Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
MParallel
Auto: BMW

Re: Klussen aan je auto, wat heb jij onlangs gedaan?

Bericht door MParallel » 27 mei 2015, 15:24

Afgelopen weekend druk bezig geweest met de M3. Hopelijk eind deze week klaar.

Vanos complete seal kit van Beisan + E39 M5 o-ringen door de ventielen.

Daarnaast een complete oliebeurt, want geen idee hoe oude de oude olie al is toen ik de auto kocht. Ik vermoed best oud.

Bij een M3 heb je natuurlijk nog een oliekoeler en een carterpan die uit 2 compartimenten bestaat. Helaas heeft mijne niet het voorste aftappunt. Bij het aftappen via de bout op achterste deel (zeef + sensor ook losgehaald) loopt er maar een deel van de olie uit.

Ik wilde echt álle olie vervangen, dus oliekoeler + carterpan er onder uit. Leuke klusje :lol:

Want dat betekent onder meer onderplaat, kruis, subframe, stuurhuis en motorsteunen los.

En dan krijg je zoiets:

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu wachten op nieuwe carterpakking, dus kan nu nog niet zeggen hoeveel olie er in totaal in gaat. BMW geeft 5.5 aan bij een normale oliewissel, maar dat is dus zonder koeler enzo. Daar zit ook nog een behoorlijke scheut in.

En door wat geluk en toeval nu een originele BMW SI reset tool in bezit. Olie/inspectielichten resette ik altijd met een draad+stopwatch wat prima gaat. Maar voor een kratje bier voor deze tool, dan zeg ik geen nee. Kerel woont toevallig 20 minuten van de plek waar ik toen was.

Tool
Afbeelding

In situ
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2015, 15:37

jeuj...jij maakt er wel heel wat werk van :shock: :lol:
wel een mooie motor houder trouwens.

verder zo'n soort tool nog niet eerder gezien, heb gelukkig 2 of 3 andere hier thuis (digitale meer)

zo krijg/houd je de olie wel mooi schoon, dat dan weer wel, anders is het vrij snel dat het vermengd wordt met de rest olie in de oliekoeler en slangen/leidingen, alhoewel het bij een M3 wat directer loopt met 2 harde leidingen dacht ik.

Ik had mijn olie koeler destijds andersom gelegd zodat de leidingen niet meer voorlangs hoefden te lopen, dat was mooi...maar toen bleken de 2 leidingen/slangen ineens veels te lang...ow :)
en zo'n leiding is vrij stug...dus maar met een leuke krul laten lopen wat in de holle ruimte valt van de bumper/spatscherm, niet perfect maar voldoet verder goed en je ziet het niet, zit gelukkig ook een krachtige pomp in het systeem, dat scheelt ook, pompt goed rond :D

MParallel

Bericht door MParallel » 27 mei 2015, 15:50

Daarom. Wil niet dat er tig jaar oude olie vermengt met verse Fuchs Titan Pro S.

Je zou zeggen als carter open ligt, meteen ARP bouten en lagers vervangen. Maar ergens houdt het op. Ik rijd er ook vrij normaal in en komt zelfde tot nooit boven de 6000rpm, laat staan de begrenzer. Gezien de km-stand van 83.000 is dat iets wat een andere keer misschien nog wel een keer komt.

Weet in elk geval wat er bij komt kijken.

Dat van die leidingen kan ik niet helemaal plaatsen. Zoals het zat zit het prima. Leidingen zijn rubber met alleen boven en onderaan een stukje hardline.

GTRene

Bericht door GTRene » 27 mei 2015, 16:07

van die lagers zou ik ook niet doen, helemaal niet met die stand en niet te gek doen en goede olie straks :D

van die leidingen dacht ik dat je net zoiets zou hebben als een standaard M coupe, maar zie idd dat er ook een stukje rubber tussen zit, ook wel logish eigenlijk ivm trillingen en movements e.d.

Afbeelding

http://nl.bmwfans.info/parts-catalog/Z3 ... #2227235_4" onclick="window.open(this.href);return false;

MParallel

Bericht door MParallel » 28 mei 2015, 15:18

Nog niet geheel klaar helaas, maar wel veel gedaan.

carterpan + nieuwe pakking weer op z'n plek, subframe + motorsteunen + stuurhuis + draagarmen + oliekoeler (met nieuwe o-ringen) + stuurbekrachtigingspomp + luchtpomp slang.

Nieuwe "koelslang" van stuurhuis gemonteerd. De oude zweette meer dan wenselijk.

Ook beide multiriemen ververst. Vreemd systeem op de M3 overigens. De 328i heeft 2 spanners, 1 hydraulisch, 1 mechanisch, maar de M3 heeft voor de airco/luchtpomp een losse span pulley die je handmatig moet spannen. Verrassend.

Afbeelding

Gisteren nog dit onderdeel uit DE ontvangen waar ik al ruim 4 jaar naar zoek:

Afbeelding

Het is een beugel voor de telefoonmodule. Jaren geleden die houder besteld. Toen bleek dus dat er een tweede, kleinere beugel nodig is, die weer op die grote houder komt.

Wat wil het geval, tot op de dag van vandaag kun je die grote houder bestellen, maar de kleinere beugel is al jaren nla. Lekker handig dus.

Daarnaast is deze houder alleen op de E36 Cabrio gebruikt, en dan alleen als er af-fabriek een telefoon in zit. Vandaar de lange zoektocht. Via een Duits forum werd ik getipt op een Ebay Kleinanzeichen veiling. Daar stond overigs alleen de grote module op de foto, maar wel met de module er ook op. Dus op goed geluk die verkoper gevraagd of het met die kleine beugel is, wat dus het geval bleek.

Uiteraard kun je zelf ook wel een beugeltje fixen, maar mensen die mij kennen weten dat het daar niet om gaat. Het moét origineel zijn.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 29 mei 2015, 16:14

mooi klusje!

BrianPuns

Bericht door BrianPuns » 02 jun 2015, 09:41

Ben nu bezig met het interieur en alles wat overbodig is te verwijderen. Het leukste klusje altijd :D
Alleen die isolatie matjes zijn altijd minder.
Iemand nog tips om die makkelijk te verwijderen?

smadb

Bericht door smadb » 10 jun 2015, 14:08

Hallo allen,

Ik ben onlangs weer bezig geweest met mijn e46 318 compact. Het stuur trilt namelijk nog steeds.

Enkele duizend km geleden heb ik vervangen:
Stuurstangen
Hydrolagers
Draagarmen
Spoorstangen
Schijfremmen achter + blokken achter + gesmeerd
Als laatste ook uitgelijnd en gebalanceerd

Afgelopen week schijfremmen voor + blokken voor + gesmeerd.
Omdat mijn stuur nog steeds trilde heb ik opnieuw mijn banden laten balanceren. Al het oude lood is er af gehaald en nieuw lood opgeplakt.

Het trillen bij het remmen is helemaal over maar het trillen bij vanaf 100 t/m 130 km/h blijft aanwezig. Waarbij bij 110 km/h het trillen het ergste verneembaar is.
Het lijkt erg op dit filmpje vanaf 0:17:

Op het internet heb ik stuurhuis problemen gevonden en een uitgelubberde koppeling van de stuurinrichting. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand mij een advies geven?

Alvast bedankt!

MParallel

Bericht door MParallel » 23 jun 2015, 15:50

Nieuwe "cap nuts" voor de OEM veerpootbrug gemonteerd.

Ik had me oude set in azijn gegooid om lekker te cleanen, niet realiserend dat er een speciale coating op zit (die ernorm afgeeft).

Dus dat betekende een nieuw setje halen...

Afbeelding

Zonder coating en met roest
Afbeelding

En de nieuwe
Afbeelding

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jun 2015, 16:29

zou mooi zijn als je ook nog een afdekdop/kap had voor het midden deel.
je hebt doppen in allerlei maten, misschien zit er een goede tussen in die maat.

MParallel

Bericht door MParallel » 23 jun 2015, 16:55

GTRene schreef:zou mooi zijn als je ook nog een afdekdop/kap had voor het midden deel.
je hebt doppen in allerlei maten, misschien zit er een goede tussen in die maat.
Klopt ja. Moet nog een setje afdekkapjes van een Z8 halen:

Afbeelding

En zo te zien passen die E46 M3(?) afdekkapjes voor de moeren ook. Al vind ik dat niet echt iets toevoegen.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jun 2015, 17:04

ah, kijk, dus die voor de Z8 passen in die veerpootbrug gaten? das makkelijk :)

MParallel

Bericht door MParallel » 23 jun 2015, 17:33

Net een maat van me aan de lijn die vroeger een M3 had met deze setup. Hij vertelde met dat ze precies passen, alleen moet je er even een randje schilderstape omheen doen, zodat ze ook goed klemmen.

Nou daar kan ik wel mee leven.

GTRene

Bericht door GTRene » 23 jun 2015, 17:35

indeed, als je die look krijgt, doen.

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jul 2015, 17:13

Zo, vandaag ook eens een klein klusje opgelost.
De auto had al een tijdje last van een licht krakend geluidje LA, dacht eerst zit wellicht in de veer die wat movement heeft als de kar beweegt, wellicht wat veer windingen over elkaar oid, maar schijnbaar kwam het daar niet weg.

Als je de auto opkrikte kon je dat licht krakende geluidje ook al horen, dus de boel maar eens los draaien, schokbreker onder los, en het stabilisator stangetje, toen veer eruit en eens de boel bewegen.
Kwam in elk geval ook niet bij de draagarmen weg, althans niet zonder de veerspanning.

Toen ik eens aan dat stabilisator stangetje (korte tussenstuk) bewoog en kracht zette (gaat heel zwaar) hoorde ik dat lichte krakende geluid, rubber droog (veel wrijving) op de stabilisator stang.
Dus dat ding maar met een trekker eraf gehaald, wel eerst een centerpunt gaatje geboord zodat de trekker grip had op dat uiteinde :) daarna kwam ie er ook mooi af.

Had nog van dat powerflex rubbervet (lijkt wel wat op kopervet, is dat hetzelfde of?)
en dus dat stangetje en in dat rubber wat vet gesmeerd zogoed het daar blijft, immers rubber gaat strak over dat uiteinde.
Ook de onderste waar die bout door zit wat vet en de bout niet meer zo strak gedraaid, zodat het gemakkelijker op en neer kan bewegen zonder te grote wrijving en gekraak.
WP_20150708_015.jpg
WP_20150708_015.jpg (387.63 KiB) 2084 keer bekeken
Toen ook nog even wat rubber opgevuld bij de onderkant van de veerhouder, daar was het te ruim en had nog een koelslang die precies om de rubber buffer paste en zo dat die ring wat bij de veer hoorde ook weer precies er om heen paste :peace: zo me happy.
WP_20150708_017.jpg
WP_20150708_017.jpg (305.08 KiB) 2084 keer bekeken
Toen alles weer in elkaar gezet en getest, nu hoorde ik niks meer tijdens bv de auto opkrikken en dus voorlopig weer mooi stil.

De ander kant RA kraakte (wrijving) nog niet, toch daar ook maar ff alles los gehaald en ingevet met dat powerflex spul en ook dat rubber daar toegepast voor de veer.

Ondertussen trouwens ook nog een goed/nieuw taxatie rapport bij de auto, die man had niet zolang daarvoor ook nog een andere M coupe Z3 getaxeerd, een blauwe met lage kmst, die er ook goed/mooi uitzag.
Afijn, kan dat (taxatie rapport) ook weer 3 jaar mee.

martll

Bericht door martll » 08 jul 2015, 17:17

Jij woont ook in het Oosten van het land toch?
Wie heeft hem getaxeerd?

GTRene

Bericht door GTRene » 08 jul 2015, 17:25

martll schreef:Jij woont ook in het Oosten van het land toch?
Wie heeft hem getaxeerd?
Klopt, maar de taxatie verliep via een bedrijfje uit Wormerveer (NH), dat is nogal een eindje weg :D
Omdat ik hem eerder via daar liet taxeren heb ik gewoon weer via hen dat laten doen.

Nu zit er schijnbaar ook een taxateur bij een klassieker autobedrijf in Almelo, magoed ik kende dat andere bedrijfje al en liet het gewoon weer via hun doen.
Je kan de auto daar laten taxeren (wat goedkoper) of thuis, is duurder (afstand) maja, ik kom maar weinig de deur uit en dus hem hier laten komen :)
Weer wat leuke verhalen gehoord waar die overal komt en of over bepaalde auto's, best interessant.

GTRene

Bericht door GTRene » 24 jul 2015, 23:02

Niet aan de auto geklust maar de verlichting in mijn garage eens verbeterd om de auto e.d. beter te kunnen zien :mrgreen:

Ik zat al een paar jaar naar andere TL balken voor in mijn garage te kijken, heb 4 lichtbakken met 2x 36w TL buizen, maar...de helft deed het maar, dus elke TL balk maar 1 TL buis wat werkte, natuurlijk nwe starters e.d. gekocht en er in maar ook dat maakte niet uit...heb nog redelijk wat starters liggen :D

Ook elke keer dat opstarten geflikker, wat helemaal opviel toen ik onlangs een enkele TL buis erbij kocht die boven de werkbank kwam, als je die aandeed floept ie meteen aan, zonder opstarten en of geflikker zeg maar.

Zit ook niet meer zo'n starter in, dus ik dacht, hm...nog meer haast met die andere 4 dubbele lichtbalken, dus wachten op een aanbieding bij de Gamma, die kwam van de week dus meteen 4 x 2x 36W die spuitwaterdicht zijn (niet dat ik dat zocht) en dus ook veiliger en of meer beschermd.

nu met korting nog geen 23,- eu per TL armatuur 2x 36 w incl 2 TL buizen 1200 mm enz.

op de foto nog met de papieren bescherming voor de buizen, verder wel uitgepakt.
2x 36w TL-armatuur-.jpg
2x 36w TL-armatuur-.jpg (396.78 KiB) 1995 keer bekeken
hier een foto zonder dat papier>
2x 36w TL-armatuur.jpg
2x 36w TL-armatuur.jpg (161.66 KiB) 1995 keer bekeken
Dacht eerst, zal niet zo heel veel verschil maken met die oude TL balken die open waren en met zo'n vrij grote
wit stalen overkapping (licht verdeler), mede omdat de nwe onder een plastic kap zit e.d.
Maar het verschil is bijna dag en nacht :shock: nu super wit licht en meteen aan zodra je de schakelaar omzet, geen geflikker voor opstarten, nope...meteen licht en veel.
Die TL balken zitten ook mooi in elkaar vind ik, met die clips die handig werken en hoe het binnenste in elkaar
steekt e.d. ziet er goed uit, oke tis plastic en over tig jaar wordt het wellicht hard en? maar voor nu mooi spul.

Toen ik de oude eraf schroefte, viel me op hoe zwaar die oude meuk was :shock: zeker 3 of 4x zo zwaar!
nu is dat nwe ook van plastic, maar toch.

Ook nog 1 TL-balk een stuk meer naar de garage deur geplaats, vorige plek was meer naar binnen en
net lastig als je onder de motorkap wilde kijken, dan viel het licht achter de openstaande klep, nu valt het licht
er mooi op de motor als de kap geopend is, me happy with the light. :angel:

Een jaar ofzo terug ook nog 9 nwe (extra) stopcontact mogelijkheden gemaakt in de garage, zodat ik niet elke keer met een verlengsnoer oid hoefde te werken, ook super handig.

MartijnGizmo

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2015, 09:32

Een beetje fijne werkplek maakt het leven een stuk aangenamer! :thumbup:

witje

Bericht door witje » 31 jul 2015, 20:54

Ik had last van een benzinelucht na het tanken en vermoedde een probleem bij de pomp of retourslang.

Iemand die ooit in de BMW de brandstofpomp heeft geupgrade blijkt de rubber manchet niet goed terug gezet, er zat 4 mm speling in.

Alles opnieuw gemonteerd met nieuwe slangklemmen, zou nu niet meer moeten stinken

Afbeelding

Luco

Bericht door Luco » 02 aug 2015, 17:21

Na wat geintjes voor me op de rijksweg (waar ik buiten mijn wil en schuld betrokken ben geraakt) heb ik een dashcam aangeschaft.
Maar wil hem niet in de sigarettenaansteker hebben maar netjes wegwerken.
Maar waar zit bij een 530 D een contactgestuurde plusdraad in de hemel aan de voorzijde?
Ik kon hem niet vinden?
En wat is de massa?

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2015, 18:13

misschien heb je hier wat aan om de juiste kabel te vinden als je een e39 hebt?

http://www.ideaphile.com/bmw/v1/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Luco

Bericht door Luco » 02 aug 2015, 18:18

Dat paneel heb ik niet ik heb alleen de verlichting en een kleiner paneeltje wwar de nicrofoon voor de telefoon op zit, maar die is constant gevoedt.

EvdP
Auto: Volg de Skoda rijder

Bericht door EvdP » 02 aug 2015, 18:40

Ik heb vandaag olie bijgevuld :| Ik controleer mijn olieniveau eigenlijk nooit, maar toen ik een melding in het display zag dat ik mijn "oil level" moest checken heb ik dat maar even gedaan.. Met de eerste liter kwam hij net boven minimum. Bij mijn vorige BMW's controleerde ik ook eigenlijk nooit en hoefde ik nooit tussen beurten bij te vullen. Bij deze (M52B28) moet ik dus wel wat vaker controleren. Maar ik heb er ook al weer bijna 20.000 km opzitten sinds de vorige beurt. 1 liter per 10.000 km lijkt me geen ramp.

GTRene

Bericht door GTRene » 02 aug 2015, 19:07

1 L op de 10.000km is idd geen enkel probleem, zou voortaan wel wat vaker controleren als ik jou was :D

@Luco, dus je hebt geen schuifdak oid? dan weet ik ook niet of ze er wellicht extra kabels hebben lopen buiten de verlichting en die microfoon welke zoals je al noemde, op continu stroom werken wat jij niet zoekt.

Plaats reactie