Martijn's BMW M140i

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4878
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door sitechris » 08 aug 2024, 13:09

MartijnGizmo schreef: 08 aug 2024, 11:18 Ik weet niet wat beetje fatsoenlijke kozijnen kosten, maar scheelt wel dat ik huur. :tooth:
sitechris schreef: 07 aug 2024, 21:49 @MartijnGizmo, weet jij of de HK audio in de volgende generatie Einser (2019-2024) ook budgetversie is?
Dat legt Rick een paar posts naar boven uit! :) viewtopic.php?p=1662540#p1662540
Overheen gelezen, but tnx!

En superleuke video wederom :)

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Vanreijmersdal » 08 aug 2024, 13:26

HSR schreef: 07 aug 2024, 13:49
MartijnGizmo schreef: 07 aug 2024, 11:07 Videootje van de honderdveertig-i-x-drive
Misschien is het tijd om van camerman over te stappen op presentator? Erg leuke presentatie met goede mix humor en informatie!
Helemaal mee eens, ik zeg doen!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4878
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door sitechris » 08 aug 2024, 13:32

Ja ik zeg ook doen. Mix van kennis en je humor doet het meer dan prima on screen. Dat ontbreekt imo een beetje bij die Bart. Die vind ik echt heel erg saaaaaaiiiiii. Alhoewel ik die al een hele tijd niet gezien heb? Zit die nog bij Autoblog?

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Vanreijmersdal » 08 aug 2024, 13:34

Martijn, hiermee zou je ons wel verrassen :tooth:

https://www.marktplaats.nl/v/auto-onder ... rood-leder

Wouter81
Berichten: 9420
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86|California|Grand Vitara
Locatie: Curaçao

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Wouter81 » 08 aug 2024, 14:56

Mooie auto Martijn! :)

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 08 aug 2024, 15:11

Bedankt voor de complimenten heren! :beer: Video's presenteren is op zich wel leuker/makkelijker als het over een onderwerp gaat waar je zelf gepassioneerd over bent.
sitechris schreef: 08 aug 2024, 13:32 Ja ik zeg ook doen. Mix van kennis en je humor doet het meer dan prima on screen. Dat ontbreekt imo een beetje bij die Bart. Die vind ik echt heel erg saaaaaaiiiiii. Alhoewel ik die al een hele tijd niet gezien heb? Zit die nog bij Autoblog?
Die is een jaar geleden alweer teruggegaan naar AutoRAI!

Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4878
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M2 G87/SEAT Ibiza 1.5 TSI
Locatie: http://www.driveaholic.nl

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door sitechris » 08 aug 2024, 18:49

ha vandaar tijd niet gezien dus ;)

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1883
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Barend » 09 aug 2024, 10:42

Goeie upgrade, Martijn!
Ben benieuwd naar alle aankomende upgrades.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28511
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Martijn_bmw » 18 aug 2024, 20:46

Mooie auto Martijn, en ben benieuwd naar de upgrades die je nog gaat doorvoeren :) :df:
De intro film is ook echt leuk gemaakt!

Gebruikersavatar
Vanreijmersdal
Berichten: 947
Lid geworden op: 17 aug 2012, 19:22

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Vanreijmersdal » 16 nov 2024, 14:12

Leuke update weer op YouTube, doe je goed.
Ook interessante zaken waar ik met mijn f20 ook eens naar ga kijken.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8726
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 16 nov 2024, 15:25

Dit draadje om onbekende reden gemist.

TL:DR: gave auto.

ps ik kijk toch echt al tijden Autoblog, maar meer dan Wouter ken ik niet, Nooit geweten dat je daar ook werkt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34202
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door JP » 16 nov 2024, 19:47

Afbeelding

Robin
Berichten: 55051
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Robin » 21 nov 2024, 06:33

Ik vond 't een geinige video Martijn.
Ik plaats 'm even:


Dat Apple Carplay vind ik wel wat voor 'een volgende keer'. Verder is hij al M2(C) achtig snel van 100-200, is dat met standaard vermogen?
Die 3.78 0-100 is ook meer dan prima natuurlijk(maarja XDrive he)

HSR
Berichten: 5498
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door HSR » 21 nov 2024, 08:58

Ook weer enorm genoten van deze video! Mooi stukje ook over moderitis haha!

Ik ben HSR en ook ik heb moderitis.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28511
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Martijn_bmw » 21 nov 2024, 09:16

Leuke video! En grappig dat je bij Rogier langs ging voor CarPlay.
Heb hem laatst hier ook nog ergens geadviseerd en in de tijd ook een aantal keer mijn auto’s laten aanpassen :)

Gebruikersavatar
Erik K.
Berichten: 7209
Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Erik K. » 21 nov 2024, 10:09

Robin schreef: 21 nov 2024, 06:33 Verder is hij al M2(C) achtig snel van 100-200, is dat met standaard vermogen?
Die 3.78 0-100 is ook meer dan prima natuurlijk(maarja XDrive he)
Begreep dat zijn auto inmiddels al een stuk sneller is.. :whistle:

Robin
Berichten: 55051
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Auto: Fun Damn Mentally
Locatie: Where the neons turn to wood

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Robin » 21 nov 2024, 10:18

@Erik. Geloof ik meteen. Nou Gizmo vertel:)

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2025, 11:11

Ohja, bij die video die Robin hier boven postte had ik ook een verhaaltje getypt, los van de kentekenplaathouders en CarPlay/HK-dinges... :)

xHP
Bij mijn voorstelrondje werd al vanuit verschillende hoeken gesuggereerd dat ik die fijne ZF achttraps automaat onder handen moest nemen met xHP, en dat kan ik volledig beamen. Ook dit is weer een app waarmee je zelf met behulp van een OBD2-dongel software-aanpassingen kunt uitvoeren, maar in dit geval gaat het dan om het inladen van andere maps en optie op de TCU. Dat is de Transmission Control Unit, het brein van de automatische versnellingsbak, en daar is wederom een hoop aan in te stellen. Kort gezegd komt het erop neer dat na het aanpassen van de map, de automaat nóg soepeler schakelt in de Comfort-stand, maar juist een stuk sneller en agressiever in de Sport-standen.

Ik opteerde meteen voor de ruigste “Stage 3”, waarmee het handmatig schakelen soms een beetje lomp en onbehouwen aan kan voelen, zoals we dat bijvoorbeeld van de DCT-transmissies kennen. Een beetje onnodig misschien, maar ook wel weer vermakelijk als je er even goed voor gaat zitten. En als je daar geen zin in hebt, zet je de bak weer terug in Comfort, en zoef je met je ouderwetse slushbox langs ’s Heeren wegen. Nou, niet helemaal, maar het contrast is erg groot, en dat vind ik het leuke aan verschillende standen. De schakelflippers zouden voor mij wel iets langer mogen zijn, maar ik heb niet direct behoefte aan van die aluminium boomerangs achter mijn stuur, dus daar ben ik nog zoekende.

Wrappen
Toen BMW op de markt kwam met de zogenaamde MPerformance-modellen, in eerste instantie in de vorm van de M135i en M550d, verscheen daar ook de accentkleur Ferric Grey. Terug te vinden op onder andere de wielen, de spiegels en in delen van de bumper. Nou ben ik daar niet zo’n fan van, zeker niet op een zwarte auto, dus daar moest wat aan gebeuren. Ik wende mij tot folietovenaar Sebas van WrapCity, die ook ooit de duurtest-Swift onder handen nam en met zijn M2 in Mijn-Auto figureerde (ik zie hier een patroon ontstaan).
Op een warme zomerochtend had hij in een handomdraai de grijze delen in de voorbumper voorzien van zwarte folie, monteerde hij mijn in China bestelde zwarte spiegelkappen (uiteraard in M-stijl, ik ben een secret-Sjonnie), verdween er wat chroom van het kofferklepslot en verwijderde hij de M-logo’s van de voorschermen. Een subtiel verschil, maar ik vind het bij een zwarte auto een stuk fraaier staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderstel
Meestal heb ik al een schroefset en andere wielen besteld voordat ik m’n nieuwe auto heb opgehaald, maar dit keer besloot ik wat subtieler te beginnen. Ik toog naar mijn grote vriend Roel van 1202 Automotive (bekend van het oneindige geknutsel aan mijn MINI) voor drie kleine aanpassingen: een Wiechers veerpootbrug, een zogenaamde ‘stud-conversion’ en PowerFlex-inserts voor het achterste subframe.

Afbeelding

Afbeelding

De veerpootbrug was snel bekeken, die had ik bewaard van mijn vorige auto, de M135i, en past ook hier probleemloos op. Moderne auto’s zijn vrij stijf gebouwd, dus je kunt je afvragen wat de toegevoegde waarde is, maar van de andere kant: BMW vond het ook nodig om bij de M2/3/4 een extra carbon versteviging toe te voegen. Nu is het ook zo dat bij een McPherson voorwielophanging de bovenkant van de veertoren als het ware de bovenste draagarm is, dus alle extra stijfheid is welkom (TWSS). In de praktijk is het verschil subtiel, je merkt dat de auto iets eerder reageert rond de middenstand, maar dat is het dan ook wel.

Afbeelding

De ‘stud-conversion’ betekent simpelweg het vervangen van de wielbouten door draadeindes en moeren. Merk je tijdens het rijden niets van, maar het wisselen van wielen en het monteren van eventuele spacers wordt een stuk makkelijker. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor je monteur, die zal je dankbaar zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Het achterste subframe is opgehangen en rubbers, waardoor het geheel, inclusief bevestiging van de draagarmen en het differentieel kan bewegen ten opzichte van de koets. Dit is uiteraard een afweging op basis van comfort en sportiviteit, maar je ziet dat ook fabrikanten daar andere afwegingen in beginnen te maken. Bij de introductie van de Volkswagen ID.7 Tourer werden de stijvere rubbers op deze plek benadrukt, en bij de Audi RS 4 Edition 25 years zijn de rubbers zelfs helemaal weggelaten. Overigens is dat geen nieuw trucje, BMW doet dat ook zo bij de M2/3/4, maar die staan natuurlijk anders in de markt dan deze opgepimpte instapper.

Afbeelding

Afbeelding

Het voordeel van de PowerFlex inserts is dat ze in de holtes van de bestaande rubbers passen, en je dus niet het hele subframe hoeft te demonteren om andere rubbers of aluminium bussen erin te persen. In tegenstelling tot de eerste twee onderstel-mods voel je deze vrij goed, het lijkt net alsof er na het insturen eerst een soort kleine vertraging in de achterkant zat, die nu weg is. Ook stuitert de achteras minder bij wielspin, alhoewel dat bij xDrive niet echt vaak voorkomt.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8726
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 29 jan 2025, 11:54

Mooie vooruitgang. Zeker dat grijs wrappen naar zwart doet hem goed. xHP is echt een must-have.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2025, 11:59

Ja, inmiddels al best wat settings aangepast, kickdown uit, soepeler in de file, wat schakelsnelheden anders, schakelpunten ietsje hoger in Comfort, etc. Ook best handig dat je de settingsvan tevoren aan kan aanpassen zonder verbonden te zijn met de auto, dus rustig achter je bureau of terwijl je op de bank een YT-video kan kijken. Als je dan verbindt met de auto kun je de aanpassingen meteen inladen.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 8726
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MParallel » 29 jan 2025, 12:08

Kan zelf niet wachten om Stage 3 op de DCT te gaan spelen. Vooral dat je de creep kunt uitzetten. Dan maken ze een DCT, en dan denken ze laten we op de niet-M DCT er automaat creep op zetten. Dus dat gaat direct uit.
Kickdown uit lijkt me ook een fijne, zeker in manual mode. Of eigenlijk zou het leuk zijn als je het alleen in manual mode kunt uitzetten.
Voor de rest in beginsel niks custom aanpassen (zoals torque punch / torque reduction).

En dat dit tegenwoordig gewoon met een appje en een dongle kan...

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Mark 320iS » 29 jan 2025, 12:10

Auto ziet er echt prachtig uit! Vraagje, verschilt het standaard onderstel van de M140i nog erg van de M135i, verschilt het überhaupt? Ben ik wel benieuwd naar.

Online
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13000
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door MartijnGizmo » 29 jan 2025, 12:24

Jazeker! BMW heeft doorlopend kleine updates gedaan, soms zelfs per modeljaar. De latere bouwjaren zijn een stuk minder beroerd, maar echt fantastisch kan ik het nog steeds niet noemen. Ik heb de laatste maand met mijn vorige M135i nog zonder AST-set gereden, dus goed voor de referentie. Originele dempers (met nog geen 50 dkm) met H&R-veren, terug onder de auto gezet met nieuwe bumpstops achter... ik schrok weer even van hoe dat voelt als je paar jaar met knap onderstel hebt gereden.

Mijn huidige onderstel is het adaptieve, maar dat is voor mij wel weer typisch een instelbaar onderstel: keuze uit twee standen die het allebei nèt niet zijn. In Comfort is het geheel mooi soepel, maar merk je dat er te weinig controle over de massa is, in Sport is die controle er wel, maar is het geheel meteen weer onnodig stug.

Online
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1073
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Estoque » 29 jan 2025, 12:28

Leuke update!

Maar die spiegels, dat kan echt niet. Wat een verpaupering van een nette auto.

Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2883
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Martijn's BMW M140i

Bericht door Mark 320iS » 29 jan 2025, 13:04

MartijnGizmo schreef: 29 jan 2025, 12:24 Jazeker! BMW heeft doorlopend kleine updates gedaan, soms zelfs per modeljaar. De latere bouwjaren zijn een stuk minder beroerd, maar echt fantastisch kan ik het nog steeds niet noemen. Ik heb de laatste maand met mijn vorige M135i nog zonder AST-set gereden, dus goed voor de referentie. Originele dempers (met nog geen 50 dkm) met H&R-veren, terug onder de auto gezet met nieuwe bumpstops achter... ik schrok weer even van hoe dat voelt als je paar jaar met knap onderstel hebt gereden.

Mijn huidige onderstel is het adaptieve, maar dat is voor mij wel weer typisch een instelbaar onderstel: keuze uit twee standen die het allebei nèt niet zijn. In Comfort is het geheel mooi soepel, maar merk je dat er te weinig controle over de massa is, in Sport is die controle er wel, maar is het geheel meteen weer onnodig stug.
Thanks! Kan me de M135i van Jesper nog herinneren toen die nog orgineel qua onderstel was maar wel al een MHD map had en dat was echt een zeilboot.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berry1000RR, liquidpopcorn, SlowCo, Yannik Schmidt en 5 gasten