Macboys opvolger draadje

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Gesloten

Welke zou ik moeten kiezen ?

Mini Cooper S cabrio natuurlijk !
27
26%
Jaguar XE 2.0d 180pk natuurlijk !
76
74%
 
Totaal aantal stemmen: 103

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door dvh » 31 jan 2018, 12:46

Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door dvh » 31 jan 2018, 12:51


Robin
Berichten: 55105
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Robin » 31 jan 2018, 13:00

David jouw dikke BMW heeft 380pk! Da's 200 meer dan de Stelvio diesel en 100 meer dan de 280pk benzine.(ohjajoh?)

Maar 'n M550XD is inderdaad niet een enorm spectaculaire auto qua snelheidsbeleving.

ErikS
Berichten: 18927
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door ErikS » 31 jan 2018, 13:01

Het went heel snel.

Totdat je weer in zo'n traag ding rijdt. Dan merk je ineens dat dat niet meer went.

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11635
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Hielke » 31 jan 2018, 13:22

Als het dieselkoppel echt nog een argument is om een diesel boven een (zeer koppelrijke, want turbo) benzine uitvoering te verkiezen, dan zul je zo'n Stelvio altijd met handbak moeten kiezen. Als dit al mogelijk is. Met de moderne ZF 8 en 9 bakken, waar je tegenwoordig dood mee wordt gegooid, wordt het je als rijder bijna onmogelijk gemaakt om puur op koppel te rijden. Die bak gaat bij gascommando's nl terugschakelen. Snel, maar vooral veel, en daarmee het karakter van een motor als koppelbeul omzeilend.

Vorige week met de Land Rover Discovery Sport van Andre op pad geweest. Prachtige auto, veel comfort, presence, een machine die je het gevoel geeft de aarde onder de auto door te kunnen sleuren. Auto is voorzien van de 180 pk 2.2 diesel motor icm de ZF 9 bak. Vaak op momenten van rond de 120 km/h bij 1500 rpm wil je iets snelheid opbouwen. Wil je dat op koppel doen, dus zonder dat de bak terugschakelt, moet je het gaspedaal met extreme voorzichtigheid beroeren. Het is eigenlijk niet te doen. Vaak schakelt de bak 2 of 3 keer terug om daarna vlot weer naar het hoogste verzet terug te keren. Veel drama voor een kleine snelheidswinst. Ja, je kunt het fenomeen omzeilen door in de handmatige modus van de automaat te rijden, maar dit hoort niet bij de auto. Dit is geen kritiek op het functioneren van de Discovery Sport, het hoort bij het moderne huwelijk van koppelrijke benzine en diesel turbomotoren icm ZF 8 en 9 verzet-versnellingsbakken.

Bij welke vorm van aandrijving past dit karakter dan het best. Diesel of benzine? Benzine vanzelfsprekend. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43049
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Arthur » 31 jan 2018, 13:33

///Joost schreef: 31 jan 2018, 09:53
Tom schreef: 31 jan 2018, 09:41 450 Nm is een heerlijk koppel en 400 Nm niet?

Qua pk's krijg je bij de benzine ruim 55% aan vermogen bij terwijl je er qua koppel maar 12% bij krijgt in het voordeel van de diesel.
Jawel, maar omdat een benzinemotor doorgaans max koppel bij een hoger toerental heeft, althans... dit was een aanname van mij vwb deze blokken (ik ken de exacte rpms niet). Hoog koppel bij lage toeren is wel lekkerder rijden bij een dikke bak. Daar zul je iha toch minder snel hoog in de toeren rijden, tenzij je knot heet.
De moderne turbo-benzines geven het max koppel ook al vanaf een 1200-1400tpm af.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door ///Joost » 31 jan 2018, 13:34

Zo zie je maar, er zijn tal van parameters die een auto kunnen maken of breken. Er zit maar een ding op. Proefrijden. :)
Ik geef toe, wellicht een beetje old school gedachte van mij vwb koppelafgifte.

Gebruikersavatar
Erwin83
Berichten: 155
Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:38
Locatie: Tonale

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Erwin83 » 31 jan 2018, 15:09

De ZF bak kan je gewoon vastzetten in de 8 en op koppel rijden hoor.
Ik zou in de stelvio lekker in benzine pakken al was het maar omdat de diesel een wat ruw aggregaat is.
Maar wel lekker zuinig en beresterk. Dat wel.
Die E pace is zomaar 300 kg zwaarder dan een stelvio en daarmee wmb gediskwalificeerd als DF auto.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Macboy » 01 feb 2018, 10:08

Leuke maar voor mij onzinnige discussie. In een SUV altijd een diesel voor mij omdat een SUV erg duur in de lease is en er geen geld overblijft voor brandstof. De M135i was en blijft de enige dure auto rond €60.000 die ik in benzine uitvoering zal nemen. De rest is het mij niet waard.

Met 50.000km per jaar kan ik niet én in een dure auto rijden en €800 wegtikken aan brandstof. Seat Leon en Mini en dat soort wagens kosten veel minder aan lease en dan is benzine te doen. De rest absoluut niet.

Die E pace zal vanwege gewicht idd afvallen. Die X1 hierboven erg fraai ! Voor mij altijd nieuw alleen.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Mark 320iS » 01 feb 2018, 22:19

Megane IV RS geen optie?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door allen » 01 feb 2018, 22:23

dvh schreef: 31 jan 2018, 12:46 Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.
Jij geeft exact aan waar bij mij het probleem zat (naast al die pk's die ik minder had :kikker: )

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Macboy » 02 feb 2018, 01:22

Mark 320iS schreef: 01 feb 2018, 22:19 Megane IV RS geen optie?
De nieuwe Megane met 5-deuren bedoel je ? Zou zeker een optie kunnen zijn als hij niet té hardcore wordt en ik me nog steeds als hooligan wil gedragen.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2018, 08:58

allen schreef: 01 feb 2018, 22:23
dvh schreef: 31 jan 2018, 12:46 Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.
Jij geeft exact aan waar bij mij het probleem zat (naast al die pk's die ik minder had :kikker: )
Ook ik vind dat bij een 5-serie al zag ik het niet als probleem. Een 5 koop je om snel, luxe en comfortabel van A naar B te komen volgens mij.

Maar vind het wel erg leuk om nu in korte tijd van 5 naar 3 naar 1 te zijn gegaan, het is echt precies elke keer een stap naar minder comfort en meer rijbeleving waarbij het ene niet goed of fout is maar een bewuste keuze moet zijn naar wat je zoekt.

rijbeleving van een 1 serie zoeken in een 5 of comfort van een 5 in 1 serie gaat je niet lukken en zal dan ook in beide gevallen in een deceptive eindigen.

Verder is voor mij rond de 200PK wel een "sweet spot" in Nederland, meer is leuk maar niet perse nodig en went snel, minder wordt vervelend traag op sommige momenten.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28539
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Martijn_bmw » 02 feb 2018, 09:15

dvh schreef: 31 jan 2018, 12:51 Mooi ding voor Macboy :-)
http://adelsautos.nl/inventory/bmw-x1-2 ... -m-pakket/
Gaaf ding idd!!

Tom
Berichten: 22258
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Tom » 02 feb 2018, 09:25

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Mark 320iS » 02 feb 2018, 10:02

Macboy schreef: 02 feb 2018, 01:22
Mark 320iS schreef: 01 feb 2018, 22:19 Megane IV RS geen optie?
De nieuwe Megane met 5-deuren bedoel je ? Zou zeker een optie kunnen zijn als hij niet té hardcore wordt en ik me nog steeds als hooligan wil gedragen.
Yep, check het filmpje even. Neem ik hem na anderhalf jaar wel van je over ;-). Ik mail je mijn gewenste configuratie wel even :-)


[/quote]

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Macboy » 03 feb 2018, 11:12

Geweldig ding ! Komt zeker op het lijstje thx :thumbup:

- BMW X1/X2/X3
- BMW M140i
- BMW 320d/330d/430d
- Alfa Romeo Stelvio 210pk AWD diesel
- Seat Cupra R ST
- Skoda Octavia RS TDI combi
- Porsche 718 Boxster + VW Up!
- Renault Alpine + VW Up!
- Jaguar E-pace
- Megane RS 5d
- Mercedes A klasse 2018

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17194
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door dvh » 03 feb 2018, 11:34

Nieuwe A-klasse? :-)

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Tim N » 03 feb 2018, 18:17

Gek he zo'n stelvio reed mij vanmorgen tegemoet. Van elke suf is het prima een diesel te horen. Maar icm die Italiaanse neus was het bijbehorende geluid toch wel een domper van de 1e orde. Je verwacht een sportief geluid.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Mike R32 » 03 feb 2018, 20:03

Nieuwe Mazda CX-5 of Kia Stinger GT geen optie?

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Macboy » 04 feb 2018, 09:36

Kia had ik graag willen overwegen maar door BPM absurd geprijsd. Dat is 330d territorium. Dan natuurlijk altijd een 6-cilinder diesel dan 200pk 4-cilinder.

De Mazda CX5 heb ik eens gezien in stealth uitvoering. Was zeer indrukwekkend. Maar absoluut minder dan alle andere genoemde auto’s. Maar zeker het bekijken waard thx.
Macboy schreef: 10 nov 2017, 02:49 Vandaag een Mazda SUV gezien in donkergrijs met alle Mazda glim logos ook in donkergrijs. Super gaaf om te zien en ook de LED lampen maakten het tot een indrukwekkende verschijning. Mazda goed bezig.

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2290
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Godspeed » 04 feb 2018, 10:12

Porsche + VW!!

Hoewel die nieuwe Megane RS erg goed geslaagd. Mooi filmpje dat Mark hierboven plaatst. Welke generatie is dit nu? Die Martijn (gizmo) heeft is een ph3, daarna kwam de facelift van de ph3, of is dat de ph4? En uit het filmpje van Mark dan de ph5?

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1413
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door martll » 04 feb 2018, 19:10

Megane 3 RS heb je in ph1,2,3 250,265,275pk
Megane 4 RS die uitkomt is de ph1 van de Megane 4.

Gebruikersavatar
Macboy
Berichten: 26187
Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
Locatie: www.petkovski.nl

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Macboy » 05 feb 2018, 09:16

Ben wel onder de indruk van de Megane RS !

Online
Gebruikersavatar
Godspeed
Berichten: 2290
Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
Auto: Ford Fiesta ST 2014

Re: Macboys opvolger draadje

Bericht door Godspeed » 05 feb 2018, 21:10

martll schreef: 04 feb 2018, 19:10 Megane 3 RS heb je in ph1,2,3 250,265,275pk
Megane 4 RS die uitkomt is de ph1 van de Megane 4.
Helder, dank!

Dan mag de Megane 4 RS 5d ook wel Macboy :hungry:

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 328Ti, Bokkepoot, Godspeed, GRzep en 15 gasten