BMW E34 525i update pg.5

Net een nieuwe auto gekocht? Of druk bezig met de restauratie van je klassieker of opbouw van je racer? Hier kun je ons op de hoogte houden.
Plaats reactie
HSR

BMW E34 525i update pg.5

Bericht door HSR » 01 mei 2008, 20:26

Zoals ik al heb laten doorschemeren heb ik een E34 525i gekocht. Ik ben immers fervent zeiler dus wat is er dan beter om te kopen dan een boot op wielen.

Ik ben 3de eigenaar en de wagen heeft tot 230.000km alle onderhoudsbeurten gehad bij een bekende BMW garage. Wagen verkeert optisch echt in onberispelijke staat. Alle opties werken feilloos en er zit zoals het een e34 betaamt heerlijk veel speling op het stuur. :D

Afbeelding

Zijaanzicht van de wagen. Zoals te zien is verkeert de lak in zeer goede staat. De wagen heeft immers 16 jaar in de garage mogen slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

15'' kruisspaak velgjes met highperformance circuitbanden. De hoge wang is enorm stijf en dat maakt dat de wagen wat moeilijk zijn limiet aangeeft. :lol:

Afbeelding

Doppelauspuffendrohe, doet het altijd goed bij De Meern.

Afbeelding

Originele en complete BMW toolkit.

Afbeelding

Origineel reservewiel. Nog nooit gebruikt en dat is goed te zien. Erg fraaie velg.

Afbeelding

Interieur, achterbank. Deze verkeert ook in zeer goede staat. Nergens vlekken of brandgaatjes van peuken.

Afbeelding

Middenconsole

Afbeelding

Een perfect werkende boordcomputer. Dat ding is serieus geavanceerd voor een wagen van 18 jaar oud!

Afbeelding

Opendakje welke elektisch te bedienen is. Natuurlijk is dit helemaal kut want de koets is nu van rigide naar volkomen dweil gedegradeerd. Tzt dus maar een stuk traanplaat op puntlassen. :lol:

Afbeelding

Motorblokje.

http://s304.photobucket.com/albums/nn17" onclick="window.open(this.href);return false; ... I_0142.flv

Zo klinkt een M50B25 in een E34.

Nu had de E34 gisteren de drang om warm te lopen. Vandaag langs Dennis Schroyen geweest en hij heeft mij samen met Bjorn geholpen om het koelsysteem te ontluchten. metertje bleef na een 20 minuutjes hard poken mooi in het midden staan. Echter, daarnet nog een stuk binnendoor gereden en uiteindelijk leek het er op dat de meter toch weer net iets hoger stond dan m.i. mag gebeuren. Misschien ergens een lekje in de radiator of een vermoeide waterpomp / thermostaat. Deze ga ik proberen te vervangen in het weekend. Blijft het probleem dan nog aanwezig dan ben ik ernstig bang voor een lekke koppakking. Nu vermoed ik dat laatste niet want olie drinkt ie niet, geen mayonaise bij de vuldop/in koelwaterreservoir en geen rook uit de uitlaat. Feit blijft wel dat het frustrerend is om die meter op te zien lopen.
Laatst gewijzigd door HSR op 27 nov 2009, 20:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 01 mei 2008, 20:37

Ziet er netjes uit :D Die banden zien er wel wat extreem uit voor straat gebruik idd :lol: Zal ook wel hard slijten (achter) :wink:

Joy

Bericht door Joy » 01 mei 2008, 20:40

Mooi ding. Het is weer bijna zonde om er mee te raggen, maar zo een ding moet rijden en niet gepoetst worden.

Wat ben je ermee van plan ?

Pescatore

Bericht door Pescatore » 01 mei 2008, 20:43

Hup, strippen dat ding en niet lopen emmeren over mooi dit mooi dat; het is immers een circuitbrander 8)

Kijk, eindelijk heb je weer een bolide waarmee je voor je plezier gaat rijden. Vergeet de handremacties met de c30 :lol:

HSR

Bericht door HSR » 01 mei 2008, 20:48

Joy Jolliffe schreef:Mooi ding. Het is weer bijna zonde om er mee te raggen, maar zo een ding moet rijden en niet gepoetst worden.

Wat ben je ermee van plan ?

Klopt. Er was kwa prijzen een tendens dat je voor 1500 eu een giga sloophok had of voor 3000 eu een enorm sjonniehok. Deze zat daar mooi middenin. Daarbij vind ik het ook belangrijk dat een wagen een beetje ooglijk is. Zo'n vaal en slecht in de lak zittende, roestende, semi-racer vind ik altijd zo'n enorm armzalig gezicht. Tevens 'investeer' ik liever geld in een mooie wagen dan in een lelijke.

Ik ben zeker heel wat van plan met de wagen. Bilstein B12 setje staat in bestelling bij Dick. Daarbij heb ik voor vrijdag 9 mei een afspraak bij offenga staan. Zij gaan een aantal ''dingetjes'' doen aan de wagen. Wat dat precies is blijft (nog) een geheim. :wink:

allen

Bericht door allen » 01 mei 2008, 20:51

ik hoop van harte dat je deze niet gaat strippen. :(

JeroenT

Bericht door JeroenT » 01 mei 2008, 20:54

Net bakkie, vind het wel een beetje een vreemde keuze voor een semi racer. :D

Maare als je ´m gaat strippen, de naafkapdoppen op de velgen. Zijn die verhandelbaar? :wink:

HSR

Bericht door HSR » 01 mei 2008, 20:54

allen schreef:ik hoop van harte dat je deze niet gaat strippen. :(

Heren, let wel. Als ik een wagen strip doe ik dat op een nette manier. Ik demonteer onderdelen en leg ze opzij voor als de wagen veer verkocht gaat worden. Onbehouden het dasboard in 2en zagen om extra gewichtsbesparing te genereren is niet iets wat ik zal doen.

JeroenT schreef:Net bakkie, vind het wel een beetje een vreemde keuze voor een semi racer. :D

Rijdt er maar eens mee als ze goed geprepareerd zijn. Balans is zo schofterig goed en mooi.

harrypaardekooper
Auto: BMW E82 135i

Bericht door harrypaardekooper » 02 mei 2008, 07:39

Hey Hugo,

Net even gekeken naar je nieuwe aanwinst.
Cool ding, nog zo origineel :o

Ben benieuwd wat je er allemaal aan gaat veranderen, en vooral ook op wat voor termijn het allemaal klaar is.

Hoop m snel te mogen aanschouwen, origineel of aangepast dat maakt me niet veel uit. :p

indobesar
Auto: M3P, 130i

Bericht door indobesar » 02 mei 2008, 09:02

Mooie bak Hugo! :)

Xave30

Bericht door Xave30 » 02 mei 2008, 10:10

:wink: Goede examplaar.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » 02 mei 2008, 14:10

Ziet er goed uit Hugo :)

GTRene

Bericht door GTRene » 02 mei 2008, 14:29

gefeliciteerd, benieuwd naar je upgrades.

Paskal
Auto: meerdere

Bericht door Paskal » 02 mei 2008, 15:48

Mooie bak Hugo !

Ik heb mijn e34-racer trouwens zojuist verkocht.

Macboy

Bericht door Macboy » 02 mei 2008, 15:52

Niet aan mij ;)

Tom V

Bericht door Tom V » 03 mei 2008, 23:13

Gefeli met aankoop, nou het circuit op :D.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 03 mei 2008, 23:33

Nogmaals gefeliciteerd Hugo, ik zal hem eens bekijken wanneer hij in m'n hometown staat. Hoop dat de 'dingetjes' van Offenga goed hun werk zullen doen. 8)

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 mei 2008, 09:48

Gefeli Hugo!

Ik zie het topic nu pas, druk lang weekend achter de rug.
Verbaasd me wel om te horen dat je nog niet tevreden bent met de motortemperatuur. Zoals gezegd, Waterpomp even vv. Ik herrinnerde me wel dat je de M52 waterpomp moet bestellen (metalen schoepen) aangezien de M50 niet altijd de überhölt versie is. De dealer kan zeggen dat ze niet past op een M50 maar dat is larie. Fits like a wet pussy.

Mooi exemplaar idd! Beetje zonde om erin te flexen maarja, jouw prioriteiten liggen anders, dus niets van aantrekken en modden die handel :wink:

laat maar iets horen als al de goodies eronder zitten. Wij hebben gisteren ook nog wat aan onze tank gesleuteld en opgekuist. Binnen een paar weken zal ze "road legal" zijn, dan meeten we wel ergens :wink:

have fun!

HSR

Bericht door HSR » 05 mei 2008, 10:28

Dennis Schroyen schreef:Gefeli Hugo!

Ik zie het topic nu pas, druk lang weekend achter de rug.
Verbaasd me wel om te horen dat je nog niet tevreden bent met de motortemperatuur. Zoals gezegd, Waterpomp even vv. Ik herrinnerde me wel dat je de M52 waterpomp moet bestellen (metalen schoepen) aangezien de M50 niet altijd de überhölt versie is. De dealer kan zeggen dat ze niet past op een M50 maar dat is larie. Fits like a wet pussy.

Mooi exemplaar idd! Beetje zonde om erin te flexen maarja, jouw prioriteiten liggen anders, dus niets van aantrekken en modden die handel :wink:

laat maar iets horen als al de goodies eronder zitten. Wij hebben gisteren ook nog wat aan onze tank gesleuteld en opgekuist. Binnen een paar weken zal ze "road legal" zijn, dan meeten we wel ergens :wink:

have fun!

Hey Dennis. Ja, de koeling is gewoon nog niet zoals ik het wil hebben. Volgens mij speelt die fan daar toch een grotere rol ik dan je denkt. Deze dan maar ombouwen naar een elektrische. Daarnaast dus de waterpomp vervangen en later overgaan op een grotere radiator.

Wat strippen betreft, de E34 is nu bijna helemaal leeg. De isolatiematten zijn echt enorm zwaar. De achterste die bij de achterbank begint weeg gewoon al bijna 20KG. De voorstoelen zijn ook fucking heavy. Achter de voorstoelen wil ik alles eruit hebben, vanaf de voorstoelen blijft het tapijtje gewoon liggen maar die ga ik wel lichter maken door de enorme dikke isolatieschuim van de mat af te snijden.

Als ik een elektrotechnische achtergrond had ging ik ook de kabelboom uitdunnen want die is echt onvoorstelbaar uitgebreid, haal je zo 15kg aan kabels uit die je niet gebruikt. Wat echt geweldig gaaf is, is dat er al een aansluiting onder de achterbank zit om je accu naar de kofferbak te plaatsen. Dit ga ik tzt ook maar doen want die accu is enorm groot, lomp en zwaar en dat gewicht heb ik liever tussen de voor en achter wielen zitten ipv voor de voorwielen.

Vandaag verder met de bumpers leeg te halen. Ik weet het, dat is bijna vloeken in de kerk maar er zit heel veel gewicht in. Al met al is het echt een verademing om aan een E34 te sleutelen dan aan een alfa 75. Bij de BMW zit alles gewoon goed vast geschroefd of met metalen clips vast.

Downforce Dennis

Bericht door Downforce Dennis » 05 mei 2008, 11:02

Fan kan je proberen, maar fact is dat de motor bij "normaal" straatgebruik zelfs zonder fan niet mag warmlopen. Fan is puur van toepassing bij erg hete gebieden en filegebruik onder deze omstandigheden. Vooral bij zwaar circuitgebruik gaat die fan je koelingsproblemen echt niet kunnen oplossen. Ik kan het je demonstreren met de M20, 10 minuten lang burnout trekken zonder fan en nog niet warmlopen. De motor althans :wink:
Wat ik zou doen?

- Metalen waterpomp
- Nieuwe thermostaat
- Nieuw thermostaathuis (haarscheuren komen veel voor bij deze huizen, let op bij het vastzetten, 8 NM(of kleine 3/4 ratelsleutel, handvast) en dan stoppen, huizen barsten erg makkelijk)
- Waterslangen nakijken op haarscheuren en/of verduurd
- Radiator nakijken en laten testen(speciaalzaak zet deze onder druk en kan zo zien ofdat de druk constant blijft, zo niet -> stuk dus luchtbellen in je watercircuit)

Ook erop letten dat je BMW approved koelwater gebruikt, BMW koelsystemen zijn hier gevoelig voor. Busje van 5 liter halen bij de stealert en aanlengen.
En zoals ik aangaf, GOED ontluchten.

tzt even nieuwe olie + filtertjes en je blokkie is terug top!

HSR

Bericht door HSR » 05 mei 2008, 21:54

Vandaag de trekhaakunit van de E34 gesloopt. Wat een zware unit is dat, zeg. Scheelt met rukkogel zeker 25-30 kg. Alles achter de voorstoelen is nu gestript alsook de speakerluiken voorin. In deze speakerluiken zaten isoleermatten zo groot, dat kan je je bijna niet voorstellen.

Daarnet een stukje gaan rijden. Er vielen mij een aantal dingen op.

1) De motor gestart na 2 dagen en ik hoorde een duidelijk tikkend geluid. Klonk als een tikkende klep en best wel hard ook! Na 10 minuten warm draaien was het geluid weg. :?:

2) De motor gaf direct na het starten een koelwater foutmelding. Vreemd, want de het koelwaterpijl was perfect in orde. Mogelijk een ''vergissing'' gezien ik toch aardig wat aan kabels heb gezeten?

3) De motor 15-20 minuten goed warm gereden en toen de motor stil gelegd. 2 minuten later weer gestart en de temp. meter zat meteen weer te ver naar rechts, precies tussen de 12 uur en de 1 uur stand in. Met draaiende motor gevoeld aan de radiatorslangen en deze waren echt behoorlijk hard.

4) Na een pauze van 60 minuten weer even de motor gestart en gereden. Nu even een paar keer goed hard doorgereden en even getopt op 180km/h. Blok voelt toch wel snel aan, helemaal boven de 100 km/h. ogenschijnlijk bleef de temperatuur nu wel beter dan bij puntje 3. Uiteindelijk even de slangen gecheckt van de radiator en alhoewel er minder druk op stond dan bij puntje 3 voelden ze toch wel hard aan.

5) Tot dusver heeft het blokje nog geen druppel koelwater gebruikt na de laatste ontluchting ( zo'nn 500km geleden ). Oliepijl blijft ook hetzelfde.

Hier nog wat foto's.

Afbeelding

De bumper los gemaakt omdat die sleurhaak eraf moest. Ik wilde meteen de witte kunststof verstevigingen uit de de bumper halen maar dat wordt een grotere klus dus dat ga ik tzt nog wel een keer doen

Afbeelding

Achterste deel van de wagen is mooi leeg gehaald.

Afbeelding

Hoedenplankje heb ik wel teruggeplaatst. Dat ding was zeer licht en zonder ziet het er altijd zo enorm armzalig uit, dus maar teruggeplaatst.

Afbeelding

Nog wat random rotzooi dat uit de auto kwam. De grote mat die rechts te zien is zit normaal onder de achterbank en stopt onder de voorstoelen. Die mat weegt 10kg! :shock:
Laatst gewijzigd door HSR op 27 nov 2009, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Steven N.
Auto: Tesla M3 VW UP, Ducati Monster

Bericht door Steven N. » 06 mei 2008, 00:13

Erg netjes werk Hugo, hoop dat alles goed komt met de koeling. De gewichts besparingen zijn inderaad enorm, ik zal over een tijdje ook eens wat gewicht uit de e36 slopen. Sterkte en tot 16 mei?

GTRene

Bericht door GTRene » 06 mei 2008, 00:54

sloperij Hugo :lol:

Niels
Auto: Prius+

Bericht door Niels » 06 mei 2008, 01:27

Tikkende klepstoter kan duiden op oude olie of een beetje vermoeide stoter. Aangezien het toch een circuit hok wordt zou ik me verdiepen in een iets dunnere olie. Vang je twee vliegen in een klap :D

Hoe hoog komt de temperatuur uiteindelijk en varieert deze veel onder het rijden? Die van mijn 320D staat ook net iets over het midden maar blijft 100% constant ook in de file dus daar ga ik niets aan doen. Zou het niet constant blijven dan is er iets mis imho.

Thom

Bericht door Thom » 06 mei 2008, 08:35

Goed bezig Hugo!

Zou de koelwater foutmelding niet kunnen duiden op een pomp die niet goed werkt? Dat je geen koelwater verliest lijkt mij wel geruststellend wat betreft een lekkende kop(pakking).

P.S. Wat zeil jij? Ik ben ook nogal fanatiek op dat gebied namelijk.

Plaats reactie