BMW E46 van 330ci naar 340ci

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28449
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Martijn_bmw » 10 sep 2024, 07:01

Heel erg gaaf! Mooi om weer zo op te gaan bouwen met allemaal frisse en nieuwe delen :)

Gebruikersavatar
Wout309t
Berichten: 1269
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Wout309t » 10 sep 2024, 08:21

Mooi project dit zeg, zeker in een nette onverprutste auto als deze e46!
Blijf vooral je vorderingen delen hier!

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 11 sep 2024, 00:23

Robin schreef: 10 sep 2024, 06:46 Wat een skitterend project en ik zie 't nu pas Marcel. Ga zo door.
Vraagje: Doe je (later) ook aanpassingen aan de(voor)wielophanging/remmerij etc?
Er komt complete achterophanging van een M3 onder. Een M3 differentieel en M3 cardanas passen met een kleine aanpassing op de 6 bak die op de E39 540i en M5 zijn geleverd. Daarmee ook gelijk een remmen upgrade achter, en gelijk ook een sperdifferentieel.

Verder wordt de carrosserie achter versterkt, ivm kans op scheuren door de hogere koppel (van 300nm naar 440nm).

De vooras heeft geen aanpassingen nodig, dat is het voordeel van een 330i als basis. Een 330 heeft de zelfde diameter remschijven voor als een M3, alleen iets dunner (330 heeft 325mm x 25mm en M3 heeft 325mm x 28mm)

Ik doe wel rondom geperforeerde schijven en rvs remleidingen. Verder komen er nog Bilstein B6 schokdempers onder ter vervanging van de 22 jaar oude M schokdempers.

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 11 sep 2024, 00:49

Nog ter aanvulling, waarom ik M3 als vergelijkingsmateriaal gebruik: Komt het dichtst in de buurt qua vermogen, en de gietijzeren S54 in een M3 is zwaarder dan dit aluminium V8 blok.

Online
Crookie
Berichten: 4533
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Crookie » 11 sep 2024, 09:57

Die 3mm extra aan dikte van remschijven zou wel een extra marge geven voor alle rem energie.

Robin
Berichten: 54946
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Robin » 11 sep 2024, 10:10

Dank Marcel, mooie tech. Succes!

Nurdt
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2020, 09:26
Auto: BMW e46 coupé
Locatie: Klazienaveen

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Nurdt » 11 sep 2024, 10:23

///MarcelRvB schreef: 11 sep 2024, 00:23
Robin schreef: 10 sep 2024, 06:46 Wat een skitterend project en ik zie 't nu pas Marcel. Ga zo door.
Vraagje: Doe je (later) ook aanpassingen aan de(voor)wielophanging/remmerij etc?
Er komt complete achterophanging van een M3 onder. Een M3 differentieel en M3 cardanas passen met een kleine aanpassing op de 6 bak die op de E39 540i en M5 zijn geleverd. Daarmee ook gelijk een remmen upgrade achter, en gelijk ook een sperdifferentieel.

Verder wordt de carrosserie achter versterkt, ivm kans op scheuren door de hogere koppel (van 300nm naar 440nm).

De vooras heeft geen aanpassingen nodig, dat is het voordeel van een 330i als basis. Een 330 heeft de zelfde diameter remschijven voor als een M3, alleen iets dunner (330 heeft 325mm x 25mm en M3 heeft 325mm x 28mm)

Ik doe wel rondom geperforeerde schijven en rvs remleidingen. Verder komen er nog Bilstein B6 schokdempers onder ter vervanging van de 22 jaar oude M schokdempers.
Het schijnt dat de 28mm schijven ook op de 330 klauwen passen. ;-)

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 23 sep 2024, 22:33

Weer een update, stap voor stap komen we er wel.

De 4 nokkenassen zijn weer gemonteerd. Maar eerst moesten de klepstoters weer terug:
20240914_115251.jpg
20240914_115251.jpg (749.03 KiB) 4947 keer bekeken
Daarna de nokkenassen:
20240914_183721.jpg
20240914_183721.jpg (760.21 KiB) 4947 keer bekeken
Het stap voor stap aandraaien van de moertjes was een tijdrovende klus, maar beter traag en goed dan schade. Achterop de nokkenassen zie twee zwarte blokken waarmee de nokkenassen in de juiste positie gehouden worden, i.v.m. het afstellen.

Om de krukas in de juiste positie te kunnen zetten heb ik even tijdelijk de onderste kettingkast en de trillingsdemper moeten monteren. Hierop staan namelijk markeringen die je op elkaar moet uitlijnen.
20240914_183728.jpg
20240914_183728.jpg (539.77 KiB) 4947 keer bekeken
Vervolgens vergrendel je de krukas met een pin door het vliegwiel. Één probleem, het vliegwiel zit er niet op vanwege de motorstandaard. Dan maar creatief met stalen strips en wat bouten:
20240914_183746.jpg
20240914_183746.jpg (501.87 KiB) 4947 keer bekeken
20240914_183752.jpg
20240914_183752.jpg (605.68 KiB) 4947 keer bekeken
Helaas afgelopen weken niet meer tijd gehad om meer te doen, maar ik heb wel even alle nieuwe onderdelen die ik tot nu toe bij elkaar heb gesprokkeld, uitgezocht en gesorteerd:
20240923_180957.jpg
20240923_180957.jpg (638.99 KiB) 4947 keer bekeken
- Alle pakkingen voor de voorzijde
- Distributiekettingen, kettinggeleiders en kettingspanners
- Krukaskeerring voorzijde
- Olieafscheider voor de karterventilatie
- Magneetventielen voor de vanos
- Alle pakkingen voor de kleppendeksels
- Aardkabeltjes
- Bougies

Hiermee kan ik de voor en bovenzijde van het blok weer dicht maken. Voor de onderzijde komt wat speciaals, maar ik heb voorlopig nog genoeg te doen.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1166
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Marc Sierra » 24 sep 2024, 09:35

Mooi werk om zo’n dikke V8 in elkaar te schroeven!

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2874
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/G11 740/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door e30touring1990 » 24 sep 2024, 13:20

Gaaf project en mooie onverprutste e46 :). Leuk om te volgen!

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 06 okt 2024, 22:51

Afgelopen weekenden de vanosunits en distributiekettingen gemonteerd.
20240926_184240.jpg
20240926_184240.jpg (748.73 KiB) 4617 keer bekeken
20240928_173843.jpg
20240928_173843.jpg (750.14 KiB) 4617 keer bekeken
20241005_170136.jpg
20241005_170136.jpg (805.92 KiB) 4617 keer bekeken
Ook een nieuwe krukaskeerring in de kettingkast geperst.
20241005_170103.jpg
20241005_170103.jpg (563.26 KiB) 4617 keer bekeken
Vergeten een foto te maken tijdens het persen, dus maar even een losse foto van de werkplaatspers, voor het idee.
20240928_182521.jpg
20240928_182521.jpg (644.1 KiB) 4617 keer bekeken
De ketting voorgespannen met het speciaal daarvoor bestemde gereedschap.
20241005_171938.jpg
20241005_171938.jpg (670.3 KiB) 4617 keer bekeken
Hier ben ik weer even gestrand, de volgende stap is het definitief aandraaien van de sprockets op de nokkenassen. Hier heb ik een momentsleutel voor nodig die tot 125 n/m linksom gaat, en die heb ik even niet. Van de week even shoppen bij HBM dus.

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1166
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Marc Sierra » 08 okt 2024, 16:50

Mooie vorderingen weer!

Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22497
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Niels » 08 okt 2024, 19:09

Prachtig!

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 11 okt 2024, 17:38

Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!

Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28449
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Martijn_bmw » 11 okt 2024, 17:42

Heel mooie bouw! :)

TurboPatrick
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 mar 2017, 11:25
Auto: Dikke Bmw
Locatie: Rotterdam

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door TurboPatrick » 12 okt 2024, 00:27

Superdik project dit!

Online
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1166
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door Marc Sierra » 12 okt 2024, 13:06

///MarcelRvB schreef: 11 okt 2024, 17:38
Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!

Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.
Een watergekoelde dynamo… die kende ik nog niet.

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6704
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door EvdP » 12 okt 2024, 19:07

Heeft BMW ook niet heel lang gebruikt volgens mij. Kostten destijds een godsvermogen. Ik weet nog van "vroeger" dat de E38 740i eigenaren op het 7 forum niet zo heel blij waren met dat ding.

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 12 okt 2024, 22:52

Marc Sierra schreef: 12 okt 2024, 13:06
///MarcelRvB schreef: 11 okt 2024, 17:38
Marc Sierra schreef: 08 okt 2024, 16:50 Mooie vorderingen weer!

Wat doet die emmer die op z’n zij hangt aan de linkerkant van het blok?
Dat is de behuizing van de watergekoelde dynamo.
Een watergekoelde dynamo… die kende ik nog niet.
Ja mooi he. Wordt nog spannend of het gaat passen tussen de chassisbalken van de E46. Dit type blok heeft ook een variant met de standaard luchtgekoelde dynamo, die heeft minder ruimte nodig. Maar ik vindt dit gewoon een mooi stuk techniek, dus hoop dat ik dit passend krijg. Aanpassen naar de luchtgekoelde variant is altijd nog mogelijk.

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 05 nov 2024, 23:01

Het is alweer even geleden sinds ik wat gepost heb over de voortgang, maar ik heb intussen niet stilgezeten.

Met het juiste gereedschap kon ik de sprockets aandraaien op het voorgeschreven moment. De timing zou nu goed moeten staan, al blijf ik dat spannend vinden.
20241012_175203.jpg
20241012_175203.jpg (707.18 KiB) 3905 keer bekeken
Daarna konden de bovenste kettingkappen er op.
20241019_162248.jpg
20241019_162248.jpg (657.22 KiB) 3905 keer bekeken
Vervolgens nog een nieuwe krukas bout. Deze moet aangedraaid worden tot 100nm, en daarna 2x 60 graden + 1x 30 graden nadraaien. Dat gaat niet zomaar, dus dit vroeg even wat creativiteit.
20241026_181508.jpg
20241026_181508.jpg (700.7 KiB) 3905 keer bekeken
Tot slot nog de kleppendeksels opnieuw gespoten.
20241104_182616.jpg
20241104_182616.jpg (643.07 KiB) 3905 keer bekeken

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 05 nov 2024, 23:20

Er is ook nog een belangrijk pakket binnengekomen. Een M62 E46 swap kit van Cybul. Dit is de meest complete kit die er verkrijgbaar is. Compleet met aangepast subframe, motorsteunen, carterpan en aangepaste oliepomp. De oliepomp moet je opsturen, dan passen zij hem aan, het subframe leveren ze zelf.
20241104_182557.jpg
20241104_182557.jpg (682 KiB) 3899 keer bekeken
Ik ga nog wel zoeken voor passende rubberen motorsteunen. Want ik ben geen liefhebber van polyurethaan bij een straatauto.

Als ik dit gemonteerd heb wordt het eens tijd om de 6-in-lijn uit de E46 te halen en de V8 te gaan passen.

Online
SlowCo
Berichten: 4324
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door SlowCo » 06 nov 2024, 01:40

Wat een berg werk...
Wel heel gaaf!

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 12 nov 2024, 22:38

Inmiddels zitten de kleppendeksels er weer op
20241109_163952.jpg
20241109_163952.jpg (733.82 KiB) 3552 keer bekeken
Gevolgd door de carterpan
20241109_182127.jpg
20241109_182127.jpg (732.38 KiB) 3552 keer bekeken
Daarna was de oliepomp aan de beurt, deze wordt in de carterpan gemonteerd. Zo kreeg ik hem aangeleverd:
20241111_130049.jpg
20241111_130049.jpg (894.36 KiB) 3552 keer bekeken
De sprocket is verplaatst naar de binnenkant, waardoor het mogelijk is de pomp in zijn geheel naar voren te schuiven, en zo ruimte te maken voor het subframe.

Bij monteren bleek hij niet helemaal lekker te passen, en het heeft uit eindelijk heel wat uurtjes bijschaven, passen, meten en weer bijschaven gekost voor hij op z'n plek zat.
20241111_181736.jpg
20241111_181736.jpg (492.5 KiB) 3552 keer bekeken

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 16 nov 2024, 11:30

Ik heb trouwens ook nog passende rubberen motorsteunlagers gevonden. De bij de kit geleverde PU motorsteunlagers bleken gebaseerd te zijn op die van een E34 6-cilinder.

Hier het vergelijk:
20241113_175445.jpg
20241113_175445.jpg (617.58 KiB) 3375 keer bekeken
Overigens is de hele ombouwkit gebaseerd op de E36 Alpina B8. Die werd geleverd met de M60 V8 uit de E34 540i. Door het vergelijkbare ontwerp van zowel de M60 en M62 motoren als het E36 en E46 onderstel, is het principe van de alpina B8 dus ook toepasbaar voor de E46 + M62 combinatie.

///MarcelRvB
Berichten: 77
Lid geworden op: 25 jan 2024, 13:17
Auto: BMW 330ci

Re: BMW E46 van 330ci naar 340ci

Bericht door ///MarcelRvB » 24 nov 2024, 12:11

Ik heb nu ook het bijgeleverde subframe gemonteerd. De bouw van het blok gaat nu even op pauze. De volgende fase wordt het demonteren van de voorophanging, uitlaat, aandrijfas, versnellingsbak en motorblok van de E46. Daarna kan ik de V8 gaan passen.
20241116_182041.jpg
20241116_182041.jpg (737.99 KiB) 3151 keer bekeken
20241116_182052.jpg
20241116_182052.jpg (767.19 KiB) 3151 keer bekeken
20241116_182705.jpg
20241116_182705.jpg (746.8 KiB) 3151 keer bekeken
20241116_182709.jpg
20241116_182709.jpg (667.98 KiB) 3151 keer bekeken

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Crookie, Dimitri, maurizio en 4 gasten