Dat is helemaal mooi natuurlijk. Maar een atmosferische motor met Einzeldrosselklappeneinspritzung (alleen het woord al ) is echt gaaf.Bert ///M3 schreef:Airbox en individuele gaskleppen kan je anders heel goed combineren
fun auto voor erbij: e36 318iS
- Stéphane
- Berichten: 6804
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
- Locatie: 010
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Zeker een fraai woord. Heb gisteren de Debilas versie aanschouwd, incl hun uitlaatspruitstuk. Ziet er ook zeer goed uitMichel Pol schreef:....
Wat een prachtig woord Einzeldrosselklappeneinspritzung
Michel
Was wel ff doorwerken, maar zijn gisterenavond aardig opgeschoten.
Eerst even auto op de brug helemaal langsgelopen, daarna o.a. olie + filter vervangen, remblokken vervangen, remvloeistof doorgespoeld en vervangen door ATE Blue racing, 2 rammelende hiite schilden vastgemaakt cq verwijderd, M3 draarmrubbers, schroefset + camberplates gemonteerd en ingesteld, sportstuurnaaf, sportstuur, pookknop (stroeve ipv de standaard nogal gladde), raamband aangebracht, nieuwe banden gemonteerd achter (Yokohama V550) en voor gebruikte (maar zgan) Dunlop 9000's etc.
Vandaag uitlijnen, en dan naar de Nurburgring voor de eerste rondjes. Zijn helaas niet meer toegekomen aan het monteren van een kuipstoel, dus dat is de bochten wat minder, maar goed al met al zijn we toch best wel opgeschoten
De eerste foto's (na het week-end hopenlijk meer, maar dan echte aktie foto's ):
[img:910:575]http://www.bottemanne.net/e36/images/e3 ... ijkant.jpg[/img]
[img:690:458]http://www.bottemanne.net/e36/images/e3 ... s-voor.jpg[/img]
- Niels
- Berichten: 22277
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Mooi project! Nooit geweten dat de iS motoren zulke juweeltjes waren met enorm veel potentie Een vriend van me heeft eenzelfde auto gewoon als daily, het topvermogen is prima alleen mis gewoon koppel onderin t.a.v. het standaard gewicht. Neemt niet weg dat het als circuit auto een zeer interessant concept is 8)
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Klopt. Als daily zou ik het gemis aan koppel te groot vinden in de 318iS, dan liever het extra koppel (+vermogen) van de 6 pitter, en wat scherpte qua sturen verliezen. Voor Ring gebruik etc is het sturen voor mij het belangrijkste, daarna pas vermogen etc.Niels schreef:Koppel geeft zo'n lekker gevoelallen schreef:Echte kerels schakelen terug (tenzij ze al koppel in de eerste versnelling missen).
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- MartijnGizmo
- Berichten: 12759
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
-
- Berichten: 1303
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02
Daar moet je van houden denk ik. Ikzelf ben er wel voor te vinden, het is een extra moeilijkheidje om te side-flippen terwijl je een serieuze bocht á la breidscheid gaat aanremmen.Michel Pol schreef:Goed bezig, denk dat een 318is idd een onderschatte auto is, die op een circuit wellicht niet veel onder doet voor een e36 325i , je moet alleen de auto in het juiste toerenbereik houden.
Michel
Mijn Legacy had een powerband van 1500 toeren toen ik hem kocht, daar leer je echt beter van rijden denk ik. Buiten die powerband gebeurde namelijk niet zo gek veel.
Hoe het is om ermee te driften weet ik niet zo. In de Legacy was het fantastisch gaaf om te driften omdat je gewoon vol op het gas kon, en moest, gaan staan om er een mooie drift van te maken maar die had natuurlijk 4wd terwijl deze bmw rwd heeft.
Met een goed sper en matige achterbanden moet het wel lukken lijkt me.
- Bert ///M3
- Berichten: 9353
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
- Michel P
- Berichten: 12572
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37
Ik hou daar ook wel vanTomaz schreef:Daar moet je van houden denk ik. Ikzelf ben er wel voor te vinden, het is een extra moeilijkheidje om te side-flippen terwijl je een serieuze bocht á la breidscheid gaat aanremmen.Michel Pol schreef:Goed bezig, denk dat een 318is idd een onderschatte auto is, die op een circuit wellicht niet veel onder doet voor een e36 325i , je moet alleen de auto in het juiste toerenbereik houden.
Michel
Mijn Legacy had een powerband van 1500 toeren toen ik hem kocht, daar leer je echt beter van rijden denk ik. Buiten die powerband gebeurde namelijk niet zo gek veel.
Hoe het is om ermee te driften weet ik niet zo. In de Legacy was het fantastisch gaaf om te driften omdat je gewoon vol op het gas kon, en moest, gaan staan om er een mooie drift van te maken maar die had natuurlijk 4wd terwijl deze bmw rwd heeft.
Met een goed sper en matige achterbanden moet het wel lukken lijkt me.
Michel
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Leuk spul (inderdaad goed bekeken)Tommy schreef:Als aernoudt het Dbilas werk bij Bas heeft bekeken voor het brokatrode gebakje ... Dbilas einzeldrossel met supersprint facherkrummer incl blauwe lak van bas
Vandaag (en gisteren heel even) op de Ring gereden met de 318iS. 25 ronden, waarvan 16 in de regen. Perfekt om je auto te leren kennen. Stuurt lekker strak in. Onderin niet veel power (zoals hierboven ook al is besproken ). Motor moet je echt op toeren houden, maar dan gaat het heel aardig mag ik wel zeggen. Balans is tov de 6 cyl. e36's naar mijn smaak veel prettiger. Gebrek aan power kan wat aan gedaan worden
Belangrijkste echter: ik heb me toppie vermaakt (zowel met de auto, als met het gezelschap: Robert, Jochen (frozenspeed.com) etc.) tevens nog een bekende e30 liefhebber van dit forum gezien + gesproken 8)
@Bert: Dunlop 9000 voor, en die doen het op de 318IS prima Bert: 1190 kilo weegt ie, dus een stuk minder dan een M3 en vooral: minder kilo's in de neus. Niet mijn favo band oid, maar echt heel behoorlijk. Achter de nieuwe Yokohama V550. Hele aardige and. Is een DB band(lees: stille band) en daar baal ik van. Je hoort te weinig, iets wat ik nu juist fijn vind aan een band (voorwaarschuwing). Grip op zich goed. Ook de slijtage aan de band is minder dan aan de Dunlop 9000's. Wang is ook veel stijver. In de regen (weinig temperatuur in de banden te krijgen) op 1.8 bar gereden, toen pas kwam er wat temperatuur in en werd de grip beter.
Er stonden aardig wat fotografen langs de baan, en (zeker in de regen !) het was behoorlijk rustig op de baan, dus ik verwacht wel 'enkele' foto's de komende dagen 8)
@Michel: dat denk ik ook: onderschat. Op de Ring mis het koppel van de 325 dubbel zo hard, dus ik denk dat je met een 325 toch iets sneller zult zijn. Maar: de 318iS voelt gewoon veel beter aan (let wel: in mijn smaak van autobeleving !)
@Knot: Castrol Edge
@Allen: spot-on: rolkooi lijkt mij geen overbodige luxe
- MX5T
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28
325 is in de meeste uitvoeringen minstens 100 kg zwaarder maar heeft ca. 50 pk meer: zal ruim 0,5 sek/km sneller zijn dan een 318is@Michel: dat denk ik ook: onderschat. Op de Ring mis het koppel van de 325 dubbel zo hard, dus ik denk dat je met een 325 toch iets sneller zult zijn. Maar: de 318iS voelt gewoon veel beter aan (let wel: in mijn smaak van autobeleving !)
@AB: wat voor een btg haal je uit deze 318is op natte baan ?
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
En meer koppel. Zonder aanpassingen zal een 325 sneller zijn dan een 318iS. Het gevoel met sturen is alleen (heel) anders.Dieseltourist schreef:...
325 is in de meeste uitvoeringen minstens 100 kg zwaarder maar heeft ca. 50 pk meer: zal ruim 0,5 sek/km sneller zijn dan een 318is
@AB: wat voor een btg haal je uit deze 318is op natte baan ?
Weet ik (nog niet) ben bezig geweest met de set-up van het onderstel en zaken als bandenspanning etc. Begreep van 1 van de mensen ang langs de kant heeft gestaan (foto's )dat ik elke 12 minuten voorbij kwam.
Bandespanning was, met name voor de Yokohama's even uitzoeken. Rijden zonder kuipstoelen is trouwens best ff 'wennen' (voel je nu de beweging in de stoel of is het de achterkant van de auto die beweegt kortom: dat was af en toe best spannend)
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], beske, frankie, Hsp, matthyssie, Sidney, Vanreijmersdal, WillemBoer en 12 gasten