Dickh. schreef: 14 feb 2026, 06:49
Fabian schreef: 13 feb 2026, 14:36
lekker bezig geweest Mark! mooi om te zien
Meer eehhhh, deed je startmotor het nou?
Nu moest de 540 elke ochtend aangesleept worden:-) Nog bedankt voor je hulp, Marc!
Graag gedaan hoor! Dat stond ook niet in verhouding met hoeveel keer je mij vorig jaar aangesleept hebt.
En ja, die startmotor... lees maar verder.
Nadat het sper vervangen was was de auto klaar om opnieuw naar Zweden te gaan voor een paar dagen op het ijs spelen.
Op de heenweg nog even getankt in Duitsland. Ik dacht dat het daar altijd wel goedkoop tanken was, maar langs de snelweg viel dat best tegen.
In Zweden is het overigens een stuk beter tanken, iets van 1.45 euro/liter. Het was dit jaar wel een stukje frisser dan vorig jaar. De temperaturen lagen nu zo tussen de -15 en -25 graden. Als we 's ochtends van het hotel naar het meer vertrokken had de auto er niet heel veel zin in. Gelukkig ging de startmotor wel prima rond, maar het duurde wel even voor hij aansloeg. En nadat hij liep piepte de V-snaar flink en bleef soms het acculampje nog een tijdje branden, alsof de V-snaar gewoon over de poelie van de dynamo slipte. Met deze temperaturen is een elektrisch verwarmde voorruit natuurlijk ook wel erg handig, maar helaas bleek die niet meer te werken. Tja, het is ondertussen toch een 34 jaar oude auto...
Een fotootje op het bosweggetje onderweg naar het meer.
En eentje op het meer zelf.
Bij het meer verhuren ze zelf ook auto's, waar een hoop leuke tussen zitten.
En nog twee auto's waar ze zelf mee rijden.
Verder heb ik ook nog een paar rondjes gereden in een BMW 125i/130i E82. Ondanks dat ik zelf een vergelijkbare auto heb ging het driften met deze auto voor geen meter. Het feit dat hij rechtsgestuurd was (net als alle andere auto's die ze verhuren) hielp niet erg, maar het leek wel alsof er een spoorstang van de achterwielen los zat, hij wilde alle kanten op.
Ook heb ik nog een paar rondjes in de E34 BMW 540i van Dick gereden, dat ging dan wel erg lekker. De V8 loopt super soepel door de bakken met koppel die hij heeft en de wat langere wielbasis maakt de auto heel erg stabiel.
Daarnaast heb ik nog wat rondjes met anderen meegereden. Vooral in de Subaru Impreza WRX en Toyota GR Yaris die beide op 'Lappi' spikes reden was het een feest. De Lappi spikes zijn iets van 7 mm lang ofzo en er zitten er ook een stuk meer op een band dan de korte, straatlegale spikes die ik zelf heb. Met de Lappi spikes hebben de auto's echt bizar veel grip op het ijs en de balans van vooral de Yaris is echt super mooi, je krijgt echt het idee alsof je in een rally auto zit! Het enige nadeel van meerijden met dat soort auto's is dat mijn eigen auto daarna wel een beetje saai aanvoelde, en dat ik vlak daarna in de tweede bocht zijwaarts de bocht uitgleed omdat het verschil in grip zo bizar groot is dat ik het even verkeerd inschatte.
Ook nog een paar filmpjes gemaakt natuurlijk. Let niet te veel op het schuin hangen van de camera, die bleef maar weg zakken tijdens het rijden.
Echt weer een top week gehad daar en een hoop leuke, nieuwe mensen leren kennen. De auto heeft het dit jaar ook prima gedaan. Ik heb de auto na een tijdje rijden op het ijs elke keer even langs de kant gezet in de hoop dat het nieuwe sper af kon koelen en hij er niet opnieuw mee op zou houden zoals vorig jaar.
Ook deed de startmotor het dit jaar gelukkig een stuk beter. Maar toen ik op de terugweg vlakbij de veerboot even ging tanken wilde de auto ineens niet meer starten. Eerder als hij niet wilde starten hoorde ik altijd een tik van de startmotor, maar nu was er helemaal niets te horen. Gelukkig waren er een paar jongens bij het tankstation die wel even wilden duwen, waarna de auto snel weer liep. Toen nog even een klein stukje naar de veerboot gereden en de motor op de boot pas uitgezet. Meteen nog even geprobeerd of hij toen wel weer wilde starten, maar nog steeds niets. De volgende ochtend toen we de boot afmoesten had ik me al voorbereid dat hij opnieuw niet zou starten, maar vreemd genoeg deed hij het toen gewoon weer. Ook toen ik onderweg nog even gestopt ben startte hij gewoon normaal en eenmaal thuis startte hij ook gewoon. Toch erg vreemd en wel iets om nog even uit te gaan zoeken. Ook kan de auto nu wel een wasbeurtje gebruiken.