Zweden ijsdrifter

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1170
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 28 feb 2025, 12:35

Met de 130i ben ik nu een aantal dagen wezen driften met driftdagen.nl op het circuit in Papenburg, wat ik echt super gaaf vind om te doen. Maar naast de driftdagen op Papenburg organiseert Driftdagen.nl ook ijsdriften in Zweden op een bevroren meer. Dat leek me altijd al fantastisch om te doen, dus na lang wikken en wegen heb ik mezelf hiervoor opgegeven. De bedoeling was om daar ook met de BMW 130i naar toe te gaan, maar na een tijdje begon ik te denken dat ik het eigenlijk nog mooier zou vinden om het ijsdriften met een vierwielaangedreven auto te doen. Ik ben al jaren rally liefhebber en met een 4x4 driften op een bevroren meer komt voor een amateur autoliefhebber toch zo'n beetje het dichtste bij echt rallyrijden.

En wat is dan een leuke vierwielaangedreven auto om dit mee te gaan doen? Ik ben altijd al fan van de Mitsubishi Lancer Evo V en VI, maar aangezien die zeldzaam en helaas ook onbetaalbaar zijn moest het toch iets simpelers worden. Ook ben ik nog altijd een liefhebber van de iets oudere Ford modellen en Ford heeft natuurlijk ook genoeg rally ervaring. Een Escort WRC staat bij mij dan ook op het (onhaalbare) verlanglijstje. Voorafgaand aan de Escort WRC reed Ford rally met de Escort Cosworth, maar ja, nog steeds onbetaalbaar. Voor de Escort werd de Sierra Cosworth 4x4 gebruikt in de rally. Ik heb daarom zitten denken of ik naar Zweden zou gaan met mijn Cosworth. Aan de ene kant zou het een super mooie trip zijn, maar eigenlijk vind ik het te erg zonde van de auto, want als je ergens in een hoop sneeuw belandt rij je zo een bumper van de auto af. Daarnaast is het verlaagde onderstel met uniballs en grote remmen ook helemaal niet geschikt voor in sneeuw en ijs. Maar nou is de Sierra Cosworth 4x4 niet de eerste 4x4 waar Ford mee heeft rally gereden. De allereerste 4x4 in de rally voor Ford was de RS200, maar die is natuurlijk helemaal onbetaalbaar. Maar nadat de Groep B in rally, waar de RS200 onder viel, afgeschaft werd is Ford gaan rallyrijden met de vleugelcosworth voor asfalt rally's en op overharde rally's gebruikten ze de Sierra XR4x4. In de rally kon de XR4x4 niet echt meekomen omdat de V6 niet genoeg vermogen heeft, maar op een bevroren meer heb je dat vermogen toch niet nodig en is het lineaire karakter van de V6 juist wel erg fijn met doseren van het vermogen. Dus was een XR4x4 voor mij eigenlijk de perfecte keuze. Ook heeft de auto standaard een koppelverdeling van 34% naar de voorwielen en 66% naar de achterwielen, in combinatie met visco sperdifferentielen in de versnellingsbak en het achterste differentieel, dus dat leek mij (als leek wat 4x4 driften betreft) best een goed uitgangspunt.

Helaas kwam ik er al snel achter dat die ondertussen best zeldzaam geworden zijn. Op marktplaats staat er al tijden eentje die erg netjes is, maar ook flink aan de prijs is. Net over de grens in Duitsland stond er ook eentje die op de foto's best aardig leek. Dus gemaild en gebeld naar Duitsland en na 2 weken kon ik eindelijk een keertje komen kijken bij de auto. Hij stond bij een vrachtwagenbouwer waarvan de eigenaar een echte Ford liefhebber is, in de showroom stonden namelijk nog twee Sierra Cosworths en een Escort Cosworth en nog een aantal andere leuke oude Fords. Maar helaas had de XR4x4 aardig wat werk nodig voor deze weer de weg op zou kunnen, dus maar besloten die daar te laten staan. Maar een tijdje eerder had ik al even contact gehad met iemand van de Sierra club over de prijzen van XR4x4's, aangezien hij er zelf niet lang daarvoor eentje gekocht had. En na de tegenvaller van de Duitse auto heb ik de stoute schoenen aangetrokken en hem gevraagd of hij zijn XR4x4 niet zou willen verkopen. Het gevolg was dat er 2 weken later een XR4x4 bij mij in de garage stond.

De vorige eigenaar had al een hoop werk in de auto gestoken, dus dat was erg fijn. Mijn plan was verder om de auto redelijk standaard te laten, maar wel een paar kleine aanpassingen te doen. Als eerste heb ik gekeken wat voor stabilisatorstangen er onder de auto zaten, aangezien die voor een groot gedeelte de onderstuur/overstuur balans bepalen en ik niet met een onderstuurde auto in Zweden zou zitten. De voorkant had een 28 mm stang, net als de Cosworth, maar de stang aan de achterkant was maar 12 mm dik. Gelukkig had ik nog een 20 mm dikke stang van een later type Scorpio liggen die er zo op past. Verder zag ik dat er een aandrijfashoes aan de voorkant gescheurd was, dus die moest nog vervangen worden. Met het vervangen van de hoes heb ik meteen de schijfjes bij de stabilisatorstang/draagarm omgekeerd. Ooit hoorde ik dat daarmee de verbinding een stuk stijver is en de problemen van de standaard rubbers zo goed als opgelost zijn. Je zou bijna denken dat Ford het zo bedoeld heeft, de vorm van de schijf sluit namelijk erg goed aan op de vorm van het rubber.

Afbeelding

Verder merkte ik ook dat de plastic bus van de stuurstang die door het schutbord gaat de nodige speling had, ook niet erg fijn als je er juist lekker mee wil gaan sturen. Dus een nieuwe bus en ring besteld bij Ford en die gemonteerd. Het was wel duidelijk te zien dat de oude bus flink ingesleten was.

Afbeelding

Daarna nog een aantal kleine klusjes gedaan aan de auto, zoals alle sloten vervangen, aangezien het slot van de bestuurdersdeur en van het kofferdeksel niet meer werkten. Ook heb ik de gasveren van het kofferdeksel vervangen, degenen die daar op zaten waren niet stijf genoeg. Blijkbaar zijn er 3 verschillende gasveren, basis, met achterruitwisser en met achterruitwisser en achterspoiler. De klep van de XR4x4 bleef dan ook niet lekker open staan met de basis gasveren.

En natuurlijk had ik ook nog winterbanden nodig voor Zweden en voor op het ijs wilde ik spijkerbanden hebben, dus maar 8 nieuwe banden besteld...

Afbeelding

Nadat de winterbanden gemonteerd waren eindelijk eens een proefrit gemaakt na de auto al een maand in de garage gehad te hebben. Tijdens dat eerste ritje heb ik meteen van mijn gewone winterband ook een spijkerband gemaakt.

Afbeelding

Verder merkte ik tijdens de proefrit dat de motor niet altijd lekker op het gas reageerde. Van een kennis even een gaskleppositiesensor geleend om te checken of hij daarmee beter liep en dat was inderdaad het geval. Dus een nieuwe besteld en daarna was het probleem inderdaad opgelost.

Gijzert
Berichten: 5449
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Gijzert » 28 feb 2025, 13:12

Afbeelding


Als in meer foto's.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door MartijnGizmo » 28 feb 2025, 13:14

Poah, wat gaaf! Knot heeft er nog eentje zonder x4 gehad vroegâh...

Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 1109
Lid geworden op: 02 feb 2006, 12:37

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Jeroen » 28 feb 2025, 13:46

Eind jaren 90 liep ik stage bij een Ford dealer waar al tijden een rode 2.0 4x4 stond weg te kwijnen. Die hebben we uiteindelijk (na mijn tip) kunnen verkopen aan een Ford specialist. Niemand wilde die auto hebben, zoals dat vaak gaat, vandaag de dag zijn ze in bepaalde kringen gewild en bijna niet meer te vinden.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1170
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 28 feb 2025, 14:55

Na het vervangen van de gaskleppositiesensor nog een paar ritjes met de auto gemaakt om een beetje vertrouwen te krijgen en dat ging gelukkig allemaal zonder problemen. Zaterdag 25 januari was dan eindelijk de dag om te vertrekken. Om 17.45 zou de veerboot vanuit Kiel in Duitsland, naar Gotenborg in Zweden varen. De spijkerbanden lagen in de kofferbak om in Zweden te wisselen en verder had ik nog een beetje gangbaar gereedschap mee voor kleine reparaties in het geval dat nodig mocht zijn. Ik vond het toch best spannend, zo´n eind van huis met een auto van 33 jaar oud waar ik nog maar weinig mee gereden heb. Maar gelukkig reed ik niet alleen, vanaf Apeldoorn reed ik al samen met iemand anders op.

Zo´n 50 km over de Duitse grens was de eerste tankstop, dus de tank volgegooid en daarna de sleutel in het contact weer omgedraaid om de motor te starten, maar in plaats van de grom van de V6 alleen maar ´klik´ van de startmotor. Voor zover mijn vertrouwen in de auto... Toch fijn dat ik met iemand op reed en ik op het laatste moment de sleepkabel meegenomen had. Even een paar meter slepen en hij liep gelukkig weer.

Afbeelding

De keren daarna de auto maar meteen aangesleept, dat was toch sneller dan proberen te zoeken waar het probleem zat. Maar ´s ochtends op de veerboot was er even wat meer tijd om dingen te proberen. Hij startte niet gewoon uit zichzelf, dus eerst geprobeerd een tik tegen de startmotor te geven, maar ook dat gaf geen verbetering. Daarna de stekker vanaf het contactslot naar de startmotor losgemaakt vlakbij de accu, en met een tang direct 12V op de draad naar de startmotor gezet. En zowaar ging de motor even rond! Daarna de stekker weer vastgemaakt en gewoon met de sleutel kunnen starten. Mijn vermoeden was toen dat er misschien een slecht contact zat bij het stuurslot, ik had tenslotte de hele stuurkolom eruit gehad om de bus in het schutbord te vervangen. Maar bij de eerste tankstop in Zweden deed hij weer niets. Ook hielp het trucje om direct 12V op de stekker bij de accu te zetten deze keer niet, dus mijn hoop om het nog op te kunnen lossen was ondertussen wel verdwenen. Gelukkig waren er behulpzame mensen mee die het geen probleem vonden om de Sierra elke keer aan te slepen. Het is alleen wel even opletten waar je de auto stilzet, vooral op plekken waar een hoop ijs of sneeuw ligt, want dan is aanslepen toch lastig.

Maandag 27 januari was het eindelijk tijd om naar het bevroren meer te rijden waar het ijsdriften gedaan wordt. Van tevoren maakte ik me nog een beetje druk of het ijs wel dik genoeg zou zijn, maar met 1 meter dikte dat was geen enkel probleem. Wel kon je het ijs af en toe horen kraken/schuren, wat ik nogal onheilspellend vond, maar blijkbaar was dat heel normaal. De Sierra aanslepen op het ijs was ook iets waarvan ik me afvroeg of dat wel zou lukken. Maar de Dick van Driftdagen.nl had een dikke Dodge Ram mee die stationair lopend op zijn gemakje de Sierra aansleepte.

Op het meer hadden ze twee circuits gemaakt, een kleine en een grote, waarbij het grote circuit om het kleine heen lag. Verder waren er 3 ovalen en ook nog 2 cirkels om te oefenen. Als eerste ben ik op een grote ovaal gaan oefenen, meer dan genoeg ruimte daar en je hebt dan wel het normale verloop van bocht in, bocht en dan bocht uit, wat je op een cirkel niet hebt.

De eerste poging om dwars te gaan door in de bocht flink gas te geven was niet succesvol, de vierwielaandrijving maakt de auto dan echt onderstuurd. Bij het uitkomen van de bocht wil de auto, als je echt goed op het gas gaat, nog steeds wel uitbreken met de vierwielaandrijving met 2/3 van het koppel naar de achterwielen. Maar de bedoeling was om heel de bocht driftend te nemen, en niet alleen het laatste stukje. Dus na een aantal rondjes proberen begon ik enigszins gefrustreerd te raken en te denken dat ik toch beter met een achterwielaandrijver had kunnen gaan. Daarna heb ik maar eens advies gevraagd aan een Subaru rijder die daar al jaren komt. Gas los of zelfs licht remmen tijdens het insturen werkt een stuk beter bij een 4x4. Door het afremmen verplaatst het gewicht zich naar de voorwielen, die als gevolg meer grip krijgen, de achterwielen krijgen juist minder druk en daardoor ook minder grip. Je moet wel wat geduld hebben voordat de achterkant echt flink opzij komt, maar zodra dat gebeurt kan je de drift mooi 'overnemen' met het gaspedaal. Wat ook erg goed werkte was de zogenaamde 'Scandinavian flick' waarbij je eerst de andere kant op stuurt en daarna de bocht pas in. De kont van de auto is dan al wat uit balans en komt dan een stuk sneller opzij zetten tijdens het insturen van de bocht. Een heel andere ervaring dan driften met een achterwielaandrijver, maar ook zeker heel erg leuk om te doen!

Aangezien het topic inderdaad worthless is without pics (en vooral filmpjes):

Afbeelding

De Sierra samen met de E34 540i van Dick.

Afbeelding

Ik heb nog even gevraagd of iemand wat filmpjes wilden maken van mijn oefenpogingen op de ovaal.









Na het oefenen op de ovaal ben ik de andere circuits op gegaan. Aangezien het daar een stuk minder breed is was dat wel weer even wennen, maar na een tijdje ging dat best aardig. Ook daar nog een paar filmpjes van gemaakt natuurlijk.





Als laatste filmpje nog eentje waar ik achter Dick rijd. Zijn 540i had spikes die wat langer zijn dan de mijne, wat meer grip gaf. Maar wel grappig dat we ongeveer even snel rond gingen, achterwielaandrijving met lange spikes en vierwielaandrijving met korte spikes.

Met de spijkerbanden heeft de auto meer grip dan je zou verwachten. Maar van de ideale lijn af lag er de nodige 'slush' op het ijs waardoor de spikes niet lang genoeg zijn om in het ijs te kunnen prikken en op dat soort plekken is het toch wel een stuk gladder nog.



Op donderdag was het weer tijd om naar huis te gaan, dus het aansleep ritueel begon daar ook weer. Helaas vond een Duitser het bij de veerboot een goed idee om over te gaan steken tussen mijn auto en degene die mij sleepte, over de sleepkabel dus, precies op het moment dat we al waren gaan rijden. Als gevolg moest ik remmen om die Duitser niet aan te rijden, waarvan het resultaat een gebroken sleepkabel was. :evil: Maar gelukkig was dat het enige 'probleem' op de terugweg. Aangezien ik vanaf de veerboot naar huis alleen reed ben ik maar niet meer gestopt, eenmaal thuis zat er denk ik alleen nog wat benzinedamp in de tank. In totaal zo'n 2600 a 2700 km gereden in een weekje, dus dat is niet slecht. Af en toe hield de auto op de terugweg wel eventjes in, waar dat precies door veroorzaakt weet ik niet, maar ik werd er af en toe wel een beetje zenuwachtig van. De auto is na de reis wel toe aan wat extra aandacht. De voorbumper hangt een beetje scheef/los aan de ene kant van een moment dat ik rechtdoor de sneeuwwal in gleed en ook de achterbumper is beschadigd. Wat daar precies gebeurd is weet ik niet, het lijkt alsof er gewoon een stuk uit de bumper gebroken is door al het ijs dat aan de bumper is blijven hangen.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7239
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Fabian » 28 feb 2025, 15:19

Heel avontuur zo Mark!

Mooi geschreven, al flink wat keren geweest (laatste keer alweer 5 jaar geleden). Moet er maar weer eens een keer van gaan komen.

DFJEF
Berichten: 1079
Lid geworden op: 19 dec 2019, 21:52

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door DFJEF » 28 feb 2025, 15:25

Heel tof Marc! Lijkt me ook een geweldige ervaring.
Laatst gewijzigd door DFJEF op 28 feb 2025, 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StefanW
Berichten: 1950
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:43
Auto: 106 Rallye S2
Locatie: Nurnbergring

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door StefanW » 28 feb 2025, 15:59

Wat cool Marc! Heel gaaf om om met 4wd te driften. En wat zal je ook gescholden hebben op je auto haha!

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3091
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Ferdi » 28 feb 2025, 16:52

Gaaf verhaal en des te mooier doordat je met zo'n "oudje" op pad bent gegaan :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 13003
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door MartijnGizmo » 28 feb 2025, 17:38

Mooi avontuur met het oude beestje! Bumpers beschadigen ook wat makkelijker bij lage temperaturen omdat het plastic een stuk brozer wordt.

Vorig jaar met een Audi RS4 wat kunnen rijden op zo'n bevroren ovaal, als je RWD gewend bent moet je voor je gevoel echt engelengeduld hebben bij het insturen, en daarna veel minder hoepelen dan je verwacht. Wel mooi spelletje! :df:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6783
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Opa » 28 feb 2025, 18:12

Gaaf man, dat zijn de betere 'uitjes'. :thumbup:

De ene 4WD is de andere niet, sommigen zijn onderstuurd en andere weer niet.
Mijn Impreza was standaard echt een onderstuurd hok, waarbij de verdeling tussen voor en achter ongeveer 50-50% was.
Nadat ik er DCCD(ongeveer 35-65% voor en achter) en een sper achter op had laten monteren kreeg je een compleet andere auto, die vrij makkelijk dwars ging.....het was de beste modificatie die ik bij dat ding heb gedaan in de 8,5 jaar dat ik 'm gehad heb. :df: :headbang:

Gebruikersavatar
Dimitri
Berichten: 716
Lid geworden op: 23 apr 2021, 15:00
Auto: BMW 130i, BMW Z3 Coupe

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Dimitri » 28 feb 2025, 19:09

Geweldig avontuur, heel mooi om eens te doen lijkt me!

Eric Z
Berichten: 4130
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Eric Z » 28 feb 2025, 19:24

Met wat voor spikes rij je hier, de soort van reguliere scandinavische banden. Of met extra lange spikes? Het lijkt niet heel hard te gaan, dus verwacht dat eerste? Ben wel eens meegereden met een Zweed op een lokaal ijsbaantje en die hadden er wel tempo in zitten maar ook relatief lange spikes.

Mooie ervaring zal het sowieso zijn, helemaal leuk om dan ook nog 4x4 auto van je lijstje te kunnen strepen. Ga je hem helemaal in orde maken en is het een blijvertje?

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 29365
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Luco » 28 feb 2025, 19:58

Lijkt me gaaf om ook eens te doen

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28570
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Martijn_bmw » 28 feb 2025, 20:55

Gaaf avontuur en leuk mooi uitgebreid geschreven. Super topic om te lezen :df:

SlowCo
Berichten: 4381
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door SlowCo » 28 feb 2025, 21:17

Schitterend avontuur! :df:

Dickh.
Berichten: 1716
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:04
Auto: E34 540i, E46 325, RAM 1500
Locatie: Hekelingen

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Dickh. » 01 mar 2025, 10:19

Leuk verhaal, Marc! Was goed om je erbij te hebben. Altijd mooi om te zien hoe snel sommige mensen progressie maken met een beetje hulp. Zelf kan ik helemaal niks met 4WD maar Tom heeft je dat heel snel bij gebracht.

Ik weet niet meer hoeveel keer ik je aangesleept heb met de RAM maar het heeft geen van alle plezier gekost. Geen hartstikke soepel op het ijs.

Inderdaad kan ik met alleen rwd maar betere banden op de E34 in vrijwel gelijke snelheden rondt gaan als een awd met mindere banden.

Zoals je bemerkt hebt zijn het bij ons vrijwel allemaal deelnemers die terug blijven komen dus ik hoop ook jou weer in 2026 op het ijs te mogen begroeten.

Gebruikersavatar
Marc Sierra
Berichten: 1170
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:11

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Marc Sierra » 01 mar 2025, 16:53

Dankjewel allemaal voor de leuke reacties!
Fabian schreef: 28 feb 2025, 15:19 Heel avontuur zo Mark!

Mooi geschreven, al flink wat keren geweest (laatste keer alweer 5 jaar geleden). Moet er maar weer eens een keer van gaan komen.
Dankjewel! Was je in die tijd daar met de E34 M5?
StefanW schreef: 28 feb 2025, 15:59 Wat cool Marc! Heel gaaf om om met 4wd te driften. En wat zal je ook gescholden hebben op je auto haha!
Was zeker gaaf om met 4wd te driften! In Nederland is dat toch een stuk lastiger, met de 4x4 heb je veel meer grip en dus ook veel meer vermogen nodig om te driften op asfalt en het gaat natuurlijk ook een stuk harder, wat ook niet altijd fijn is. Dus dit is echt ideaal voor 4x4 driften. Het schelden op de auto viel wel mee hoor. Die startmotor is natuurlijk k*t, maar eerlijk gezegd ben ik blij dat dat het enige is geweest. Het is een oude auto, waar ik zelf in totaal nog geen 400 km mee gereden had voor ik vertrok, dus er kan altijd iets kapot gaan. Als er dan iets kapot moest gaan is de startmotor eigenlijk nog het beste dat je kan hebben. Met bijvoorbeeld een kapotte dynamo had ik wel echt een probleem gehad.
MartijnGizmo schreef: 28 feb 2025, 17:38 Mooi avontuur met het oude beestje! Bumpers beschadigen ook wat makkelijker bij lage temperaturen omdat het plastic een stuk brozer wordt.

Vorig jaar met een Audi RS4 wat kunnen rijden op zo'n bevroren ovaal, als je RWD gewend bent moet je voor je gevoel echt engelengeduld hebben bij het insturen, en daarna veel minder hoepelen dan je verwacht. Wel mooi spelletje! :df:
Die temperatuur zal er zeker mee te maken. Maar op de foto naast Dick zijn E34 zit er ook wel echt een bizarre hoeveelheid ijs aan de bumper. Het zou me niet verbazen als er tussen de 5 en 10 kg aan heeft gehangen.

Dat geduld klopt wel ja, maar ik moest ook een stuk agressiever zijn. Als ik met rwd zou agresssief gedaan zou hebben stond ik elke bocht achterstevoren, maar met 4x4 spin je absoluut niet snel. Ook wel weer fijn als je geen werkende startmotor hebt. :tooth:
Opa schreef: 28 feb 2025, 18:12 Gaaf man, dat zijn de betere 'uitjes'. :thumbup:

De ene 4WD is de andere niet, sommigen zijn onderstuurd en andere weer niet.
Mijn Impreza was standaard echt een onderstuurd hok, waarbij de verdeling tussen voor en achter ongeveer 50-50% was.
Nadat ik er DCCD(ongeveer 35-65% voor en achter) en een sper achter op had laten monteren kreeg je een compleet andere auto, die vrij makkelijk dwars ging.....het was de beste modificatie die ik bij dat ding heb gedaan in de 8,5 jaar dat ik 'm gehad heb. :df: :headbang:
Er waren best een hoop Impreza's en die gingen ook mooi hoor. Ook een paar die gewoon standaard waren met de 50/50 verdeling en zonder sper achter, maar die gingen niet minder mooi hoor. Maar ik geloof graag dat de DCCD en het sper op de achteras een flinke verbetering was. Wat voor sper had je achter precies?
Eric Z schreef: 28 feb 2025, 19:24 Met wat voor spikes rij je hier, de soort van reguliere scandinavische banden. Of met extra lange spikes? Het lijkt niet heel hard te gaan, dus verwacht dat eerste? Ben wel eens meegereden met een Zweed op een lokaal ijsbaantje en die hadden er wel tempo in zitten maar ook relatief lange spikes.

Mooie ervaring zal het sowieso zijn, helemaal leuk om dan ook nog 4x4 auto van je lijstje te kunnen strepen. Ga je hem helemaal in orde maken en is het een blijvertje?
Ik heb 'gewone' Hankook spijkerbanden gekocht, dus inderdaad reguliere nordic winterbanden met erg korte spikes, op één van de eerste foto's zie je dat er ook niet heel erg veel spikes in het loopvlak zitten. Dick rijdt met langere spikes en de auto's die lokaal verhuurt werden rijden op 'lappi's' wat nog langere spikes zijn, die kon ik ook absoluut niet bijhouden, ondanks dat ze gewoon rwd waren.

Voorlopig is het in ieder geval wel een blijvertje, maar of ik de auto helemaal in orde ga maken weet ik nog niet. Ik wil hem technisch wel helemaal goed hebben, maar de kas en de bumpers zijn niet erg netjes. Maar eerlijk gezegd heeft dat ook niet zoveel zin om helemaal netjes te maken. Want als hij helemaal netjes zou zijn ga ik er voorzichtiger mee rijden en dan schiet het juist zijn doel voorbij. Ik heb al wel zitten denken om de 2.9 12v te vervangen door een 24v, maar eigenlijk slaat dat ook nergens op. Voor dit soort dingen heeft hij vermogen genoeg en de 12v is over het algemeen betrouwbaarder dan de 24v, wat voor dit soort trips ook wel fijn is, maar 'moderitis' is soms lastig te weerstaan. :lol:

Maar ik steek liever wat aandacht in het rijgedrag beter krijgen. Het sper in de versnellingsbak had op de laatste dag zijn beste tijd wel gehad. De auto begon zich een beetje te gedragen als een achterwielaandrijver, met veel gas waren het de achterwielen die vol doorslipten en ik voelde dan dat er geen vermogen meer naar de voorwielen ging. Zodra de achterwielen meer grip kregen, en het middelste sper het minder zwaar kreeg, voelde ik ineens de voorwielen weer mee gaan doen. Dus ik ben er vrij zeker van dat dat sper vervangen zal moeten worden. Maar eerst uitzoeken wat de beste setting is qua sperwerking, want gelukkig zijn er een paar upgrades daarvoor te krijgen.
Dickh. schreef: 01 mar 2025, 10:19 Leuk verhaal, Marc! Was goed om je erbij te hebben. Altijd mooi om te zien hoe snel sommige mensen progressie maken met een beetje hulp. Zelf kan ik helemaal niks met 4WD maar Tom heeft je dat heel snel bij gebracht.

Ik weet niet meer hoeveel keer ik je aangesleept heb met de RAM maar het heeft geen van alle plezier gekost. Geen hartstikke soepel op het ijs.

Inderdaad kan ik met alleen rwd maar betere banden op de E34 in vrijwel gelijke snelheden rondt gaan als een awd met mindere banden.

Zoals je bemerkt hebt zijn het bij ons vrijwel allemaal deelnemers die terug blijven komen dus ik hoop ook jou weer in 2026 op het ijs te mogen begroeten.
Ik was zijn naam even vergeten, maar Tom heeft mij inderdaad goed op weg gebracht! Tom had geloof ik ook wel aardige ideeën over wat voor invloed de verschillende sperren (voor/achter/midden) hebben op het rijgedrag van de auto. Over het algemeen was ik wel tevreden met hoe de auto het deed, maar in de linkse 270 graden bocht kreeg ik vaak op 3/4 van de bocht alsnog onderstuur. Geen idee wat voor setting in zo'n geval beter zou moeten werken, misschien een sterker sper op de achteras? Of misschien heb ik zelf gewoon meer oefening nodig, want een enkele keer lukte de bocht wel netjes, zoals hier op 9.53:

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=J74VI0n6O8w&t=593s[/YouTube]

Maar een rondje verder op 11.34 is het weer even in onderstuur richting het einde van de bocht:

[YouTube]http://www.youtube.com/watch?v=J74VI0n6O8w&t=694s[/YouTube]

Ik hoop er zeker volgend jaar weer bij te kunnen zijn, en hopelijk dan wel met een volledig goed functionerende auto. Ik vond het echt een fantastisch verslavend spelletje met de 4x4!

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6783
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Opa » 02 mar 2025, 01:48

Ik weet echt niet meer welk sper het was, was ergens in 2009 dat ik het had laten monteren volgens mij, dus zo'n 16 jaar geleden.....had sinds de montage van het DCCD heel veel last van een doorspinnend binnenst achterwiel, bij uitkomen van bepaalde bochten tijdens het rijden op een circuit, dus er moest ook echt een sper op, want anders werd de bandenrekening wel erg hoog. :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 34303
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Boomer Life Matters

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door JP » 02 mar 2025, 02:35

Ijsdriften is net als klussen thuis en achteruit rijden met een aanhanger.......appeltje eitje :coffee:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 28570
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Randstad

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Martijn_bmw » 02 mar 2025, 05:07

JP schreef: 02 mar 2025, 02:35 Ijsdriften is net als klussen thuis en achteruit rijden met een aanhanger.......appeltje eitje :coffee:
:mrgreen:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 43090
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.51
Locatie: Boven Barcelona

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Arthur » 02 mar 2025, 10:14

:lol:

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3651
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Martijn M » 03 mar 2025, 08:54

Wat gaaf zeg! Lijkt me fantastisch om te doen, en ook een leuke auto keuze!
Mooie beelden.

Online
Gebruikersavatar
Fabian
Berichten: 7239
Lid geworden op: 12 mar 2006, 21:46
Locatie: Breda,E89 Z4 2.3,E34 M5 3.8

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Fabian » 03 mar 2025, 10:14

Marc Sierra schreef: 01 mar 2025, 16:53

Dankjewel! Was je in die tijd daar met de E34 M5?
Nee, samen met Dick in de 540i.

2014 was de eerste keer voor ons, toen zijn we samen openneer gereden om te verkennen. Jaar daarna voor de eerste keer georganiseerd :)

Altijd samen met Dick de 540 gebruikt, en zoafentoe daar nog wat gehuurd voor een uurtje (de open Caterham bijvoorbeeld, wat een feest was dat! :df: )

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 1075
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: Zweden ijsdrifter

Bericht door Estoque » 03 mar 2025, 13:50

Leuk verhaal Marc!
Sowieso wil ik ook nog een keer dat doen. lijkt me echt fantastisch.

En oprecht knappe prestatie dat een 33 jaar oude bak dit nog gewoon even uit z'n mouw schut. Lekker!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Joël D., maurizio en 1 gast