fun auto voor erbij: e36 318iS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 jul 2007, 00:11

Bert ///M3 schreef:Airbox en individuele gaskleppen kan je anders heel goed combineren :wink:
Dat is helemaal mooi natuurlijk. Maar een atmosferische motor met Einzeldrosselklappeneinspritzung (alleen het woord al ;)) is echt gaaf.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 26 jul 2007, 08:48

Idd. En zodra ik m'n wagen terug heb ga ik een hele dag over de landwegen fietsertjes pesten met de einzelblabla mikmak en een supersprint racing 'factorysound' :twisted:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 26 jul 2007, 10:39

Ben benieuwd naar de foto's.

Sub9BtG moet wel lukken toch, als het met een astra diesel van 1300kg kan lukt het ook wel met een 318iS :)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 26 jul 2007, 10:47

Knot schreef:...
Sub9BtG moet wel lukken toch, als het met een astra diesel van 1300kg kan lukt het ook wel met een 318iS :)
Daar ga ik ook van uit :wink:

Foto's na vanavond: gaan stevig aan de slag :D

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 26 jul 2007, 11:01

allen schreef:Idd. En zodra ik m'n wagen terug heb ga ik een hele dag over de landwegen fietsertjes pesten met de einzelblabla mikmak en een supersprint racing 'factorysound' :twisted:
Het zou verboden moeten worden :wink:

Wat een prachtig woord Einzeldrosselklappeneinspritzung

Michel

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 27 jul 2007, 07:33

Michel Pol schreef:....
Wat een prachtig woord Einzeldrosselklappeneinspritzung

Michel
Zeker een fraai woord. Heb gisteren de Debilas versie aanschouwd, incl hun uitlaatspruitstuk. Ziet er ook zeer goed uit :D

Was wel ff doorwerken, maar zijn gisterenavond aardig opgeschoten.
Eerst even auto op de brug helemaal langsgelopen, daarna o.a. olie + filter vervangen, remblokken vervangen, remvloeistof doorgespoeld en vervangen door ATE Blue racing, 2 rammelende hiite schilden vastgemaakt cq verwijderd, M3 draarmrubbers, schroefset + camberplates gemonteerd en ingesteld, sportstuurnaaf, sportstuur, pookknop (stroeve ipv de standaard nogal gladde), raamband aangebracht, nieuwe banden gemonteerd achter (Yokohama V550) en voor gebruikte (maar zgan) Dunlop 9000's etc.

Vandaag uitlijnen, en dan naar de Nurburgring voor de eerste rondjes. Zijn helaas niet meer toegekomen aan het monteren van een kuipstoel, dus dat is de bochten wat minder, maar goed al met al zijn we toch best wel opgeschoten :D

De eerste foto's (na het week-end hopenlijk meer, maar dan echte aktie foto's :) ):

[img:910:575]http://www.bottemanne.net/e36/images/e3 ... ijkant.jpg[/img]

[img:690:458]http://www.bottemanne.net/e36/images/e3 ... s-voor.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22277
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 jul 2007, 11:11

Mooi project! Nooit geweten dat de iS motoren zulke juweeltjes waren met enorm veel potentie :wink: Een vriend van me heeft eenzelfde auto gewoon als daily, het topvermogen is prima alleen mis gewoon koppel onderin t.a.v. het standaard gewicht. Neemt niet weg dat het als circuit auto een zeer interessant concept is 8)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 jul 2007, 11:16

Echte kerels schakelen terug (tenzij ze al koppel in de eerste versnelling missen). :lol:

Veel gedaan op 1 dag Aernoudt. Klinkt goed tot dusver. Uitlaatspruitstukken maken ze volgens mij niet voor bmw's, of ik moet wat gemist hebben.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22277
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Bericht door Niels » 27 jul 2007, 11:35

allen schreef:Echte kerels schakelen terug (tenzij ze al koppel in de eerste versnelling missen). :lol:
Koppel geeft zo'n lekker gevoel :wink:

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 27 jul 2007, 12:08

Niels schreef:
allen schreef:Echte kerels schakelen terug (tenzij ze al koppel in de eerste versnelling missen). :lol:
Koppel geeft zo'n lekker gevoel :wink:
Klopt. Als daily zou ik het gemis aan koppel te groot vinden in de 318iS, dan liever het extra koppel (+vermogen) van de 6 pitter, en wat scherpte qua sturen verliezen. Voor Ring gebruik etc is het sturen voor mij het belangrijkste, daarna pas vermogen etc.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12759
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 12:18

Waarom eigenlijk die witte raamband?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 27 jul 2007, 12:28

Ik gok dat hij er nog wel een rolkooi in wil doen en dat z'n zonnenkleppen na het monteren van de kuipjes straks niet zoveel nut meer hebben. :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12759
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 27 jul 2007, 12:39

Ohja, met m'n bijna 2 meter lengte vergeet ik het nut van zonnekleppen wel eens. :lol:

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 27 jul 2007, 12:55

Ziet er netjes uit op de foto's hoor!

Wat gooi je er voor olie in trouwens?

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 jul 2007, 13:10

Goed bezig, denk dat een 318is idd een onderschatte auto is, die op een circuit wellicht niet veel onder doet voor een e36 325i , je moet alleen de auto in het juiste toerenbereik houden.

Michel

Tomaz
Berichten: 1303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:02

Bericht door Tomaz » 27 jul 2007, 13:25

Michel Pol schreef:Goed bezig, denk dat een 318is idd een onderschatte auto is, die op een circuit wellicht niet veel onder doet voor een e36 325i , je moet alleen de auto in het juiste toerenbereik houden.

Michel
Daar moet je van houden denk ik. Ikzelf ben er wel voor te vinden, het is een extra moeilijkheidje om te side-flippen terwijl je een serieuze bocht á la breidscheid gaat aanremmen.
Mijn Legacy had een powerband van 1500 toeren toen ik hem kocht, daar leer je echt beter van rijden denk ik. Buiten die powerband gebeurde namelijk niet zo gek veel. :)

Hoe het is om ermee te driften weet ik niet zo. In de Legacy was het fantastisch gaaf om te driften omdat je gewoon vol op het gas kon, en moest, gaan staan om er een mooie drift van te maken maar die had natuurlijk 4wd terwijl deze bmw rwd heeft.
Met een goed sper en matige achterbanden moet het wel lukken lijkt me. :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9353
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 27 jul 2007, 15:56

Dunlop 9000 voor. Zou niet mijn keus zijn eerlijk gezegd, ik heb ze ook op de M3 gehad maar die rij je zo aan flarden op de ring denk ik.

Gebruikersavatar
Michel P
Berichten: 12572
Lid geworden op: 01 feb 2006, 13:37

Bericht door Michel P » 27 jul 2007, 17:00

Tomaz schreef:
Michel Pol schreef:Goed bezig, denk dat een 318is idd een onderschatte auto is, die op een circuit wellicht niet veel onder doet voor een e36 325i , je moet alleen de auto in het juiste toerenbereik houden.

Michel
Daar moet je van houden denk ik. Ikzelf ben er wel voor te vinden, het is een extra moeilijkheidje om te side-flippen terwijl je een serieuze bocht á la breidscheid gaat aanremmen.
Mijn Legacy had een powerband van 1500 toeren toen ik hem kocht, daar leer je echt beter van rijden denk ik. Buiten die powerband gebeurde namelijk niet zo gek veel. :)

Hoe het is om ermee te driften weet ik niet zo. In de Legacy was het fantastisch gaaf om te driften omdat je gewoon vol op het gas kon, en moest, gaan staan om er een mooie drift van te maken maar die had natuurlijk 4wd terwijl deze bmw rwd heeft.
Met een goed sper en matige achterbanden moet het wel lukken lijkt me. :D
Ik hou daar ook wel van :-)

Michel

Gebruikersavatar
Tommy
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:09

Bericht door Tommy » 27 jul 2007, 21:15

Als aernoudt het Dbilas werk bij Bas heeft bekeken voor het brokatrode gebakje ... Dbilas einzeldrossel met supersprint facherkrummer incl blauwe lak van bas ;)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 28 jul 2007, 21:12

Tommy schreef:Als aernoudt het Dbilas werk bij Bas heeft bekeken voor het brokatrode gebakje ... Dbilas einzeldrossel met supersprint facherkrummer incl blauwe lak van bas ;)
Leuk spul (inderdaad goed bekeken)

Vandaag (en gisteren heel even) op de Ring gereden met de 318iS. 25 ronden, waarvan 16 in de regen. Perfekt om je auto te leren kennen. Stuurt lekker strak in. Onderin niet veel power (zoals hierboven ook al is besproken ;) ). Motor moet je echt op toeren houden, maar dan gaat het heel aardig mag ik wel zeggen. Balans is tov de 6 cyl. e36's naar mijn smaak veel prettiger. Gebrek aan power kan wat aan gedaan worden ;)

Belangrijkste echter: ik heb me toppie vermaakt (zowel met de auto, als met het gezelschap: Robert, Jochen (frozenspeed.com) etc.) tevens nog een bekende e30 liefhebber van dit forum gezien + gesproken 8)

@Bert: Dunlop 9000 voor, en die doen het op de 318IS prima Bert: 1190 kilo weegt ie, dus een stuk minder dan een M3 en vooral: minder kilo's in de neus. Niet mijn favo band oid, maar echt heel behoorlijk. Achter de nieuwe Yokohama V550. Hele aardige and. Is een DB band(lees: stille band) en daar baal ik van. Je hoort te weinig, iets wat ik nu juist fijn vind aan een band (voorwaarschuwing). Grip op zich goed. Ook de slijtage aan de band is minder dan aan de Dunlop 9000's. Wang is ook veel stijver. In de regen (weinig temperatuur in de banden te krijgen) op 1.8 bar gereden, toen pas kwam er wat temperatuur in en werd de grip beter.

Er stonden aardig wat fotografen langs de baan, en (zeker in de regen !) het was behoorlijk rustig op de baan, dus ik verwacht wel 'enkele' foto's de komende dagen 8)

@Michel: dat denk ik ook: onderschat. Op de Ring mis het koppel van de 325 dubbel zo hard, dus ik denk dat je met een 325 toch iets sneller zult zijn. Maar: de 318iS voelt gewoon veel beter aan (let wel: in mijn smaak van autobeleving !)

@Knot: Castrol Edge

@Allen: spot-on: rolkooi lijkt mij geen overbodige luxe :wink:

Gebruikersavatar
MX5T
Berichten: 1237
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:28

Bericht door MX5T » 29 jul 2007, 01:04

@Michel: dat denk ik ook: onderschat. Op de Ring mis het koppel van de 325 dubbel zo hard, dus ik denk dat je met een 325 toch iets sneller zult zijn. Maar: de 318iS voelt gewoon veel beter aan (let wel: in mijn smaak van autobeleving !)
325 is in de meeste uitvoeringen minstens 100 kg zwaarder maar heeft ca. 50 pk meer: zal ruim 0,5 sek/km sneller zijn dan een 318is

@AB: wat voor een btg haal je uit deze 318is op natte baan ?

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 08:44

Dieseltourist schreef:...

325 is in de meeste uitvoeringen minstens 100 kg zwaarder maar heeft ca. 50 pk meer: zal ruim 0,5 sek/km sneller zijn dan een 318is

@AB: wat voor een btg haal je uit deze 318is op natte baan ?
En meer koppel. Zonder aanpassingen zal een 325 sneller zijn dan een 318iS. Het gevoel met sturen is alleen (heel) anders.

Weet ik (nog niet) ben bezig geweest met de set-up van het onderstel en zaken als bandenspanning etc. Begreep van 1 van de mensen ang langs de kant heeft gestaan (foto's :D )dat ik elke 12 minuten voorbij kwam.

Bandespanning was, met name voor de Yokohama's even uitzoeken. Rijden zonder kuipstoelen is trouwens best ff 'wennen' :lol: (voel je nu de beweging in de stoel of is het de achterkant van de auto die beweegt :roll: kortom: dat was af en toe best spannend)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 18:17


Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 29 jul 2007, 20:55


Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Bericht door Knot » 29 jul 2007, 21:11

Gaaf die video!

Alleen voor bergwerk stuift wel ff die 6pitter voorbij he ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], beske, frankie, Hsp, matthyssie, Sidney, Vanreijmersdal, WillemBoer en 12 gasten