Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose build

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6211
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door matthyssie » 15 jun 2014, 20:48

wimprezawrx schreef:
matthyssie schreef:Pff. 205 pk op 900 kg oid? Vet zeg!! :df:
Wil rond de 750kg uitkomen :wink:
:shock: :df: :df:

Gebruikersavatar
Joopieboy
Berichten: 1968
Lid geworden op: 12 dec 2010, 19:16
Locatie: Brabant

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door Joopieboy » 15 jun 2014, 23:41

Dat is wel echt mega vet, geluid ook van ITB's, oei oei oei. :duh:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 16 jun 2014, 01:19

Ha, die Wimprezawrx;
wimprezawrx schreef: .... Niet alleen de laatste berichten lezen he? :eatpaper: :whistle: (is al voorbij gekomen) ....
[pakt pilletje tegen aderverkalking]

Maar volgens de site van Burton past deze dus niet op een ST170-blok.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 16 jun 2014, 20:39

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Wimprezawrx;
wimprezawrx schreef: .... Niet alleen de laatste berichten lezen he? :eatpaper: :whistle: (is al voorbij gekomen) ....
[pakt pilletje tegen aderverkalking]

Maar volgens de site van Burton past deze dus niet op een ST170-blok.
Aha, ik had je verkeerd begrepen, sorry man.. :oops:
Dacht dat je met deze kleppendeksel kwam om op de motor te zetten, maar nu snap ik dat je bedoeld,
dat hij niet op de ST170 motor past...
Ja klopt, maar kon deze niet alten lopen heeft af fabriek al een 173PK.. vandaar, dan meer geen BDA look klepdeksel.. :wink:

Hansv (Hans van Velzen)
Berichten: 721
Lid geworden op: 10 feb 2006, 15:05
Locatie: IJmuiden

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door Hansv (Hans van Velzen) » 17 jun 2014, 00:25

Ha, die Wimprezawrx;

Logische beslissing. Zo'n retro klepdeksel is een aardig extraatje maar voegt natuurlijk niets wezenlijks toe. Ik schrok trouwens behoorlijk van de prijs van die dingen!

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 17 jun 2014, 19:04

Hansv (Hans van Velzen) schreef:Ha, die Wimprezawrx;

Logische beslissing. Zo'n retro klepdeksel is een aardig extraatje maar voegt natuurlijk niets wezenlijks toe. Ik schrok trouwens behoorlijk van de prijs van die dingen!
:duh: Ja echt he?, maar had wel erg gaaf gestaan.. maar ja, kan niet alles hebben.. :wink:

Nog even terug gelzen, maar daar staan aardig wat taal fouten in zeg, moet toch wat rustiger gaan typen, hahahaha :wheelchair:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door Niels » 17 jun 2014, 19:20

wimprezawrx schreef: Nog even terug gelzen, maar daar staan aardig wat taal fouten in zeg, moet toch wat rustiger gaan typen, hahahaha :wheelchair:
Is mij niet opgevallen, hoofd -en bijzaken! :)

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 17 jun 2014, 19:25

Niels schreef:
wimprezawrx schreef: Nog even terug gelzen, maar daar staan aardig wat taal fouten in zeg, moet toch wat rustiger gaan typen, hahahaha :wheelchair:
Is mij niet opgevallen, hoofd -en bijzaken! :)
Ja klopt, maar kon deze niet alten lopen heeft af fabriek al een 173PK.. vandaar, dan meer geen BDA look klepdeksel..
Laten en maar :shithappens:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door GTRene » 17 jun 2014, 21:26

wimprezawrx schreef:
Niels schreef:
wimprezawrx schreef: Nog even terug gelzen, maar daar staan aardig wat taal fouten in zeg, moet toch wat rustiger gaan typen, hahahaha :wheelchair:
Is mij niet opgevallen, hoofd -en bijzaken! :)
Ja klopt, maar kon deze niet alten lopen heeft af fabriek al een 173PK.. vandaar, dan meer geen BDA look klepdeksel..
Laten en maar :shithappens:
en gelezen ;-) maar niet belangrijk, belangrijkste is dat we het begrijpen.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 10-03 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 21 jun 2014, 20:22

21-06:

Vandaag bezig geweest met de ST170 motor, alles er af gehaald en te koop gezet..
Met behulp van Richard Geen, de motor aan de bok gehangen, wel wat makkelijker werken zo..

Afbeelding

Op deze foto zie je de VVT versteller waar onder andere de motor 173pk van heeft..

Afbeelding

De kop is een 16v kop, met een hele goede "flow" en ontwikkeld door Cosworth!!!
Deze kopen gebruiken ze ook in de WRC op het moment..

Afbeelding

Afbeelding

Ik ga zonder deze VVT versteller rijden, om zo een wat meer oldskool look te krijgen, en straks met Throttle bodies, zit ik toch weer aan de 170/175pk..
En als er wat geld over is een paar nokken assen die dan 200/205pk garanderen...

Hier is zo een VVT delete setje..

Afbeelding

Veder niet veel kunnen doen aan de motor..

Verder gegaan met het Draai spit on de Escort in te hangen en te kunnen draaien, om zo makkelijk toegang te hebben van de bodem enz enz..

Had al ijzer gekocht en was al begonnen met het pit, maar ja...
Hier nog even een resumé..

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij waren jullie tot zo ver al op de hoogte.. :wink:

Vandaag de schuine staanders gezaagd en aan elkaar gelast..

Afbeelding Afbeelding

Last dat lekker dat dikkere ijzer... :mrgreen:

Op de voeten..

Afbeelding

Ook de buis er aan gelast, hier komt de andere buis in, en wordt dit het draai punt..

Afbeelding

Zijn aardig gelijk geworden, buis past door alle twee, dussss...

Afbeelding

Totaal plaatje..

Afbeelding

Op deze foto zie je ook goed wat dadelijk het idee er achter is, en zie je waar de Escort straks gaat draaien..

Afbeelding

Dat was het weer even, zo als je ziet gaan we rustig door... :mrgreen: :wink:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update:21-06 @ Pag: 1

Bericht door Niels » 21 jun 2014, 22:05

:thumbup:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update:21-06 @ Pag: 1

Bericht door wimprezawrx » 10 aug 2014, 12:13

09-08:

We hebben niet stil gezeten..

Escort hangt aan het spit en wielen er onder gezet, zodat hij verrijdbaar is, wel makkelijk (ook dadelijk naar de spuiterij)

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Omdat hij nu onderste boven hangt, de grootste klus direct maar aan gepakt!
Achterste GRP4 15" binnenste wielkuipen..

Afbeelding

Omdat deze nog al rot waren, alle roestige delen verwijdert, helaas te veel weg moeten halen, maar dat repareren we wel..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na 500x er in en er uit te hebben gezet en passen en meten eindelijk één kant klaar..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Waarom zo veel passen zou je denken, nu is het zo, dat er een buiten scherm is en een binnen frame, bij deze moeten even veel materiaal verwijdert worden, anders komt het de kuip scheef te zitten..
op deze foto, zie je ze samen..

Afbeelding

Omdat dit een "Tarmac" auto wordt, komt hij laag te staan, daar door gaat de achter as erg diep in de body, daarom direct ruimte gemaakt voor deze..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Met de mal, alles afgetekend aan twee zijde..

Afbeelding

Dit gedeelte er uit geslepen, bleek een binnen balk in te zitten, dus deze paar punt lassen gegeven, zodat het weer één geheel was..
Plaatje gemaakt en netjes gemaakt..

Afbeelding Afbeelding

Andere kant moet nog gebeuren zo als je ziet..
Nu dit klaar is, kan de ophanging voor de achter schokbreker gemaakt worden, we gaan dus van (oldskool) bladveren, naar modernere Mc Pherson..

Afbeelding Afbeelding

Deze foto zijn van af de binnen zijde, daar zie je goed waar de schokbreker komt te zitten, door de hoedeplank door..

Afbeelding Afbeelding

Tevens bekeken, met welke setting van het las apparaat, ik de boel kan door lassen..

Afbeelding Afbeelding

Paar dingen getest, maar kon het niet laten om er al was een "skid "op te zetten en deze een paar hechtjes te geven..
Skid (ander word voor glijplaat), maakt de bodem glad, zo dat er nergens acht kan blijven haken/hangen..

Afbeelding

Ben in tussen ook bezig met de ST170 motor, zal hier ook een update over posten.. :wink:

Gebruikersavatar
Bart Eykens
Berichten: 177
Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:40

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update:21-06 @ Pag: 1

Bericht door Bart Eykens » 10 aug 2014, 12:16

Erg gaaf project! Je pakt het allemaal grondig aan :)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door Niels » 10 aug 2014, 12:52

Prachtig! :hungry:

Gebruikersavatar
GTRene
Berichten: 54882
Lid geworden op: 01 mar 2007, 19:06

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door GTRene » 10 aug 2014, 13:04

damn wat een werk en wat grondig, respect :df:

dat van die achterveren zal ook wel speciaal worden en denk ook versterkt rond de top omdat daar anders alleen de demper zat?

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 10 aug 2014, 13:15

Update ST170 motor:

Zoals jullie weten had ik een Ford Focus ST170 motor gekocht op MP, na demontage bleek het onderblok niet van dit type te zijn,
vond het ook al raar dat hij van tijd stond en alles hand vast zat..

Na enig overleg met de verkoper, die zei dat hij met deze motor 10.000km had gereden en niet wist wat ik met de motor had uitgespookt,
ik hem uitgelegd had dat dit onmogelijk geweest moest zijn, omdat er in deze motor "normale zuigers" in zaten die de kleppen raakten en daarom van tijd stond..
natuurlijk "niet thuis" gaf...

Foto (Eerste motor) normale Zetec zuiger met afdruk kleppen:
Afbeelding

Foto (Tweede motor) ST170 Zetec zuiger, met uitsparring kleppen:
Afbeelding

Gelukkig zijn bijna alle rand onderdelen verkocht van de ST170 motor, dus kost hij bijna niets en heb ik een goede kop liggen met VVT..
Dus op zoek gegaan naar een ander onderblok, en gevonden..

Afbeelding

Waarom deze motor, onderblok is sterker, heeft lichter/sterkere zuiger/drijfstangen, dikkere drijfstang bouten enz, al met al een goede basis..

Afbeelding Afbeelding

Motor compleet gedemonteerd, en gaat eerdaags naar Boy Huijzer Motorsport, om te zien of alles nog in tact is en aan de toleranties voldoet,
en of wel of niet geheel staal gaan en alles wordt afgemonteerd met ARP bouten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Was één lagertje, met een beschadigd, lijkt er op dat dit met monteren is geweest, komt toch ACL in dus swa..

Onder blok ziet er op het oog erg netjes uit, let ook op de bodem sproeiertjes, erg leuk detail..

Afbeelding

Wel maakte ik mij zorgen over de kleppen van de kop, immers had de zuiger deze geraakt en stond de distributie niet op tijd..

Daarom kop weg gebracht en alles laten controleren, Kleppen op rechtheid, nokkenassen, zittingen enz enz..

Afbeelding

Na een paar dagen, kreeg ik te horen, dat de nokken assen (zonder kleppen) erg mooi en licht draaien en dat deze dus mooi recht waren, tevens waren alle kleppen mooi recht,
dus daar was niets mis mee..
De kop compleet laten reviseren/stralen/reinigen, klepzittingen laten aanpassen, klepstelen laten afdraaien, nieuwe bronzen geleiders, klepzieltjes enz enz..

Terug van revisie:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Had intussen al wat delen besteld voor deze motor, om hem een oldskool uiterlijk te geven, bijvoorbeeld een VVT delete kit,
om met twee dezelfde (verstelbare) nokkenas tandwielen te gaan rijden..

Afbeelding

Water rail (Raceline) om hem een BDA look te geven..
(immers is dit een FWD motor, die nu in een RWD auto komt)

Afbeelding

BDA:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Teven wat rand delen van RetroFord, om hem makkelijk in de Escort te hangen, als hij klaar is..

Nieuwe (lichtgewicht) Dynamo en startmotor..

Afbeelding

Montage set voor Dynamo/Zetec..

Afbeelding Afbeelding

WCXM Motorsteunen..

Afbeelding

Carterpan + toebehoren..

Afbeelding

Vliegwiel + achter plaat passend voor mijn 5 bak..

Afbeelding Afbeelding

Bobine montage plaat, om bobine uit het zicht te monteren (bobine is niet echt oldskool)..

Afbeelding

RVS 4-2-1 manifold naar RWD..

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Nu sparen voor een set nette throttle bodies en ecu.. :wink:

Thats all for now folks.. :wink:

Gebruikersavatar
Tim N
Berichten: 7750
Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door Tim N » 10 aug 2014, 13:42

WOW :hot: Te gekke build Wim.

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update:21-06 @ Pag: 1

Bericht door wimprezawrx » 10 aug 2014, 17:27

Bart Eykens schreef:Erg gaaf project! Je pakt het allemaal grondig aan :)
Niels schreef:Prachtig! :hungry:
GTRene schreef:damn wat een werk en wat grondig, respect :df:

dat van die achterveren zal ook wel speciaal worden en denk ook versterkt rond de top omdat daar anders alleen de demper zat?
Tim N schreef:WOW :hot: Te gekke build Wim.
Thanks mannen, dan blijf ik wel posten als er mensen zijn die dit ook leuk vinden..
Keep you posted! :wink:

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6211
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door matthyssie » 10 aug 2014, 18:43

Ongelooflijk vet!!

Vanwaar je keuze voor McPherson en geen dubbele draagarmen? Ruimte oid?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22495
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door Niels » 10 aug 2014, 18:47

Lekker is die MP handel toch af en toe :?

Verder geweldig om een motor zo op te bouwen :D Droom project imho :headbang:

Jussi
Berichten: 3241
Lid geworden op: 09 jan 2010, 17:18

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door Jussi » 10 aug 2014, 19:45

Geweldig wat je hier aan het doen bent. :hungry:

Vooral door het plaatwerk ben ik erg onder de indruk. Iedereen met een dikke portefeuille kan wel onderdelen bijeensprokkelen maar die kunde om plaatwerk onder handen te nemen is echt zeldzaam.

Vooral veel blijven posten!

Gebruikersavatar
Jonh
Berichten: 165
Lid geworden op: 01 jul 2013, 11:46
Locatie: Zuid Holland

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door Jonh » 10 aug 2014, 21:38

Dit soort topics vind ik echt heerlijk om te lezen. :clap:

Gebruikersavatar
wimprezawrx
Berichten: 885
Lid geworden op: 24 okt 2006, 17:58
Locatie: Rijswijk Z-H

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door wimprezawrx » 10 aug 2014, 23:21

matthyssie schreef:Ongelooflijk vet!!

Vanwaar je keuze voor McPherson en geen dubbele draagarmen? Ruimte oid?
Nee, wordt een full GRP4, dus zit ik met regeltjes.. :wink:
Tevens komen er trekstangen onder en een watts link..
Een foto (van internet) zegt meer dan worden..
Afbeelding

Zie dat er geen bladveren meer onder zitten.. :mrgreen:

TonM3
Berichten: 74
Lid geworden op: 28 dec 2012, 09:57

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door TonM3 » 13 aug 2014, 21:15

Super mooi project, ziet er top uit!!

Was ooit m'n eerste auto :) ik heb vorige week er weer ėėn aangeschaft om een circuit auto ervan te bouwen :)
Heb je al je overzet plaatwerk op ėėn adres gekocht?
Gr.
Ton

Gebruikersavatar
matthyssie
Berichten: 6211
Lid geworden op: 10 aug 2012, 23:54
Auto: F11 520d & E86 3.0si
Locatie: VAM-berg

Re: Escort MK2 RS2000 "GRP4" Flatnose, Update: 09-08 @ Pag:

Bericht door matthyssie » 13 aug 2014, 21:26

wimprezawrx schreef:
matthyssie schreef:Ongelooflijk vet!!

Vanwaar je keuze voor McPherson en geen dubbele draagarmen? Ruimte oid?
Nee, wordt een full GRP4, dus zit ik met regeltjes.. :wink:
Tevens komen er trekstangen onder en een watts link..
Een foto (van internet) zegt meer dan worden..

-plaatje-

Zie dat er geen bladveren meer onder zitten.. :mrgreen:
Ah vandaar, gaaf man. Keep up the good work!! :)

Als-ie klaar is, wil ik hem graag eens in actie zien.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], D20VT, Jlijp en 2 gasten