Zweden ijsdrifter

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1183
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 06 mar 2025, 10:47

Opa schreef: 02 mar 2025, 01:48 Ik weet echt niet meer welk sper het was, was ergens in 2009 dat ik het had laten monteren volgens mij, dus zo'n 16 jaar geleden.....had sinds de montage van het DCCD heel veel last van een doorspinnend binnenst achterwiel, bij uitkomen van bepaalde bochten tijdens het rijden op een circuit, dus er moest ook echt een sper op, want anders werd de bandenrekening wel erg hoog. :lol:
Ik dacht dat je misschien nog zou weten of het een platensper, torsen, visco of misschien nog iets anders was. Maar het is lang geleden, dus kan me goed voorstellen dat je het niet meer weet.
Martijn M schreef: 03 mar 2025, 08:54 Wat gaaf zeg! Lijkt me fantastisch om te doen, en ook een leuke auto keuze!
Mooie beelden.
Dankjewel!
Fabian schreef: 03 mar 2025, 10:14
Marc Sierra schreef: 01 mar 2025, 16:53

Dankjewel! Was je in die tijd daar met de E34 M5?
Nee, samen met Dick in de 540i.

2014 was de eerste keer voor ons, toen zijn we samen openneer gereden om te verkennen. Jaar daarna voor de eerste keer georganiseerd :)

Altijd samen met Dick de 540 gebruikt, en zoafentoe daar nog wat gehuurd voor een uurtje (de open Caterham bijvoorbeeld, wat een feest was dat! :df: )
Zou leuk zijn als je er volgend jaar ook bent. Ik heb nog een aantal rondes meegereden met Dick in de 540i, die gaat heel erg lekker rond! :df: Afgelopen keer was het helemaal niet koud voor Zweedse begrippen, maar in een open Caterham lijkt het me best afzien. :lol: Ik wist trouwens niet dat er ook auto's voor een uurtje verhuurd werden, dacht dat het alleen per hele dag ging.
Estoque schreef: 03 mar 2025, 13:50 Leuk verhaal Marc!
Sowieso wil ik ook nog een keer dat doen. lijkt me echt fantastisch.

En oprecht knappe prestatie dat een 33 jaar oude bak dit nog gewoon even uit z'n mouw schut. Lekker!
Dankjewel! Volgend jaar ook mee dan? :D

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 5032
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Philipoo » 06 mar 2025, 11:51

Leuk Marc, ik ben er ook afgelopen week geweest om (met gehoorde compactjes) lekker rondjes te maken. Super leuke ervaring!

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1183
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 07 mar 2025, 14:04

De afgelopen week maar eens begonnen met wat dingen fixen aan de XR, te beginnen met de startmotor, want dat is wel echt irritant. Nadat ik terug was uit Zweden heb ik hem meteen de garage in gereden en sindsdien had ik er niets meer mee gedaan. Voordat ik de startmotor eronder ging klussen voor de zekerheid nog even gecheckt of hij nog steeds niet startte. Maar nee hoor, een enkele klik en meer niet.

`Gelukkig´ heb ik met de 24v Sierra ooit vergelijkbare problemen gehad en had ik om die reden nog een reserve startmotor op zolder liggen. Dus het plan was om die startmotor op de XR te zetten en klaar. Maar zo simpel was het helaas niet. Mijn reserve startmotor bleek 1.5 cm langer te zijn dan de weigerende startmotor, en vanwege de aandrijfas naar het linker voorwiel was die 1.5 cm ook echt te veel.

Afbeelding

Dus toen maar contact opgenomen met een bedrijfje die zich bezig houdt met startmotoren en dynamo´s. Eerst werd ik nog even blij gemaakt met het feit dat er nog eentje nieuw te krijgen zou zijn, maar na wat beter checken bleek dat ook de langere variant te zijn. Ook was revisie niet echt een goede optie aangezien er voor dit type startmotor blijkbaar maar erg weinig te krijgen is.

Online waren er gelukkig wel wat aftermarket opties. Maar mijn ervaring met aftermarket is toch dat het vaak niet helemaal goed beschreven is en de kans groot zou zijn dat ik alsnog weer de lange versie van de startmotor opgestuurd krijg. Dus het liefst toch een andere oplossing... Maar dan moet je eerst weten wat er nou eigenlijk precies mis is. Daarom heb ik de startmotor even getest om een losse accu en op die manier ging de startmotor wel gewoon rond. Maar ja, dat is natuurlijk onbelast en dan trekt hij veel minder stroom. Hoe dan ook werkte de bendix in ieder geval wel gewoon, waardoor voor mij het relais op de solenoid overbleef als hoofdverdachte. Mijn motto is altijd dat als het in elkaar gegaan is het ook weer uit elkaar kan, dus met dat idee in gedachten heb ik de solenoid van de startmotor geschroefd. Maar helaas kon ik op die manier niets van het relais zien. Na wat beter kijken zag ik bij de elektrische aansluitingen ook 2 schroeven zitten. Dus die 2 schroeven los gedraaid en het dekseltje van het relais afgewrikt. Missie geslaagd, want nu is hij zeker weten kapot...

Afbeelding

Blijkbaar is het niet de bedoeling dat je het dekseltje er af probeert te halen, want de elektrische contacten zitten een soort ´ingegoten´ in het plastic, en die heb ik er nu met geweld uitgetrokken.

Gelukkig had ik hierna een beter idee om het probleem op te lossen. Ik bedacht me namelijk dat de 24v in de andere Sierra misschien wel het goede type startmotor zou hebben, en na een beetje goed kijken bleek dat inderdaad het geval te zijn. Dus het nieuwe plan was de startmotor van de 24v op de XR zetten en de lange startmotor op de 24v terug. En dat werkte gelukkig wel zoals bedoeld. Daarna voor de zekerheid nog even checken of de XR nu wel weer wilde starten... Maar nee, exact dezelfde klik als met de ´kapotte´ startmotor. :blackeye:

Dus maar opnieuw de bedrading naar de startmotor controleren. Al snel kwam ik weer uit bij de stekker vlakbij de startmotor, waar ik in Zweden al even aan gepriegeld had waarna hij éénmalig gestart had. Weer het stekkertje losgehaald en toen viel me op dat het rubbertje tegen het vocht een scheurtje had en niet helemaal lekker zat. Ik het rubbertje weer goed gedaan en de stekker weer goed vastgeklikt. Even opnieuw proberen te starten... en deze keer zelfs niet eens een klik van de startmotor. Nou ja, in ieder geval wel duidelijk dat daar iets niet lekker zat. Even getest met het rubbertje helemaal verwijderd en toen startte hij meteen. Uiteindelijk in m´n voorraad met bedrading en stekkers nog een goed rubbertje kunnen vinden en daarmee werkt het gelukkig ook goed. Het is me nog steeds een raadsel hoe dat rubbertje ervoor gezorgd heeft dat hij niet wilde starten, en al helemaal waarom dat ineens een probleem werd onderweg in Duitsland, zonder dat ik er toen aan gezeten heb. Hoe dan ook is het opgelost, maar best frustrerend als het je in totaal iets van 4 uur knutselen + een startmotor die nu wel echt kapot is kost, terwijl ik dit uiteindelijk onderweg in 2 minuten op had kunnen lossen...

Daarna ook nog wat probleempjes met de achterlichten opgelost. Af en toe deden de knipperlichten het daar niet en ook het rechter remlicht had het opgegeven. Voordat ik naar Zweden ging had ik al een extra massa draadje naar de lampclusters getrokken, maar dat was blijkbaar niet genoeg. Ondertussen was ik vergeten dat alle pinnetjes bij de Sierra achterlichten standaard voor problemen zorgen, maar na het licht verbuigen van de pinnetjes op de lampclusters maken alle stekkertjes weer netjes contact en werken de lampen dus ook weer.

SlowCo
Berichten: 4562
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door SlowCo » 07 mar 2025, 19:52

Hoop gedoe maar heel fijn dat het nu opgelost is. Zowel de startmotor als lampen.
Moest aan je draadje denken toen ik de nieuwe YT video van SuperfastMatt net tegenkwam:


Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1183
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 10 okt 2025, 18:24

Zal dit ook nog eens updaten. Nadat ik de startmotor vervangen had reed ik de auto de garage uit en bleek de benzinemeter dood te zijn, je blijft bezig met zo'n oud ding...

Afbeelding

Na wat dingetjes uitgesloten te hebben kwam ik tot de conclusie dat de oorzaak bij de vlotter in de tank moest zitten. Leuk klusje weer, om de tank onder de auto vandaan te halen. :roll: Gelukkig zaten er nog steeds maar 3 druppels benzine in de tank, dat werkt toch fijner dan een benzinetank die net helemaal volgetankt is.

Nadat ik de tank verwijderd had en de pomp met vlotter eruit gehaald had bleek het mechanisme van de vlotter uit elkaar gevallen te zijn. Het lijkt alsof er een keer een nieuwe tank onder gezet is, waarschijnlijk is toen met het monteren van de pomp het mechanisme al gedeeltelijk los gegaan. Nadat ik de auto bij het vervangen van de startmotor opgekrikt heb met een zo goed als lege tank is hij waarschijnlijk echt uit elkaar gevallen.

Afbeelding

Gelukkig kon ik hem weer in elkaar klikken en was het probleem daarna opgelost.

Verder heb ik ook nog last gehad van een lekkende radiateur. Ik vermoed dat dit komt omdat ik in Zweden een keertje rechtdoor een sneeuwmuurtje in/op ben gegleden. Linksvoor stond de auto toen best een stukje omhoog op een bult sneeuw/ijs en het is ook precies de overgang van plastic naar aluminium aan de linkerkant van de radiateur waar hij is gaan lekken.

Helaas waren nieuwe radiateuren op dat moment niet leverbaar. En ook tweedehands bleken ze onvindbaar. Uiteindelijk ben ik maar op zoek gegaan naar een radiateur van een Scorpio, die zijn zo goed als hetzelfde, alleen de beugels waarmee hij aan de chassisbalk komt zitten iets lager. Er was vervolgens iemand die drie verschillende radiatoren van een Scorpio had liggen, eentje daarvan was een stalen die custom made is. Staal geleidt warmte wel een stuk minder goed dan aluminium, maar deze radiateur zal wel wat steviger zijn dan de oude. Dus ik hoop lang plezier te hebben van de 'nieuwe'.

Afbeelding

Verder moet ik ook nog de sper in de versnellingsbak gaan wisselen. Maar ik ben er nog niet over uit wat ik precies moet hebben. Origineel zit er in de Sierra 4x4 eentje die gespec'd is op 30 Nm en later heeft Ford dat voor de Escort Cosworth verhoogd naar 50 Nm. In Engeland zit een bedrijf die ze op elke gewenste setting kunnen zetten, dus daar ben ik van plan er eentje te bestellen. Nou is de vraag alleen op hoeveel hij moet staan. Dat bedrijf geeft de volgende settings op:

Fast road / asfalt rally: 60 Nm
Sneeuw: 120 Nm
Rallycross: 150 - 250 Nm

Verder staat er in de Ford Groep A rally handleiding van de Escort Cosworth een setting van 220 Nm voor gravel en 60 Nm voor asfalt, dus dat komt wel redelijk overeen. In eerste instantie lijkt het simpel te zijn om gewoon de 120 Nm te kiezen, maar ik wil niet dat de auto slecht instuurt door een te sterk sper. Dat het voor wedstrijd gebruik aanbevolen wordt kan ik wel begrijpen als je met accelereren de tijd ruim goed kan maken die je verliest met eventueel onderstuur. Dus ik twijfel nogal tussen de 60 en de 120 setting. Als iemand er verstand van heeft krijg ik graag advies. :tooth:

SlowCo
Berichten: 4562
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door SlowCo » 10 okt 2025, 20:01

Even navragen of ze ook af kunnen stellen rond de 80 à 100Nm?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1183
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 10 okt 2025, 20:15

Volgens mij is dat geen probleem. Maar dan zou de vraag nog steeds zijn of dat wel een goede waarde is. Met de standaard sper van 30Nm deed de auto het heel mooi vond ik, maar waarschijnlijk is de sper overleden omdat hij veel te warm is geworden omdat er te veel slip optrad. Een stijver sper slipt minder en wordt dan hopelijk ook minder warm waardoor hij langer mee gaat denk ik. Eigenlijk zou een instelbaar sper zoals de DCCD van een Impreza STi perfect zijn, maar ja, dat zit er helaas niet in.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 926
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Andry » 10 okt 2025, 20:46

Bij Evo's worden er vaak andere (upgrade) frictieplaten gemonteerd ivm. slijtage. Zijn deze niet verkrijgbaar?

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1183
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 10 okt 2025, 21:33

Voor zo ver ik weet zijn er alleen units met een viscokoppeling beschikbaar. Ik dacht een vergelijkbaar systeem als de Evo standaard heeft. Ik zal eens informeren of er ook andere sperren zoals een platensper bestaan voor de Sierra.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Amazon [Bot], Andreass, Eric Z, Hsp, JdvPolo, PetervdH, Rogerb, Semrush [Bot], Str8Six en 10 gasten