Aan dit project zijn enkele maanden van research vooraf gegaan en daarbij kwam ik op een build topic van een vergelijkbare swap op dit forum terecht, zodoende ben ik lid geworden van dit forum.
Het begint allemaal met deze auto: Een BMW E46 330ci facelift van november 2002. Ik ben een groot liefhebber van BMW en specifiek de E46. Sinds eind 2018 ben ik eigenaar van dit exemplaar, de auto voldeed voor mij aan alle eisen:
- 3 liter 6 in lijn
- coupé
- volledig M-tech II pakket
- Harman Kardon
- schuif/kanteldak
- automaat (yep, dat was toen een eis omdat het een daily werd en gewoon heel relaxed rijdt)
Inmiddels is de auto al even geen daily meer, ik heb een auto voor mijn werk en mijn vrouw heeft liever een ruime station. Ik verkoop nog liever een orgaan dan dat ik de E46 weg doe, dus hield ik hem voor de hobby.
Aanvankelijk was het plan de auto te restaureren tot nieuwstaat, en omdat de carterpanpakking zijn ding niet meer deed begon ik vooronder.
Hierbij het resultaat van het vernieuwen van de voorophanging: Hoe meer ik met deze auto bezig was, hoe meer het begon te kriebelen om er een projectauto van te maken. Ik heb altijd al de droom gehad om een V8 swap te doen, geïnspireerd door de E46 M3 GTR en de Hartge H50.
Na een lange tijd van uitzoekwerk ben ik opzoek gegaan naar het juiste motorblok. Dit moest een M62tuB44 uit een E39 540i worden.
Dit blok is het geworden: De keuze voor dit type blok is gebaseerd op de volgende redenen:
- De M62B44 is het eerste blok onder de S62B50, en die is onbetaalbaar.
- de tu versie deelt veel technologie met de facelift e46, zoals een elektronische gasklep.
- VANOS yo!

- De bijpassende Getrag 420G 6-bak werd ook gebruikt in de E46 M3, hetzij met een andere behuizing en uitgangsflens. Hierdoor kan bij correcte positionering van het motorblok de verdere aandrijflijn, de versnellingsbaksteun en het schakelmeganisme van de E46 M3 gebruikt worden.