De afgelopen week maar eens begonnen met wat dingen fixen aan de XR, te beginnen met de startmotor, want dat is wel echt irritant. Nadat ik terug was uit Zweden heb ik hem meteen de garage in gereden en sindsdien had ik er niets meer mee gedaan. Voordat ik de startmotor eronder ging klussen voor de zekerheid nog even gecheckt of hij nog steeds niet startte. Maar nee hoor, een enkele klik en meer niet.
`Gelukkig´ heb ik met de 24v Sierra ooit vergelijkbare problemen gehad en had ik om die reden nog een reserve startmotor op zolder liggen. Dus het plan was om die startmotor op de XR te zetten en klaar. Maar zo simpel was het helaas niet. Mijn reserve startmotor bleek 1.5 cm langer te zijn dan de weigerende startmotor, en vanwege de aandrijfas naar het linker voorwiel was die 1.5 cm ook echt te veel.
Dus toen maar contact opgenomen met een bedrijfje die zich bezig houdt met startmotoren en dynamo´s. Eerst werd ik nog even blij gemaakt met het feit dat er nog eentje nieuw te krijgen zou zijn, maar na wat beter checken bleek dat ook de langere variant te zijn. Ook was revisie niet echt een goede optie aangezien er voor dit type startmotor blijkbaar maar erg weinig te krijgen is.
Online waren er gelukkig wel wat aftermarket opties. Maar mijn ervaring met aftermarket is toch dat het vaak niet helemaal goed beschreven is en de kans groot zou zijn dat ik alsnog weer de lange versie van de startmotor opgestuurd krijg. Dus het liefst toch een andere oplossing... Maar dan moet je eerst weten wat er nou eigenlijk precies mis is. Daarom heb ik de startmotor even getest om een losse accu en op die manier ging de startmotor wel gewoon rond. Maar ja, dat is natuurlijk onbelast en dan trekt hij veel minder stroom. Hoe dan ook werkte de bendix in ieder geval wel gewoon, waardoor voor mij het relais op de solenoid overbleef als hoofdverdachte. Mijn motto is altijd dat als het in elkaar gegaan is het ook weer uit elkaar kan, dus met dat idee in gedachten heb ik de solenoid van de startmotor geschroefd. Maar helaas kon ik op die manier niets van het relais zien. Na wat beter kijken zag ik bij de elektrische aansluitingen ook 2 schroeven zitten. Dus die 2 schroeven los gedraaid en het dekseltje van het relais afgewrikt. Missie geslaagd, want nu is hij zeker weten kapot...
Blijkbaar is het niet de bedoeling dat je het dekseltje er af probeert te halen, want de elektrische contacten zitten een soort ´ingegoten´ in het plastic, en die heb ik er nu met geweld uitgetrokken.
Gelukkig had ik hierna een beter idee om het probleem op te lossen. Ik bedacht me namelijk dat de 24v in de andere Sierra misschien wel het goede type startmotor zou hebben, en na een beetje goed kijken bleek dat inderdaad het geval te zijn. Dus het nieuwe plan was de startmotor van de 24v op de XR zetten en de lange startmotor op de 24v terug. En dat werkte gelukkig wel zoals bedoeld. Daarna voor de zekerheid nog even checken of de XR nu wel weer wilde starten... Maar nee, exact dezelfde klik als met de ´kapotte´ startmotor.
Dus maar opnieuw de bedrading naar de startmotor controleren. Al snel kwam ik weer uit bij de stekker vlakbij de startmotor, waar ik in Zweden al even aan gepriegeld had waarna hij éénmalig gestart had. Weer het stekkertje losgehaald en toen viel me op dat het rubbertje tegen het vocht een scheurtje had en niet helemaal lekker zat. Ik het rubbertje weer goed gedaan en de stekker weer goed vastgeklikt. Even opnieuw proberen te starten... en deze keer zelfs niet eens een klik van de startmotor. Nou ja, in ieder geval wel duidelijk dat daar iets niet lekker zat. Even getest met het rubbertje helemaal verwijderd en toen startte hij meteen. Uiteindelijk in m´n voorraad met bedrading en stekkers nog een goed rubbertje kunnen vinden en daarmee werkt het gelukkig ook goed. Het is me nog steeds een raadsel hoe dat rubbertje ervoor gezorgd heeft dat hij niet wilde starten, en al helemaal waarom dat ineens een probleem werd onderweg in Duitsland, zonder dat ik er toen aan gezeten heb. Hoe dan ook is het opgelost, maar best frustrerend als het je in totaal iets van 4 uur knutselen + een startmotor die nu wel echt kapot is kost, terwijl ik dit uiteindelijk onderweg in 2 minuten op had kunnen lossen...
Daarna ook nog wat probleempjes met de achterlichten opgelost. Af en toe deden de knipperlichten het daar niet en ook het rechter remlicht had het opgegeven. Voordat ik naar Zweden ging had ik al een extra massa draadje naar de lampclusters getrokken, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Ondertussen was ik vergeten dat alle pinnetjes bij de Sierra achterlichten standaard voor problemen zorgen, maar na het licht verbuigen van de pinnetjes op de lampclusters maken alle stekkertjes weer netjes contact en werken de lampen dus ook weer.