inderdaad overal uit, zou ook rustig gaan rijden en goed luisteren, die klappen kunnen inderdaad backfires zijn, heb je een open luchtfilter?

De peilstok is gelukkig goed. Sinds het nieuwe blok doet mijn digitale oliemeter het weer. Daardoor kwam ik vorig jaar na de vermogensbank dag erachter dat het oliepeil op minimaal stond, terwijl de auto 2 dagen daarvoor een oliewissel had gehad. Normaliter had ik niet zosnel mijn peilstok gecheckt, maar dat deed ik toen en toen stond de peilstok ook op minimaal.Philipoo schreef: 23 feb 2025, 12:47 Op het verhaal van te veel olie hierboven reagerend: Er is nu een ander blok in gekomen, klopt de peilstok nog met de motor? Ik weet van alfa's dat er in verschillende nordjes andere lengte peilstokken zijn gebruikt, waardoor je dus een verkeerde meting kan hebben (te veel of te weinig olie meten). Misschien iets om te checken?
Verder, zoals ik je privé ook al zei; wat ontzettend kut en frustrerend dit zeg..
Maar wat Erik zegt, gewoon kilometers gaan maken. Alleen dan kan ik het verbruik bevestigen. Vanavond was het geluid weer weg, dus heb even 55km gereden. De knallen bleven gelukkig weg, wellicht komen er dingen uit de sportcat door de vele olie van vorig jaar, geen idee. Dus nu gewoon kilometers maken en peilstok checken. Morgenvroeg weer even checken. Heb sinds het bijvullen van de olie ongeveer 100km gereden. Vorig jaar had ik daardoor al een stuk minder olie op het peilstok, dus ben benieuwd...
-
OnlineFabian
- Berichten: 7264
- Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
- Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Fingers crossed!! 
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 28816
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Inderdaad fingers crossed zag op Facebook de filmpjes klinkt wel lekker met doortrekken 

- jos_br
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Dit is veel beter nieuws.
Jos.
Jos.
-
- Berichten: 625
- Lid geworden op: 29 jul 2020, 17:55
- Auto: E87 LCI 130i & E30 325i
- Locatie: Breda
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Gelukkig, hopelijk blijft het goed gaan zo en binnenkort mooi de bank op!
- Luco
- Berichten: 29428
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
met zon box kan het bijna geen backfire zijn, dan klapt meestal de luchtfilterbox uit elkaar.
Hopen dat het goed gaat voor je.
Ik zou ipv rijdende logs maken en elke keer aanpassen dit op de testbank doen, maar dat is meer een gevoel.
Hopen dat het goed gaat voor je.
Ik zou ipv rijdende logs maken en elke keer aanpassen dit op de testbank doen, maar dat is meer een gevoel.
- StefanW
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Het blok is afgesteld op de bank, deze map zit nog in de auto, maar wordt nu nog steeds verbeterd (puntjes op de i). Vol gas loopt ie echt wel lekker, maar onder de 2000rpm is het soms nog een beetje hokken en stoten met weinig gas. Als je alleen maar circuit zal rijden, maakt het weinig uit. Dan rij je hem van de trailer en rij je eigenlijk altijd vol gas. Maar ik wil het op de openbare weg ook wel goed hebben.
Het is gewoon ff afwachten, wellicht wordt de map nog steeds een beetje beter en hoeft afstellen op de bank niet.
Werkwijze van bijv Pieter van DP is dat je met splinternieuw blok bij hem aankomt. Hij rijdt hem op de bank 100km in en gaat daarna vol gas en afstellen. De "nazorg" heb je dan niet zegmaar. Sprak dit weekend Resul met de gele 106 k20. Dit heeft daarvoor ook twee getunede TU5 blokjes gehad. Hij gaf aan dat in de winter cold start niet zo fijn ging en ook beetje hokken en stoten, want daar is het blok niet op gemaakt.
Maar belangrijkste voor dit moment is even het olieverbruik meten. Sta er al wel weer positiever in
Helaas heb ik aankomende week geen tijd om te rijden, dus wordt weer in de eerste week van maart. Zal dan doordeweeks in de avonden gaan toeren.
Het is gewoon ff afwachten, wellicht wordt de map nog steeds een beetje beter en hoeft afstellen op de bank niet.
Werkwijze van bijv Pieter van DP is dat je met splinternieuw blok bij hem aankomt. Hij rijdt hem op de bank 100km in en gaat daarna vol gas en afstellen. De "nazorg" heb je dan niet zegmaar. Sprak dit weekend Resul met de gele 106 k20. Dit heeft daarvoor ook twee getunede TU5 blokjes gehad. Hij gaf aan dat in de winter cold start niet zo fijn ging en ook beetje hokken en stoten, want daar is het blok niet op gemaakt.
Maar belangrijkste voor dit moment is even het olieverbruik meten. Sta er al wel weer positiever in

Helaas heb ik aankomende week geen tijd om te rijden, dus wordt weer in de eerste week van maart. Zal dan doordeweeks in de avonden gaan toeren.
- StefanW
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
- Auto: 106 Rallye S2
- Locatie: Nurnbergring
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Olie gepeild. Zit op 3/4 na 100km. Monteur gebeld, auto gaat terug.
- Arthur
- Berichten: 43479
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik
Nou, succes, of sterkte gewenst dan maar… 

- Jan Terwolde
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 jul 2018, 11:15
- Auto: Ringtool e90 330i+125D+MG4
- Locatie: Gelderland
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Balen zeg. Hoop dat je snel een oplossing vind, het zou zonde zijn nu te stoppen maar ik begrijp je volledig.
Uit ervaring weet ik wel dat je met zulke dingen beter door kan pakken dan zit je minder lang met het kut gevoel.
Uit ervaring weet ik wel dat je met zulke dingen beter door kan pakken dan zit je minder lang met het kut gevoel.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 13021
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
Re: Stefan's 106 Rallye S2 / Update olieverbruik p31
Wanneer is die trackday ook alweer?

Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bakker, Bing [Bot], Bokkepoot, Cuprafan_123, e30touring1990, HJ2, Jeroen, Opa en 11 gasten