Update ST170 motor:
Zoals jullie weten had ik een Ford Focus ST170 motor gekocht op MP, na demontage bleek het onderblok niet van dit type te zijn,
vond het ook al raar dat hij van tijd stond en alles hand vast zat..
Na enig overleg met de verkoper, die zei dat hij met deze motor 10.000km had gereden en niet wist wat ik met de motor had uitgespookt,
ik hem uitgelegd had dat dit onmogelijk geweest moest zijn, omdat er in deze motor "normale zuigers" in zaten die de kleppen raakten en daarom van tijd stond..
natuurlijk "niet thuis" gaf...
Foto (Eerste motor) normale Zetec zuiger met afdruk kleppen:
Foto (Tweede motor) ST170 Zetec zuiger, met uitsparring kleppen:
Gelukkig zijn bijna alle rand onderdelen verkocht van de ST170 motor, dus kost hij bijna niets en heb ik een goede kop liggen met VVT..
Dus op zoek gegaan naar een ander onderblok, en gevonden..
Waarom deze motor, onderblok is sterker, heeft lichter/sterkere zuiger/drijfstangen, dikkere drijfstang bouten enz, al met al een goede basis..
Motor compleet gedemonteerd, en gaat eerdaags naar Boy Huijzer Motorsport, om te zien of alles nog in tact is en aan de toleranties voldoet,
en of wel of niet geheel staal gaan en alles wordt afgemonteerd met ARP bouten.
Was één lagertje, met een beschadigd, lijkt er op dat dit met monteren is geweest, komt toch ACL in dus swa..
Onder blok ziet er op het oog erg netjes uit, let ook op de bodem sproeiertjes, erg leuk detail..
Wel maakte ik mij zorgen over de kleppen van de kop, immers had de zuiger deze geraakt en stond de distributie niet op tijd..
Daarom kop weg gebracht en alles laten controleren, Kleppen op rechtheid, nokkenassen, zittingen enz enz..
Na een paar dagen, kreeg ik te horen, dat de nokken assen (zonder kleppen) erg mooi en licht draaien en dat deze dus mooi recht waren, tevens waren alle kleppen mooi recht,
dus daar was niets mis mee..
De kop compleet laten reviseren/stralen/reinigen, klepzittingen laten aanpassen, klepstelen laten afdraaien, nieuwe bronzen geleiders, klepzieltjes enz enz..
Terug van revisie:
Had intussen al wat delen besteld voor deze motor, om hem een oldskool uiterlijk te geven, bijvoorbeeld een VVT delete kit,
om met twee dezelfde (verstelbare) nokkenas tandwielen te gaan rijden..
Water rail (Raceline) om hem een BDA look te geven..
(immers is dit een FWD motor, die nu in een RWD auto komt)
BDA:
Teven wat rand delen van RetroFord, om hem makkelijk in de Escort te hangen, als hij klaar is..
Nieuwe (lichtgewicht) Dynamo en startmotor..
Montage set voor Dynamo/Zetec..
WCXM Motorsteunen..
Carterpan + toebehoren..
Vliegwiel + achter plaat passend voor mijn 5 bak..
Bobine montage plaat, om bobine uit het zicht te monteren (bobine is niet echt oldskool)..
RVS 4-2-1 manifold naar RWD..
Nu sparen voor een set nette throttle bodies en ecu..
Thats all for now folks..
