
BMW E46 van 330ci naar 340ci
- Martijn_bmw
- Berichten: 28449
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Heel erg gaaf! Mooi om weer zo op te gaan bouwen met allemaal frisse en nieuwe delen 

- Wout309t
- Berichten: 1269
- Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
- Auto: V70 III 270PS/Passat GTE
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooi project dit zeg, zeker in een nette onverprutste auto als deze e46!
Blijf vooral je vorderingen delen hier!
Blijf vooral je vorderingen delen hier!
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Er komt complete achterophanging van een M3 onder. Een M3 differentieel en M3 cardanas passen met een kleine aanpassing op de 6 bak die op de E39 540i en M5 zijn geleverd. Daarmee ook gelijk een remmen upgrade achter, en gelijk ook een sperdifferentieel.Robin schreef: 10 sep 2024, 06:46 Wat een skitterend project en ik zie 't nu pas Marcel. Ga zo door.
Vraagje: Doe je (later) ook aanpassingen aan de(voor)wielophanging/remmerij etc?
Verder wordt de carrosserie achter versterkt, ivm kans op scheuren door de hogere koppel (van 300nm naar 440nm).
De vooras heeft geen aanpassingen nodig, dat is het voordeel van een 330i als basis. Een 330 heeft de zelfde diameter remschijven voor als een M3, alleen iets dunner (330 heeft 325mm x 25mm en M3 heeft 325mm x 28mm)
Ik doe wel rondom geperforeerde schijven en rvs remleidingen. Verder komen er nog Bilstein B6 schokdempers onder ter vervanging van de 22 jaar oude M schokdempers.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Nog ter aanvulling, waarom ik M3 als vergelijkingsmateriaal gebruik: Komt het dichtst in de buurt qua vermogen, en de gietijzeren S54 in een M3 is zwaarder dan dit aluminium V8 blok.
-
Online
- Berichten: 4533
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Die 3mm extra aan dikte van remschijven zou wel een extra marge geven voor alle rem energie.
-
- Berichten: 54946
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Dank Marcel, mooie tech. Succes!
-
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
- Auto: BMW e46 coupé
- Locatie: Klazienaveen
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Het schijnt dat de 28mm schijven ook op de 330 klauwen passen.///MarcelRvB schreef: 11 sep 2024, 00:23Er komt complete achterophanging van een M3 onder. Een M3 differentieel en M3 cardanas passen met een kleine aanpassing op de 6 bak die op de E39 540i en M5 zijn geleverd. Daarmee ook gelijk een remmen upgrade achter, en gelijk ook een sperdifferentieel.Robin schreef: 10 sep 2024, 06:46 Wat een skitterend project en ik zie 't nu pas Marcel. Ga zo door.
Vraagje: Doe je (later) ook aanpassingen aan de(voor)wielophanging/remmerij etc?
Verder wordt de carrosserie achter versterkt, ivm kans op scheuren door de hogere koppel (van 300nm naar 440nm).
De vooras heeft geen aanpassingen nodig, dat is het voordeel van een 330i als basis. Een 330 heeft de zelfde diameter remschijven voor als een M3, alleen iets dunner (330 heeft 325mm x 25mm en M3 heeft 325mm x 28mm)
Ik doe wel rondom geperforeerde schijven en rvs remleidingen. Verder komen er nog Bilstein B6 schokdempers onder ter vervanging van de 22 jaar oude M schokdempers.

-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Weer een update, stap voor stap komen we er wel.
De 4 nokkenassen zijn weer gemonteerd. Maar eerst moesten de klepstoters weer terug: Daarna de nokkenassen: Het stap voor stap aandraaien van de moertjes was een tijdrovende klus, maar beter traag en goed dan schade. Achterop de nokkenassen zie twee zwarte blokken waarmee de nokkenassen in de juiste positie gehouden worden, i.v.m. het afstellen.
Om de krukas in de juiste positie te kunnen zetten heb ik even tijdelijk de onderste kettingkast en de trillingsdemper moeten monteren. Hierop staan namelijk markeringen die je op elkaar moet uitlijnen. Vervolgens vergrendel je de krukas met een pin door het vliegwiel. Één probleem, het vliegwiel zit er niet op vanwege de motorstandaard. Dan maar creatief met stalen strips en wat bouten: Helaas afgelopen weken niet meer tijd gehad om meer te doen, maar ik heb wel even alle nieuwe onderdelen die ik tot nu toe bij elkaar heb gesprokkeld, uitgezocht en gesorteerd: - Alle pakkingen voor de voorzijde
- Distributiekettingen, kettinggeleiders en kettingspanners
- Krukaskeerring voorzijde
- Olieafscheider voor de karterventilatie
- Magneetventielen voor de vanos
- Alle pakkingen voor de kleppendeksels
- Aardkabeltjes
- Bougies
Hiermee kan ik de voor en bovenzijde van het blok weer dicht maken. Voor de onderzijde komt wat speciaals, maar ik heb voorlopig nog genoeg te doen.
De 4 nokkenassen zijn weer gemonteerd. Maar eerst moesten de klepstoters weer terug: Daarna de nokkenassen: Het stap voor stap aandraaien van de moertjes was een tijdrovende klus, maar beter traag en goed dan schade. Achterop de nokkenassen zie twee zwarte blokken waarmee de nokkenassen in de juiste positie gehouden worden, i.v.m. het afstellen.
Om de krukas in de juiste positie te kunnen zetten heb ik even tijdelijk de onderste kettingkast en de trillingsdemper moeten monteren. Hierop staan namelijk markeringen die je op elkaar moet uitlijnen. Vervolgens vergrendel je de krukas met een pin door het vliegwiel. Één probleem, het vliegwiel zit er niet op vanwege de motorstandaard. Dan maar creatief met stalen strips en wat bouten: Helaas afgelopen weken niet meer tijd gehad om meer te doen, maar ik heb wel even alle nieuwe onderdelen die ik tot nu toe bij elkaar heb gesprokkeld, uitgezocht en gesorteerd: - Alle pakkingen voor de voorzijde
- Distributiekettingen, kettinggeleiders en kettingspanners
- Krukaskeerring voorzijde
- Olieafscheider voor de karterventilatie
- Magneetventielen voor de vanos
- Alle pakkingen voor de kleppendeksels
- Aardkabeltjes
- Bougies
Hiermee kan ik de voor en bovenzijde van het blok weer dicht maken. Voor de onderzijde komt wat speciaals, maar ik heb voorlopig nog genoeg te doen.
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooi werk om zo’n dikke V8 in elkaar te schroeven!
-
Onlinee30touring1990
- Berichten: 2874
- Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
- Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
- Locatie: www.brandbikes.nl
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Gaaf project en mooie onverprutste e46
. Leuk om te volgen!

-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Afgelopen weekenden de vanosunits en distributiekettingen gemonteerd.
Ook een nieuwe krukaskeerring in de kettingkast geperst.
Vergeten een foto te maken tijdens het persen, dus maar even een losse foto van de werkplaatspers, voor het idee.
De ketting voorgespannen met het speciaal daarvoor bestemde gereedschap.
Hier ben ik weer even gestrand, de volgende stap is het definitief aandraaien van de sprockets op de nokkenassen. Hier heb ik een momentsleutel voor nodig die tot 125 n/m linksom gaat, en die heb ik even niet. Van de week even shoppen bij HBM dus.-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Mooie vorderingen weer!
Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
- Niels
- Berichten: 22497
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Prachtig!
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!
Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
- Martijn_bmw
- Berichten: 28449
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Heel mooie bouw! 

-
- Berichten: 690
- Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: Rotterdam
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Superdik project dit!
-
OnlineMarc Sierra
- Berichten: 1166
- Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Een watergekoelde dynamo… die kende ik nog niet.///MarcelRvB schreef: 11 okt 2024, 17:38Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!
Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
- EvdP
- Berichten: 6704
- Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
- Auto: Volg de Skoda rijder
- Locatie: Op de gasbel
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Heeft BMW ook niet heel lang gebruikt volgens mij. Kostten destijds een godsvermogen. Ik weet nog van "vroeger" dat de E38 740i eigenaren op het 7 forum niet zo heel blij waren met dat ding.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ja mooi he. Wordt nog spannend of het gaat passen tussen de chassisbalken van de E46. Dit type blok heeft ook een variant met de standaard luchtgekoelde dynamo, die heeft minder ruimte nodig. Maar ik vindt dit gewoon een mooi stuk techniek, dus hoop dat ik dit passend krijg. Aanpassen naar de luchtgekoelde variant is altijd nog mogelijk.Marc Sierra schreef: 12 okt 2024, 13:06Een watergekoelde dynamo… die kende ik nog niet.///MarcelRvB schreef: 11 okt 2024, 17:38Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!
Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Het is alweer even geleden sinds ik wat gepost heb over de voortgang, maar ik heb intussen niet stilgezeten.
Met het juiste gereedschap kon ik de sprockets aandraaien op het voorgeschreven moment. De timing zou nu goed moeten staan, al blijf ik dat spannend vinden. Daarna konden de bovenste kettingkappen er op. Vervolgens nog een nieuwe krukas bout. Deze moet aangedraaid worden tot 100nm, en daarna 2x 60 graden + 1x 30 graden nadraaien. Dat gaat niet zomaar, dus dit vroeg even wat creativiteit. Tot slot nog de kleppendeksels opnieuw gespoten.
Met het juiste gereedschap kon ik de sprockets aandraaien op het voorgeschreven moment. De timing zou nu goed moeten staan, al blijf ik dat spannend vinden. Daarna konden de bovenste kettingkappen er op. Vervolgens nog een nieuwe krukas bout. Deze moet aangedraaid worden tot 100nm, en daarna 2x 60 graden + 1x 30 graden nadraaien. Dat gaat niet zomaar, dus dit vroeg even wat creativiteit. Tot slot nog de kleppendeksels opnieuw gespoten.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Er is ook nog een belangrijk pakket binnengekomen. Een M62 E46 swap kit van Cybul. Dit is de meest complete kit die er verkrijgbaar is. Compleet met aangepast subframe, motorsteunen, carterpan en aangepaste oliepomp. De oliepomp moet je opsturen, dan passen zij hem aan, het subframe leveren ze zelf.
Als ik dit gemonteerd heb wordt het eens tijd om de 6-in-lijn uit de E46 te halen en de V8 te gaan passen.
Ik ga nog wel zoeken voor passende rubberen motorsteunen. Want ik ben geen liefhebber van polyurethaan bij een straatauto. Als ik dit gemonteerd heb wordt het eens tijd om de 6-in-lijn uit de E46 te halen en de V8 te gaan passen.
-
Online
- Berichten: 4324
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Wat een berg werk...
Wel heel gaaf!
Wel heel gaaf!
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Inmiddels zitten de kleppendeksels er weer op
Bij monteren bleek hij niet helemaal lekker te passen, en het heeft uit eindelijk heel wat uurtjes bijschaven, passen, meten en weer bijschaven gekost voor hij op z'n plek zat.
Gevolgd door de carterpan
Daarna was de oliepomp aan de beurt, deze wordt in de carterpan gemonteerd. Zo kreeg ik hem aangeleverd:
De sprocket is verplaatst naar de binnenkant, waardoor het mogelijk is de pomp in zijn geheel naar voren te schuiven, en zo ruimte te maken voor het subframe. Bij monteren bleek hij niet helemaal lekker te passen, en het heeft uit eindelijk heel wat uurtjes bijschaven, passen, meten en weer bijschaven gekost voor hij op z'n plek zat.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ik heb trouwens ook nog passende rubberen motorsteunlagers gevonden. De bij de kit geleverde PU motorsteunlagers bleken gebaseerd te zijn op die van een E34 6-cilinder.
Hier het vergelijk: Overigens is de hele ombouwkit gebaseerd op de E36 Alpina B8. Die werd geleverd met de M60 V8 uit de E34 540i. Door het vergelijkbare ontwerp van zowel de M60 en M62 motoren als het E36 en E46 onderstel, is het principe van de alpina B8 dus ook toepasbaar voor de E46 + M62 combinatie.
Hier het vergelijk: Overigens is de hele ombouwkit gebaseerd op de E36 Alpina B8. Die werd geleverd met de M60 V8 uit de E34 540i. Door het vergelijkbare ontwerp van zowel de M60 en M62 motoren als het E36 en E46 onderstel, is het principe van de alpina B8 dus ook toepasbaar voor de E46 + M62 combinatie.
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
- Auto: BMW 330ci
Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci
Ik heb nu ook het bijgeleverde subframe gemonteerd. De bouw van het blok gaat nu even op pauze. De volgende fase wordt het demonteren van de voorophanging, uitlaat, aandrijfas, versnellingsbak en motorblok van de E46. Daarna kan ik de V8 gaan passen.