DF kinderadvies

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: DF kinderadvies

Bericht door frankie » 15 mei 2024, 09:28

Andre schreef: 15 mei 2024, 08:29 Wij willen graag kinderen en dan komen de eerste vragen.

Welke Kinderopvang nemen we en wat kost het.

We willen zelf natuurlijk liever helemaal niks opgeven voor de komst van kinderen.

Het is inmiddels een vreemde wereld geworden. Iedereen moet werken. Dubbele inkomens en de kinderen worden de meeste tijd door een ander opgevoed! Kinderopvang, Opa of Oma , oppas vrouw etc.

Ik zou als het zo moet zelf helemaal geen kinderen nemen. Als je het financieel niet zo voorelkaar hebt dat 1 van de ouders de volle aandacht kan geven aan je kind zou ik er 2 keer over nadenken om er überhaupt aan te beginnen.

Ik ben misschien dan ouderwets. Maar een kind heeft de aandacht van de ouders nodig als je er wat van wil maken. Wegstoppen bij een ander word ie zeker niet beter van!
Inderdaad ouderwets :tooth:

Ik denk niet dat het één het ander uitsluit. Ik ken kinderen die altijd thuis zijn gebleven en door één van de ouders worden opgevoed die echt verschrikkelijk zijn. En ik ken kinderen die vaak naar de kinderopvang zijn gegaan die geweldig zijn. Als ik voor onze eigen situatie spreek, de 2 dagen in de week die de kids naar de opvang zijn gegaan waren heel goed voor hun sociale ontwikkeling en het leren omgaan, delen en spelen met anderen. Het belangrijkste is dat wanneer ze wél thuis zijn je ze ook daadwerkelijk de aandacht geeft die ze nodig hebben en verdienen.

Andre
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF kinderadvies

Bericht door Andre » 15 mei 2024, 10:33

Je geeft ze in andermans handen bij de kinderopvang!

Je zal de ouders maar zijn van de kinderen die bij het hofnarretje zijn gebracht. Jij brengt ze weg, omdat je denkt dat het goed is voor hun sociale ontwikkeling!

Men denkt er te makkelijk over. Geeft te makkelijk hun dierbare in andere handen, waarvan je niet weet wat er allemaal kan plaatsvinden. En dat alleen voor dubbel inkomen, meer geld, dikke hypotheek, 2e auto s, dito vakanties en uitjes.

Ik ben ouderwets maar mijn kinderen zijn geen minuut bij de kinderopvang geweest en heb er zeker geen spijt van. Hebben geen problemen met delen en spelen en sociale ontwikkeling.

Robin
Berichten: 51610
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 15 mei 2024, 10:38

Tja, ik zit een beetje met dat 'kinderopvang' en de $$$ die daarmee gemoeid gaan. Want hypotheek op twee salarissen is nu de norm. Scheidingen zijn er vandaagdedag meer dan ooit. Etcetera. Gaan we wel de goeie kant uit? En da's een retorische vraag:)

Dus dat kinderen 'nemen' is een vooral dure aangelegenheid(altijd al geweest, maar nu nog veel complexer en met meer valkuilen denk ik ivm hierboven genoemd), maarja als de gemiddelde NLer stopt met kinderen 'nemen' vergrijzen we nóg meer, wat dan weer wel wordt opgevangen door al die grote gezinnen uit den vreemde die zich hier settelen....en ze hebben en krijgen allemaal stemrecht...

Oplossingen?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26892
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: DF kinderadvies

Bericht door Martijn_bmw » 15 mei 2024, 10:46

Robin schreef: 15 mei 2024, 10:38 maarja als de gemiddelde NLer stopt met kinderen 'nemen' vergrijzen we nóg meer,
Dit gebeurd al, daarom is al een paar jaar een bevolkingskrimp gaande als je immigratie niet mee telt.
Alleen door die extreme immigratie aantallen groeien we nog steeds in aantal inwoners maar of NL daar gemiddeld nou beter van wordt.. :bag:

SlowCo
Berichten: 3630
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: DF kinderadvies

Bericht door SlowCo » 15 mei 2024, 10:49

Robin schreef: 15 mei 2024, 10:38 Oplossingen?
viewtopic.php?t=36118 :tooth:

SlowCo
Berichten: 3630
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: DF kinderadvies

Bericht door SlowCo » 15 mei 2024, 10:50

Martijn_bmw schreef: 15 mei 2024, 10:46 Dit gebeurd al, daarom is al een paar jaar een bevolkingskrimp gaande als je immigratie niet mee telt.
Alleen door die extreme immigratie aantallen groeien we nog steeds in aantal inwoners maar of NL daar gemiddeld nou beter van wordt.. :bag:
Culturele verrijking!



Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2092
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: DF kinderadvies

Bericht door frankie » 15 mei 2024, 11:49

Andre schreef: 15 mei 2024, 10:33 Je geeft ze in andermans handen bij de kinderopvang!

Je zal de ouders maar zijn van de kinderen die bij het hofnarretje zijn gebracht. Jij brengt ze weg, omdat je denkt dat het goed is voor hun sociale ontwikkeling!

Men denkt er te makkelijk over. Geeft te makkelijk hun dierbare in andere handen, waarvan je niet weet wat er allemaal kan plaatsvinden. En dat alleen voor dubbel inkomen, meer geld, dikke hypotheek, 2e auto s, dito vakanties en uitjes.

Ik ben ouderwets maar mijn kinderen zijn geen minuut bij de kinderopvang geweest en heb er zeker geen spijt van. Hebben geen problemen met delen en spelen en sociale ontwikkeling.

Toch jammer dat er een veroordeling in je reactie zit. Prima dat jij het zo ziet, maar dan hoef je mensen die het anders zien nog niet te veroordelen. En je suggereert en passant ook nog eens dat het eigen schuld is van de ouders die hun kind naar het Hofnarretje hebben gebracht, dat gaat me wel een beetje ver.

Ik veroordeel verder ook niemand, goed dat het heeft gewerkt op de manier zoals jullie het hebben gedaan. En verder moet iedereen gewoon doen waarvan hij denkt dat dat de beste oplossing is. Als je, zoals ik al eerder aangaf, in de tijd thuis ook de aandacht geeft die ze nodig hebben en verdienen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39998
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF kinderadvies

Bericht door Arthur » 15 mei 2024, 12:34

En dat alleen voor dubbel inkomen, meer geld, dikke hypotheek, 2e auto s, dito vakanties en uitjes.
En ik vind dit ook nog een behoorlijke aanname. Mss moeten die mensen het wel om het hoofd boven water te houden. Beide werken om de huur (ipv dikke hypotheek) 1 autootje (ipv 2), laat staan vakanties en uitjes, te betalen.

Elise
Berichten: 7531
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: DF kinderadvies

Bericht door Elise » 15 mei 2024, 14:57

Kom je met gezin een restaurant binnen, dan zie je ze al denken: ‘Oh, kinderen, die gaan janken’
Van die mensen die hun kinderen lekker door het restaurant laten rennen waar een ander niks van mag zeggen, maar als ze dan zelf voor "quality time" op vakantie gaan adult only boeken :coffee:

wackywim
Berichten: 27
Lid geworden op: 03 jan 2024, 22:21
Auto: Bmw G31 / BMW E89

Re: DF kinderadvies

Bericht door wackywim » 15 mei 2024, 15:23

Wat is tegenwoordig een dikke hypotheek?
Wat ik een modaal huis noem (nhg grens) is dus 435000 euro. Netto maandlast daarvan (netto rente na aftrek obv 10 jaar vast + aflossing in 30 jaar) is zo’n 2000 euro per maand.
Tel daarbij op basis kosten zoals wat verzekeringen, nutsvoorzieningen, beetje eten, drinken, kleding, bescheiden auto (geen df…) en een eenvoudige vakantie dan moet je méér als modaal inkomen hebben voor een modale levensstijl/ standaard.
Netto modaal inkomen is een goede 2900 netto per maand.
Nu starten op de woningmarkt is echt niet makkelijk maar helaas zie ik nog geen oplossing aan de horizon voor de veel te hoge prijzen voor onroerend goed. Zoals al eerder gemeld: vergrijzing (we gaan een stuk later dood en blijven langer zelfstandig wonen), scheidingen en mensen blijven single. De stijgende behoefte aan woningen blijft nog wel doorzetten.
Wat ik me wel afvraag is of dit een typisch Nederlands probleem is.
Had ergens gelezen dat onroerend goed in Duitsland dalend is in waarde, zelfde in Zweden waar ik afgelopen zomer was, gedreven door de (relatief) hogere rentestand. Begrijp dat mensen hun heil over de grens gaan zoeken. Voor 150000 euro een prima huis met tuin in Zweden (in the middle of nowhere dus ook geen goed betaalde banen), niet slecht als je remote voor een nl werkgever kan werken en daar wonen. Kan je lekker je kinderen laten opgroeien in een gezonde groene omgeving in een land met prima sociale voorzieningen.

Gebruikersavatar
Ti-Tourist (Erik)
Berichten: 511
Lid geworden op: 13 jan 2007, 16:04
Locatie: 0348

Re: DF kinderadvies

Bericht door Ti-Tourist (Erik) » 15 mei 2024, 16:47

Als je thuis blijvende vrouw alleen achterblijft na overlijden partner, krijgt ze alleen bijstand. Heb je een huis en wat vermogen, moet je dat eerst opmaken (NUG, niet uitkering gerechtigd). Daarna krijg je pas bijstand, een huurwoning en toeslagen. Je moet wel beiden werken

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3894
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: DF kinderadvies

Bericht door Emiel » 16 mei 2024, 05:55

Zoveel mensen zoveel wensen.

Voor ons was het antwoord een goede levensverzekering zodat huis afgelost kan worden voor een groot deel en er wat geld overblijft maar wel icm part time baan.

Daarnaast geen kinderopvang maar een gast ouder die haar zaakjes op orde heeft met huis/opleidingen/ervaring/niet vast geroest zijn en zelf al kinderen heeft op een leeftijd waarmee je een gesprek kan voeren om te zien hoe hun functioneren (beide met of vwo of master bezig, snappen het aardig het leven zover dat kan op die leeftijd en zullen hun gekke fratsen ook heus hebben maar snappen hun verantwoordelijkheden)

Ik heb regelmatig een papa middag dag doordeweeks en mijn partner werkt 3 dagen. Ochtenden zodra kleine wakker wordt, avonden en weekenden zijn voor mijn gezin. Studeren of sporten doe ik rond deze tijd zodat de dag vrij is voor hun. (Sleutelen of straks circuit neem ik een dag vrij als de kleine bij de gast ouder is. Auto is er nog jaren, kleine zien opgroeien in de eerste jaren is maar eenmalig. Dat de auto hobby op laag pitje staat, so be it)

Het is maar hoe je er balans aan geeft. De 5 AM club is een prima stukje gereedschap om de balans terug te krijgen voor een deel.

Robin
Berichten: 51610
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 16 mei 2024, 06:11

Ik zit al jaren in m'n eigen 6AM club:)
“Trends als de 5 AM Club zijn een ideale voedingsbodem voor slaapproblemen. Dat zelfs gewoon eens een maandje proberen is vaak al niet zonder gevolgen.” Want het ideale uur om op te staan, daar zijn slaapexperts het unisono over eens, is het uur waarop je natuurlijk wakker wordt. Zonder wekker dus.
:coffee:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3894
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: DF kinderadvies

Bericht door Emiel » 16 mei 2024, 06:33

Robin schreef: 16 mei 2024, 06:11 Ik zit al jaren in m'n eigen 6AM club:)
“Trends als de 5 AM Club zijn een ideale voedingsbodem voor slaapproblemen. Dat zelfs gewoon eens een maandje proberen is vaak al niet zonder gevolgen.” Want het ideale uur om op te staan, daar zijn slaapexperts het unisono over eens, is het uur waarop je natuurlijk wakker wordt. Zonder wekker dus.
:coffee:
Als je om 21/2130 naar bed gaat wordt je vanzelf om 0500 wakker :beer: Heb je er netjes 7 a 8 uur op zitten (met keer luier wisselen bij de kleine man in de nacht)

Goedemorgen!

Robin
Berichten: 51610
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: DF kinderadvies

Bericht door Robin » 16 mei 2024, 06:50

Ik iig wél. Wél voor 23:00 (doordeweeks) m'n nest in. 99/100 keer heb ik de wekker niet nodig en ben vóór 6:00, vaak eerder ook wel eens 5:00 wakker. MdV is helaas een moeilijke slaapster....ik zeker niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39998
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: DF kinderadvies

Bericht door Arthur » 16 mei 2024, 08:54

We weten het allemaal het best :coffee:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31537
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: DF kinderadvies

Bericht door JP » 16 mei 2024, 09:00

Mijn bioritme was ook afgesteld op 0700u opstaan, helaas was mijn werkgever het daar niet mee eens.....we begonnen om 0400u :coffee:

Kinderen, iedereen praat zijn eigen situatie goed, en dat is begrijpelijk. Ik ben ook wel een beetje #teamAndre, dus ouderwets.
Heb het 11 jaar geprobeerd, heel veel accepteren, ook af en toe corrigeren, maar lukte niet, ja en door....probeer de volgende keer deze valkuil te omzeilen. :coffee:

Gebruikersavatar
Emiel
Berichten: 3894
Lid geworden op: 02 feb 2009, 20:44

Re: DF kinderadvies

Bericht door Emiel » 16 mei 2024, 09:23

JP schreef: 16 mei 2024, 09:00
Kinderen, iedereen praat zijn eigen situatie goed, en dat is begrijpelijk. Ik ben ook wel een beetje #teamAndre, dus ouderwets.
Denk dat “we” bijna allemaal wel de oude situatie willen. Dat kan nog, maar dan moet je of flink carrière maken en geld verdienen of in een flatje gaan wonen in een b-buurt. Keuzes.
Heb het 11 jaar geprobeerd, heel veel accepteren, ook af en toe corrigeren, maar lukte niet, ja en door....probeer de volgende keer deze valkuil te omzeilen. :coffee:
Zoals oude maten al tegen mij zeiden: koop de vrouw die je haat een huis en wees er klaar mee.

Heb “settelen” vermeden tot mijn 42e en ik snap mannen en vrouwen die vrijgezel blijven, geen kids, etc heel erg goed.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4183
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: DF kinderadvies

Bericht door Philipoo » 16 mei 2024, 09:52

Emiel schreef: 16 mei 2024, 05:55 Ik heb regelmatig een papa middag dag doordeweeks en mijn partner werkt 3 dagen. Ochtenden zodra kleine wakker wordt, avonden en weekenden zijn voor mijn gezin. Studeren of sporten doe ik rond deze tijd zodat de dag vrij is voor hun. (Sleutelen of straks circuit neem ik een dag vrij als de kleine bij de gast ouder is. Auto is er nog jaren, kleine zien opgroeien in de eerste jaren is maar eenmalig. Dat de auto hobby op laag pitje staat, so be it)
Dit klinkt als een hele gezonde verhouding! Zo proberen wij het ook te doen, echter hebben wij wel opvang voor 3 dagen (waar de kindjes het meestal ook erg leuk vinden en ook daadwerkelijk vriendjes maken). Ochtenden, avonden, weekenden mogen helemaal op hun tempo met wat sturing, en ik merk dat dat voor ons als gezin fijn werkt. Ik ben wel eens een dagje weg, m'n vriendin is wel eens een dagje weg. prima. Happy kids happy life ofzo toch?

Gebruikersavatar
350 Z
Berichten: 2027
Lid geworden op: 04 jan 2012, 12:53

Re: DF kinderadvies

Bericht door 350 Z » 16 mei 2024, 10:10

Wat is tegenwoordig een dikke hypotheek?
Wat ik een modaal huis noem (nhg grens) is dus 435000 euro. Netto maandlast daarvan (netto rente na aftrek obv 10 jaar vast + aflossing in 30 jaar) is zo’n 2000 euro per maand.
Tel daarbij op basis kosten zoals wat verzekeringen, nutsvoorzieningen, beetje eten, drinken, kleding, bescheiden auto (geen df…) en een eenvoudige vakantie dan moet je méér als modaal inkomen hebben voor een modale levensstijl/ standaard.
Netto modaal inkomen is een goede 2900 netto per maand.
Wat een bedragen :shock: maar het klopt wel wat je schrijft.

Andre
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF kinderadvies

Bericht door Andre » 16 mei 2024, 12:56

Ik veroordeel hier niemand. Ieder die vrede heeft met zijn eigen beslissingen is prima toch.

Ik voel mij vaak extreem verantwoordelijk voor mijn kinderen. Sta grote angsten uit als mijn dochter aan het paard rijden is en dat mijn zoon op circuit rijd of in een rally auto door het bos scheert of in de trein zit naar de zuidas kantoren. Kan er niks aan doen zit er nou eenmaal zo in. Mijn moeder was ook altijd heel bezorgd, heb ik van haar meegekregen denk.

Mede daarom heb ik jonge kinderen nooit in andermans handen gegeven. Wil zelf de controle houden. Nu zijn ze bijna 15 en 21 kan het nu meer en meer loslaten. Ze krijgen steeds meer hun eigen leven en dat is goed.

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6028
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F30 330d
Locatie: Fryslân

Re: DF kinderadvies

Bericht door matthyssie » 16 mei 2024, 14:51

Wordt wel echt tijd voor een hoekje grond en wat paarden dan Dré :)

Andre
Berichten: 11252
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: DF kinderadvies

Bericht door Andre » 16 mei 2024, 20:03

Haha nee Thyske! Teveel stront!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 8 gasten