fun auto voor erbij: e36 318iS

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

fun auto voor erbij: e36 318iS

Bericht door Aernoudt » 25 jul 2007, 15:46

Omdat de e34 niet erg opschiet ivm wat leveranciers die wat 'traag' zijn ;) en om deze zomer niet helemaal in het water te laten lopen (hoe toepasselijk momenteel :roll: ) een BMW er bij gekocht om wat te kunnen sturen.

Voor de CPZ meeting zit er als het goed in een onderstel onder (schroefset), M3 remmen, rvs remleidingen, kuipstoel etc, zodat ie welliswaar geen rolkooi heeft, maar wel redelijk voor elkaar is om plezier te hebben :)

het is een coupe, zwaarder dan de sedan, maar wel mooier, dus vandaar toch een coupe geworden. Blauw van kleur, dus goed geschikt (als basis) om er wat leuks van te maken. Morgenavond als het goed is foto's, gaan de hele avond aan de slag :D

Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7240
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Bericht door Fabian » 25 jul 2007, 15:52

ow ow :D

T is dat die E34 er niet uit mag van je vrouw, maar anders :P :wink:

Wat zit er nu weer tegen wat betreft leveringen dan?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: fun auto voor erbij: e36 318iS

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2007, 16:27

Aernoudt schreef:Blauw van kleur, dus goed geschikt (als basis) om er wat leuks van te maken.
Ja, blauw is wel essentieel. ;)

Gefelicteerd met de aankoop! :)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jul 2007, 16:44

Gefeliciteerd maar ik zie geen foto. Linkje kapot? :lol:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2007, 17:26

allen schreef:Gefeliciteerd maar ik zie geen foto. Linkje kapot? :lol:
Aernoudt schreef:Morgenavond als het goed is foto's, gaan de hele avond aan de slag :D

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jul 2007, 17:35

hehe.

E34 al verkocht? :lol:


Ik denk wel dat je aan een 318iS een heel leuk karretje hebt met 4 cyl voorin. Met een ander nokkenasje en nog wat tuning doet dat echt niet onder voor een 325i. Paar PK verschil maak je wel goed op de turn in.

En anders kan je er altijd nog een S14 in doen :mrgreen:

Trouwens, zwaarder valt wel mee, een sedan is alleen lichter als er kunststof deuren in zitten volgens mij :) Beste geval scheelt het 10 KG en voor je daar van wakker ligt moet je al een hoop aan je auto gedaan hebben.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jul 2007, 17:45

Roel jr. van Rica had m'n broertje pas terug een uitdraai laten zien van een m42 of m44 met alleen nokkenassen en een chip. Dacht iets van 175 pk. Zal ik zelfs na al het werk aan m'n blok nooit aan komen.

@martijn; ben oostindisch blind ;)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jul 2007, 17:48

Fabian schreef:...
T is dat die E34 er niet uit mag van je vrouw, maar anders :P :wink:

Wat zit er nu weer tegen wat betreft leveringen dan?
Ik wil zelf de e34 helemaal niet kwijt, dus vandaar dat die niet weg gaat :wink: Maar een hele zomer niet kunnen rijden vond ik geen acceptabele situatie :lol:

Diverse zaken, waaronder het onderstel. Daar kan ik nu rustig op wachten, want met de e36 kan ik weer naar de Ring toe en het DF CPZ event doen etc 8)

@Bert; 325 heeft wel een stuk meer koppel; maar inderdaad met een spruitstuk en een nokkenasje kome je wel aan de 175PK. Meer kan wel, maar dan moet je ook zaken als lichtere zuigers etc gaan nemen omdat je anders in de problemen komt met de zuigersnelheden. Wat je zelf al aangeeft: het insturen en extra laat remmen vind ik erg leuk; had graag een 6 cylinder gehad ivm het geluid (en de PK's), maar ik kan maar niet wennen aan het mindere insturen van een e36 met een (naar mijn mening) te zware 6-lijn motor... dus vandaar de 318iS. Denk dat ik er op de Ring toch nog aardig mee uit de voeten kom: ga er van uit onder de 9 minuten te kunnen rijden op straatbanden, en nog iets extra als van het najaar nokken en uitlaat gebeuren er onder zit !

PS: ben zelf aan dieet (ivm medisch gebeuren) en dat scheelt al bijna die 10 kilo ondertussen (7 kilo :) ), en er moet nog in elk geval 13 af (en evt nog 5 extra, maar dat moet nog blijken)

Rebel
Berichten: 4800
Lid geworden op: 04 feb 2006, 12:46

Bericht door Rebel » 25 jul 2007, 18:01

Aernoudt schreef:
PS: ben zelf aan dieet ....en dat scheelt al bijna die 10 kilo en er moet nog in elk geval 13 af en evt nog 5 extra

Mozes....

Nog ff en dan wordt zo een logge 135 budget-coupe ineens weer interressant :wink:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 25 jul 2007, 20:56

Nou Aernoudt, dan kunnen we handen schudden :D ik heb ook een blauwe 318is coupe. En het spruitstuk is af-fabriek al een spaghetti. Kijk maar even onder de kap :wink:
Het is de 1e auto die ik langer dan een jaar in bezit heb. Geeft nog steeds rijplezier.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jul 2007, 21:44

Joy Jolliffe schreef:Nou Aernoudt, dan kunnen we handen schudden :D ik heb ook een blauwe 318is coupe. En het spruitstuk is af-fabriek al een spaghetti. Kijk maar even onder de kap :wink:
..
:)

Dat klopt, echter: die van Supersprint is een 'tikkeltje' dikker (lees: meer flow)

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 25 jul 2007, 21:50

Allright. Naar het schijnt is het uitlaatsysteem aardig goed ontworpen, ben benieuwd wat supersprint extra doet.

Nog wat sites met info over blok en upgrades. E36 is helaas weinig animo voor, dus zit ik vaak op E30 sites te neuzen.

http://www.esatclear.ie/~bpurcell/318isengine.html
http://bmw.e30tuner.com/my318is_mod_1.php
http://m42club.com/forums/index.php?s=c ... 3dced01011

Gebruikersavatar
Tom van H.
Berichten: 1813
Lid geworden op: 02 apr 2007, 17:43
Locatie: Wijchen

Bericht door Tom van H. » 25 jul 2007, 22:03

Bert ///M3 schreef: Trouwens, zwaarder valt wel mee, een sedan is alleen lichter als er kunststof deuren in zitten volgens mij :) Beste geval scheelt het 10 KG en voor je daar van wakker ligt moet je al een hoop aan je auto gedaan hebben.
Zag je dit ook al in een ander topic posten, maar is toch niet helemaal waar. Volgens de ETK is een coupe carosserie + voordeuren iets van 70kg zwaarder dan een sedan carosserie + 4 deuren. Dit klopt ook wel met de wegingen van kale auto's voor de races volgens Bas. Gewichtsverschil is aanzienlijk, daarom heb ik ook voor de sedan gekozen destijds.

Neemt niet weg natuurlijk dat zo'n 318is coupe een puike auto is!!
Laatst gewijzigd door Tom van H. op 25 jul 2007, 22:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jul 2007, 22:04

Zo'n dikkere (uitlaatspruitstuk) helpt ook alleen echt icm stevige nokkenassen (lees: hoge toeren).

Is inderdaad niet erg populair bij het grote volk, zo'n 318iS. Maar ach, wat maakt dat uit, zolang je er maar lol mee hebt toch ? (ligt volgens mij nog meer aan het feit dat het een 4 cylinder (dan een 6 cylinder), dan het vermogen zelf
De BMW WTCC auto heeft ook een 4 cylinder, en dat heeft BMW niet voor niks gedaan: beter sturende auto dan met de 6 cylinder in het vooronder in de 3 -serie. (in de 5 serie heb je daar eigenlijk weinig/geen last van)

Bedankt voor de links, kende de eerste en de laatste, maar de middelste nog niet :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2007, 22:27

Genoeg mensen die inderdaad voor een oudere 320i zouden opteren. Met 318-prestaties en 325-verbruik. ;)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jul 2007, 22:27

Arnoudt, dat is vast omdat iedereen zich idd suf kijkt op 6 cilinders omdat 4 pitters geen echte bmw's zijn.
Hier een leuke site om te zien wat je allemaal met een m42 blok kunt doen;
http://www.metricmechanic.com

Veel leuker wordt het niet imho. 8)

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 25 jul 2007, 22:28

Tom van Hezewijk schreef:
Bert ///M3 schreef: Trouwens, zwaarder valt wel mee, een sedan is alleen lichter als er kunststof deuren in zitten volgens mij :) Beste geval scheelt het 10 KG en voor je daar van wakker ligt moet je al een hoop aan je auto gedaan hebben.
Zag je dit ook al in een ander topic posten, maar is toch niet helemaal waar. Volgens de ETK is een coupe carosserie + voordeuren iets van 70kg zwaarder dan een sedan carosserie + 4 deuren. Dit klopt ook wel met de wegingen van kale auto's voor de races volgens Bas. Gewichtsverschil is aanzienlijk, daarom heb ik ook voor de sedan gekozen destijds.

Neemt niet weg natuurlijk dat zo'n 318is coupe een puike auto is!!
Tsja ik weet het dan ook niet.

Ik heb het ook nagezocht en kom elke keer zwaarder uit bij een sedan :? M3 3.0 sedan full option is zelfs 30 tot 40 kg zwaarder als een M3 3.0 coupe full option, ongeveer 1520-1530 KG afgetankt, dat is net zo zwaar als een M3 3.2 coupe. Ik zou niet anders weten dat het in het verschil van het chassis zit, interieur lijkt mij stug omdat er geen sportstoelen in zitten.

Alleen wanneer je bijvoorbeeld een kompleet kale 318 zonder electrische ramen enz naast een 318iS coupe zet dan kom je zwaarder uit door de opties omdat dat er meer zijn bij een coupe.

Imho is het voordeel er wel bij een sedan, maar alleen als je met kunstof deuren rijd.

Maar goed, we zien het vanzelf op de weegschaal :) Is jouwe wel eens gewogen zonder interieur?

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 25 jul 2007, 22:32

Achterbank van een coupe is wel een stukje zwaarder heb ik het idee. Neerklapbaar gedeelte is 15 kg, en zitvlak 6,5 of iets dergelijks. Een sedan heeft alleen schuim als vulling. Een coupe heeft denk ik wel meer verstevigingen in de bodemplaat. Als ik onder de auto kijk zie ik toch her en der wat balken lopen.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2007, 22:54

allen schreef:Arnoudt, dat is vast omdat iedereen zich idd suf kijkt op 6 cilinders omdat 4 pitters geen echte bmw's zijn.
Hier een leuke site om te zien wat je allemaal met een m42 blok kunt doen;
http://www.metricmechanic.com

Veel leuker wordt het niet imho. 8)
Damn, die lui verkopen leuk speelgoed! 8)

Aernoudt
Berichten: 3957
Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
Locatie: fwd sucks

Bericht door Aernoudt » 25 jul 2007, 23:01

allen schreef:Arnoudt, dat is vast omdat iedereen zich idd suf kijkt op 6 cilinders omdat 4 pitters geen echte bmw's zijn.
Hier een leuke site om te zien wat je allemaal met een m42 blok kunt doen;
http://www.metricmechanic.com

Veel leuker wordt het niet imho. 8)
Merci !! Zit net te kijken, en inderdaad: daar zit leuk spul tussen. Ga dat op mijn gemak uitzoeken, en dan even bellen denk ik zo 8)

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Bericht door allen » 25 jul 2007, 23:30

Je zou ook nog even met dBilas om de tafel kunnen. Volgens mij heeft Joy nog een lijstje met stages voor een m42. www.dbilas.de
Puur atmosferisch komen zij zelf op 190 pk uit dacht ik.
Op hun site staan ook de nodige leuke dingen. Heb zelf een aardige verzameling van hun.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10871
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Bericht door Joy » 25 jul 2007, 23:37

Ja kost wat maar dan heb je ook wat :wink:

Stufe V : Leistungssteigerung auf 140kW / 190PS

bestehend aus:
• Einzeldrosselklappeneinspritzung 1453,--
• Sportnockenwellen 587,--
• Zylinderkopfbearbeitung 845,--
• Anpassung der Motorelektronik 355,--
• a/N 2000 Zusatzsteuergerät um den 889,--
Luftmassenmesser zu ersetzen

• Einbau der Einspritzanlage 261,--
• Aus- und Einbau des Zylinderkopfs 717,--
und der Sportnockenwellen
bei dbilas dynamic

Komplettpreis mit Einbau bei dbilas dynamic 4900,--
Sie sparen 207,--

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Bericht door MartijnGizmo » 25 jul 2007, 23:56

Maar dan heb je wel wat geduld nodig heb ik gehoord. ;)

Gebruikersavatar
Stéphane
Berichten: 6804
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:01
Locatie: 010

Bericht door Stéphane » 26 jul 2007, 00:05

Joy Jolliffe schreef:• Einzeldrosselklappeneinspritzung 1453,--
Rock on 8) Daar kan een airbox echt niet tegenop qua aanzuiggeluid.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9418
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Bericht door Bert ///M3 » 26 jul 2007, 00:06

Airbox en individuele gaskleppen kan je anders heel goed combineren :wink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Erminio, Hsp, Luco, Semrush [Bot] en 3 gasten