Heh, nope, ik moet eerst mijn eigen spul overtuigend aan het rijden hebben voordat er overgebleven zut de opruimingsverkoop ingaatDennis Schroyen schreef:die van de M3 is nog zoals nieuw,
die van de corolla wat minder,
die van de 5 weet ik niet, voelt nog goed aan iig.
Wil je die voor een prijsje van me overnemen ofwat? Ik denk dat de heer Kolkman dat niet goed gaat vinden, die heeft mijn blok + bak in mondelinge overeenkomst gekocht...
Zoek maar eens op realoem. E34 525i van '90 pakken en dan de M50. daar zie je dat je 2 types hebt onder "manual transmission". De onderste is de M20 bak, dus 5de als overdrive.
BMW E34 525i update pg.5
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Even een update.
Inmiddels zit het B12 onderstel er onder maar heb ik het nog niet goed kunnen testen daar met name de banden duidelijk de zwakke schakel zijn. Ook heb ik na heel veel passen, meten en rekenen uitgevogeld dat de 17'' velgen nooit fatsoenlijk gaan passen. Dikke domper op de feestvreugde om dat zo maar te noemen. Ook blijf ik last houden van kleppen die zeer selectief tikken. Bij koude start gaan ze tikken wat na 30 seconden vaak weg is maar ze willen wel eens gewoon ''zomaar'' beginnen met tikken. Er zit dus een verkeerd sperdiff onder en deze wordt volgende week omgewisseld voor een 3.64 sperdiff die ik heb liggen. Het 3.15 sperdiff gaat terug naar de vorige eigenaar of iemand hier moet er nog wat aan hebben.
Ook heeft de wagen soms een rare metalen ''klang'' geluid dat uit de voorophanging komt. Lijkt erop dat de veren wat bewegen in hun schotel of mogelijk dat er iets niet helemaal fatsoenlijk vast zit.
Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?
1) passend 17'' vinden
2) mijn huidige 17'' velgen verkopen
3) Sperdiff wisselen van 3.15 naar 3.64
4) tikkende klep aanpakken
5) koppeling vervangen alhoewel deze momenteel nog wel redelijk zijn werk lijkt te doen
6) Hok uitlijnen, dit is echt wel nodig want in de bochten rijdt de wagen zeer vreemd en centreerd ook alles behalve normaal. Ik vermoed dat dit gewoon aan de uitlijning ligt.
Zeer lange termijn
1) universeel frame
2) fatsoenlijke stoel
Zijn er ook pluspunten aan de wagen? Jazekers die zijn er. De wagen heeft nergens roest!

Inmiddels zit het B12 onderstel er onder maar heb ik het nog niet goed kunnen testen daar met name de banden duidelijk de zwakke schakel zijn. Ook heb ik na heel veel passen, meten en rekenen uitgevogeld dat de 17'' velgen nooit fatsoenlijk gaan passen. Dikke domper op de feestvreugde om dat zo maar te noemen. Ook blijf ik last houden van kleppen die zeer selectief tikken. Bij koude start gaan ze tikken wat na 30 seconden vaak weg is maar ze willen wel eens gewoon ''zomaar'' beginnen met tikken. Er zit dus een verkeerd sperdiff onder en deze wordt volgende week omgewisseld voor een 3.64 sperdiff die ik heb liggen. Het 3.15 sperdiff gaat terug naar de vorige eigenaar of iemand hier moet er nog wat aan hebben.
Ook heeft de wagen soms een rare metalen ''klang'' geluid dat uit de voorophanging komt. Lijkt erop dat de veren wat bewegen in hun schotel of mogelijk dat er iets niet helemaal fatsoenlijk vast zit.
Wat moet er nu nog allemaal gebeuren?
1) passend 17'' vinden
2) mijn huidige 17'' velgen verkopen
3) Sperdiff wisselen van 3.15 naar 3.64
4) tikkende klep aanpakken
5) koppeling vervangen alhoewel deze momenteel nog wel redelijk zijn werk lijkt te doen
6) Hok uitlijnen, dit is echt wel nodig want in de bochten rijdt de wagen zeer vreemd en centreerd ook alles behalve normaal. Ik vermoed dat dit gewoon aan de uitlijning ligt.
Zeer lange termijn
1) universeel frame
2) fatsoenlijke stoel
Zijn er ook pluspunten aan de wagen? Jazekers die zijn er. De wagen heeft nergens roest!
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
Hoogste waarschijnlijk je veerpoot lager. Is een BMW kwaaltje van die tijd....heb ik ook gehad met m'n E30, heeft even geduurt voordat ik daar achter washugo schreef:Even een update.
Ook heeft de wagen soms een rare metalen ''klang'' geluid dat uit de voorophanging komt. Lijkt erop dat de veren wat bewegen in hun schotel of mogelijk dat er iets niet helemaal fatsoenlijk vast zit.
- Casper
- Berichten: 1657
- Lid geworden op: 15 mar 2007, 16:03
- Locatie: Amsterdam
hugo schreef: 7) Er blijft uit de voortrein een rare metalen ''klang'' komen dit lijkt te gebeuren als ik lichtjes van links naar rechts stuur. Ook centreert de vootrein niet zoals ik het zou willen. Mogelijk zijn de toplagers naar de zaad?
Toplager=veerpootlagerHoogste waarschijnlijk je veerpoot lager. Is een BMW kwaaltje van die tijd....heb ik ook gehad met m'n E30, heeft even geduurt voordat ik daar achter was
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
-
Steven N.
- Berichten: 6324
- Lid geworden op: 25 aug 2006, 19:52
- Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster
- Locatie: Friesland
Je mist nog een beetje zelfvertrouwen misschien Hugo. Ik vind het zeer interessant dat het andere diff er nu onder zit, ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingenhugo schreef:het zal waarschijnlijk niemand wat interesseren maar het 3.64 sper zit er nu onder. Volgende week 17'' velgen plaatsen en dan kunnen we uitlijnen en echt rijden.
BMW levert ook toplagers met cambercorrectie voor de E34. Kosten? 190 eu per toplager!vuile oplichters
En besteld gewoon even een 2e hands setje topmounts bij www.dparts.com, dat ik daar nu nog mee moet komen
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Dparts heeft dus never nooit cambercorrigerende toplagers liggen voor een E34 525 24vSteven Nauta schreef:Je mist nog een beetje zelfvertrouwen misschien Hugo. Ik vind het zeer interessant dat het andere diff er nu onder zit, ik ben dan ook benieuwd naar je bevindingenhugo schreef:het zal waarschijnlijk niemand wat interesseren maar het 3.64 sper zit er nu onder. Volgende week 17'' velgen plaatsen en dan kunnen we uitlijnen en echt rijden.
BMW levert ook toplagers met cambercorrectie voor de E34. Kosten? 190 eu per toplager!vuile oplichters
![]()
En besteld gewoon even een 2e hands setje topmounts bij www.dparts.com, dat ik daar nu nog mee moet komen
- G Kolkman
- Berichten: 2636
- Lid geworden op: 25 feb 2007, 11:40
- Auto: Miata (2x..) /E30 rally /S2000
- Locatie: Eindhoven
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
hey Hugo!
Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.
zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten
btw,
Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K.

Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.
zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten
btw,
Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K.
- Bert ///M3
- Berichten: 9429
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
3.64 sper bevalt zeker wel goed. Niet te kort, misschien iets te lang maar dat mag geen naam hebben. Over 3 weken ben een lange periode in Belgie. Als jij dan even een lasapparaat regelt slijpen we de cat er onder uit en kan er een chip ingedrukt worden. Kwa straight line speed vind ik de E34 wat tegenvallen.Dennis Schroyen schreef:hey Hugo!
Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.
zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten![]()
btw,
Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K.![]()
Morgen de 17'' velgen op halen bij Hubert, het zijn ware shoarmajank E39 M5 replica's. 8)
- Downforce Dennis
- Berichten: 1248
- Lid geworden op: 03 mar 2006, 01:38
- Locatie: Zolder(B)
hugo schreef:3.64 sper bevalt zeker wel goed. Niet te kort, misschien iets te lang maar dat mag geen naam hebben. Over 3 weken ben een lange periode in Belgie. Als jij dan even een lasapparaat regelt slijpen we de cat er onder uit en kan er een chip ingedrukt worden. Kwa straight line speed vind ik de E34 wat tegenvallen.Dennis Schroyen schreef:hey Hugo!
Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.
zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten![]()
btw,
Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K.![]()
Morgen de 17'' velgen op halen bij Hubert, het zijn ware shoarmajank E39 M5 replica's. 8)
Ik zou je graag willen helpen Hugo, maar mijn lasapparaat kan spijtig genoeg alleen lassen. Slijpen zal met de goeie ouwe slijpschijf moeten gebeuren
525i is geen overdreven strepentrekker nee, heeft ook "maar" 190 pk.
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Ik regel de slijptol wel, jij het lasding om het gat dicht te lassen. Fucking cat is toch nergens voor nodig.Dennis Schroyen schreef:hugo schreef:3.64 sper bevalt zeker wel goed. Niet te kort, misschien iets te lang maar dat mag geen naam hebben. Over 3 weken ben een lange periode in Belgie. Als jij dan even een lasapparaat regelt slijpen we de cat er onder uit en kan er een chip ingedrukt worden. Kwa straight line speed vind ik de E34 wat tegenvallen.Dennis Schroyen schreef:hey Hugo!
Hoe bedoel je, motor klinkt rauw? Snap die opmerking niet goed. Hoor je tikkende geluiden uit de kop komen of hoe. Ik zou me voor de rest niet veel zorgen maken. Gewoon altijd goed warm- en koudrijden.
zoals gezegd even toplager vv, fatsoenlijk setje bandjes en dat komt goed. Hoe bevalt het 3.64 sper? hopelijk ben je eindelijk tevreden, voor je het weet is je subframe naar de kloten door het veelvuldig los- en vasttrekken van de diffbouten![]()
btw,
Kuipje zit in onze snirker. Op de originele rails bevestigd. volgende week gaat de M20 eruit en dan komt de andere spielerei eronder. We spreken nog wel eens af als je terugbent van U.K.![]()
Morgen de 17'' velgen op halen bij Hubert, het zijn ware shoarmajank E39 M5 replica's. 8)
Ik zou je graag willen helpen Hugo, maar mijn lasapparaat kan spijtig genoeg alleen lassen. Slijpen zal met de goeie ouwe slijpschijf moeten gebeuren![]()
525i is geen overdreven strepentrekker nee, heeft ook "maar" 190 pk.
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Nee, was ik niet.indobesar schreef:`Vandaag onderweg naar Vlasblom? Zag daarnet een mooie Belgische E34 rijden...
Even een updeet.
Ik had mooie E39 M5 shoarma velgen gekocht van Hubert D. en tot mijn verbazing passen deze dus perfect. Hier meteen even de bandjes die ik had op mijn niet passende 17'' over laten plaatsen en gemonteerd. Wagen ziet er nu heerlijk achterbuurterig uit.
Rest mij nu nog een goede stoel en stuur te kopen en eens te gaan zoeken naar cambercorrigerende toplagers die minder dan 180Eu de stuk kosten.
Foto's volgen.
-
HSR
- Berichten: 5549
- Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31
Vandaag even serieus met de E34 gereden. fuck, Dennis en Diho hebben niks teveel gezegd.
Wat een balans, werkelijk heerlijk. Natuurlijk voelt de wagen wat zwaarder aan maar als je er echt serieus mee gaat sturen voelt het dus net alsof je in een echte sportwagen rijdt. Het sturen gaat heerlijk direct en de wagen is ook fantastisch te driften. Feit is wel dat ik nu een fatsoenlijke stoel nodig heb maar dat probleem wordt tzt wel getackeld.
Morgen even een aantal serieuze filmpjes + fotootjes maken. Althans, als mijn grieperige gevoel weg gaat. Ben nu al een goede 4 dagen flink 'under the weather''
Welke problemen zijn er nu eigenlijk allemaal getackeld?
- Sperdiff is nu wel goede overbrenging. Zo'n goedwerkend platensper is een genot, heerlijk hoe agressief het in kan komen op nat wegdek. Ik moet echter wel toegeven dat ik het gevoel heb dat mijn oude 3.91 sperdiff agressiever reageerde. Mogelijk ligt dit aan de wat oudere olie in het huidige 3.64 diff of heeft het gewoon te maken dat het 3.91 een stuk korter was waarder er constant veel power, snel, aanwezig was.
- Velgen, heb nu perfect passende E39 M5 replica's onder de E34 zitten. Ook is de E34 nogal apart als het op ET waarde aankomt. De 16'' originele E34 540 velgen waren ET15. De M5 velgen zijn ET20 waardoor het achterste wiel op het eerste zicht iets teveel naar binnen staat. Vwb rijdbaarheid heb ik eigenlijk niks gemerkt.
- Koppeling. Deze had nogal veel moeite met het verkeerde, veelste lange, diff waardoor ik dacht dat deze naar de maan was. Koppeling functioneerd vooralsnog goed maar ik heb wel de indruk dat deze niet spik en span meer is. laten vervangen of toch niet is nu de vraag. Heeft iemand nog tips om te checken of de plaat nog lang (?) zijn werk zal kunnen doen ?
- Rare tik in de voortrein is weg. Hulpstabi's zaten los
- Wagen is vootreffelijk uitgelijnd en rijdt echt lekkerder dan een doorsnee studente met 3.5 baco achter der kiezen.
Wat moet er nog gebeuren.
- Preventief oliebeurtje. De wagen blijft last houden van tikkende kleppen wanneer het blok koud is. Als ze lekker warm is loopt ze voortreffelijk
- Stoel + stuur moeten echt vervangen worden voor wat sportievers. Probleem is alleen dat de E34 nu niet echt main-streem is wat dat betreft.
- Oliedruk+temp metertje wil ik nog ingebouwd hebben. Ik irriteer mij kapot aan het gemis van deze 2 essentiele indicatoren.
- koppeling?
- ABS module moet er nodig uit, ding is veelste rudimentair is eerder gevaarlijk dan veilig. Laat mij zelf maar mijn rempunt en blokkeerpunt bepalen, veel veiliger.
- Waterpomp vervangen.
- Cat wegslijpen met Dennis S. zijn lasapparaat.
- Mogelijk een chippie erin drukken maar dat heeft geen prioriteit.
- Adenauer F. Driften
--------------
Het M50 blok is wel echt een tor met karakter. Wanneer ze koud is reageert ze echt zeer nukkig en chagrijnig. Is ze goed op temperatuur dan loopt ze echt mooi door de toeren heen. Olieverbruik is nihil en waterconsumptie is ook niet aan de orde.
Morgen even een aantal serieuze filmpjes + fotootjes maken. Althans, als mijn grieperige gevoel weg gaat. Ben nu al een goede 4 dagen flink 'under the weather''
Welke problemen zijn er nu eigenlijk allemaal getackeld?
- Sperdiff is nu wel goede overbrenging. Zo'n goedwerkend platensper is een genot, heerlijk hoe agressief het in kan komen op nat wegdek. Ik moet echter wel toegeven dat ik het gevoel heb dat mijn oude 3.91 sperdiff agressiever reageerde. Mogelijk ligt dit aan de wat oudere olie in het huidige 3.64 diff of heeft het gewoon te maken dat het 3.91 een stuk korter was waarder er constant veel power, snel, aanwezig was.
- Velgen, heb nu perfect passende E39 M5 replica's onder de E34 zitten. Ook is de E34 nogal apart als het op ET waarde aankomt. De 16'' originele E34 540 velgen waren ET15. De M5 velgen zijn ET20 waardoor het achterste wiel op het eerste zicht iets teveel naar binnen staat. Vwb rijdbaarheid heb ik eigenlijk niks gemerkt.
- Koppeling. Deze had nogal veel moeite met het verkeerde, veelste lange, diff waardoor ik dacht dat deze naar de maan was. Koppeling functioneerd vooralsnog goed maar ik heb wel de indruk dat deze niet spik en span meer is. laten vervangen of toch niet is nu de vraag. Heeft iemand nog tips om te checken of de plaat nog lang (?) zijn werk zal kunnen doen ?
- Rare tik in de voortrein is weg. Hulpstabi's zaten los
- Wagen is vootreffelijk uitgelijnd en rijdt echt lekkerder dan een doorsnee studente met 3.5 baco achter der kiezen.
Wat moet er nog gebeuren.
- Preventief oliebeurtje. De wagen blijft last houden van tikkende kleppen wanneer het blok koud is. Als ze lekker warm is loopt ze voortreffelijk
- Stoel + stuur moeten echt vervangen worden voor wat sportievers. Probleem is alleen dat de E34 nu niet echt main-streem is wat dat betreft.
- Oliedruk+temp metertje wil ik nog ingebouwd hebben. Ik irriteer mij kapot aan het gemis van deze 2 essentiele indicatoren.
- koppeling?
- ABS module moet er nodig uit, ding is veelste rudimentair is eerder gevaarlijk dan veilig. Laat mij zelf maar mijn rempunt en blokkeerpunt bepalen, veel veiliger.
- Waterpomp vervangen.
- Cat wegslijpen met Dennis S. zijn lasapparaat.
- Mogelijk een chippie erin drukken maar dat heeft geen prioriteit.
- Adenauer F. Driften
--------------
Het M50 blok is wel echt een tor met karakter. Wanneer ze koud is reageert ze echt zeer nukkig en chagrijnig. Is ze goed op temperatuur dan loopt ze echt mooi door de toeren heen. Olieverbruik is nihil en waterconsumptie is ook niet aan de orde.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast
