Macboys opvolger draadje
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Macboys opvolger draadje
Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
-
- Berichten: 55105
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Auto: Fun Damn Mentally
- Locatie: Where the neons turn to wood
Re: Macboys opvolger draadje
David jouw dikke BMW heeft 380pk! Da's 200 meer dan de Stelvio diesel en 100 meer dan de 280pk benzine.(ohjajoh?)
Maar 'n M550XD is inderdaad niet een enorm spectaculaire auto qua snelheidsbeleving.
Maar 'n M550XD is inderdaad niet een enorm spectaculaire auto qua snelheidsbeleving.
-
- Berichten: 18927
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Macboys opvolger draadje
Het went heel snel.
Totdat je weer in zo'n traag ding rijdt. Dan merk je ineens dat dat niet meer went.
Totdat je weer in zo'n traag ding rijdt. Dan merk je ineens dat dat niet meer went.
- Hielke
- Berichten: 11635
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: Macboys opvolger draadje
Als het dieselkoppel echt nog een argument is om een diesel boven een (zeer koppelrijke, want turbo) benzine uitvoering te verkiezen, dan zul je zo'n Stelvio altijd met handbak moeten kiezen. Als dit al mogelijk is. Met de moderne ZF 8 en 9 bakken, waar je tegenwoordig dood mee wordt gegooid, wordt het je als rijder bijna onmogelijk gemaakt om puur op koppel te rijden. Die bak gaat bij gascommando's nl terugschakelen. Snel, maar vooral veel, en daarmee het karakter van een motor als koppelbeul omzeilend.
Vorige week met de Land Rover Discovery Sport van Andre op pad geweest. Prachtige auto, veel comfort, presence, een machine die je het gevoel geeft de aarde onder de auto door te kunnen sleuren. Auto is voorzien van de 180 pk 2.2 diesel motor icm de ZF 9 bak. Vaak op momenten van rond de 120 km/h bij 1500 rpm wil je iets snelheid opbouwen. Wil je dat op koppel doen, dus zonder dat de bak terugschakelt, moet je het gaspedaal met extreme voorzichtigheid beroeren. Het is eigenlijk niet te doen. Vaak schakelt de bak 2 of 3 keer terug om daarna vlot weer naar het hoogste verzet terug te keren. Veel drama voor een kleine snelheidswinst. Ja, je kunt het fenomeen omzeilen door in de handmatige modus van de automaat te rijden, maar dit hoort niet bij de auto. Dit is geen kritiek op het functioneren van de Discovery Sport, het hoort bij het moderne huwelijk van koppelrijke benzine en diesel turbomotoren icm ZF 8 en 9 verzet-versnellingsbakken.
Bij welke vorm van aandrijving past dit karakter dan het best. Diesel of benzine? Benzine vanzelfsprekend. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.
Vorige week met de Land Rover Discovery Sport van Andre op pad geweest. Prachtige auto, veel comfort, presence, een machine die je het gevoel geeft de aarde onder de auto door te kunnen sleuren. Auto is voorzien van de 180 pk 2.2 diesel motor icm de ZF 9 bak. Vaak op momenten van rond de 120 km/h bij 1500 rpm wil je iets snelheid opbouwen. Wil je dat op koppel doen, dus zonder dat de bak terugschakelt, moet je het gaspedaal met extreme voorzichtigheid beroeren. Het is eigenlijk niet te doen. Vaak schakelt de bak 2 of 3 keer terug om daarna vlot weer naar het hoogste verzet terug te keren. Veel drama voor een kleine snelheidswinst. Ja, je kunt het fenomeen omzeilen door in de handmatige modus van de automaat te rijden, maar dit hoort niet bij de auto. Dit is geen kritiek op het functioneren van de Discovery Sport, het hoort bij het moderne huwelijk van koppelrijke benzine en diesel turbomotoren icm ZF 8 en 9 verzet-versnellingsbakken.
Bij welke vorm van aandrijving past dit karakter dan het best. Diesel of benzine? Benzine vanzelfsprekend. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen.
- Arthur
- Berichten: 43049
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.51
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Macboys opvolger draadje
De moderne turbo-benzines geven het max koppel ook al vanaf een 1200-1400tpm af.///Joost schreef: 31 jan 2018, 09:53Jawel, maar omdat een benzinemotor doorgaans max koppel bij een hoger toerental heeft, althans... dit was een aanname van mij vwb deze blokken (ik ken de exacte rpms niet). Hoog koppel bij lage toeren is wel lekkerder rijden bij een dikke bak. Daar zul je iha toch minder snel hoog in de toeren rijden, tenzij je knot heet.Tom schreef: 31 jan 2018, 09:41 450 Nm is een heerlijk koppel en 400 Nm niet?
Qua pk's krijg je bij de benzine ruim 55% aan vermogen bij terwijl je er qua koppel maar 12% bij krijgt in het voordeel van de diesel.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Macboys opvolger draadje
Zo zie je maar, er zijn tal van parameters die een auto kunnen maken of breken. Er zit maar een ding op. Proefrijden. 
Ik geef toe, wellicht een beetje old school gedachte van mij vwb koppelafgifte.

Ik geef toe, wellicht een beetje old school gedachte van mij vwb koppelafgifte.
- Erwin83
- Berichten: 155
- Lid geworden op: 20 okt 2010, 08:38
- Locatie: Tonale
Re: Macboys opvolger draadje
De ZF bak kan je gewoon vastzetten in de 8 en op koppel rijden hoor.
Ik zou in de stelvio lekker in benzine pakken al was het maar omdat de diesel een wat ruw aggregaat is.
Maar wel lekker zuinig en beresterk. Dat wel.
Die E pace is zomaar 300 kg zwaarder dan een stelvio en daarmee wmb gediskwalificeerd als DF auto.
Ik zou in de stelvio lekker in benzine pakken al was het maar omdat de diesel een wat ruw aggregaat is.
Maar wel lekker zuinig en beresterk. Dat wel.
Die E pace is zomaar 300 kg zwaarder dan een stelvio en daarmee wmb gediskwalificeerd als DF auto.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Macboys opvolger draadje
Leuke maar voor mij onzinnige discussie. In een SUV altijd een diesel voor mij omdat een SUV erg duur in de lease is en er geen geld overblijft voor brandstof. De M135i was en blijft de enige dure auto rond €60.000 die ik in benzine uitvoering zal nemen. De rest is het mij niet waard.
Met 50.000km per jaar kan ik niet én in een dure auto rijden en €800 wegtikken aan brandstof. Seat Leon en Mini en dat soort wagens kosten veel minder aan lease en dan is benzine te doen. De rest absoluut niet.
Die E pace zal vanwege gewicht idd afvallen. Die X1 hierboven erg fraai ! Voor mij altijd nieuw alleen.
Met 50.000km per jaar kan ik niet én in een dure auto rijden en €800 wegtikken aan brandstof. Seat Leon en Mini en dat soort wagens kosten veel minder aan lease en dan is benzine te doen. De rest absoluut niet.
Die E pace zal vanwege gewicht idd afvallen. Die X1 hierboven erg fraai ! Voor mij altijd nieuw alleen.
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Macboys opvolger draadje
Megane IV RS geen optie?
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Macboys opvolger draadje
Jij geeft exact aan waar bij mij het probleem zat (naast al die pk's die ik minder haddvh schreef: 31 jan 2018, 12:46 Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.

- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Macboys opvolger draadje
De nieuwe Megane met 5-deuren bedoel je ? Zou zeker een optie kunnen zijn als hij niet té hardcore wordt en ik me nog steeds als hooligan wil gedragen.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Macboys opvolger draadje
Ook ik vind dat bij een 5-serie al zag ik het niet als probleem. Een 5 koop je om snel, luxe en comfortabel van A naar B te komen volgens mij.allen schreef: 01 feb 2018, 22:23Jij geeft exact aan waar bij mij het probleem zat (naast al die pk's die ik minder haddvh schreef: 31 jan 2018, 12:46 Stomme is, dat na een paar weken in de 550 ik het ook al beetje normaal ben gaan vinden.
Komt ook door het comfort/gebrek aan beleving ( wat dan wel weer lekker comfortabel is)
Want er zijn genoeg auto's van 250-300pk die veel harder lijken te gaan wanneer je erin zit...... ( en misschien ook wel zijn?)
Golf R heeft 300pk dacht ik? Maar zo'n ding jankt er ook serieus op. Is natuurlijk een bak lichter dan de 5-serie.. maakt uiteindelijk ook gewoon veel uit.)
Maar vind het wel erg leuk om nu in korte tijd van 5 naar 3 naar 1 te zijn gegaan, het is echt precies elke keer een stap naar minder comfort en meer rijbeleving waarbij het ene niet goed of fout is maar een bewuste keuze moet zijn naar wat je zoekt.
rijbeleving van een 1 serie zoeken in een 5 of comfort van een 5 in 1 serie gaat je niet lukken en zal dan ook in beide gevallen in een deceptive eindigen.
Verder is voor mij rond de 200PK wel een "sweet spot" in Nederland, meer is leuk maar niet perse nodig en went snel, minder wordt vervelend traag op sommige momenten.
- Martijn_bmw
- Berichten: 28539
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Randstad
Re: Macboys opvolger draadje
Gaaf ding idd!!dvh schreef: 31 jan 2018, 12:51 Mooi ding voor Macboy
http://adelsautos.nl/inventory/bmw-x1-2 ... -m-pakket/
- Mark 320iS
- Berichten: 2883
- Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23
Re: Macboys opvolger draadje
Yep, check het filmpje even. Neem ik hem na anderhalf jaar wel van je overMacboy schreef: 02 feb 2018, 01:22De nieuwe Megane met 5-deuren bedoel je ? Zou zeker een optie kunnen zijn als hij niet té hardcore wordt en ik me nog steeds als hooligan wil gedragen.


[/quote]
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Macboys opvolger draadje
Geweldig ding ! Komt zeker op het lijstje thx 
- BMW X1/X2/X3
- BMW M140i
- BMW 320d/330d/430d
- Alfa Romeo Stelvio 210pk AWD diesel
- Seat Cupra R ST
- Skoda Octavia RS TDI combi
- Porsche 718 Boxster + VW Up!
- Renault Alpine + VW Up!
- Jaguar E-pace
- Megane RS 5d
- Mercedes A klasse 2018

- BMW X1/X2/X3
- BMW M140i
- BMW 320d/330d/430d
- Alfa Romeo Stelvio 210pk AWD diesel
- Seat Cupra R ST
- Skoda Octavia RS TDI combi
- Porsche 718 Boxster + VW Up!
- Renault Alpine + VW Up!
- Jaguar E-pace
- Megane RS 5d
- Mercedes A klasse 2018
- dvh
- Berichten: 17194
- Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29
Re: Macboys opvolger draadje
Nieuwe A-klasse? 

- Tim N
- Berichten: 7750
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Macboys opvolger draadje
Gek he zo'n stelvio reed mij vanmorgen tegemoet. Van elke suf is het prima een diesel te horen. Maar icm die Italiaanse neus was het bijbehorende geluid toch wel een domper van de 1e orde. Je verwacht een sportief geluid.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Macboys opvolger draadje
Nieuwe Mazda CX-5 of Kia Stinger GT geen optie?
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Macboys opvolger draadje
Kia had ik graag willen overwegen maar door BPM absurd geprijsd. Dat is 330d territorium. Dan natuurlijk altijd een 6-cilinder diesel dan 200pk 4-cilinder.
De Mazda CX5 heb ik eens gezien in stealth uitvoering. Was zeer indrukwekkend. Maar absoluut minder dan alle andere genoemde auto’s. Maar zeker het bekijken waard thx.
De Mazda CX5 heb ik eens gezien in stealth uitvoering. Was zeer indrukwekkend. Maar absoluut minder dan alle andere genoemde auto’s. Maar zeker het bekijken waard thx.
Macboy schreef: 10 nov 2017, 02:49 Vandaag een Mazda SUV gezien in donkergrijs met alle Mazda glim logos ook in donkergrijs. Super gaaf om te zien en ook de LED lampen maakten het tot een indrukwekkende verschijning. Mazda goed bezig.
-
OnlineGodspeed
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Macboys opvolger draadje
Porsche + VW!!
Hoewel die nieuwe Megane RS erg goed geslaagd. Mooi filmpje dat Mark hierboven plaatst. Welke generatie is dit nu? Die Martijn (gizmo) heeft is een ph3, daarna kwam de facelift van de ph3, of is dat de ph4? En uit het filmpje van Mark dan de ph5?
Hoewel die nieuwe Megane RS erg goed geslaagd. Mooi filmpje dat Mark hierboven plaatst. Welke generatie is dit nu? Die Martijn (gizmo) heeft is een ph3, daarna kwam de facelift van de ph3, of is dat de ph4? En uit het filmpje van Mark dan de ph5?
- martll
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42
Re: Macboys opvolger draadje
Megane 3 RS heb je in ph1,2,3 250,265,275pk
Megane 4 RS die uitkomt is de ph1 van de Megane 4.
Megane 4 RS die uitkomt is de ph1 van de Megane 4.
- Macboy
- Berichten: 26187
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 11:49
- Locatie: www.petkovski.nl
Re: Macboys opvolger draadje
Ben wel onder de indruk van de Megane RS !
-
OnlineGodspeed
- Berichten: 2290
- Lid geworden op: 25 sep 2010, 19:09
- Auto: Ford Fiesta ST 2014
Re: Macboys opvolger draadje
Helder, dank!martll schreef: 04 feb 2018, 19:10 Megane 3 RS heb je in ph1,2,3 250,265,275pk
Megane 4 RS die uitkomt is de ph1 van de Megane 4.
Dan mag de Megane 4 RS 5d ook wel Macboy
